ILPP3/443-3/14-4/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-3/14-4/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 31 grudnia 2013 r. (data wpływu 3 stycznia 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 1 kwietnia 2014 r. (data wpływu 3 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stawki podatku. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 kwietnia 2014 r. (data wpływu 3 kwietnia 2014 r.) w zakresie pełnomocnictwa do reprezentowania Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji wyrobów kosmetycznych. W procesie produkcji wykorzystywane są m.in. pochodne olejów ropy naftowej zaklasyfikowane w ramach nomenklatury scalonej pod kodem CN 2710 19 29, w grupie olejów ropy naftowej i olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, innych niż surowe, zawierających 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; olejów odpadowych. Produkty te są obecnie sprowadzane w mechanizmie wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą od dostawców z terytorium Niemiec. Każdorazowe planowane nabycie surowca jest deklarowane uprzednio we właściwym ze względu na siedzibę podatnika Urzędzie Celnym, składane jest odpowiednie zabezpieczenie akcyzowe. Po opłaceniu podatku oraz złożeniu odpowiedniej deklaracji AKC-u w terminie do 10 dni od daty nabycia surowca, kwota zabezpieczenia jest zwalniana. Spółka prowadzi również odpowiednią ewidencję papierową nabycia danych surowców. Zainteresowany wobec obu surowców stosuje stawkę akcyzy wynoszącą 1.822,00 złotych/1000 litrów surowca w temperaturze 15°C zgodnie z art. 89 ust. 1 ustawy z dnia 8 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy na podstawie analizy art. 89 oraz biorąc pod uwagę kryterium przeznaczenia wyrobu akcyzowego, surowiec o kodzie CN 2710 19 29 może być objęty stawką akcyzy 0,00 złotych/1000 litrów, zgodnie z ust. 2 danego artykułu.

2. Czy zmiana stawki akcyzy na 0,00 złotych/1000 litrów będzie równocześnie oznaczała brak wymogu składania deklaracji akcyzowych zgodnie z art. 21 ust. 3 ustawy z dnia 8 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym oraz prowadzenie ewidencji w zakresie gospodarowania danym surowcem.

Zdaniem Wnioskodawcy, kod produktu CN 2710 19 29 nie został wymieniony bezpośrednio w pkt 1-13 art. 89 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 8 grudnia 2008 r., jednocześnie, zgodnie z opisanym stanem faktycznym, nie jest używany dla celów napędów lub opałowych ani też jako dodatek lub domieszka dla ww. paliw. Powyższe okoliczności wskazują zatem zdaniem Zainteresowanego na możliwość objęcia ww. surowca stawką podatku akcyzowego 0,00 złotych/1000 litrów zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy z dnia 8 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym. Zgodnie z dostępnymi obecnie Wiążącymi Informacjami Taryfowymi w temacie danego surowca (przykład WIT numer PL-WIT-201 0-00287), jest on zaliczany do klasy olejów średnich, parafin, nie ma natomiast charakteru paliwa silnikowego lub opałowego. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przytoczona klasyfikacja ww. surowca, przeznaczenie surowca wyłącznie jako składnika masy kosmetycznej oraz wykładania celowościowa zapisów art. 89 ustawy o podatku akcyzowym wskazują na możliwość zastosowania stawki zerowej. W związku z powyższym Zainteresowany uznaje za stosowne zaprzestanie przeprowadzanych do tej pory procedur w związku z obrotem danym surowcem oraz dalsze prowadzenie gospodarki nim na zasadzie swobodnego przepływu towarów. Ponadto zgodnie z art. 21 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym wymóg składania deklaracji akcyzowych w zakresie danego wyrobu nie będzie już niezbędny. Mimo pozornie jasnego opisania danego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę w przepisach prawa akcyzowego pod kątem klasyfikacji nabycia danego surowca oraz wynikającego z tego obowiązku podatkowego, mając na uwadze złożoność przepisów prawa akcyzowego oraz mnogość opinii w danym zakresie, Zainteresowany uważa za w pełni uzasadnione wystąpienie z wnioskiem o interpretację danej kwestii w kontekście przedstawionych okoliczności faktycznych sprawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod pozycją 27 załącznika nr 1 zamieszczono oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe o kodzie CN 2710.

W myśl art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Stosownie do art. 86 ust. 2 ustawy, paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2 (art. 86 ust. 3 ustawy).

Stawki akcyzy na wyroby energetyczne ustalone zostały w art. 89 ust. 1 ustawy.

Dla wyrobu o kodzie CN 2710 19 29 stawka podatku zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 14 ustawy wynosi 1822,00 zł/1000 litrów.

W myśl art. 89 ust. 2 ustawy, stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że stawka 0 zł na mocy art. 89 ust. 2 znajdzie zastosowanie jedynie w odniesieniu do takich wyrobów które spełniają łącznie dwa warunki:

1.

nie są wyrobami wymienionymi w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 oraz

2.

są przeznaczone do innych celów niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Ze względu na fakt, że wyroby o kodzie CN 2710 19 29 zaliczone zostały do pozostałych paliw silnikowych (art. 89 ust. 1 pkt 14 ustawy) w przypadku wykorzystania ich w procesie produkcji wyrobów kosmetycznych znajdzie zastosowanie norma określona w art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

W myśl art. 21 ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1.

składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,

2.

obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

Stosownie do art. 21 ust. 3 pkt 3 ustawy, przepisy ust. 1 i 2 nie mają zastosowania do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką akcyzy lub objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3.

Podsumowując, nabywane wyroby o kodzie CN 2710 19 29 są objęte stawką 0 zł na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy, tym samym Wnioskodawca nie ma obowiązku składania deklaracji podatkowej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego stanu faktycznego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl