ILPP3/443-43/11-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-43/11-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2011 r. (data wpływu 26 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie dostawy wewnątrzwspólnotowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie dostawy wewnątrzwspólnotowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej również Spółka) jest spółką prawa handlowego prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży wyrobów tytoniowych. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego, z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej rozlicza i płaci podatek akcyzowy zgodnie z obowiązującymi przepisami podatkowymi.

Posiada ona kilka składów podatkowych na terytorium Polski, w których są otrzymywane, magazynowane i wysyłane wyroby tytoniowe, prawidłowo oznaczone znakami akcyzy pobranymi i naniesionymi na te wyroby zgodnie z obowiązującymi przepisami.

W ramach prowadzonej działalności handlowej Spółka dokonuje w procedurze zawieszenia poboru akcyzy nabyć wewnątrzwspólnotowych wyrobów tytoniowych, wyprodukowanych przez zagranicznych kontrahentów z prawidłowo nałożonymi przez nich polskimi znakami akcyzy. Nabyte wewnątrzwspólnotowo wyroby tytoniowe następnie sprzedaje ona na rynku polskim.

Z początkiem nowego roku kalendarzowego do obiegu wprowadzane są znaki akcyzy z rokiem wytworzenia odpowiadającym temu nowemu rokowi, a dotychczasowe banderole nałożone na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych lub na wyroby tytoniowe, zgodnie z obowiązującymi przepisami podatkowymi (art. 136 ust. 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym; dalej: ustawa akcyzowa), w danym roku kalendarzowym zachowują ważność jedynie do końca lutego następnego roku kalendarzowego.

Oczywistym jest zatem, że podmiot prowadzący działalność w zakresie obrotu wyrobami tytoniowymi i posiadający w składzie podatkowym wyroby tytoniowe oznaczone dotychczas obowiązującymi znakami akcyzy, powinien wyroby te sprzedać i dostarczyć do konsumentów ostatecznie do końca lutego następnego roku. W przypadku nie spełnienia tego warunku, wyrobów tytoniowych z banderolą z nadrukowanym wcześniejszym rokiem wytworzenia nie można wprowadzać do obrotu gospodarczego na terytorium Polski.

Z uwagi na powyższe zdarzają się sytuacje, że na wyprodukowanych przez zagraniczny podmiot wyrobach tytoniowych i dostarczonych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do składu podatkowego Spółki w Polsce znajdują się już nieważne znaki akcyzy, co determinuje brak możliwości sprzedaży tych wyrobów na rynku polskim.

Wnioskodawca posiada wyroby tytoniowe z nieważnymi znakami akcyzy znajdujące się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, które to wyroby zostały wyprodukowane przez zagranicznego kontrahenta.

Spółka zamierza zwrócić wyroby tytoniowe z nieważnymi znakami akcyzy w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do producenta zagranicznego w celu ich przebanderolowania przez ten podmiot na ważne podatkowe znaki akcyzy dostarczone mu przez Spółkę. Przebanderolowanie będzie polegało na naklejeniu na podatkowy znak akcyzy nowego podatkowego znaku akcyzy.

Oznacza to, że Spółka przed zwrotem wyrobów tytoniowych do producenta zagranicznego w celu ich przebanderolowania nie będzie zdejmowała podatkowych znaków akcyzy, gdyż są to znaki nieważne. Nieważność tych znaków powoduje, że taki zwrot wyrobów tytoniowych z nieważnymi znakami akcyzy do producenta zagranicznego do jego składu podatkowego nie może być traktowany jako dostawa wewnątrzwspólnotowa z polskimi znakami akcyzy.

Zgodnie bowiem ze stanowiskiem organów podatkowych, zaprezentowanym np. w interpretacji znak ILPP3/443-152/09-2/TW wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, za prawidłowe uznaje się naklejenie aktualnych podatkowych znaków akcyzy na nieważne podatkowe znaki akcyzy (z nadrukowanym poprzednim rokiem wytworzenia) bez konieczności zdejmowania nieważnych banderol przed procesem nałożenia nowych, ważnych znaków ani też konieczności zastosowania banderol legalizacyjnych. Tym samym Spółka, gdyby posiadała możliwości techniczne nałożenia nowych banderol, nie musiałaby zdejmować starych, nieważnych znaków akcyzy. Podobnie producent zagraniczny nałożyłby nowe banderole podatkowe, bez zdejmowania starych nieważnych, gdyby wyroby znajdowały się u niego.

Ze względu na to, że Spółka nie posiada urządzeń technicznych, które byłyby przystosowane do banderolowania otrzymywanych od producenta zagranicznego wyrobów tytoniowych, zamierza zwrócić wyroby tytoniowe w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do składu podatkowego podmiotu zagranicznego, jako producenta tych wyrobów tytoniowych, w celu nałożenia nowej, ważnej banderoli podatkowej.

Do przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w obrocie wewnątrzwspólnotowym z Państwami Członkowskimi Unii Europejskiej oraz przemieszczania tych wyrobów w ramach eksportu i importu Spółka wykorzystuje komputerowy System Przemieszczania Wyrobów Akcyzowych EMCS (Excise Movement and Control System), opierający się na stosowaniu dokumentu e-AD.

Spółka przy przedmiotowym zwrocie do producenta zagranicznego zamierza wysłać wyroby tytoniowe z nieważną banderolą z zastosowaniem następujących zapisów w dokumencie e-AD: w polu "17 k" - "0", co będzie oznaczać brak znaków akcyzy i "17 w" - pozostawienie pustego pola, co wskazywać będzie na brak naliczenia podatku akcyzowego, rozumianych przez Spółkę jako zwrot wyrobów tytoniowych z nieważnymi znakami akcyzy w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do producenta zagranicznego w celu ich przebanderolowania na ważną banderolę podatkową.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przepisów § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 sierpnia 2010 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. Nr 160, poz. 1074 z późn. zm.) wydanego na podstawie delegacji ustawowej określonej w art. 123 ust. 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.; dalej: ustawa akcyzowa) oraz art. 117 ust. 1 i ust. 3, art. 136 ust. 6 ustawy akcyzowej Spółka może zastosować w dokumencie e-AD zapisy: w polu "17 k" - "0", co będzie oznaczać brak znaków akcyzy i "17 w" - pozostawienie pustego pola, co wskazywać będzie na brak naliczenia podatku akcyzowego, rozumianych przez Spółkę jako zwrot wyrobów tytoniowych z nieważnymi znakami akcyzy w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do producenta zagranicznego w celu ich przebanderolowania na ważną banderolę podatkową.

Zdaniem Wnioskodawcy, może on zastosować w dokumencie e-AD zapisy: w polu "17 k" - "0", co będzie oznaczać brak znaków akcyzy i "17 w" - pozostawienie pustego pola, co wskazywać będzie na brak naliczenia podatku akcyzowego, rozumianych przez Spółkę jako zwrot wyrobów tytoniowych z nieważnymi znakami akcyzy w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do producenta zagranicznego w celu ich przebanderolowania na ważną banderolę podatkową. Zdaniem Spółki obowiązujące przepisy akcyzowe nie stoją na przeszkodzie dla zastosowania takiego sposobu postępowania.

Na podstawie art. 117 ust. 1 ustawy akcyzowej, wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Natomiast zgodnie z art. 117 ust. 3 ustawy akcyzowej, wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy.

Zgodnie z art. 136 ust. 6 ustawy akcyzowej, znaki akcyzy naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych lub na wyroby tytoniowe w danym roku kalendarzowym zachowują ważność do ostatniego dnia lutego następnego roku kalendarzowego. Zatem po upływie tego terminu nie jest możliwe sprzedawanie wyrobów tytoniowych ze znakami akcyzy z nadrukowanym poprzednim rokiem podatkowym.

Oznacza to, że zwrot takich wyrobów tytoniowych z nieważnymi znakami akcyzy do producenta zagranicznego do jego składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy nie może być traktowany jako dostawa wewnątrzwspólnotowa z polskimi znakami akcyzy.

Zdaniem Spółki w omawianym przypadku nie zachodzi sytuacja zawarta w § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 sierpnia 2010 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. Nr 160, poz. 1074 z późn. zm.), która wymaga zgody Naczelnika Urzędu Celnego na zdjęcie banderol. Zgodnie z tym rozporządzeniem zdjęcie banderol następuje w przypadku:

a.

dostawy wewnątrzwspólnotowej,

b.

eksportu,

c.

zwrotu wyrobów akcyzowych do podmiotu zagranicznego, od którego zostały otrzymane, w wyniku wad jakościowych.

Według Spółki zdjęcie nałożonych podatkowych znaków akcyzy mogłoby mieć miejsce gdyby banderole na tych wyrobach były ważnymi znakami akcyzy, a w zdarzeniu przyszłym opisywanym przez Spółkę wyżej wymienione sytuacje (a-c) nie zachodzą.

Powyższe rozważania wskazują, iż zasadniczo przepisy podatkowe w zakresie akcyzy nie zawierają zapisu, który wyłączałby możliwość zwrotu wyrobów tytoniowych z nieważnymi podatkowymi znakami akcyzy w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do producenta zagranicznego w celu ich przebanderolowania na ważny podatkowy znak akcyzy. Spółka uważa zatem, że może zastosować w dokumencie e-AD zapisy: w polu "17 k" - "0", co będzie oznaczać brak znaków akcyzy i "17 w" - pozostawienie pustego pola, co wskazywać będzie na brak naliczenia podatku akcyzowego, rozumianych przez Spółkę jako zwrot wyrobów tytoniowych z nieważnymi znakami akcyzy w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do producenta zagranicznego w celu ich przebanderolowania na ważną banderolę podatkową.

Spółka uprzejmie prosi o potwierdzenie swojego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626), zwanej dalej ustawą, procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

W myśl § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 sierpnia 2010 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. Nr 160, poz. 1074 z późn. zm.) banderole naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub na wyroby akcyzowe mogą być z nich zdjęte po uzyskaniu zgody właściwego naczelnika urzędu celnego, w przypadku gdy:

1.

wyroby akcyzowe mają być zwrócone do podmiotu zagranicznego, od którego zostały otrzymane, w związku z wadami fizycznymi wyrobów lub

2.

wyroby akcyzowe przeznaczone są na eksport lub do dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka posiada wyroby tytoniowe z nieważnymi znakami akcyzy znajdujące się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, które to wyroby zostały wyprodukowane przez zagranicznego kontrahenta. Spółka zamierza zwrócić wyroby tytoniowe z nieważnymi znakami akcyzy w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do producenta zagranicznego w celu ich przebanderolowania przez ten podmiot na ważne podatkowe znaki akcyzy dostarczone mu przez Spółkę.

W opinii Zainteresowanego, nieważność tych znaków powoduje, że taki zwrot wyrobów tytoniowych do producenta zagranicznego do jego składu podatkowego nie może być traktowany jako dostawa wewnątrzwspólnotowa z polskimi znakami akcyzy.

Wyjaśnić zatem należy, iż zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 17 ustawy, znaki akcyzy to znaki, określone przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, służące do oznaczania wyrobów akcyzowych podlegających obowiązkowi oznaczania, obejmujące:

a.

podatkowe znaki akcyzy, które są potwierdzeniem wpłaty kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy,

b.

legalizacyjne znaki akcyzy, które są potwierdzeniem prawa podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, do przeznaczenia tych wyrobów do sprzedaży.

Z kolei w świetle art. 41 ust. 9 ustawy, procedura zawieszenia poboru akcyzy nie ma zastosowania wobec wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy przemieszczanych:

1.

w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej;

2.

w celu dokonania eksportu;

3.

między składami podatkowymi na terytorium kraju, z wyjątkiem składów podatkowych tego samego podmiotu.

Językowe brzmienie powyższych przepisów wskazuje m.in., iż w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej nie ma zastosowania procedura zawieszenia akcyzy, gdy wyroby akcyzowe są oznaczone znakami akcyzy. Bez znaczenia, w tym kontekście pozostaje fakt ważności znaków akcyzy, gdyż są to cały czas znaki akcyzy, które spełniają lub nie spełniają kryterium ważności. Powyższe, niestety uniemożliwia uznanie zaprezentowanego we wniosku stanowiska za prawidłowe.

Reasumując, w omawianym przypadku zachodzi sytuacja uregulowana w § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 sierpnia 2010 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy. Spółka nie może zatem zastosować w dokumencie e-AD zapisów: w polu "17 k" - "0", a "17 w" - pozostawienie pustego pola.

Dodatkowo zaznaczyć należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl