ILPP3/443-25/11-2/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-25/11-2/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2011 r. (data wpływu 18 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie oświadczeń o ilościach i sposobie wykorzystanej energii elektrycznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie oświadczeń o ilościach i sposobie wykorzystanej energii elektrycznej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

XXX (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) prowadzi działalność w zakresie wytwarzania energii elektrycznej oraz energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu. W prowadzonej działalności Spółka zużywa energię elektryczną, co stanowi przedmiot opodatkowania akcyzą zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym.

Na podstawie art. 30 ust. 6 i 7 ustawy o podatku akcyzowym Spółka zwalnia od akcyzy zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej, jak również zużycie tej energii w celu podtrzymywania tych procesów produkcyjnych, oraz zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu.

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w art. 30 ust. 6 i 7 ustawy o podatku akcyzowym, ma zastosowanie, pod warunkiem że podmiot zużywający energię elektryczną:

1.

prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu wykorzystania energii, o której mowa w art. 30 ust. 6 i 7 ustawy o podatku akcyzowym,

2.

przekazuje do właściwego naczelnika urzędu celnego, do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zużycie energii, oświadczenie o ilościach i sposobie wykorzystania energii elektrycznej (dalej: Oświadczenie).

Zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia oświadczenie powinno zawierać:

1.

nazwę i adres siedziby podmiotu zużywającego energię elektryczną oraz jego NIP,

2.

ilość zużytej energii elektrycznej,

3.

cel, na który została zużyta energia elektryczna,

4.

datę i miejsce sporządzenia Oświadczenia oraz podpis osoby składającej Oświadczenie.

Spółka, będąc podatnikiem podatku akcyzowego, aby zastosować zwolnienie od akcyzy:

* od zużycia energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej, jak również zużycia tej energii w celu podtrzymania tych procesów produkcyjnych,

* od zużycia energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu,

składa powyższe Oświadczenia w terminach wymaganych przepisami prawa.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w Oświadczeniu składanym za dany miesiąc należy wykazywać ilość całej zużytej przez Spółkę energii elektrycznej, tj. zarówno opodatkowanej, jak i zwolnionej z akcyzy, czy też należy wykazywać jedynie ilość energii elektrycznej, której zużycie jest zwolnione od akcyzy na podstawie art. 30 ust. 6 i 7 ustawy o podatku akcyzowym.

2.

Jeśli w Oświadczeniu należy wykazywać całą zużytą przez Spółkę energię elektryczną, tj. zarówno opodatkowaną jak i zwolnioną od akcyzy, to w jaki sposób wykazywać zużytą energię opodatkowaną.

Wnioskodawca przedstawił następujące stanowiska.

Do pytania nr 1:

Zdaniem Spółki w Oświadczeniu składanym za dany miesiąc należy wykazywać jedynie ilość energii elektrycznej, której zużycie jest zwolnione od akcyzy na podstawie art. 30 ust. 6 i 7 ustawy o podatku akcyzowym.

Wątpliwość odnośnie wykazywania jedynie energii zwolnionej w Oświadczeniu pojawiły się z dniem 1 września 2010 r., tj. z dniem, kiedy weszło w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 159, poz. 1070).

Powyższe rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228 z późn. zm.), które utraciło moc z dniem 1 września 2010 r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 22 lipca 2010 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 151, poz. 1013), oraz którego § 3 brzmiał następująco: " § 3 ust. 1 zwolnienie, o którym mowa w art. 30 ust. 6 i 7 ustawy, ma zastosowanie pod warunkiem, że podmiot zużywający zwolnioną energię elektryczną:

1.

prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu wykorzystania tej energii;

2.

przekazuje do właściwego naczelnika urzędu celnego, do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zużycie zwolnionej energii, oświadczenie o ilościach i sposobie wykorzystania zwolnionej energii elektrycznej.

2.

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, powinno zawierać co najmniej:

1.

nazwę i adres siedziby podmiotu zużywającego energię elektryczną oraz jego NIP;

2.

ilość zużytej zwolnionej energii elektrycznej;

3.

cel, na który została zużyta zwolniona energia elektryczna;

4.

datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie".

A zatem przepisy § 3 rozporządzenia z dnia 24 lutego 2009 r. wprost wskazywały na obowiązek wykazywania przez podmiot zużywający jedynie zwolnionej energii elektrycznej.

Obecnie obowiązujące przepisy rozporządzenia już wprost na to nie wskazują.

Jednak, zdaniem Spółki, nie istnieją racjonalne przesłanki, aby w składanych Oświadczeniach wykazywać całą zużytą w danym miesiącu przez Spółkę energię elektryczną, tj. zarówno opodatkowaną jak i zwolnioną z akcyzy.

Przepisy § 3 rozporządzenia określają dodatkowe warunki stosowania zwolnień od akcyzy, o których mowa w art. 30 ust. 6 i art. 30 ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym, a ten artykuł mówi o energii elektrycznej zużywanej w procesie produkcji energii elektrycznej, jak również energii zużywanej w celu podtrzymania tych procesów produkcyjnych (ust. 6) oraz o energii elektrycznej zużywanej w procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu (ust. 7), czyli energii, której zużycie jest zwolnione od akcyzy.

Ponadto zgodnie z § 3 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Oświadczenie ma zawierać "cel, na który została zużyta energia elektryczna". Zdaniem Spółki ten cel to:

1.

zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej, jak również zużycie tej energii w celu podtrzymywania tych procesów produkcyjnych,

i)

lub

2.

zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu,

co sprowadza się do wskazania podstawy prawnej zwolnienia (art. 30 ust. 6 i/lub art. 30 ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym).

Ponadto, na obowiązek wykazywania w Oświadczeniu całej energii zużytej przez Spółkę, tj. opodatkowanej i zwolnionej, nie wskazywało uzasadnienie do zmiany rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od akcyzy.

Do pytania nr 2:

Jeśli w Oświadczeniu należy wykazywać całą zużytą energię, to powstaje problem, w jaki sposób wykazywać w Oświadczeniu zużytą energię opodatkowaną a w szczególności cel, na który ta energia została zużyta.

W związku z powyższym Oświadczenie będzie zawierać:

1.

w zakresie zużytej energii zwolnionej z akcyzy:

* zgodnie z § 3 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia - ilość zużytej energii zwolnionej,

* zgodnie z § 3 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia - jako cel, na który została zużyta energia elektryczna zwolniona, wynikające z art. 30 ust. 6 i/lub 7 ustawy o podatku akcyzowym zużycie energii w procesie produkcji energii elektrycznej, jak również zużycie tej energii w celu podtrzymywania tych procesów produkcyjnych oraz zużycie energii w procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu.

2.

w zakresie zużytej energii opodatkowanej:

* zgodnie z § 3 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia - ilość zużytej energii opodatkowanej,

* zgodnie z § 3 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia - jako cel, na który została zużyta energia elektryczna opodatkowana, jedną zbiorczą pozycję "pozostałe cele zużycia" rozumiane jako cele inne niż wymienione w art. 30 ust. 6 i 7 ustawy o podatku akcyzowym. Ustawa o podatku akcyzowym i przepisy rozporządzenia nie wskazują bowiem, tak jak to ma miejsce w przypadku energii zwolnionej, celów zużycia energii opodatkowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 33 załącznika nr 1 do ustawy jako wyrób akcyzowy została wymieniona energia elektryczna o kodzie CN 2716 00 00.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy, przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2.

sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;

3.

zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;

4.

zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;

5.

import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

6.

zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Wnioskodawca ma wątpliwość czy w oświadczeniu składanym za dany miesiąc należy wykazywać ilość całej zużytej przez Spółkę energii elektrycznej, tj. zarówno opodatkowanej, jak i zwolnionej z akcyzy, czy też należy wykazywać jedynie ilość energii elektrycznej, której zużycie jest zwolnione od akcyzy na podstawie art. 30 ust. 6 i 7 ustawy o podatku akcyzowym.

Na mocy art. 30 ust. 6 i 7 ustawy, ustawodawca zwolnił od akcyzy zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej, jak również zużycie tej energii w celu podtrzymywania tych procesów produkcyjnych oraz zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu.

Korzystając z delegacji ustawowej zawartej w § 38 ust. 2 ustawy, Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 159, poz. 1070 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, określił warunki zwolnień od podatku akcyzowego m.in. podmioty zużywające energię elektryczną.

W myśl przepisu § 3 ust. 1 i ust. 2 tego rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w art. 30 ust. 6 i 7 ustawy, ma zastosowanie, pod warunkiem że podmiot zużywający energię elektryczną:

1.

prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu wykorzystania energii, o której mowa w art. 30 ust. 6 i 7 ustawy;

2.

przekazuje do właściwego naczelnika urzędu celnego, do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zużycie energii, oświadczenie o ilościach i sposobie wykorzystania energii elektrycznej.

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2

, powinno zawierać:

1.

nazwę i adres siedziby podmiotu zużywającego energię elektryczną oraz jego NIP;

2.

ilość zużytej energii elektrycznej;

3.

cel, na który została zużyta energia elektryczna;

4.

datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie.

W świetle powyższych przepisów Wnioskodawca jest zobowiązany do składania oświadczenia, które powinno zawierać m.in. informację o ilości i sposobie wykorzystania energii elektrycznej zwolnionej od podatku.

Z uwagi na fakt, iż odpowiedź na pytanie nr 1 w niniejszej interpretacji jest twierdząca, pytanie nr 2 zadane we wniosku z dnia 3 marca 2011 r. stało się bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl