ILPP3/443-3/07-3/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 sierpnia 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-3/07-3/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko firmy przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2007 r. (data wpływu 26 lipca 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie nabycia wewnątrzwspólnotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie nabycia wewnątrzwspólnotowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką handlującą gazem XXX posiadającą skład podatkowy. Spółka gaz XXX zamawia u pośrednika, który z kolei ten gaz nabywa u producentów na terenie Niemiec, Czech i Litwy. Pośrednik ten gaz odsprzedaje wnioskodawcy jako dostawę krajową wystawiając fakturę VAT w PLN. Spółka zakupiony gaz odbiera bezpośrednio od producentów na terenie Niemiec, Czech i Litwy własnym transportem lub pośrednik kieruje wagony kolejowe z gazem na adres Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym przypadku Spółka dokonuje nabycia wewnątrzwspólntowego.

Zdaniem wnioskodawcy Spółka nie dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

W myśl art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) za nabycie wewnątrzwspólnotowe uważa się przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium państwa członkowskiego Wspólnoty Europejskiej na terytorium kraju.

Z kolei art. 4 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy o podatku akcyzowym wskazuje, że akcyzie podlega nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa.

Zgodnie natomiast z treścią art. 11 ust. 1 ww. ustawy o podatku akcyzowym podatnikami akcyzy są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują czynności podlegających opodatkowaniu, zwane dalej "podatnikami".

W przedstawionym przez Wnioskodawcę zdarzeniu przyszłym zakupiony gaz skroplony przemieszczany będzie do kraju od producentów zagranicznych z terenu Wspólnoty Europejskiej środkiem transportu należącym do Spółki lub do wynajętego przewoźnika.

Z punktu widzenia przepisów o podatku akcyzowym istotne jest jednak to, kto dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu i kto jest podatnikiem.

Jak wynika z wniosku, Podatnik prowadzi skład podatkowy, do którego będzie wprowadzał nabywany na terenie Wspólnoty Europejskiej gaz skroplony.

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż czynność wewnątrzwspólnotowego nabycia gazu skroplonego wykonuje Wnioskodawca. Bowiem to Wnioskodawca przemieszcza wyrób akcyzowy, wprowadza do swojego składu podatkowego i zgodnie z treścią art. 7 ust. 3 ww. ustawy o podatku akcyzowym u niego powstaje obowiązek podatkowy.

Wykonując zatem czynność nabycia wewnątrzwspólnotowego skroplonego gazu za podatnika uznać należy Wnioskodawcę.

Z kolei w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym pośrednik nie dokonuje czynności przemieszczenia a więc i nie dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego gazu.

Interpretacja dotyczy stanu przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl