ILPP3/443-48/12-3/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-48/12-3/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2012 r. (data wpływu 6 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie gęstwy drożdżowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie gęstwy drożdżowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej również Firma) jest producentem drożdży piwowarskich suszonych (materiał paszowy), alkoholu etylowego i posiada status składu podatkowego.

Jedynym surowcem do produkcji drożdży i alkoholu jest gęstwa drożdżowa, która kupowana jest z browarów na terenie Polski i UE - gęstwa drożdżowa jest odpadem poprodukcyjnym, nie nadającym się do spożycia przez ludzi i zawiera od 5% do 10% alkoholu etylowego oraz 9-10% suchej masy drożdży, powstającym w fazie fermentacji piwa.

Stanowi ona ubytek piwa podczas jego produkcji, który na mocy art. 30 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym podlega zwolnieniu od akcyzy, jeżeli mieści się w normie ubytków ustalonej przez właściwego Naczelnika Urzędu Celnego dla danego podatnika.

Z gęstwą drożdżową mamy do czynienia od chwili jej zebrania po fermentacji piwa do momentu ewentualnego przerobu lub utylizacji. Składa się ona z komórek drożdży piwowarskich (żywych i/lub martwych) oraz z piwa resztkowego zawartego w przestrzeni międzykomórkowej drożdży. Z uwagi na fakt, że proces fermentacji alkoholu etylowego zawartego w gęstwie drożdżowej nie został zakończony, jego procentowa zawartość w gęstwie jest zmienna.

Brak jest ponadto znormalizowanych metod oznaczenia ilości alkoholu etylowego zawartego w gęstwie drożdżowej.

Zainteresowany posiada umowy z browarami na odbiór gęstwy drożdżowej. Jej sprzedaż przez browary nie odbywa się w procedurze zawieszenia akcyzy (nie ma takiego obowiązku), ani w żadnej innej procedurze określonej w przepisach ustawy akcyzowej.

Wnioskodawca wskazał również, iż według wyjaśnienia skierowanego do Izb Celnych, Ministerstwo Finansów Departament Podatku Akcyzowego i Ekologicznego pismem z dnia 9 sierpnia 2011, które dotyczy gęstwy drożdżowej zawierającej alkohol stwierdza: "W związku ze stanowiskiem Komisji Europejskiej w sprawie alkoholu etylowego w gęstwie drożdżowej w opinii Departamentu AE, nie jest możliwe stosowanie do tego alkoholu etylowego zawartego w gęstwie, czy też do samej gęstwy drożdżowej - systemu kontroli i opodatkowania takiego jaki jest stosowany do wyrobów akcyzowych w tym alkoholu etylowego".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy w opisanej sytuacji można sprzedawać gęstwę drożdżową do innego podmiotu również składu podatkowego - gęstwa drożdżowa byłaby transportowana bezpośrednio z browarów, (z którymi Wnioskodawca ma podpisaną umowę na zakup gęstwy drożdżowej) do składu podatkowego kupującego, transportem kupującego lub sprzedającego, nie narażając się na powstanie jakichkolwiek obowiązków po stronie Firmy na gruncie podatku akcyzowego.

2.

Czy Wnioskodawca może sprzedawać gęstwę do innego podmiotu, również składu podatkowego - gęstwa drożdżowa byłaby transportowana ze składu podatkowego Zainteresowanego do składu podatkowego kupującego, transportem kupującego lub sprzedającego - nie narażając się na powstanie jakichkolwiek obowiązków po stronie Firmy na gruncie podatku akcyzowego.

3.

Czy sprzedaż gęstwy drożdżowej do innych składów podatkowych będzie wywoływała jakiekolwiek skutki dla Wnioskodawcy w podatku akcyzowym.

Wnioskodawca przedstawił następujące stanowiska.

1.

Zainteresowany uważa że sprzedaż gęstwy drożdżowej do innego składu podatkowego nie będzie skutkowała powstaniem jakichkolwiek obowiązków po stronie Firmy na gruncie podatku akcyzowego. W szczególności Wnioskodawca nie zostanie uznany za podatnika podatku akcyzowego i nie będzie zobowiązany do zapłaty kwoty akcyzy z tytułu sprzedaży gęstwy drożdżowej.

2.

Sprzedaż gęstwy drożdżowej do innego składu podatkowego nie będzie skutkowała powstaniem jakichkolwiek obowiązków podatkowych po stronie Firmy na gruncie podatku akcyzowego. W szczególności Wnioskodawca nie zostanie uznany za podatnika podatku akcyzowego i nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego z tytułu sprzedaży gęstwy drożdżowej.

3.

Sprzedaż gęstwy drożdżowej do innego składu podatkowego nie będzie skutkowała powstaniem jakichkolwiek obowiązków po stronie Firmy na gruncie podatku akcyzowego. W szczególności Wnioskodawca nie zostanie uznany za podatnika podatku akcyzowego i nie będzie zobowiązany do zapłaty akcyzy z tytułu sprzedaży gęstwy drożdżowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, użyte w ustawie określenia oznaczają: wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest producentem drożdży piwowarskich suszonych (materiał paszowy), alkoholu etylowego i posiada status składu podatkowego.

Jedynym surowcem do produkcji drożdży i alkoholu jest gęstwa drożdżowa, która jest kupowana z browarów na terenie Polski i UE - gęstwa drożdżowa jest odpadem poprodukcyjnym nie nadającym się do spożycia przez ludzi - zawiera od 5% do 10% alkoholu etylowego oraz 9-10% suchej masy drożdży, powstającym w fazie fermentacji piwa.

Zainteresowany wskazał, iż sprzedaż gęstwy drożdżowej przez browary nie odbywa się w procedurze zawieszenia akcyzy (nie ma takiego obowiązku), ani w żadnej innej procedurze określonej w przepisach ustawy akcyzowej.

Przedmiotem wątpliwości Zainteresowanego jest w szczególności obrót ww. gęstwą drożdżową.

Pierwszy z przypadków opisanych we wniosku dotyczy sprzedaży gęstwy drożdżowej do innego podmiotu, również składu podatkowego, gdzie gęstwa drożdżowa byłaby transportowana bezpośrednio z browarów, do składu podatkowego kupującego.

W tym przypadku zauważyć należy, iż art. 8 ustawy, regulujący zakres opodatkowania akcyzą nie przewiduje opodatkowania czynności sprzedaży - za wyjątkiem art. 8 ust. 5 ustawy.

Zatem, w sytuacji sprzedaży gęstwy drożdżowej do innego podmiotu, również składu podatkowego, gdzie gęstwa drożdżowa byłaby transportowana bezpośrednio z browarów, do składu podatkowego kupującego nie powstanie po stronie Zainteresowanego obowiązek podatkowy.

Kwestia opodatkowania poruszona w drugim zagadnieniu wymaga szczegółowej analizy przepisów akcyzowych.

Zauważyć należy, iż gęstwa drożdżowa (klasyfikowana do pozycji CN 2102) nie jest wyrobem akcyzowym - w toku produkcji piwa, na pewnym etapie jego produkcji powstaje produkt uboczny w postaci gęstwy drożdżowej.

Problematyczne jest w tym przypadku to, czy towar ten - w świetle zawartości alkoholu etylowego, tj. teoretycznie o objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% - zawiera alkohol etylowy (wyrób objęty zakresem definicji art. 93 ust. 1 ustawy). Wówczas wyrobem akcyzowym byłby - w świetle zapisów poz. 43 załącznika nr 1 do ustawy - alkohol etylowy.

Pozycja 43 wskazuje, że wyrobem akcyzowym - bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy - jest alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj.

Przepis art. 93 ust. 1 ustawy, zawiera definicję tego wyrobu. Do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

1.

wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;

2.

wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;

3.

napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Istotne jest również to, iż produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew (art. 93 ust. 2 ustawy).

Alkohol etylowy to zatem wyrób, którego "rzeczywista objętościowa moc alkoholu przekracza 1,2% objętości" natomiast jak słusznie wyjaśnia Zainteresowany proces fermentacji alkoholu etylowego zawartego w gęstwie drożdżowej nie został zakończony, a jego procentowa zawartość jest zmienna. Brak jest znormalizowanych metod oznaczenia ilości alkoholu etylowego zawartego w gęstwie drożdżowej.

W interpretacji ogólnej wydanej w dniu 19 października 2011 r. znak AE2/033/4/KWG/11/7754 Minister Finansów mając na uwadze uregulowania art. 93 ust. 2 ustawy zaznaczył, iż: "W użytym w przedmiotowym przepisie pojęciu wytwarzania alkoholu etylowego mieści się również pojęcie oddestylowywania alkoholu etylowego z innego wyrobu. W konsekwencji oddestylowywanie alkoholu etylowego z gęstwy drożdżowej jest produkcją alkoholu etylowego". Stwierdził przy tym, że podmioty uzyskujące alkohol etylowy z gęstwy drożdżowej - producenci alkoholu etylowego - są podatnikami akcyzy i powinny być monitorowane w ramach systemu podatku akcyzowego.

Dodatkowo w kwestii odzyskiwania alkoholu etylowego z gęstwy drożdżowej przytoczyć należy uregulowania przepisu § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 159, poz. 1070 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, zgodnie z którym zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy pozostający jako odpad w procesie produkcyjnym, w którym produkt końcowy nie zawiera alkoholu etylowego, w przypadku gdy alkohol etylowy zostanie przemieszczony do składu podatkowego z przeznaczeniem do dalszego przerobu w tym składzie, jeżeli spełnione zostaną następujące warunki:

1.

do alkoholu etylowego przemieszczanego do składu podatkowego dołączony zostanie, wystawiony przez podmiot prowadzący skład podatkowy, do którego wyroby te są przemieszczane, dokument dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, o którym mowa w art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy;

2.

producent, u którego alkohol etylowy pozostaje jako odpad, prowadzi ewidencję wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem, o której mowa w art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy.

Kwestie te - oddestylowania alkoholu etylowego i odpadu (alkoholu) w procesie produkcji, o którym mowa w § 16 rozporządzenia - nie odnoszą się do opisanych przez Zainteresowanego okoliczności, tj. obrotu gęstwą drożdżową.

W tym względzie w interpretacji ogólnej czytamy jedynie, iż: "W świetle powyższego oraz stanowiska Komisji Europejskiej, z którego wynika, że w przypadku gęstwy drożdżowej dyrektywy Rady należy interpretować celowościowo, należy stwierdzić, że nie jest możliwe stosowanie do alkoholu etylowego zawartego w gęstwie drożdżowej systemu monitorowania i opodatkowania, o których mowa w przepisach ustawy".

Celowościowa wykładnia art. 92 ustawy, w przypadku gęstwy drożdżowej - dopiero proces oddestylowania alkoholu z tego towaru jest produkcją wyrobu akcyzowego - prowadzi do wniosku, iż gęstwa drożdżowa nie jest ani wyrobem akcyzowym, ani nie podlega systemowi monitorowania i opodatkowania, o których mowa w przepisach ustawy.

Stąd stwierdzić należy, iż obrót tym towarem nie musi odbywać się ani w trybie zapłaconego, ani zawieszonego podatku akcyzowego.

Reasumując, w sytuacji sprzedaży gęstwy drożdżowej do innego podmiotu, również składu podatkowego - gęstwa drożdżowa byłaby transportowana ze składu podatkowego Zainteresowanego do składu podatkowego kupującego, transportem kupującego lub sprzedającego - Wnioskodawca nie naraża się na powstanie jakichkolwiek obowiązków po swojej stronie na gruncie podatku akcyzowego.

Z powyższych powodów uznać również należy, iż sprzedaż gęstwy drożdżowej do innych składów podatkowych nie będzie wywoływała jakichkolwiek skutków dla Wnioskodawcy w podatku akcyzowym.

Ponadto informuje się, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku akcyzowego. Natomiast, w zakresie podatku od towarów i usług wydana zostanie odrębna interpretacja indywidualna.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl