ILPP3/443-43/10-2/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-43/10-2/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2010 r. (data wpływu 29 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obniżenia kwoty należnej od wyrobów akcyzowych o akcyzę zapłaconą od zużytych do ich wyprodukowania innych wyrobów akcyzowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obniżenia kwoty należnej od wyrobów akcyzowych o akcyzę zapłaconą od zużytych do ich wyprodukowania innych wyrobów akcyzowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi skład podatkowy, w którym dokonuje m.in. oczyszczania (rektyfikacji) surowego alkoholu etylowego i wytwarzania z uzyskanego rektyfikatu napojów spirytusowych (wódek). Zainteresowany zamierza nabyć z gorzelni rolniczej partię alkoholu etylowego surowego, od którego powstało zobowiązanie podatkowe z tytułu utraty zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego w przedmiotowej gorzelni. Kontrahent prowadzący gorzelnię rolniczą złożył deklarację podatkową i dokonał zapłaty akcyzy w trybie określonym w art. 21 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.).

Spirytus surowy z zapłaconą akcyzą zostanie oczyszczony na aparatach rektyfikacyjnych a uzyskany rektyfikat wykorzystany w procesie technologicznym do produkcji wódek. Podczas oczyszczania spirytusu surowego powstaną straty alkoholu etylowego oraz produkty uboczne (spirytus porektyfikacyjny, oleje fuzlowe), które nie będą wykorzystane do produkcji wódek. w efekcie ilość alkoholu etylowego 100% vol. wykorzystana w procesie sporządzania zestawów wódek będzie mniejsza od ilości alkoholu 100% vol. zawartego w zakupionej surówce gorzelniczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na podstawie art. 21 ust. 8 ustawy Spółka może obniżyć akcyzę należną od sprzedaży wyprodukowanych wódek o kwotę akcyzy zapłaconą w cenie nabycia spirytusu surowego, który zostanie wykorzystany w procesie produkcyjnym.

Zdaniem Wnioskodawcy, właściwym jest obniżenie kwoty akcyzy należnej od sprzedaży wyprodukowanych wódek, o kwotę akcyzy zapłaconej w cenie nabycia spirytusu surowego, który zostanie wykorzystany w procesie produkcyjnym. Stosownie bowiem do art. 21 ust. 8 ustawy, kwota akcyzy należna od danych wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w składzie podatkowym, może być obniżona o akcyzę zapłaconą od zużytych do ich wyprodukowania innych wyrobów akcyzowych.

Na uwagę zasługuje fakt, że przy interpretacji przepisów prawa podatkowego należy posługiwać się przede wszystkim wykładnią językową (gramatyczną). Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego (PWN Warszawa 1989 r.)"zużyć" oznacza "wyczerpać zapas czegoś przez dłuższe użytkowanie". Zużycie oznacza zatem wykorzystanie wyrobu akcyzowego (w tym przypadku spirytusu surowego). Ponadto w analizowanym przepisie, mowa o obniżeniu kwoty należnej akcyzy o akcyzę zapłaconą od zużytych do ich wyprodukowania innych wyrobów akcyzowych.

Wprawdzie bezpośrednio do etapu sporządzania zestawów wódek wykorzystana zostanie tylko ta ilość alkoholu etylowego, która będzie zawarta w spirytusie rektyfikowanym, to nie ulega wątpliwości, że w całym procesie produkcyjnym, którego celem jest osiągnięcie produktu finalnego zużyty zostanie cały spirytus surowy.

Zauważyć przy tym należy, że w analizowanym przypadku mowa o wyrobach zużytych do "ich wyprodukowania". Ewentualne wątpliwości w zakresie pojęcia "produkcji" alkoholu etylowego (w tym wódek o kodzie CN 2208) rozwiewa definicja produkcji, o której mowa w art. 93 ust. 2 ustawy. Zgodnie z regulacją tam zawartą, produkcją alkoholu etylowego jest zarówno oczyszczanie (rektyfikacja) jak też wytwarzanie (produkcja wódek) a te właśnie elementy wchodzą w skład całego procesu produkcyjnego.

W ocenie Zainteresowanego właściwym jest zatem obniżenie kwoty akcyzy o kwotę zawartą w cenie nabytego spirytusu surowego, a nie o kwotę akcyzy zawartą w wykorzystanym spirytusie rektyfikowanym. Warunkiem obniżenia będzie natomiast dowód zapłaty akcyzy przez naszego kontrahenta wynikający z faktury sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod pozycją nr 17 ww. załącznika do ustawy, zamieszczony został alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe o kodzie CN 2208.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest produkcja wyrobów akcyzowych.

Stosownie do art. 21 ust. 8 ustawy, kwota akcyzy należna od danych wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w składzie podatkowym lub poza składem podatkowym zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1, może być obniżona o akcyzę zapłaconą od zużytych do ich wyprodukowania innych wyrobów akcyzowych.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi skład podatkowy, w którym dokonuje m.in. oczyszczania (rektyfikacji) surowego alkoholu etylowego i wytwarzania z uzyskanego rektyfikatu napojów spirytusowych (wódek). Zainteresowany zamierza nabyć z gorzelni rolniczej partię alkoholu etylowego surowego, od którego powstało zobowiązanie podatkowe z tytułu utraty zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego w przedmiotowej gorzelni. Kontrahent prowadzący gorzelnię rolniczą złożył deklarację podatkową i dokonał zapłaty akcyzy w trybie określonym w art. 21 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.).

Spirytus surowy z zapłaconą akcyzą zostanie oczyszczony na aparatach rektyfikacyjnych a uzyskany rektyfikat wykorzystany w procesie technologicznym do produkcji wódek.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż Wnioskodawca należną kwotę akcyzy od wyprodukowanej w składzie podatkowym wódki może obniżyć o akcyzę zapłaconą od zużytych do jego wytworzenia wyrobów akcyzowych (alkoholu etylowego surowego).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl