ILPP3/443-47/10-2/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-47/10-2/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki reprezentowanej przez Pana, przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2010 r. (data wpływu 6 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie znaków akcyzy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie znaków akcyzy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem akcyzy i prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji, nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz dystrybucji papierosów na polskim rynku. z tytułu prowadzonej działalności Zainteresowany rozlicza i odprowadza podatek akcyzowy. w składach podatkowych Spółki magazynowane są papierosy prawidłowo oznaczone podatkowymi znakami akcyzy pobranymi i naniesionymi na wyroby tytoniowe zgodnie z obowiązującymi przepisami (wyroby z zapłaconą akcyzą).

Na podstawie art. 136 ust. 6 ustawy akcyzowej, znaki akcyzy naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych lub na wyroby tytoniowe w danym roku kalendarzowym zachowują ważność do ostatniego dnia lutego kolejnego roku kalendarzowego. Oznacza to, że w rezultacie wprowadzenia do obiegu z początkiem nowego roku kalendarzowego (od 1 stycznia) znaków akcyzy z nadrukowanym rokiem wytworzenia odpowiadającym temu nowemu rokowi kalendarzowemu, dotychczasowe znaki akcyzy naniesione na wyroby tytoniowe w poprzednim roku kalendarzowym na podstawie powołanego wyżej przepisu tracą ważność z dniem 1 marca nowego roku.

W praktyce, w opisanej sytuacji, Spółka prowadząca działalność gospodarczą w zakresie obrotu wyrobami tytoniowymi, która posiada w składzie podatkowym znaczne ilości wyrobów tytoniowych oznaczonych dotychczas obowiązującymi znakami akcyzy, co do których procedura zawieszenia poboru akcyzy została zakończona (i od których akcyza została zapłacona) powinna upłynnić zapasy tych wyrobów (tekst jedn.: dostarczyć je do finalnych odbiorców - konsumentów) najpóźniej do końca lutego kolejnego roku, tj. w ciągu 2 miesięcy od momentu utraty ważności przez te znaki. w przeciwnym razie wyroby tytoniowe oznaczone znakami akcyzy, które z początkiem nowego roku kalendarzowego utraciły ważność (tekst jedn.: mają nadrukowany wcześniejszy rok wytworzenia), nie będą mogły stanowić przedmiotu obrotu na terytorium kraju.

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca przewiduje, że z uwagi na potencjalnie znaczną ilość posiadanych przez Spółkę wyrobów tytoniowych, co do których procedura zawieszenia poboru akcyzy została prawidłowo zakończona, przechowywanych w jej składzie podatkowym, jak również wynikający z przepisów akcyzowych krótki termin, przed upływem którego powinno nastąpić upłynnienie posiadanych zapasów papierosów oznaczonych znakami akcyzy z nadrukowanym poprzednim rokiem kalendarzowym, które z dniem 1 marca bieżącego roku, na mocy art. 136 ust. 6 ustawy akcyzowej utracą ważność, dostarczenie przedmiotowych wyrobów do finalnego odbiorcy we wskazanym terminie może okazać się dla Spółki jako podatnika akcyzy niemożliwe, a przynajmniej wysoce utrudnione.

Z tego względu Zainteresowany rozważa możliwość naniesienia bezpośrednio na posiadane wyroby tytoniowe z zapłaconą akcyzą, co do których procedura zawieszenia poboru akcyzy została prawidłowo zakończona, oznaczone w poprzednim roku kalendarzowym obowiązującymi znakami akcyzy z nadrukowanym rokiem wytworzenia, nowych znaków akcyzy z nadrukowanym rokiem wytworzenia odpowiadającym bieżącemu rokowi kalendarzowemu, obowiązujących od 1 stycznia tego kolejnego roku. Znaki akcyzy uzyskiwane byłyby przez Spółkę w trybie wynikającym z odpowiednich przepisów ustawy akcyzowej oraz nakładane na przedmiotowe wyroby (nie później niż do ostatniego dnia lutego danego roku) po ich przewiezieniu ze składu podatkowego "magazynowego" do składu produkcyjnego, który działa w obrębie składu podatkowego prowadzonego przez Wnioskodawcę. Realizacja opisanego scenariusza skutkowałaby w praktyce umieszczeniem na każdym oznaczonym w ten sposób opakowaniu papierosów jednocześnie dwu wzorów znaków akcyzy - w pierwszej kolejności znaku akcyzy według wzoru obowiązującego w poprzednim roku kalendarzowym, a następnie - naniesionej bezpośrednio na znak akcyzy nałożony pierwotnie nowej banderoli z nadrukowanym rokiem wytworzenia odpowiadającym bieżącemu rokowi kalendarzowemu, obowiązującej od dnia 1 stycznia tego kolejnego roku kalendarzowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w świetle przepisów art. 116 ust. 1, art. 117 ust. 1 i ust. 3 oraz art. 136 ust. 4-6 ustawy akcyzowej dopuszczalne jest oznaczanie wyrobów tytoniowych z zapłaconą akcyzą, co do których na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej procedura zawieszenia poboru akcyzy została zakończona, a podatek akcyzowy został zadeklarowany i zapłacony w należnej wysokości, oraz na które w poprzednim roku kalendarzowym zostały prawidłowo naniesione podatkowe znaki akcyzy z nadrukowanym poprzednim rokiem (zachowujące ważność do ostatniego dnia lutego bieżącego roku), nowymi podatkowymi znakami akcyzy z nadrukowanym rokiem odpowiadającym bieżącemu rokowi kalendarzowemu, które zostaną nałożone bezpośrednio na znaki akcyzy nałożone uprzednio na te wyroby oraz nie później niż przed upływem ostatniego dnia lutego danego roku kalendarzowego, tj. przed dniem utraty ważności przez znaki akcyzy z nadrukowanym poprzednim rokiem wytworzenia.

2.

W przypadku potwierdzenia prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy w zakresie opisanym w punkcie 1, czy w świetle unormowań art. 21 ust. 7 pkt 1 w związku z art. 23 ust. 4 ustawy akcyzowej, dopuszczalne jest pomniejszanie przez Zainteresowanego wpłat dziennych na podatek akcyzowy o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy naniesionych na wyroby tytoniowe w sposób opisany powyżej, nie wcześniej niż następnego dnia po naniesieniu znaków akcyzy na te wyroby.

Zdaniem Wnioskodawcy, treść obowiązujących przepisów ustawy akcyzowej nie stoi na przeszkodzie oznaczaniu papierosów, co do których procedura zawieszenia poboru akcyzy została zakończona, oraz które uprzednio oznaczone zostały podatkowymi znakami akcyzy obowiązującymi w danym roku kalendarzowym odpowiadającym rokowi ich oznaczenia, legalnie otrzymanymi podatkowymi znakami akcyzy z nadrukowanym rokiem wytworzenia odpowiadającym bieżącemu rokowi kalendarzowemu, obowiązującymi od dnia 1 stycznia tego bieżącego roku.

Zainteresowany zauważa, iż zgodnie z art. 117 ust. 1 ustawy akcyzowej wyroby podlegające obowiązkowi oznaczania podatkowymi znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Ten sam artykuł w ust. 3 stanowi, że wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy.

Według art. 116 ust. 1 ustawy akcyzowej, katalog podmiotów, na których ciąży obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy obejmuje między innymi prowadzącego skład podatkowy, podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz producenta wyrobów akcyzowych. z kolei art. 116 ust. 3 ustawy akcyzowej stanowi, że w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi, w przypadku, gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży, powstaje obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy. Zdaniem Wnioskodawcy, przepis art. 116 ust. 3 ustawy dotyczy sytuacji, w której wyroby akcyzowe nieoznaczone, oznaczone nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy znajdują się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Uregulowanie stanu prawnego takich wyrobów akcyzowych, które nie czynią zadość wymogom określonym w art. 117 ust. 1 ustawy akcyzowej, może nastąpić wyłącznie poprzez naniesienie na te wyroby legalizacyjnych znaków akcyzy.

Zainteresowany twierdzi, że "wyrobów poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy", o której mowa w powołanym powyżej przepisie nie można utożsamiać ze stanowiącymi przedmiot niniejszego wniosku wyrobami oznaczonymi znakami akcyzy, co do których procedura zawieszenia poboru akcyzy została zakończona, a akcyza od tych wyrobów - zadeklarowana i zapłacona w należnej wysokości. w tym drugim przypadku analizowane wyroby także znajdują się de facto "poza procedurą", jednakże "wyjęcie" tych wyrobów spod procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje na podstawie przepisów prawa w wyniku zakończenia względem tych wyrobów procedury zawieszenia poboru, zapłaty podatku w należnej wysokości i wyprowadzenia wyrobów ze składu. Wyroby takie, zatem, w momencie wyprowadzenia ze składu w danym roku podatkowym oznaczone są prawidłowo znakami akcyzy z nadrukowanym rokiem wytworzenia odpowiadającym rokowi ich naniesienia. Konsekwentnie, w momencie nałożenia na te wyroby nowych znaków akcyzy, w dalszym ciągu będą one prawidłowo oznaczone, a tym samym przesłanki zastosowania normy wynikającej z art. 116 ust. 3 ustawy akcyzowej nie zostaną spełnione. Mając to na uwadze należy przede wszystkim wskazać, że obowiązujące przepisy akcyzowe nie przewidują możliwości usunięcia z wyrobów akcyzowych przeznaczonych do sprzedaży na rynku krajowym (zarówno objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jak również znajdujących się poza tą procedurą) naniesionych na nie pierwotnie znaków akcyzy i zastąpienia ich banderolami według nowego wzoru w sytuacji wprowadzenia stosownej zmiany w tym zakresie na podstawie przepisu art. 136 ust. 5 ustawy akcyzowej. Należy dodać, że możliwość usunięcia znaków akcyzy z wyrobów akcyzowych przewidziana została w art. 123 ustawy. Przepis ten odnosi się jednak wyłącznie do przypadku, w którym wyroby akcyzowe, po usunięciu banderol, nie będą stanowić przedmiotu sprzedaży na terytorium kraju (zostaną przeznaczone na eksport). w świetle art. 123 ustawy, przesłankę dla zdjęcia banderol we wskazanym przypadku stanowi, zatem, przeznaczenie ich do sprzedaży poza granicami Polski, natomiast w omawianej sytuacji papierosy znajdujące się w posiadaniu Wnioskodawcy przeznaczone są do obrotu na rynku krajowym.

W związku z powyższym Zainteresowany twierdzi, że uregulowania ustawy akcyzowej nie zawierają przepisu, który pozbawiałby podatnika możliwości nanoszenia na wyroby akcyzowe, co do których procedura zawieszenia poboru akcyzy została zakończona (akcyza została rozliczona w związku z wyprowadzeniem wyrobów tytoniowych ze składu podatkowego) oraz które oznaczone są ważnymi (do ostatniego dnia lutego bieżącego roku kalendarzowego) podatkowymi znakami akcyzy z nadrukowanym poprzednim rokiem kalendarzowym odpowiadającym rokowi ich nałożenia na te wyroby legalnie otrzymanych banderol z mocą wiążącą od 1 stycznia bieżącego roku kalendarzowego. Zdaniem Spółki obowiązujące przepisy akcyzowe nie odnoszą się do sytuacji oznaczania znakami akcyzy wyrobów z zapłaconą akcyzą, które zostały wyprowadzone ze składu podatkowego zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 pkt 1 i art. 10 ust. 1 ustawy akcyzowej. Powołany przepis stanowi, że zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Zdaniem Wnioskodawcy brak stosownej regulacji w odniesieniu do papierosów z zapłaconą akcyzą oraz wyprowadzonych ze składu podatkowego, które są przeznaczone do sprzedaży na krajowym rynku oraz które:

a.

wyprowadzone zostały ze składu podatkowego oraz mają uregulowany status akcyzowy,

b.

w roku wyprowadzenia ze składu oznaczone były prawidłowo podatkowymi znakami akcyzy,

c.

mogą nie zostać upłynnione w całości do ostatniego dnia lutego kolejnego roku kalendarzowego, tj. do dnia, z upływem którego na podstawie art. 136 ust. 6 ustawy akcyzowej, znaki naniesione na wyroby w poprzednim roku tracą ważność, a wówczas

d.

od 1 marca tego kolejnego roku nie mogłyby stanowić przedmiotu swobodnego obrotu handlowego zgodnie z art. 117 ust. 3 ustawy,

należy interpretować w ten sposób, że ustawodawca dopuszcza możliwość oznaczania wyrobów tytoniowych nowymi znakami akcyzy, także w przypadku, gdy uprzednio na te same wyroby nałożone zostały banderole z nadrukowanym rokiem wytworzenia odpowiadającym rokowi naniesienia znaków akcyzy na te wyroby, a status wskazanych wyrobów został uregulowany poprzez zapłatę należnej akcyzy w oparciu o naniesione na nie pierwotnie znaki akcyzy w związku z zakończeniem procedury zawieszenia poboru i wyprowadzeniem tych wyrobów ze składu podatkowego w tym roku podatkowym. Mając to na uwadze, Spółka stoi na stanowisku, że oznaczenie wyrobów tytoniowych z zapłaconą akcyzą oraz z już naniesionymi banderolami według wzoru obowiązującego w poprzednim roku nowymi znakami akcyzy z nadrukowanym rokiem wytworzenia odpowiadającym bieżącemu rokowi kalendarzowemu, obowiązującymi od dnia 1 stycznia tego roku, po dniu wyprowadzenia tych wyrobów ze składu podatkowego oraz przed końcem lutego danego roku kalendarzowego jest dopuszczalne z punktu widzenia obowiązujących przepisów.

Ponadto, jak wskazano powyżej, Spółka ocenia, że nie zajdzie tu konieczność oznaczania wyrobów tytoniowych legalizacyjnymi znakami akcyzy, zgodnie z art. 116 ust. 3 ustawy akcyzowej. Skoro powołany przepis odnosi się wyłącznie do produktów znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy (tekst jedn.: takich, w odniesieniu do których procedura zawieszenia poboru nie została prawidłowo zakończona), a tym samym jego hipoteza nie obejmuje opisanego w niniejszym wniosku stanu faktycznego, należy uznać, że w momencie wyprowadzenia papierosów poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy (zakończenia procedury) przedmiotowe wyroby są prawidłowo oznaczone odpowiednimi znakami akcyzy, a akcyza od tych wyrobów jest prawidłowo zadeklarowana i rozliczona. Następujące w dalszej kolejności oznaczenie takich wyrobów (ponownie) nowymi znakami akcyzy, z nadrukowanym bieżącym rokiem ich wytworzenia, ze względu na zakończenie procedury zawieszenia poboru i zapłaty akcyzy od tych wyrobów, jak również z uwagi na fakt, że pod tymi znakami znajdować się będą wcześniej nałożone na te wyroby banderole akcyzowe, które na podstawie art. 136 ust. 6 ustawy akcyzowej tracą ważność z ostatnim dniem lutego roku następującego po roku, w którym wyroby te zostały oznaczone, nie powinny, zdaniem Spółki, w żadnym momencie skutkować uznaniem wskazanych wyrobów tytoniowych za oznaczone nieprawidłowo lub nieodpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy.

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w świetle przepisów art. 21 ust. 7 pkt 1 w związku z art. 23 ust. 4 ustawy akcyzowej Spółka jest uprawniona do pomniejszania wpłat dziennych na podatek akcyzowy o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy naniesionych na wyroby tytoniowe, które uprzednio zostały oznaczone podatkowymi znakami akcyzy z nadrukowanym rokiem kalendarzowym odpowiadającym rokowi ich naniesienia, z zastrzeżeniem, że pomniejszenia te będą dokonywane nie wcześniej niż następnego dnia po naniesieniu znaków akcyzy na te wyroby.

Zgodnie z brzmieniem art. 21 ust. 7 pkt 1 ustawy akcyzowej, w przypadku oznaczania wyrobów znakami akcyzy w składzie podatkowym na terytorium kraju kwotę akcyzy obniża się o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe, nie wcześniej jednak niż następnego dnia po naniesieniu tych znaków na dany wyrób akcyzowy. z kolei przepis art. 23 ust. 4 ustawy stanowi, że wpłaty dzienne obniża się o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe, nie wcześniej jednak niż następnego dnia po naniesieniu tych znaków na dany wyrób.

Z powołanych przepisów wynika, że obciążająca podatnika akcyzy kwota odpowiadająca wartości podatkowych znaków akcyzy nanoszonych na wyroby akcyzowe stanowi de facto rodzaj zaliczki na podatek akcyzowy rozliczany za okresy miesięczne.

W ocenie Zainteresowanego, mając na uwadze treść powołanych powyżej przepisów należy uznać, że możliwość pomniejszenia przez podatnika kwoty akcyzy do zapłaty o wartość otrzymanych podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe stanowi niejako naturalną konsekwencję oznaczania wyrobów podatkowymi znakami akcyzy. z analizy całokształtu przepisów ustawy akcyzowej regulującej procedury związane z nabywaniem podatkowych znaków akcyzy oraz nakładaniem ich na wyroby akcyzowe jednoznacznie wynika, że ponoszony przez podatnika koszt nabycia banderol akcyzowych jest kosztem o charakterze potrącalnym. Oznacza to, że po stronie podatnika każdorazowo z chwilą wypełnienia przez niego wynikającego z przepisów podatkowych obowiązku oznaczania wyrobów znakami akcyzy powstaje skorelowane z tym obowiązkiem uprawnienie do pomniejszenia kwot akcyzy do zapłaty (kwot wpłat dziennych) o kwoty odpowiadające wartości znaków akcyzy, które zostały naniesione na wyroby objęte obowiązkiem oznaczania banderolami.

Dodatkowo, Spółka zauważa, że dopuszczalność naniesienia na wyroby tytoniowe oznaczone uprzednio znakami akcyzy obowiązującymi w poprzednim roku kalendarzowym znaków akcyzy z nadrukowanym bieżącym rokiem kalendarzowym, odpowiadającym rokowi kalendarzowemu oznaczenia wyrobów, potwierdzona została w otrzymanej przez Spółkę interpretacji indywidualnej z dnia grudnia 2009 r. w interpretacji tej Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając z upoważnienia Ministra Finansów potwierdził, że treść obowiązujących przepisów akcyzowych nie stoi na przeszkodzie oznaczaniu papierosów, na które uprzednio naniesiono znaki akcyzy obowiązujące w poprzednim roku (i których ważność, na podstawie art. 136 ust. 6 ustawy akcyzowej przedłużona została do ostatniego dnia lutego kolejnego roku), nowymi znakami akcyzy z nadrukowanym rokiem wytworzenia odpowiadającym bieżącemu rokowi kalendarzowemu, obowiązującymi od 1 stycznia tego roku. Należy dodać, że istniejące różnice w zakresie stanu faktycznego stanowiącego przedmiot niniejszego wniosku względem stanu faktycznego, którego dotyczyła wspomniana wyżej interpretacja, obejmują kwestie nieistotne z punktu widzenia uregulowań akcyzowych dotyczących oznaczania wyrobów podatkowymi znakami akcyzy. Mając to na uwadze należy uznać, że treść obowiązujących przepisów akcyzowych nie stoi na przeszkodzie oznaczaniu wyrobów, co do których procedura zawieszenia poboru akcyzy została zakończona, oraz które uprzednio oznaczone zostały podatkowymi znakami akcyzy obowiązującymi w danym roku kalendarzowym odpowiadającym rokowi ich oznaczenia, legalnie otrzymanymi banderolami z nadrukowanym rokiem wytworzenia zgodnym z bieżącym rokiem kalendarzowym.

Wnioskodawca uważa, iż całokształt powołanych przez niego argumentów uzasadnia wniosek, że przepisy ustawy akcyzowej w obowiązującym brzmieniu dopuszczają możliwość oznaczania papierosów podatkowymi znakami akcyzy z nadrukowanym rokiem wytworzenia odpowiadającym bieżącemu rokowi kalendarzowemu w sytuacji, gdy akcyza od tych wyrobów została zapłacona w związku z zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, oraz gdy uprzednio na te same wyroby nałożone zostały podatkowe znaki akcyzy według poprzednio obowiązującego wzoru. Zainteresowany twierdzi, iż zgodnie z ustawą akcyzową, w opisanej sytuacji może pomniejszyć kwoty akcyzy do zapłaty (wpłaty dzienne) o kwoty odpowiadające wartości znaków akcyzy, naniesionych na wyroby tytoniowe objęte obowiązkiem oznaczania podatkowymi znakami akcyzy.

Z powyższych względów Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości przedstawionego we wniosku stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwana dalej "ustawą", określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1 ustawy).

Stosownie do postanowień art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy, produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, może obywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych.

Zgodnie z art. 114 ustawy, obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.

W myśl art. 117 ust. 1 ustawy, wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, przed przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych lub dokonaniem ich sprzedaży.

Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy (art. 117 ust. 3 ustawy).

Zgodnie z treścią art. 116 ust. 1 ustawy, obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie będącym:

1.

podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6;

2.

importerem;

3.

podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;

4.

przedstawicielem podatkowym;

5.

podmiotem dokonującym produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;

6.

właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Stosownie do art. 136 ust. 4-6 ustawy, podmiot obowiązany do oznaczania znakami akcyzy wyrobów tytoniowych jest obowiązany nanieść znaki akcyzy na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych lub na wyroby tytoniowe do końca roku kalendarzowego odpowiadającego rokowi wytworzenia znaków akcyzy nadrukowanemu na tych znakach.

Od dnia 1 stycznia danego roku kalendarzowego na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych lub na wyroby tytoniowe mogą być nanoszone wyłącznie znaki akcyzy z nadrukowanym rokiem wytworzenia odpowiadającym rozpoczynającemu się rokowi kalendarzowemu. Znaki akcyzy naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych lub na wyroby tytoniowe w danym roku kalendarzowym zachowują ważność do ostatniego dnia lutego następnego roku kalendarzowego.

Zainteresowany ma wątpliwość, czy w opisanym zdarzeniu przyszłym dopuszczalne jest oznaczanie wyrobów tytoniowych z zapłaconą akcyzą, co do których na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej procedura zawieszenia poboru akcyzy została zakończona, a podatek akcyzowy został zadeklarowany i zapłacony w należnej wysokości, oraz na które w poprzednim roku kalendarzowym zostały prawidłowo naniesione podatkowe znaki akcyzy z nadrukowanym poprzednim rokiem (zachowujące ważność do ostatniego dnia lutego bieżącego roku), nowymi podatkowymi znakami akcyzy z nadrukowanym rokiem odpowiadającym bieżącemu rokowi kalendarzowemu, które zostaną nałożone bezpośrednio na znaki akcyzy nałożone uprzednio na te wyroby oraz nie później niż przed upływem ostatniego dnia lutego danego roku kalendarzowego, tj. przed dniem utraty ważności przez znaki akcyzy z nadrukowanym poprzednim rokiem wytworzenia.

Ponadto, wątpliwość Zainteresowanego budzi to, czy w przypadku potwierdzenia prawidłowości stanowiska dotyczącego pytania pierwszego zgodnie z art. 21 ust. 7 pkt 1 w związku z art. 23 ust. 4 ustawy akcyzowej, dopuszczalne jest pomniejszanie przez Zainteresowanego wpłat dziennych na podatek akcyzowy o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy naniesionych na wyroby tytoniowe w sposób opisany powyżej, nie wcześniej niż następnego dnia po naniesieniu znaków akcyzy na te wyroby.

W myśl art. 116 ust. 3 ustawy, obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy powstaje w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi, w przypadku gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży.

Posiadacz wyrobów, o których mowa w ust. 3, przeznaczonych do dalszej sprzedaży jest obowiązany sporządzić ich spis i przedstawić go do potwierdzenia właściwemu naczelnikowi urzędu celnego (art. 116 ust. 5 ustawy).

Prawodawca wskazał w art. 117 ust. 1 ustawy, iż wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Skoro Wnioskodawca przedmiotowe wyroby w tym terminie oznaczył prawidłowo i odpowiednimi znakami, to oznacza to, iż wyprowadzone wyroby poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy z tymi banderolami - zachowującymi ważność do końca dnia lutego następnego roku kalendarzowego - nie mogą być oznaczane innymi znakami akcyzy, tj. podatkowymi, czy też legalizacyjnymi. Po upływie tego terminu Zainteresowany obowiązany jest stosownie do art. 116 ust. 3 ustawy nałożyć legalizacyjne znaki akcyzowe, gdyż ustawodawca nie dał możliwości powrotu do procedury zawieszenia poboru akcyzy wyrobom, które ją opuściły.

Mając na uwadze wskazane wyżej uregulowania prawne oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, stwierdzić należy, iż nie ma możliwości nałożenia na wskazane we wniosku wyroby tytoniowe, oznaczone prawidłowo odpowiednimi znakami akcyzy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, podatkowych znaków akcyzy przed upływem terminu określonego w art. 136 ust. 6 ustawy.

W opisanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca po upływie terminu określonego w art. 136 ust. 6, stosownie do art. 116 ust. 3 ustawy, zobowiązany jest do oznaczenia przedmiotowych wyrobów przeznaczonych do dalszej sprzedaży, legalizacyjnymi znakami akcyzy.

W odniesieniu do powołanego przez Wnioskodawcę rozstrzygnięcia organu podatkowego z dnia grudnia 2009 r., Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu informuje, że zostało ono wydane w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

W związku z udzieleniem na pytanie pierwsze odpowiedzi negatywnej, pytanie drugie dotyczące pomniejszenia wpłat dziennych na podatek akcyzowy o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy stało się bezprzedmiotowe.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl