ILPP3/443-42/13-2/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 października 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-42/13-2/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 5 lipca 2013 r. (data wpływu 9 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu wyrobami tytoniowymi jest:

* prawidłowe w części dotyczącej pytań 1, 2, 3, 4, 5, 6b i 6c.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu wyrobami tytoniowymi.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, działający na polskim rynku 13 lat, specjalizuje się w handlu hurtowym i detalicznym wyrobami tytoniowymi. Zainteresowany posiada własną sieć sprzedaży - sieć sklepów ZZ oraz hurtownię internetową z artykułami tytoniowymi, w której zaopatrują się podmioty gospodarcze, a wyroby służą do dalszej odsprzedaży. Chcąc wyjść naprzeciw oczekiwaniom i sugestiom klientów Wnioskodawca zamierza wprowadzić na rynek krajowy nowe marki papierosów luksusowych, tytoni, cygar i tabaki, które nie są jeszcze dystrybuowane na naszym rynku krajowym. Zainteresowany zamierza podjąć się produkcji i dystrybucji tych nowych na polskim rynku marek. Wnioskodawca przypuszcza, że największymi odbiorcami staną się restauracje i hotele o dużym przepływie zamożnych klientów polskich i zagranicznych. Zainteresowany zamierza również dystrybuować produkty przez hurtownię internetową, a także przez internetowy sklep detaliczny z wyrobami tytoniowymi. W celu rozpoczęcia produkcji wskazanych wyżej wyrobów tytoniowych Wnioskodawca zamierza uzyskać wpis do rejestru producentów wyrobów tytoniowych prowadzonego przez Ministra Rolnictwa Rozwoju Wsi oraz utworzyć skład podatkowy, w którym będzie odbywać się produkcja papierosów (i innych wyrobów tytoniowych). Zainteresowany zamierza wprowadzać do swojego składu podatkowego wyroby tytoniowe jako półprodukty, bez nałożonej banderoli podatkowej i bez nadrukowanej ceny detalicznej od legalnie działających podmiotów posiadających składy podatkowe zarówno z fabryk papierosów w kraju jak innych krajów członkowskich. Półprodukt o którym mowa będzie nabywany w formie papierosów w opakowaniu jednostkowym, zapakowanych w pakiety dalej w opakowania zbiorcze - kartony, których produkcja w składzie podatkowym dostawcy została zakończona już po etapie zapakowania w opakowanie jednostkowe zawierające 20 szt. papierosów, ale przed nałożeniem banderoli podatkowej i przed nadrukowaniem maksymalnej ceny detalicznej. Te opakowania jednostkowe zostały zapakowane w pakiety i dalej - w kartony. Produkcja zostanie dokończona w składzie podatkowym Wnioskodawcy, tj. półprodukt zostanie rozpakowany, nałożone zostaną banderole podatkowe i nadrukowana zostanie maksymalna cena detaliczna, następnie opakowanie jednostkowe zostanie zapakowane w celofan, 10 opakowań zostanie opakowane jako pakiet i dalej zapakowane w opakowania zbiorcze jako kartony. Na opakowaniach jednostkowych jako wprowadzający do obrotu będzie wskazany Zainteresowany.

Wnioskodawca w miarę rozwoju zamierza także uruchomić własną produkcję wyrobów tytoniowych z liści tytoniu według zakupionych receptur.

Zainteresowany planuje także otworzyć skład celny. Do składu celnego będzie sprowadzać półprodukty nabywane z państw trzecich w formie opakowań papierosów bez nałożonej banderoli podatkowej i bez nadrukowanej ceny detalicznej. W składzie podatkowym Wnioskodawcy zostaną nałożone banderole podatkowe i nadrukowana zostanie cena detaliczna. Zainteresowany rozważa także zarejestrowanie się jako zarejestrowany wysyłający w celu przemieszczenia towarów pomiędzy składem celnym a składem podatkowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy działalność, która będzie polegać na zamówieniu i zakupie od innego producenta wyrobów tytoniowych - półproduktu, jego rozpakowaniu i nałożeniu ceny detalicznej oraz ponownym zapakowaniu, jest działalnością w zakresie produkcji wyrobów tytoniowych nie podlegającą dodatkowemu warunkowi wskazanemu w art. 48 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Półprodukt, o którym mowa w pierwszej części pytania będzie nabywany w formie papierosów w opakowaniu jednostkowym, zapakowanych w pakiety i dalej w opakowania zbiorcze kartony, których produkcja w składzie podatkowym dostawcy została zakończona już po etapie zapakowania w opakowanie jednostkowe zawierające 20 szt. papierosów, ale przed nałożeniem banderoli podatkowej i przed nadrukowaniem maksymalnej ceny detalicznej. Te opakowania jednostkowe zostały zapakowane w pakiety i dalej w kartony. Produkcja zostanie dokończona w składzie podatkowym Wnioskodawcy, tj. półprodukt zostanie rozpakowany, nałożone zostaną banderole podatkowe, nadrukowana zostanie maksymalna cena detaliczna, następnie opakowanie jednostkowe zostanie zapakowane w celofan, 10 opakowań zostanie opakowane jako pakiet i dalej zapakowane w opakowania zbiorcze jako kartony. Na opakowaniach jednostkowych jako wprowadzający do obrotu będzie wskazany Wnioskodawca.

2. Czy przemieszczenie wyrobów akcyzowych w formie półproduktu, opisanego w pytaniu nr 1 ze składu podatkowego dostawcy znajdującego się na terytorium kraju lub ze składu podatkowego dostawcy na terytorium państwa członkowskiego do składu podatkowego Zainteresowanego, w którym będzie prowadzić wyżej wskazaną działalność produkcyjną może odbywać się z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

3. Czy działalność polegająca na zamówieniu i zakupie od innego producenta wyrobów tytoniowych półproduktu tytoniu do palenia lub półproduktu tytoniu fajkowego, a po jego przemieszczeniu do składu podatkowego Wnioskodawcy: jego zapakowaniu w opakowania jednostkowe, nałożeniu etykiety i banderoli oraz oznaczeniu maksymalną ceną detaliczną jest działalnością w zakresie produkcji wyrobów tytoniowych nie podlegającą dodatkowemu warunkowi wskazanemu w art. 48 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym. Półprodukt z pierwszej części pytania będzie miał formę gotowej krajanki tytoniowej zapakowanej w opakowania zbiorcze o wadze od 10 do 150 kg.

4. Czy przemieszczenie wyrobów akcyzowych w formie półproduktu, opisanego w pytaniu nr 3 ze składu podatkowego dostawcy Wnioskodawcy znajdującego się na terytorium kraju lub ze składu podatkowego dostawcy na terytorium państwa członkowskiego do składu podatkowego Zainteresowanego, w którym będzie prowadzić wyżej wskazaną działalność produkcyjną może odbywać się z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

5. Czy po utworzeniu składu podatkowego Wnioskodawca będzie mógł nabywać liście tytoniowe w formie osuszonych całych lub odżyłowanych liści tytoniu od plantatorów tytoniu lub od pośredniczącego podmiotu tytoniowego nie podlegając obowiązkowi zapłaty akcyzy do czasu ich wyprowadzenia ze składu podatkowego już jako gotowy wyrób tytoniowy.

6. Po otwarciu składu celnego Wnioskodawca zamierza nabywać półprodukty papierosów w postaci opisanej w pytaniu nr 1 również z państw trzecich - po wprowadzeniu półproduktów do składu celnego będzie składował na jego terenie te półprodukty. Wnioskodawca rozważa trzy sposoby wyprowadzania nabytych półproduktów ze składu celnego:

a. Zagadnienie to jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

b. Czy Wnioskodawca (po uprzednim zarejestrowaniu się jako zarejestrowany wysyłający) może wskazane wyżej półprodukty wysyłać (po dokonaniu zgłoszenia celnego i dopuszczeniu do obrotu przez służby celne) jako zarejestrowany wysyłający z posiadanego składu celnego do swojego składu podatkowego stosując procedurę zawieszenia poboru akcyzy w takiej formie w jakiej zostały zakupione, bez nakładania banderol i bez nadrukowywania ceny detalicznej.

c. Czy Wnioskodawca może takie półprodukty wysyłać ze swojego składu celnego do prowadzonego przez siebie składu podatkowego bez oznaczania ich znakami akcyzy i nadrukowywania ceny detalicznej nie stosując procedury zawieszenia poboru akcyzy w związku z faktem, że są one jeszcze półproduktem, a nie gotowym wyrobem tytoniowym.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Opisana w pytaniu działalność jest działalnością produkcyjną w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. Ustawa o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze. zm.) w art. 99 ust. 1 stanowi:

"Produkcją wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy jest ich wytwarzanie, przetwarzanie, a także pakowanie". W powyższym przepisie ustawa wlicza więc pakowanie i przetwarzanie jako produkcję wyrobów tytoniowych. Działalność Zainteresowanego na tym będzie polegać, więc będzie kwalifikować się jako działalność produkcyjna.

W związku z faktem, że prowadzona przez Wnioskodawcę działalność będzie uznawana za działalność produkcyjną, warunek określony w art. 48 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym nie będzie dotyczył składu podatkowego, który ma zamiar utworzyć Wnioskodawca.

Ad. 2.

Przemieszczenie wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego dostawcy (zarówno krajowego jak i z innego państwa członkowskiego) może odbywać się z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Ustawa o podatku akcyzowym w art. 40 ust. 1 stanowi:

1.

"Procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli:

1.

wyroby akcyzowe są:

a.

w składzie podatkowym, w tym również w wyniku zwrotu przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający;

b.

przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju;

c.

przemieszczane, w celu dokonania eksportu, ze składu podatkowego na terytorium kraju do urzędu celnego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej;

2.

wyroby akcyzowe importowane i dopuszczone do obrotu są przemieszczane przez zarejestrowanego wysyłającego z miejsca importu na terytorium kraju do:

a.

składu podatkowego na terytorium kraju;

b.

urzędu celnego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej;

c.

podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1;3) (uchylony)

2. Procedura zawieszenia poboru akcyzy ma również zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane:

1.

ze składu podatkowego na terytorium kraju do składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego;

2.

ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do składu podatkowego na terytorium kraju".

W powyższym przepisie jako właściwe do zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy wskazane są między innymi sytuacje przemieszczenia wyrobów akcyzowych pomiędzy składami podatkowymi na terenie kraju oraz przemieszczenie ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do składu podatkowego na terytorium kraju.Ustawa akcyzowa w art. 41 ust. 9 stanowi:"9. Procedura zawieszenia poboru akcyzy nie ma zastosowania wobec wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy przemieszczanych:1. w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej;2. w celu dokonania eksportu;3. między składami podatkowymi na terytorium kraju, z wyjątkiem składów podatkowych tego samego podmiotu".

W przypadku przemieszczanych do składu podatkowego Wnioskodawcy wyrobów tytoniowych powyższy przepis wykluczający zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy nie będzie miał jednak zastosowania, bo przemieszczane wyroby tytoniowe nie będą oznaczone znakami akcyzy.

Ad. 3. Opisana w pytaniu działalność jest działalnością produkcyjną w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. Ustawa o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) w art. 99 ust. 1 stanowi: "Produkcją wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy jest ich wytwarzanie, przetwarzanie, a także pakowanie". W powyższym przepisie ustawa wlicza więc pakowanie i przetwarzanie jako produkcję wyrobów tytoniowych. Działalność będzie na tym polegać, więc będzie kwalifikować się jako działalność produkcyjna. W związku z faktem, że prowadzona przez Wnioskodawcę działalność będzie uznawana za działalność produkcyjną, warunek określony w art. 48 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym nie będzie dotyczył składu podatkowego, który ma zamiar utworzyć Wnioskodawca.

Ad. 4. Przemieszczenie wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego dostawcy (zarówno krajowego jak i z innego państwa członkowskiego) może odbywać się z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Ustawa o podatku akcyzowym w art. 40 ust. 1 stanowi:

1.

"Procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli:

1.

wyroby akcyzowe są:

a.

w składzie podatkowym, w tym również w wyniku zwrotu przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający;

b.

przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju;

c.

przemieszczane, w celu dokonania eksportu, ze składu podatkowego na terytorium kraju do urzędu celnego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej;

2.

wyroby akcyzowe importowane i dopuszczone do obrotu są przemieszczane przez zarejestrowanego wysyłającego z miejsca importu na terytorium kraju do:

a.

składu podatkowego na terytorium kraju;

b.

urzędu celnego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej;

c.

podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1; 3) (uchylony)

2. Procedura zawieszenia poboru akcyzy ma również zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane:

1.

ze składu podatkowego na terytorium kraju do składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego;

2.

ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do składu podatkowego na terytorium kraju".

W powyższym przepisie jako właściwe do zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy wskazane są między innymi sytuacje przemieszczenia wyrobów akcyzowych pomiędzy składami podatkowymi na terenie kraju oraz przemieszczenie ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do składu podatkowego na terytorium kraju.

Ustawa akcyzowa w art. 41 ust. 9 stanowi:

9.

"Procedura zawieszenia poboru akcyzy nie ma zastosowania wobec wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy przemieszczanych:

1.

w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej;

2.

w celu dokonania eksportu;

3.

między składami podatkowymi na terytorium kraju, z wyjątkiem składów podatkowych tego samego podmiotu".

W przypadku przemieszczanych do składu podatkowego Wnioskodawcy wyrobów tytoniowych powyższy przepis wykluczający zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy nie będzie miał jednak zastosowania, bo przemieszczane wyroby tytoniowe nie będą oznaczone znakami akcyzy.

Ad. 5.

Zakup i posiadanie wysuszonych liści tytoniu przez podmiot prowadzący skład podatkowy nie podlega akcyzie.

Artykuł 9b ustawy o podatku akcyzowym stanowi:

1.

"W przypadku suszu tytoniowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

nabycie wewnątrzwspólnotowe suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy lub pośredniczący podmiot tytoniowy;

2.

sprzedaż suszu tytoniowego innemu podmiotowi niż podmiot prowadzący skład podatkowy lub pośredniczący podmiot tytoniowy;

3.

import suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy lub pośredniczący podmiot tytoniowy;

4.

zużycie suszu tytoniowego przez pośredniczący podmiot tytoniowy;

5.

zużycie suszu tytoniowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy do innych celów niż produkcja wyrobów tytoniowych;

6.

nabycie lub posiadanie suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, pośredniczący podmiot tytoniowy lub rolnika, który wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał jego sprzedaży".

W związku z tym Wnioskodawca prowadząc skład podatkowy będzie miał możliwość nabywania i posiadania liści tytoniu celem ich wykorzystania jako materiał do produkcji gotowego wyrobu tytoniowego bez obowiązku zapłaty podatku akcyzowego.

Ad. 6.

Wnioskodawca będzie mógł postępować w sposób opisany w części a) oraz w części b) pytania, a postępowanie opisane w części c) nie będzie mogło być zastosowane do wyprowadzania ze składu celnego opisanych wcześniej półproduktów.

Stosując sposób postępowania opisany w części b) pytania Wnioskodawca działając jako zarejestrowany wysyłający opisane w pytaniu półprodukty będzie wysyłać zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy do własnego składu podatkowego. Dopiero po przemieszczeniu tychże towarów do składu podatkowego dokonane zostanie nadrukowanie ceny detalicznej i nałożenie banderol - w miarę potrzeb rynkowych. Na zastosowanie takiego rozwiązania pozwala art. 40 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Wnioskodawca uważa, że postępowanie przedstawione w części c) pytania byłoby nieprawidłowe, gdyż towary, które będą wyprowadzane ze składu celnego posiadają cechy wyrobów tytoniowych opisanych w art. 98 ustawy o podatku akcyzowym i w związku z tym nie możnaby było ich uznać za towar nieakcyzowy i w związku z tym tylko dwa wcześniej wymienione sposoby są prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe w części dotyczącej pytań 1, 2, 3, 4, 5, 6b i 6c.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: z 2011 r. Dz. U. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy - wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 42 załącznika nr 1 wymieniono papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki - bez względu na kod CN.

Z kolei w poz. 45 załącznika nr 1 wymieniono susz tytoniowy - bez względu na kod CN.

W poz. 27 załącznika nr 2, stanowiącego "Wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja musi odbywać się w składzie podatkowym, o którym mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG", wymieniono papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki - bez względu na kod CN.

W poz. 10 załącznika nr 3, będącego wykazem wyrobów objętych obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy, wymieniono papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki - bez względu na kod CN.

Z kolei w poz. 11 załącznika nr 3 wymieniono susz tytoniowy - bez względu na kod CN.

Wnioskodawca w zagadnieniu 1 i 3 ma wątpliwość, czy:

* Działalność, która będzie polegać na zamówieniu i zakupie od innego producenta wyrobów tytoniowych - półproduktu, jego rozpakowaniu i nałożeniu ceny detalicznej oraz ponownym zapakowaniu, jest działalnością w zakresie produkcji wyrobów tytoniowych nie podlegającą dodatkowemu warunkowi wskazanemu w art. 48 ust. 3 pkt 1 ustawy.

* Działalność polegająca na zamówieniu i zakupie od innego producenta wyrobów tytoniowych półproduktu tytoniu do palenia lub półproduktu tytoniu fajkowego, a po jego przemieszczeniu do składu podatkowego Wnioskodawcy: jego zapakowaniu w opakowania jednostkowe, nałożeniu etykiety i banderoli oraz oznaczeniu maksymalną ceną detaliczną jest działalnością w zakresie produkcji wyrobów tytoniowych nie podlegającą dodatkowemu warunkowi wskazanemu w art. 48 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy, skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

Stosownie do art. 48 ust. 3 pkt 1 ustawy, w przypadku podmiotu ubiegającego się o wydanie zezwolenia na prowadzenie w składzie podatkowym działalności polegającej wyłącznie na magazynowaniu lub przeładowywaniu wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w innym składzie podatkowym, oprócz warunków określonych w ust. 1, dodatkowym warunkiem wydania zezwolenia, z zastrzeżeniem ust. 4, jest dla wyrobów tytoniowych - minimalna wysokość obrotu tymi wyrobami, w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, w roku poprzedzającym dany rok podatkowy wynosząca 700 mln zł.

W myśl art. 99 ust. 1 ustawy, produkcją wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy jest ich wytwarzanie, przetwarzanie, a także pakowanie.

Z uwagi na to, że opisane czynności stanowią produkcję w rozumieniu ww. art. 99 ust. 1 ustawy, Zainteresowany nie będzie zobowiązany do spełnienia - określonego w art. 48 ust. 3 pkt 1 ustawy - warunku dotyczącego minimalnej wysokość obrotu tymi wyrobami, w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, w roku poprzedzającym dany rok podatkowy wynoszącego 700 mln zł, który dotyczy podmiotu ubiegającego się o wydanie zezwolenia na prowadzenie w składzie podatkowym działalności polegającej wyłącznie na magazynowaniu lub przeładowywaniu wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w innym składzie podatkowym.

Zainteresowany w zagadnieniu 2 i 4 ma wątpliwość, czy:

* Przemieszczenie wyrobów akcyzowych w formie półproduktu, opisanego w pytaniu nr 1 ze składu podatkowego dostawcy znajdującego się na terytorium kraju lub ze składu podatkowego dostawcy na terytorium państwa członkowskiego do składu podatkowego Zainteresowanego, w którym będzie prowadzić wyżej wskazaną działalność produkcyjną, może odbywać się z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

* Przemieszczenie wyrobów akcyzowych w formie półproduktu, opisanego w pytaniu nr 3 ze składu podatkowego dostawcy znajdującego się na terytorium kraju lub ze składu podatkowego dostawcy na terytorium państwa członkowskiego do składu podatkowego Zainteresowanego, w którym będzie prowadzić wyżej wskazaną działalność produkcyjną może odbywać się z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy - procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

W myśl art. 40 ust. 1 ustawy - procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli:

1.

wyroby akcyzowe są:

a.

w składzie podatkowym, w tym również w wyniku zwrotu przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający,

b.

przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju,

c.

przemieszczane, w celu dokonania eksportu, ze składu podatkowego na terytorium kraju do urzędu celnego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej;

2.

wyroby akcyzowe importowane i dopuszczone do obrotu są przemieszczane przez zarejestrowanego wysyłającego z miejsca importu na terytorium kraju do:

a.

składu podatkowego na terytorium kraju,

b.

urzędu celnego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej,

c.

podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1.

Na mocy art. 40 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy - procedura zawieszenia poboru akcyzy ma również zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane ze składu podatkowego na terytorium kraju do składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego oraz ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do składu podatkowego na terytorium kraju.

Mając na uwadze treść przepisów wskazanych powyżej wskazać należy, że przemieszczenie wyrobów akcyzowych w formie półproduktu, opisanego w pytaniu nr 1 i 3 ze składu podatkowego dostawcy znajdującego się na terytorium kraju lub ze składu podatkowego dostawcy na terytorium państwa członkowskiego do składu podatkowego Zainteresowanego może odbywać się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

W kwestii zagadnienia piątego należy zauważyć, że zgodnie z art. 9b ust. 1 ustawy, w przypadku suszu tytoniowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

nabycie wewnątrzwspólnotowe suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy lub pośredniczący podmiot tytoniowy;

2.

sprzedaż suszu tytoniowego innemu podmiotowi niż podmiot prowadzący skład podatkowy lub pośredniczący podmiot tytoniowy;

3.

import suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy lub pośredniczący podmiot tytoniowy;

4.

zużycie suszu tytoniowego przez pośredniczący podmiot tytoniowy;

5.

zużycie suszu tytoniowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy do innych celów niż produkcja wyrobów tytoniowych;

6.

nabycie lub posiadanie suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, pośredniczący podmiot tytoniowy lub rolnika, który wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał jego sprzedaży.

Wnioskodawca ma wątpliwość, czy po utworzeniu składu podatkowego będzie mógł nabywać liście tytoniowe w formie osuszonych całych lub odżyłowanych liści tytoniu od plantatorów tytoniu lub od pośredniczącego podmiotu tytoniowego nie podlegając obowiązkowi zapłaty akcyzy do czasu ich wyprowadzenia ze składu podatkowego już jako gotowy wyrób tytoniowy.

Z analizy ww. przepisu wynika, że Wnioskodawca będąc składem podatkowym będzie mógł nabywać liście tytoniowe w formie osuszonych całych lub odżyłowanych liści tytoniu od plantatorów tytoniu lub od pośredniczącego podmiotu tytoniowego nie podlegając obowiązkowi zapłaty akcyzy do czasu ich wyprowadzenia ze składu podatkowego już jako gotowy wyrób tytoniowy.

Odnośnie pytań 6b i 6c należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 14a ustawy, zarejestrowany wysyłający to podmiot, któremu wydano zezwolenie na wysyłanie importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy - procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe importowane i dopuszczone do obrotu są przemieszczane przez zarejestrowanego wysyłającego z miejsca importu na terytorium kraju do składu podatkowego na terytorium kraju.

Zainteresowany ma wątpliwość, czy (po uprzednim zarejestrowaniu się jako zarejestrowany wysyłający) może wskazane wyżej półprodukty wysyłać (po dokonaniu zgłoszenia celnego i dopuszczeniu do obrotu przez służby celne) jako zarejestrowany wysyłający z posiadanego składu celnego do swojego składu podatkowego stosując procedurę zawieszenia poboru akcyzy w takiej formie w jakiej zostały zakupione, bez nakładania banderol i bez nadrukowywania ceny detalicznej oraz czy może takie półprodukty wysyłać ze swojego składu celnego do prowadzonego przez siebie składu podatkowego bez oznaczania ich znakami akcyzy i nadrukowywania ceny detalicznej nie stosując procedury zawieszenia poboru akcyzy w związku z faktem, że są one jeszcze półproduktem, a nie gotowym wyrobem tytoniowym.

W myśl art. 40 ust. 2 pkt 11 lit. a ustawy - procedura zawieszenia poboru akcyzy ma również zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane w przypadku importu i dopuszczenia do obrotu, z miejsca importu na terytorium państwa członkowskiego, przez zarejestrowanego wysyłającego do składu podatkowego na terytorium kraju.

W myśl art. 114 ustawy - obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.

Na mocy art. 116 ust. 1 ustawy - obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a, ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie będącym:

1.

podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6;

2.

importerem;

3.

podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;

4.

przedstawicielem podatkowym;

5.

podmiotem dokonującym produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;

6.

właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Z kolei w myśl art. 116 ust. 1a ustawy - obowiązek oznaczania suszu tytoniowego podatkowymi znakami akcyzy ciąży na podmiocie dokonującym czynności, o których mowa w art. 9b ust. 1 pkt 1-3.

Zgodnie z art. 8 ust. 5 ustawy - przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również sprzedaż lub oferowanie na sprzedaż papierosów lub tytoniu do palenia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, z odpłatnością powyżej maksymalnej ceny detalicznej, w tym w połączeniu z innym towarem lub usługą lub w połączeniu z przyznaniem nabywcy nieodpłatnej premii w postaci innych towarów lub usług, a w przypadku papierosów lub tytoniu do palenia oznaczonych jednocześnie podatkowymi oraz legalizacyjnymi znakami akcyzy, jeżeli odpłatność przekracza kwotę równą sumie maksymalnej ceny detalicznej i kwoty 1,30 zł, stanowiącej należność za legalizacyjne znaki akcyzy.

Mając na uwadze wyżej przytoczone przepisy Wnioskodawca może wskazane półprodukty wysyłać jako zarejestrowany wysyłający z posiadanego składu celnego do swojego składu podatkowego stosując procedurę zawieszenia poboru akcyzy w takiej formie w jakiej zostały zakupione, bez nakładania banderol i bez nadrukowywania ceny detalicznej. Nie może on natomiast tych półprodukty wysyłać ze swojego składu celnego do prowadzonego przez siebie składu podatkowego bez oznaczania ich znakami akcyzy i nadrukowywania ceny detalicznej nie stosując procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Informuje się również, że w niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w części dotyczącej pytań 1, 2, 3, 4, 5, 6b i 6c. Natomiast w części dotyczącej pytania 6a i 7 wydane zostało 9 października 2013 r. postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania nr ILPP3/443 -42/13-3/TK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl