ILPP3/443-41/10-2/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-41/10-2/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2010 r. (data wpływu 17 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania samochodów osobowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania samochodów osobowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej jako: "Spółka") jako producent samochodów zleca przeprowadzanie odpłatnych testów technicznych wyprodukowanych przez niego samochodów wyspecjalizowanym jednostkom mającym siedzibę poza terytorium Polski w innych krajach członkowskich UE, głównie testów na korozję oraz crash-testów.

W celu wykonania testów samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium Polski wywożone są z terytorium kraju na terytorium innych krajów członkowskich. Niektóre z samochodów, po przeprowadzeniu na nich testów, są zwracane Spółce i przemieszczane są powrotnie na terytorium Polski z terytorium innych krajów członkowskich.

Spółka nie przenosi prawa do rozporządzania samochodami wywożonymi w celu wykonania na nich testów na inne podmioty, ani przed powrotnym przemieszczeniem ich na terytorium Polski, ani też w wyniku ich przemieszczenia na terytorium Polski.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy powrotne przemieszczenie niezarejestrowanych samochodów osobowych po przeprowadzeniu na nich testów stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie samochodów osobowych w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym.

2.

Czy w stosunku do samochodów osobowych powrotnie przemieszczanych na terytorium kraju z terytorium innego kraju UE powstaje obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodów osobowych.

3.

Czy jeżeli w stosunku do samochodów osobowych powrotnie przemieszczanych na terytorium kraju nie powstaje, na podstawie przepisu art. 101 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, obowiązek podatkowy w tym podatku, Spółka jest zobowiązana do wykazywania dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyć samochodów osobowych w deklaracji AKC-U bez wskazania kwoty podatku akcyzowego i daty powstania obowiązku podatkowego.

4.

Czy w świetle przepisu art. 108 ustawy o podatku akcyzowym, Spółka jest zobowiązana wykazać w informacji podsumowującej wewnątrzwspólnotowe nabycie samochodów osobowych w opisanym powyżej stanie faktycznym.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1-3

Zgodnie z przepisem art. 100 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

3.

pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:

a.

wyprodukowanego na terytorium kraju.

b.

od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

Z kolei przez wewnątrzwspólnotowe nabycie samochodów osobowych należy zgodnie z przepisem art. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym rozumieć przemieszczenie samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

W świetle natomiast przepisu art. 101 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem:

1.

przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło przed przemieszczeniem samochodu na terytorium kraju;

2.

nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło po przemieszczeniu samochodu osobowego na terytorium kraju;

3.

złożenia wniosku o rejestrację samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruch drogowym

- jeżeli podmiot występujący z wnioskiem o rejestrację na terytorium kraju nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego nie jest jego właścicielem.

Biorąc powyższe przepisy pod uwagę Zainteresowany stwierdza, iż jedną z czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym jest wewnątrzwspólnotowe nabycie samochodów osobowych.

Wewnątrzwspólnotowe nabycie samochodu osobowego w świetle przepisu art. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym ma miejsce w przypadku przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium innego kraju członkowskiego na terytorium kraju. Zgodnie z powyższym przepisem za wewnątrzwspólnotowe nabycie samochodu osobowego należy uznać każde przemieszczenie samochodu osobowego z terytorium kraju członkowskiego na terytorium Polski bez względu na to czy przemieszczenie to następuje w wykonaniu transakcji sprzedaży samochodów i czy w wyniku przemieszczenia następuje przeniesienie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel.

Zatem Wnioskodawca twierdzi, iż sam fakt przemieszczenia samochodów osobowych z terytorium jednego kraju członkowskiego na terytorium Polski także, gdy w wyniku przemieszczenia prawo do rozporządzania tym samochodem jak właściciel pozostaje przy tym samym podmiocie stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie samochodu. z kolei w świetle przepisu art. 100 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli przedmiotem przemieszczenia są samochody osobowe niezarejestrowane wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, to takie wewnątrzwspólnotowe nabycie stanowi czynność opodatkowaną podatkiem akcyzowym.

Jednakże zgodnie z przepisem art. 101 ust. 2 pkt 1 i pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju powstaje jedynie w przypadku, gdy przemieszczany jest samochód osobowy w stosunku do którego nabycie prawa do rozporządzania tym samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło przed przemieszczeniem samochodu na terytorium kraju lub gdy przemieszczany jest samochód osobowy w stosunku, do którego nabycie prawa do rozporządzania nim jak właściciel nastąpiło po jego przemieszczeniu.

Zatem obowiązek podatkowy nie powstaje w stosunku do przemieszczeń samochodów osobowych, co do których prawo do rozporządzania nimi jak właściciel nie uległo zmianie, tj. nie było przenoszone ani przed przemieszczeniem ani po przemieszczeniu.

Należy zauważyć, iż w przypadku samochodów osobowych przemieszczanych powrotnie przez Spółkę po wykonaniu na nich testów na terytorium innych krajów członkowskich prawo do rozporządzania nimi jak właściciel nie uległo zmianie ani przed ich przemieszczeniem ani po ich przemieszczeniu. Prawo do rozporządzania jak właściciel tymi samochodami pozostaje przez cały czas, tj. zarówno przed przemieszczeniem, jak i po ich przemieszczeniu przy Spółce, która te samochody wyprodukowała. Ani przed przemieszczeniem tych samochodów osobowych, w celu wykonania na nich testów, ani też wyniku ich powrotnego przemieszczenia prawo do rozporządzania nimi jak właściciel nie zostaje przeniesione na inny podmiot.

W związku z powyższym w przypadku samochodów osobowych, które powracają na terytorium kraju z terytorium innych krajów UE nie są spełnione warunki określone w przepisie art. 101 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym do powstania obowiązku podatkowego w tym podatku.

Z kolei zgodnie z przepisem art. 106 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym podatnik z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego jest obowiązany po dokonaniu jego przemieszczenia na terytorium kraju, bez wezwania organu podatkowego złożyć deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w terminie 14 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego, nie później jednak niż w dniu rejestracji samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Z powyższego przepisu wynika, iż podatnik jest zobowiązany do złożenia deklaracji uproszczonej dotyczącej wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego nie później jednak niż w dniu rejestracji samochodu osobowego na terytorium kraju. Jeżeli zatem w stosunku do danego wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego nie powstaje, w świetle przepisów ustawy o podatku akcyzowym, obowiązek podatkowy, oraz gdy samochód taki nie jest rejestrowany na terytorium kraju, podatnik nie ma obowiązku składania deklaracji uproszczonej, o której mowa w przepisie art. 106 ust. 2 ustawy. Spółka jest zatem zdania, iż w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, ze względu na fakt, iż w stosunku do samochodów powracających do kraju nie powstaje obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym, a samochody te nie są rejestrowane na terytorium kraju, nie jest zobowiązana do składania deklaracji AKC-U.

Ad. 4

W świetle przepisu art. 108 ustawy o podatku akcyzowym podmiot dokonujący nabyć wewnątrzwspólnotowych lub dostaw wewnątrzwspólnotowych samochodów osobowych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego informacje podsumowujące o dokonanych nabyciach wewnątrzwspólnotowych i dostawach wewnątrzwspólnotowych, zwane dalej "informacjami podsumowującymi", według ustalonego wzoru, za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym dokonano dostawy wewnątrzwspólnotowej, albo w którym powstał obowiązek podatkowy - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Zdaniem Spółki w przypadku przemieszczenia samochodów osobowych w opisanych powyżej we wniosku stanie faktycznym, ze względu na fakt, iż w stosunku do tych wewnątrzwspólnotowych nabyć samochodów osobowych nie powstanie obowiązek podatkowy Spółka nie jest zobowiązana ich wykazywać w informacji podsumowującej. z przepisu art. 108 ustawy o podatku akcyzowym wynika bowiem wprost, iż wykazaniu w informacji podsumowującej podlegają wewnątrzwspólnotowe nabycia samochodów, co do których powstał obowiązek podatkowy. Ponieważ w świetle przepisu art. 101 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym w przypadku powracających do kraju, po dokonaniu testów samochodów osobowych, nie powstaje obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym, Spółka nie jest zobowiązana do wykazywania tych wewnątrzwspólnotowych nabyć w informacji podsumowującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl