ILPP3/443-35/11-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-35/11-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2011 r. (data wpływu 5 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego jest:

* prawidłowe - w zakresie zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego zużywanego do badań naukowych;

* nieprawidłowe - w zakresie zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego zużywanego przy czynnościach leczniczych oraz do zabiegów dezynfekcyjnych powierzchni i przedmiotów.

UZASADNIENIE

W dniu 5 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna od 1 listopada 1989 r. pod określoną firmą. Działalność gospodarcza została wpisana w Ewidencji Działalności Gospodarczej. Przedmiotem działalności gospodarczej jest działalność weterynaryjna - 75.00.Z.

Uchwałą z dnia 19 grudnia 2005 r., Rada Izby Lekarsko-Weterynaryjnej wpisała "A" jako klinikę weterynaryjną do ewidencji zakładów leczniczych dla zwierząt prowadzonego przez Radę Izby Lekarsko-Weterynaryjnej. Od roku 1989 do roku 2004 usługi weterynaryjne świadczone były dla małych zwierząt. Po rozbudowaniu zakładu, działalność poszerzono o klinikę dla koni. Jako specjalista chirurgii weterynaryjnej i chorób koni Zainteresowany świadczy wysokospecjalistyczne usługi diagnostyczne i chirurgiczne m.in. operacje narządów ruchu, kastrację wnętra, dychawicy świszczące, chipy stawowe, zabiegi ginekologiczne, diagnostykę schorzeń kręgosłupa i miednicy.

Zgodnie z ustawą z dnia 18 grudnia 2003 r. o zakładach leczniczych, dla zwierząt klinika weterynaryjna jest wyposażona w szczególności w:

* pomieszczenie do stacjonarnego leczenia, obserwacji i izolacji zwierząt, dostosowane do gatunków leczonych zwierząt;

* poczekalnie;

* gabinety zabiegowe;

* salę operacyjną;

* magazyn produktów leczniczych i wyrobów medycznych;

* magazyn środków i sprzętu dezynfekcyjnego;

* aparaturę i sprzęt dostosowane do zakresu świadczonych usług specjalistycznych;

* aparaturę i sprzęt diagnostyczny;

* zaplecze sanitarne, socjalne i gospodarcze.

Klinika weterynaryjna zapewnia całodobową obserwację i leczenie zwierząt. Współpracuje w zakresie świadczonych usług weterynaryjnych z innymi zakładami leczniczymi dla zwierząt, a w szczególności przyjmuje pacjentów skierowanych przez te zakłady do leczenia. Zatrudnia trzech lekarzy i personel techniczny.

W ramach prowadzonej działalności - kliniki weterynaryjnej - organizuje szereg konferencji i seminariów z udziałem krajowych i zagranicznych konsultantów. W ramach tych spotkań odbywają się warsztaty praktyczne z zastosowaniem nowatorskich metod diagnostycznych.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykorzystywany jest alkohol etylowy nieskażony jak i skażony zaklasyfikowany w wykazie wyrobów akcyzowych w załączniku nr 1 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym pod pozycjami:

* 17 kod CN 2207 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone,

* 18 kod CN 2208 - alkohol etylowy nieskażony o objętości mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe.

Alkohol etylowy znajduje zastosowanie wyłącznie przy czynnościach leczniczych oraz do zabiegów dezynfekcyjnych powierzchni i przedmiotów m.in. do:

* dezynfekcji skóry zwierząt - przy zabiegach prowadzonych bezpośrednio na zwierzętach - pacjentach,

* prac związanych z materiałem pobranym od zwierząt - w celu wykonania prac laboratoryjnych, postawienia prawidłowej diagnozy,

* utrwalania rozmazów cytologicznych, przygotowywania odczynników,

* dezynfekcji elektrod, sond, głowic mających bezpośredni kontakt ze zwierzętami - pacjentami,

* dezynfekcji i czyszczenia mikroskopów po każdorazowym preparacie diagnostycznym,

* czyszczenia, przecierania sprzętu i narzędzi chirurgicznych w sali zabiegowej i operacyjnej mającej kontakt z pacjentami.

Jednocześnie w związku z prowadzoną działalnością naukowo-badawczą i szkoleniową, alkohol etylowy jest wykorzystywany w celach naukowych, do przeprowadzania doświadczeń, testowania nowatorskich metod diagnostycznych.

Mając na względzie prawidłowe wykonywanie przez klinikę weterynaryjną usług weterynaryjnych oraz bezpieczeństwo epizootyczne i epidemiologiczne oraz w związku z świadczonymi wysokospecjalistycznymi usługami diagnostycznymi i chirurgicznymi jak i badawczo-naukowymi, Wnioskodawca uważa, że może skorzystać z zakupu alkoholu etylowego zwolnionego od podatku akcyzowego, wykorzystywanego wyłącznie do ww. czynności w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy do czynności leczniczych, dezynfekcji, przygotowywania preparatów cytologicznych mających bezpośredni związek z pacjentem w ramach prowadzonej kliniki dla zwierząt, jak i w związku z prowadzonymi pracami badawczo-naukowymi można używać alkoholu etylowego zakupionego z zastosowaniem zwolnienia od podatku akcyzowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z ustawą z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym art. 93 ust. 1 ustawy, do alkoholu etylowego zalicza się m.in. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej.

W myśl § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zwalnia się od akcyzy napoje alkoholowe używane:

1.

jako próbki do analiz, niezbędnych prób produkcyjnych lub celów naukowych;

2.

do badań naukowych;

3.

do procesów produkcyjnych, pod warunkiem że produkt końcowy nie zawiera alkoholu.

W świetle § 14 ust. 1 powołanego wyżej rozporządzenia, zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy używany do celów medycznych w szpitalach, aptekach i zakładach opieki zdrowotnej, pod warunkiem że będzie stosowany wyłącznie przy czynnościach leczniczych lub do zabiegów dezynfekcyjnych powierzchni i przedmiotów mający bezpośredni kontakt z pacjentem.

Zgodnie z ustawą z dnia 18 grudnia 2003 r. o zakładach leczniczych dla zwierząt, "zakład leczniczy dla zwierząt jest placówką ochrony zdrowia i dobrostanu zwierząt utworzoną w celu świadczenia usług z zakresu medycyny weterynaryjnej, zwanych dalej "usługami weterynaryjnymi", z zastrzeżeniem art. 4 ust. 3, wyposażoną w środki majątkowe, a w szczególności w pomieszczenia, aparaturę i sprzęt dostosowane do zakresu świadczonych usług". Klinika weterynaryjna jest całodobowym zakładem opieki zdrowotnej przeznaczoną do wykonywania wysokospecjalistycznych zabiegów medycznych dla zwierząt. Alkohol etylowy używany jest wyłącznie dla celów medycznych:

* do dezynfekcji skóry zwierząt - przy zabiegach prowadzonych bezpośrednio na zwierzętach - pacjentach,

* do dezynfekcji elektrod, sond, głowic mających bezpośredni kontakt ze zwierzętami - pacjentami,

* do dezynfekcji i czyszczenia mikroskopów po każdorazowym preparacie diagnostycznym,

* do czyszczenia, przecierania sprzętu i narzędzi chirurgicznych w sali zabiegowej i operacyjnej mającej kontakt z pacjentami.

Jednocześnie w związku z czynnościami diagnostycznymi pacjentów - alkohol etylowy wykorzystywany jest w procesie:

* opracowywania materiałów - tkanek - pobranym od zwierząt - w celu wykonania prac laboratoryjnych, postawienia prawidłowej diagnozy,

* do utrwalania rozmazów cytologicznych, przygotowywania odczynników utrwalających, gdzie produkt końcowy nie zawiera alkoholu.

W związku z prowadzoną działalnością naukowo-badawczą i szkoleniową, alkohol etylowy jest wykorzystywany w celach naukowych, do przeprowadzania doświadczeń, testowania nowatorskich metod diagnostycznych.

Podsumowując Zainteresowany uważa, że w związku w czynnościami wykonywanymi w zakładzie opieki zdrowotnej dla zwierząt mogę używać alkoholu etylowego zwolnionego z podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego zużywanego do badań naukowych;

* nieprawidłowe - w zakresie zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego zużywanego przy czynnościach leczniczych oraz do zabiegów dezynfekcyjnych powierzchni i przedmiotów.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwana dalej ustawą, reguluje opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1).

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykorzystywany jest alkohol etylowy nieskażony jak i skażony wskazany w załączniku nr 1 do ustawy w poz. 17 i 18.

Znajduje on zastosowanie przy czynnościach leczniczych oraz do zabiegów dezynfekcyjnych powierzchni i przedmiotów. Jednocześnie w związku z prowadzoną działalnością naukowo-badawczą i szkoleniową, alkohol etylowy jest wykorzystywany w celach naukowych, do przeprowadzania doświadczeń, testowania nowatorskich metod diagnostycznych.

Wyjaśnić należy, iż zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 159, poz. 1070 z późn. zm.), zwalnia się od akcyzy napoje alkoholowe używane:

1.

jako próbki do analiz, niezbędnych prób produkcyjnych lub celów naukowych;

2.

do badań naukowych;

3.

do procesów produkcyjnych, pod warunkiem że produkt końcowy nie zawiera alkoholu.

Przepis § 13 rozporządzenia, pozwala na zwolnienie zużywane przez Wnioskodawcę alkoholu etylowego wskazanego w poz. 17 i 18 załącznika nr 1 do ustawy, tylko do celów naukowych i badań naukowych. Zainteresowany nie wykonuje bowiem innych, objętych uregulowaniem tego przepisu, czynności w nim wymienionych.

Z kolei w myśl § 14 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy używany do celów medycznych w szpitalach, aptekach i zakładach opieki zdrowotnej, pod warunkiem że będzie stosowany wyłącznie:

1.

przy czynnościach leczniczych lub do zabiegów dezynfekcyjnych powierzchni i przedmiotów mających bezpośredni kontakt z pacjentem;

2.

do wytwarzania leków recepturowych w aptekach.

Powyższy przepis nie znajdzie zastosowania w przypadku wskazanym przez Wnioskodawcę gdyż nie spełnia on kryterium podmiotowego, tj. nie jest szpitalem, apteką ani zakładem opieki zdrowotnej (jest zakładem leczniczym dla zwierząt).

Reasumując, Wnioskodawca będzie mógł korzystać ze zwolnienia od podatku tylko w przypadku wykorzystywania opisanych we wniosku wyrobów akcyzowych wykorzystywanych w celach naukowych, do przeprowadzania doświadczeń, testowania nowatorskich metod diagnostycznych. W pozostałym zakresie, tj. wykorzystywania alkoholu etylowego przy czynnościach leczniczych oraz do zabiegów dezynfekcyjnych powierzchni i przedmiotów wyroby te nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku akcyzowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl