ILPP3/443-27/11-2/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-27/11-2/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2011 r. (data wpływu 21 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania estrów karboksylowych o kodzie CN 2915 69 90 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania estrów karboksylowych o kodzie CN 2915 69 90.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza kupować a następnie sprzedawać do celów opałowych produkt o nazwie estry kwasów karboksylowych - CN 2915 69 90. Produkt ten nie jest węglowodorem. Spółka nabędzie produkt, a następnie dokona dalszej odsprzedaży. Nabywające od Zainteresowanego produkt, tj. estry kwasów karboksylowych - CN 2915 69 90, podmioty będą wykorzystywały ww. produkt do celów opałowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy estry kwasów karboksylowych CN 2915 69 90 wykorzystywane do celów opałowych podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, nabycie oraz dalsza odsprzedaż produktu estry kwasów karboksylowych (CN 2915 69 90), a także wykorzystanie go do celów opałowych nie rodzi obowiązku uiszczenia podatku akcyzowego. Do wyrobów akcyzowych zgodnie z ustawą z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (art. 2) zalicza się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku do przedmiotowej ustawy. Z kolei zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy (pkt 10) do wyrobów energetycznych zalicza się wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub dodatku lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN. Nabywany w celu dalszej odsprzedaży przez Wnioskodawcę produkt, estry kwasów karboksylowych kod CN 2915 69 90, nie jest węglowodorem. Dalszy nabywca przeznaczy produkt do celów opałowych. W myśl art. 86 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym estry kwasów karboksylowych jako nie będące węglowodorami nie są w rozumieniu przedmiotowej ustawy wyrobami energetycznymi. Dlatego też czynności wymienione w art. 8 ww. ustawy dotyczące estrów kwasów karboksylowych nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych;

2.

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3.

import wyrobów akcyzowych;

4.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

5.

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Stosownie do art. 2 pkt 1 ustawy, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Z kolei zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

1.

objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

2.

objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;

3.

objęte pozycjami CN 2901 i 2902;

4.

oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

5.

objęte pozycją CN 3403;

6.

objęte pozycją CN 3811;

7.

objęte pozycją CN 3817;

8.

oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

9.

pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o których mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;

10.

pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza kupować a następnie sprzedawać do celów opałowych produkt o nazwie estry kwasów karboksylowych - CN 2915 69 90. Produkt ten nie jest węglowodorem. Zainteresowany nabędzie produkt, a następnie dokona dalszej odsprzedaży. Nabywające od Wnioskodawcy produkt, tj. estry kwasów karboksylowych - CN 2915 69 90, podmioty będą wykorzystywały ww. produkt do celów opałowych.

Analizując zatem przedmiotowy wyrób, w świetle art. 86 ust. 1 pkt 10 ustawy, nie stanowi on wyrobu energetycznego, bowiem w pkt 10 ustawodawca wymienił pozostałe wyroby, będące węglowodorami z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

Tym samym przepis art. 86 ust. 1 pkt 10 ustawy nie dotyczy wyrobów nie będących węglowodorami.

Reasumując, wyrób będący przedmiotem zapytania nie podlega regulacji zawartej w art. 86 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku akcyzowym, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl