ILPP3/443-35/12-2/TW - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym wyrobów węglowych zużywanych w instalacji do waloryzacji popioło-żużli zgromadzonych na składowisku odpadów energetycznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-35/12-2/TW Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym wyrobów węglowych zużywanych w instalacji do waloryzacji popioło-żużli zgromadzonych na składowisku odpadów energetycznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2012 r. (data wpływu 23 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych zużywanych w "Instalacji" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych zużywanych w "Instalacji".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej również Spółka) do końca marca 2012 r. planuje oddać do użytku i od tego momentu użytkować instalację do waloryzacji popioło-żużli zgromadzonych na składowisku odpadów energetycznych (dalej "Instalacja").

Instalacja znajdować się będzie w określonej miejscowości w bezpośrednim sąsiedztwie węzła betoniarskiego Wnioskodawcy, w którym produkuje się m.in. betony towarowe i mieszanki drogowe. Przy pomocy Instalacji waloryzowane będą popioło-żużle o cechach fizyko-chemicznych analogicznych do naturalnych surowców mineralnych takich jak np. piaski (glinokrzemian), znajdujące się w tej miejscowości. Instalacja ta będzie mieć charakter nowatorski zarówno w skali Kraju jak i Europy (według danych Wnioskodawcy w Europie funkcjonują zaledwie trzy zbliżone instalacje).

Waloryzacja jest to proces technologiczny, w ramach którego z surowca mineralnego w postaci mieszaniny popiołowo żużlowej, zeskładowanej w stanie naturalnie wilgotnej na hałdzie uzyskuje się produkt - wyrób budowlany o nazwie "popiół lotny do betonu". Produkt ten spełniać będzie wymagania wyrobu budowlanego określone w Normach Krajowych wprowadzających Normy Europejskie (PN-EN 450-1+A1:2009 Popiół lotny do betonu - Część 1: Definicje, specyfikacje i kryteria zgodności oraz PN-EN 450-2:2006 Popiół lotny do betonu - Część 2: Ocena zgodności).

Produkt - popiół lotny do betonu - spełniający powołane normy jest zamiennikiem cementu w produkcji betonu jak również składnikiem mieszanek cementowych produkowanych przez cementownie.

W związku z tym będzie on sprzedawany zakładom betoniarskim oraz cementowniom lub będzie wykorzystywany dla potrzeb własnego węzła betoniarskiego Wnioskodawcy.

Produkt będzie poddany zakładowej kontroli produkcji (zgodnie z posiadaną i wdrożoną Zakładową Kontrolą Produkcji), certyfikowanej przez Instytut (...).

Proces technologiczny waloryzacji polega na uniesieniu przez strumień gorących spalin materiału wsadowego (popioło-żużla), w celu rozdzielenia go na frakcje o różnej wielkości cząstek oraz do połączenia ich z frakcjami popiołu lotnego powstałymi w reakcji egzotermicznej. Z frakcji drobnej (wielkość ziaren poniżej 315 µm) uzyskiwany jest produkt końcowy - normowy popiół lotny do betonu.

Powyższy proces technologiczny wymaga użycia wyrobów węglowych o kodach CN 2701. Wyroby te służą do wytworzenia strumienia gorących spalin łączonych w procesie z mieszaniną popiołowo żużlową, którą spaliny unoszą do urządzeń rozfrakcjonujących i separujących.

Planowany, procentowy udział zakupu wyrobów węglowych, potrzebnych do prowadzenia waloryzacji w planowanej wartości produkcji popiołu lotnego do betonu, który zostanie uzyskany przy pomocy Instalacji i następnie sprzedany przez Wnioskodawcę wynosić będzie ok. 25% w skali roku.

Środki uzyskane ze sprzedaży produktu - popiołu lotnego do betonu wytwarzanego w Instalacji będą wystarczające, by zapewnić samodzielne funkcjonowanie Instalacji w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

Instalacja i sprzedaż wytwarzanego w niej produktu - popiołu lotnego do betonu będą jednym z elementów działalności Wnioskodawcy, obok:

* produkcji wyrobów betonowych w węźle betoniarskim Wnioskodawcy, znajdującym się w określonej miejscowości, w którym także może być wykorzystywany popiół lotny do betonu wytwarzany w Instalacji,

* instalacji do produkcji betonów towarowych i mieszanek drogowych,

* usług odpopielania obsługi instalacji biomasowej (...).

Istnieje potencjalna możliwość finansowego i organizacyjnego wyodrębnienia działalności związanej z Instalacją i Instalacji w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy, tak by stanowiły one odrębne przedsiębiorstwo (jego zorganizowaną część), przy czym z uwagi na koszt takiego wyodrębnienia w stosunku do efektu ekonomicznego nie zostanie to obecnie dokonane.

Przy projektowaniu i wykonywaniu Instalacji zostały wprowadzone następujące rozwiązania prowadzące do podwyższenia efektywności energetycznej Instalacji:

a.

rozwiązania zwiększające oszczędności energii przez urządzenia na potrzeby własne. W Instalacji zastosowano jako źródło energii cieplnej palenisko rusztowe zużywające węgiel kamienny ze ścianami wykonanymi w technologii murowanej z ceramicznych materiałów ogniotrwałych (moc 7 MW). Dzięki temu następuje akumulacja ciepła i jego znacznie efektywniejsze wykorzystanie w procesie waloryzacji. Zgromadzona w obmurzu energia cieplna pozwala na ca 100 godzinną pracę instalacji bez zużycia węgla,

b.

rozwiązania ograniczające ewentualne straty energii elektrycznej i ciepła w czasie funkcjonowania Instalacji.

Poszczególne urządzenia procesowe zostały zabudowane w bardzo małej przestrzeni czego powodem było dążenie projektantów do skrócenia długości:

* kanałów spalin gorących w celu zminimalizowania strat w przesyle spalin,

* kanałów spalin transportowych i powietrza w celu zminimalizowania poboru energii elektrycznej wentylatora ciągu głównego.

Ponadto należy wskazać, iż Instalacja umożliwia uzyskanie wymiernych oszczędności energii u odbiorców końcowych, tj. producentów cementu z uwagi na wielokrotnie niższe zużycie mocy elektrycznej i cieplnej na wyprodukowanie pyłów o uziarnieniu 315 do 45 µm niż w technologii mielenia mechanicznego (produkt z Instalacji zastępuje produkty wytwarzane w cementowniach w energochłonnej technologii mielenia mechanicznego). Wytworzenie pyłów popiołowych o ww. frakcji następuje w wyniku ogrzewania go w gorącym strumieniu spalin co nie wymaga dużego zużycia energii na jednostkę produktu. W wyniku działalności prowadzonej przy użyciu Instalacji ma docelowo zostać zlikwidowana hałda mieszaniny popiołu i żużla znajdująca się w określonej miejscowości, co spowoduje uzyskanie nowych terenów inwestycyjnych oraz poprawę krajobrazu. Ponadto likwidacja przedmiotowej hałdy przyczyni się do zmniejszenia ryzyka przedostawania się do wód gruntowych substancji, które mogą niekorzystnie wpływać na stan środowiska.

Zainteresowany przedstawił ponadto krótki opis procesu technologicznego Instalacji zaznaczając, iż stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

Uwagi dodatkowe

Postępujące i niezwykle dynamiczne procesy spalania coraz większych ilości biomasy w celu produkcji energii z odnawialnych źródeł, spowodowały pogorszenie parametrów wytwarzanych popiołów lotnych. Popioły ze spalania węgla kamiennego o potwierdzonej jakości są doskonałym zamiennikiem cementu i jako takie stosowane są w produkcji m.in. betonu towarowego, prefabrykatów betonowych czy też dodawane są do samego cementu. Procesy współspalania biomasy obecne w (...) wpłynęły na znaczące obniżenie ilości popiołów nadających się do ww. zastosowań.

Spowodowały również powstanie materiałów o pogorszonych parametrach jakościowych, których gospodarcze wykorzystanie bez jakiegokolwiek przetwarzania stwarza duże trudności.

Z uwagi na pogorszenie się własności popiołów, Wnioskodawca zdecydował się na znalezienie technologii umożliwiającej odzyskanie zalegających od lat pokładów popiołu, traktowanych jako pełnowartościowe surowce mineralne. Wybrana technologia pozwala na przeseparowanie materiału wsadowego do ściśle określonej frakcji. Pozyskana technologia, wzorowana na dwóch istniejących instalacjach we Francji - została dodatkowo sprawdzona podczas testów przemysłowych we Francji przeprowadzonych na popioło-żużlach dostarczonych przez Wnioskodawcę w roku 2010.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy użycie wyrobów węglowych w Instalacji Wnioskodawcy podlega zwolnieniu od opodatkowania akcyzą.

Zdaniem Wnioskodawcy, użycie wyrobów węglowych w Instalacji Wnioskodawcy będzie zwolnione od akcyzy, na podstawie co najmniej jednego z następujących przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym:

* art. 31a ust. 2 pkt 7 w zw. z art. 9a ust. 1 pkt 6,

* art. 31a ust. 2 pkt 8 w zw. z art. 31a ust. 10 i w zw. z art. 9a ust. 1 pkt 6,

* art. 31a ust. 2 pkt 9 w zw. z art. 9a ust. 1 pkt 6.

UZASADNIENIE

Zgodnie z ustawową definicją (art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy o podatku akcyzowym) przez wyroby węglowe należy rozumieć wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy. W powyższych pozycjach załącznika wskazano takie wyroby węglowe jak:

* węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla (CN ex 2701),

* węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu (CN ex 2702),

* koks półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy (CN ex 2704 00), o ile są przeznaczone do celów opałowych.

Mając na uwadze treść wspomnianej definicji należy więc stwierdzić, iż ustawa o podatku akcyzowym nie dotyczy tych wyrobów węglowych, których przeznaczenie jest inne, niż do celów opałowych.

W związku z tym w pierwszej kolejności pojawia się pytanie, czy użycie wyrobów energetycznych o kodach CN ex 2701 w Instalacji Wnioskodawcy spełnia warunek przeznaczenia ich do celów opałowych, a tym samym skutkuje koniecznością zastosowania ustawy o podatku akcyzowym.

Polski ustawodawca nie zdefiniował pojęcia celów opałowych. W tej sytuacji konieczne staje się sięgnięcie do innych źródeł prawa.

Na gruncie prawa wspólnotowego wykładnią sformułowania "o celów opałowych" zajmował się Europejski Trybunał Sprawiedliwości w wyroku z dnia 29 kwietnia 2004 r. (C-240/01).

Orzekł on, że państwa członkowskie nie mają prawa do formułowania własnych definicji w tym zakresie, ponieważ mogłoby to doprowadzić do rozbieżności pomiędzy poszczególnymi państwami. To z kolei sprzeciwiałoby się zasadzie równości i uczciwości konkurencji.

Jednocześnie ETS w rozpatrywanej sprawie, dotyczącej wykorzystania w celach opałowych olejów stwierdził, że zużycie w celach opałowych odnosi się do sytuacji, w których energia cieplna uzyskiwana w następstwie spalania jest umywana w celach grzewczych niezależnie od ostatecznego celu procesu ogrzewania.

Ponadto ETS stwierdził, że "cel nakładania na oleje mineralne podatku akcyzowego jako podatku konsumpcyjnego przemawia za interpretowaniem wyrażenia użycie jako paliwo opałowe (...) jako wyrażenia odnoszącego się do wszystkich przypadków, w których oleje mineralne ulegają spalaniu i wytworzona w ten sposób energia cieplna jest używana do ogrzewania, niezależnie od ostatecznego celu procesu ogrzewania, w tym przekształcenia lub rozpadu substancji absorbującej energię cieplną w trakcie procesu chemicznego lub przemysłowego" W świetle orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, należy więc stwierdzić, iż wyroby węglowe zużywane w Instalacji w celu zmiany postaci materiału wsadowego (popioło-żużli) strumieniem gorących spalin o odpowiedniej temperaturze i ciśnieniu, a także w celu rozdzielenia materiału wsadowego na frakcje o różnej wielkości cząstek mogą zostać potraktowane jako wyroby "przeznaczone do celów opałowych".

Powyższe nie oznacza jednak, że w świetle przepisów ustawy o podatku akcyzowym wspomniane zużycie spowoduje obowiązek podatkowy u Wnioskodawcy (jest przedmiotem opodatkowania).

Stosownie bowiem do treści art. 9a ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku akcyzowym, wprowadzonego nowelą z dnia 16 września 2011 r., w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest użycie wyrobów węglowych tylko do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2 (przy czym za takie użycie uważa się naruszenie warunków zwolnienia, jak i sprzedaż, dostawę wewnątrzwspólnotową albo eksport wyrobów węglowych przez podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym, zamiast użycia go do celów zwolnionych).

W ocenie Wnioskodawcy, zużycie wyrobów węglowych w Instalacji mieści się w zakresie zwolnień, objętych przepisami art. 31a ust. 2 pkt 7, pkt 8 oraz pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym.

Zwolnienie na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 7 w zw. z art. 9a ust. 1 pkt 6 ustawy.

Zgodnie z art. 31a ust. 2 pkt 7 ustawy o podatku akcyzowym zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej procesy mineralogiczne oznaczają procesy sklasyfikowane w nomenklaturze NACE pod kodem Dl 26, produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (Dz. Urz. UE L 293 z 1990 r., str. 1, z późn. zm. - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 02, t. 04, str. 177, z późn. zm.).

Mieszanina popiołowo-żużlowa, znajdująca się na hałdzie w określonej miejscowości, z której pozyskiwany będzie surowiec do produkcji popiołu lotnego do betonu ma charakter niemetaliczny, o cechach fizyko chemicznych analogicznych do naturalnych piasków (glino krzemian). Potwierdza to posiadana przez Wnioskodawcę ekspertyza składu fizyko-chemicznego hałdy; ze stycznia 2001 r.

W wyniku przetworzenia wspomnianego wyżej surowca, znajdującego się na przedmiotowej hałdzie uzyska się wyrób budowlany do sprzedaży, o jakości stypizowanej w PN-EN 450-1+A1 2009 i PN-EN 450-2:2006.

Powyższe oznacza, iż prowadzoną przez Wnioskodawcę działalność należy zakwalifikować jako proces oznaczony w nomenklaturze NACE pod kodem Dl 2682 produkcja wyrobów z pozostałych mineralnych surowców niemetalicznych, gdzie indziej nie sklasyfikowana.

Jednocześnie w tej części, która jest związana z wykorzystaniem przedmiotowego produktu dla potrzeb węzła betoniarskiego Wnioskodawcy, działalność Wnioskodawcy powinna zostać zakwalifikować także jako proces oznaczony w nomenklaturze NACE pod kodami Dl 26.63 Produkcja masy betonowej oraz Dl 26.66 Produkcja pozostałych wyrobów betonowych, gipsowych i cementowych do ostatecznego ustalenia.

Z uwagi bowiem na bezpośrednie sąsiedztwo Instalacji i węzła betoniarskiego Wnioskodawcy, wytwarzanie w Instalacji popiołu lotnego do betonu w tej części, która trafiać będzie bezpośrednio do tego węzła z Instalacji stanowić będzie de facto część procesu technologicznego pracy przedmiotowego węzła betoniarskiego w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Z tego względu zużycie wyrobów węglowych w Instalacji należy zakwalifikować także jako zużycie służące produkcji wyrobów betonowych.

Zwolnienie na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 8 w zw. z art. 31a ust. 10 i w zw. z art. 9a ust. 1 pkt 6 ustawy.

Zgodnie z art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane przez zakłady energochłonne do celów opałowych.

Z uwagi na fakt, że w skład Instalacji wchodzi oparta na węglu wytwornica spalin, której zadaniem jest zasilanie w medium (gorące spaliny) suszarki rurowej, zużycie w Instalacji wyrobów węglowych należy pośrednio zakwalifikować jako zużycie do celów opałowych.

Jednocześnie, w ocenie Wnioskodawcy, tą część działalności, która jest związana z prowadzeniem Instalacji, można zakwalifikować jako zakład energochłonny w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

Zakład energochłonny został zdefiniowany w art. 31 ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym. W myśl tej definicji przez zakłady energochłonne rozumie się podmioty, u których udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu, do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Interpretując powyższe przepisy - jak wskazuje Spółka - nie można ograniczać się tylko do ich literalnej treści i wyłączać z zakresu pojęcia zakładu energochłonnego, zakłady, które rozpoczynają działalność.

Zdaniem Wnioskodawcy, taka interpretacja powyższego przepisu, z której wynika, iż zakładem energochłonnym może być " (...) tylko taki zakład, który już funkcjonował w poprzednim roku stoi w rażącej sprzeczności z wynikającą z art. 2 Konstytucji zasadą sprawiedliwości społecznej, a zwłaszcza wynikającą z niej zasadą sprawiedliwego opodatkowania oraz z zawartą w art. 32 Konstytucji zasadą równości wobec prawa.

Z tego względu, w ramach tej definicji powinny mieścić się także te zakłady, które w poprzednim roku nie prowadziły działalności, jednakże uwarunkowania stosowanej przez nie technologii pozwalają wiarygodnie przyjąć, iż planowany udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wyniesie nie mniej, niż 10%.

Z taką sytuacją mamy do czynienia w przypadku Wnioskodawcy, który w roku 2012 dopiero zamierza uruchomić Instalację.

W Instalacji tej planowany, procentowy udział zakupu wyrobów węglowych w planowanej wartości produkcji popiołu lotnego do betonu, który zostanie uzyskany przy pomocy Instalacji i następnie sprzedany przez Spółkę wynosić będzie ok. 25% w skali roku. Ze względu na przyjętą technologię siłą rzeczy udział ten nie może być mniejszy.

W ocenie Wnioskodawcy, definicja zakładu energochłonnego przewidziana ustawą pozwala przyjąć, iż w jej ramach mieszczą się także te zakłady, które nie są obecnie organizacyjnie i finansowo wyodrębnione ze struktur przedsiębiorcy, jednakże w stosunku do których istnieje taka potencjalna możliwość (tak, by mogły stanowić niezależne przedsiębiorstwo). O powyższym świadczy przede wszystkim użycie w interpretowanym przepisie przez ustawodawcę słów "mogłyby stanowić" wskazujących na potencjalną i realną możliwość zaistnienia w przyszłości takiego stanu i wykluczających konieczność istnienia tego stanu już obecnie. Za powyższym przemawia także konstrukcja definicji, która odnosi się do rozmiaru zakładu, a nie do samego faktu organizacyjnego lub finansowego wyodrębnienia. W związku z tym wystarczy, by takie wyodrębnienie mogło realnie nastąpić.

Ponadto dokonując wykładni tej definicji nie można abstrahować od treści art. 11 ust. 2 Dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej, według którego to przepisu wystarczającą przesłanką uznania danego zakładu za jednostkę gospodarczą, a co za tym idzie zakład energochłonny jest zdolność do funkcjonowania w oparciu o własne środki (sprawą drugorzędną jest natomiast ewentualne wyodrębnienie, które może ale nie musi nastąpić).

Instalacja Wnioskodawcy taką zdolność będzie potencjalnie posiadać, co pozwala traktować ją jako zakład energochłonny, a zatem korzystający ze zwolnienia od podatku akcyzowego.

Zwolnienie na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy.

Stosownie do treści art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym, zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Zgodnie z definicjami zawartymi w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej:

1.

efektywność energetyczna to stosunek uzyskanej wielkości efektu użytkowego danego obiektu, urządzenia technicznego lub instalacji, w typowych warunkach ich użytkowania lub eksploatacji, do ilości zużycia energii przez ten obiekt, urządzenie techniczne lub instalację, niezbędnej do uzyskania tego efektu,

2.

przedsięwzięcie służące poprawie efektywności energetycznej to działanie polegające na wprowadzeniu zmian lub usprawnień w obiekcie, urządzeniu technicznym lub instalacji, w wyniku których uzyskuje się oszczędność energii,

3.

oszczędność energii to ilość energii stanowiącą różnicę między energią potencjalnie zużytą przez obiekt, urządzenie techniczne lub instalację w danym okresie przed zrealizowaniem jednego lub kilku przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej a energią zużytą przez ten obiekt urządzenie techniczne lub instalację w takim samym okresie po zrealizowaniu tych przedsięwzięć i uwzględnieniu znormalizowanych warunków wpływających na zużycie energii.

Na etapie projektowania i realizacji Instalacji wprowadzono następujące usprawnienia, w wyniku których uzyskuje się oszczędność energii:

a.

w Instalacji zastosowano jako źródło energii cieplnej palenisko rusztowe opalane węglem kamiennym ze ścianami wykonanymi w technologii murowanej z ceramicznych materiałów ogniotrwałych. Dzięki temu następuje akumulacja ciepła i jego znacznie efektywniejsze wykorzystanie w procesie waloryzacji. Zgromadzona w obmurzu energia cieplna pozwala na ca 100 godzinną pracę instalacji bez spalania węgla,

b.

w Instalacji przyjęto także rozwiązania ograniczające ewentualne straty energii elektrycznej i ciepła w czasie jej funkcjonowania.

Poszczególne urządzenia procesowe zostały zabudowane w bardzo malej przestrzeni czego powodem było dążenie projektantów do skrócenia długości:

* kanałów spalin gorących w celu zminimalizowania strat cieplnych w przesyle spalin,

* kanałów spalin transportowych i powietrza w celu zminimalizowania poboru energii elektrycznej wentylatora ciągu głównego.

Oszczędność z powyższych tytułów są szacowane na około 20-25%.

Ponadto jeszcze raz należy podkreślić, iż Instalacja umożliwia uzyskanie wymiernych oszczędności energii u odbiorców końcowych, tj. producentów cementu z uwagi na wielokrotnie niższe zużycie mocy elektrycznej i cieplnej na wyprodukowanie pyłowo uziarnienia 315 do 45 µm w technologii mielenia mechanicznego (produkt z Instalacji zastępuje produkty wytwarzane w cementowniach w energochłonnej technologii mielenia mechanicznego).

Wytworzenie pyłów popiołowych o ww. frakcji następuje w wyniku ogrzewania go w gorącym strumieniu spalin co nie wymaga dużego zużycia energii na jednostkę produktu.

Oszczędność z tego tytułu są szacowane na około 30-35%.

Należy także dodać, że w wyniku działalności prowadzonej przy użyciu Instalacji ma docelowo zostać zlikwidowana hałda mieszaniny popiołu i żużla, z której pobierany będzie surowiec do produkcji, co spowoduje uzyskanie nowych terenów inwestycyjnych oraz poprawę krajobrazu. Ponadto likwidacja przedmiotowej hałdy przyczyni się do zmniejszenia ryzyka przedostawania się do wód gruntowych substancji, które mogą niekorzystnie wpływać na stan środowiska. Oznacza to, że działalność Wnioskodawcy prowadzona przy użyciu Instalacji w sposób oczywisty przyczyni się do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska.

W tym stanie rzeczy należy przyjąć, iż spełnione będą przesłanki do zastosowania w stosunku do Wnioskodawcy także zwolnienia z art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym, tj. funkcjonowanie Instalacji prowadzi do podwyższenia efektywności energetycznej jaki i osiągania celów dotyczących ochrony środowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Dodatkowo zaznaczyć należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl