ILPP3/443-26/08-2/TW - Czy cięte liście, suszone i fermentowane, przeznaczone do dalszego przerobu przemysłowego są wyrobem akcyzowym i co za tym idzie, czy do czynności z nimi związanych mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku akcyzowym?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-26/08-2/TW Czy cięte liście, suszone i fermentowane, przeznaczone do dalszego przerobu przemysłowego są wyrobem akcyzowym i co za tym idzie, czy do czynności z nimi związanych mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku akcyzowym?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2008 r. (data wpływu 20 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie podlegania akcyzie ciętych liści tytoniu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie podlegania akcyzie ciętych liści tytoniu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza podjąć produkcję ciętych liści tytoniowych przeznaczonych do dalszego przerobu przemysłowego. Produkcja będzie polegała na: mieszaniu liści fermentowanego tytoniu (różnych gatunków m.in. X, Y, Z, P) w manipulacji tonga (część górna liścia) i manipulacji strip (dolna część liścia), nawilżaniu i pokrojeniu na paski szerokości 0,8 - 1,4 mm, następnie suszeniu i zapakowaniu do kartonów (pudeł) o masie 80-100 kg.

Wyrób jest przeznaczony do dalszego przemysłowego przetwarzania tzn. sycenia sosami, poddawania zabiegom hydrotermicznym mającym głównie na celu powiększenie objętości krajanki tzw. skędzierzawienie oraz aromatyzowaniu i ewentualnie ponownemu syceniu, a następnie do produkcji papierosów. Wyrób gotowy ma być przeznaczony dla kontrahentów, którzy są producentami wyrobów tytoniowych (do dalszego procesu przemysłowego) jako:

1.

krajanka tytoniowa - tytoń, który został pocięty przez Spółkę w celu przeznaczenia go do dalszej odsprzedaży do odbiorcy, który prowadzi skład podatkowy znajdujący się na terenie kraju i z zakupionego tytoniu wyprodukuje papierosy,

2.

krajanka tytoniowa - tytoń, który został pocięty przez Spółkę w celu przeznaczenia go do dalszej odsprzedaży do odbiorcy produkującego papierosy na terytorium państw będących członkami Wspólnoty Europejskiej i który z zakupionego tytoniu wyprodukuje papierosy,

3.

krajanka tytoniowa - tytoń, który został pocięty przez Spółkę w celu przeznaczenia go do dalszej odsprzedaży do odbiorcy prowadzącego zakład zajmujący się produkcją papierosów znajdujący się na terytorium państw trzecich i który z zakupionego tytoniu wyprodukuje papierosy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy cięte liście, suszone i fermentowane, przeznaczone do dalszego przerobu przemysłowego są wyrobem akcyzowym (wyrobem akcyzowym zharmonizowanym) i co za tym idzie, czy do czynności z nimi związanych mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku akcyzowym oraz rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, cięte liście tytoniowe przeznaczone do dalszego przerobu przemysłowego powinny być klasyfikowane do kodu PKWiU 01.11.40-00.90 i CN 2401 20 90 (wg. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrób i Usług (PKWiU) - Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.) oraz PKWiU 01.11.40-00.20 i HS 2401 20 (wg. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) nie są zatem ani wyrobem akcyzowym ani wyrobem akcyzowym zharmonizowanym (załącznik 1 poz. 41, załącznik 2 poz. 32 ustawy o podatku akcyzowym) oraz nie podlegają przepisom § 4 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego.

Załącznik Nr 4 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym stanowi, iż za tytoń do palenia uznaje się tytoń, który został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków oraz nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego.

Zgodnie z notami wyjaśniającymi do Zharmonizowanego Systemu Oznaczania i Kodowania Towarów (Systemu Zharmonizowanego - MP Nr 86/2004 poz. 880) poz. HS 2401 obejmuje nieprzetworzony tytoń w postaci całych roślin lub liści w stanie naturalnym, wysuszone lub sfermentowane liście w całości lub odżyłowane/warstwowe, nawet pokrojone, łamane lub cięte (włącznie z kawałkami ciętymi, lecz nie tytoń gotowy do palenia).

W opinii Wnioskodawcy noty wyjaśniające do Nomenklatury Scalonej Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. UE C Nr 50/2006 z późn. zm.) w zakresie pozycji CN 2403 10 10-90 stanowią, iż tytoń do palenia, jest tytoniem, który został pocięty lub w inny sposób rozdrobniony, skręcony lub sprasowany w bloki, i który może być palony bez dalszego przemysłowego przetwarzania.

Zdaniem Zainteresowanego wyrób, którego produkcję zamierza podjąć spełnia wymogi HS 2401 jako tytoń, który bez dalszego przemysłowego przetwarzania nie może być palony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe pod warunkiem dokonania prawidłowej klasyfikacji ciętych liści tytoniu.

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby podlegające akcyzie określone w załączniku Nr 1 do ustawy. Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy, wyroby akcyzowe zharmonizowane to paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku Nr 2 do ustawy.

Z kolei przepis art. 73 ust. 1 ustawy stanowi, iż wyrobami tytoniowymi w rozumieniu załącznika Nr 4 do ustawy są:

1.

papierosy,

2.

cygara i cygaretki,

3.

tytoń do palenia:

a.

cięty tytoń do ręcznego sporządzania papierosów,

b.

inny tytoń do palenia

- oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 16.00.11 i 16.00.12-30 oraz kodami CN 2402 i 2403 10.

Wnioskodawca twierdzi, iż zamierza produkować cięte liście tytoniu, które klasyfikowane są do symbolu PKWiU 01.11.40-00.90 i kodu CN 2401 20 90.

Należy zatem wyjaśnić, iż wskazane wyroby nie zostały wymienione ani w załączniku Nr 1, ani załączniku Nr 2 do ustawy. Również w świetle cyt. powyżej art. 73 ust. 1 ustawy, wyroby tytoniowe muszą być oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 16.00.11 i 16.00.12-30 oraz kodami CN 2402 i 2403 10.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że przedmiotowe wyroby nie zaliczają się ani do wyrobów akcyzowych, ani do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w związku z czym, cięte liście tytoniu nie będą objęte szczególnym nadzorem podatkowym.

Równocześnie zauważyć trzeba, iż w myśl art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Na podstawie art. 3 ust. 1 i 2 ustawy, do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania wyrobów znakami akcyzy na terytorium kraju stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), z kolei do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania znakami akcyzy w imporcie oraz w dostawie i nabyciu wewnątrzwspólnotowym stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Scalonej Nomenklaturze (CN).

Zgodnie natomiast z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych.

Biorąc pod uwagę przytoczoną regulację, organ podatkowy jako niewłaściwy rzeczowo nie dokonywał klasyfikacji ciętych liści tytoniu, które zamierza produkować Wnioskodawca.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl