ILPP3/443-23/12-4/TK - Podatek akcyzowy w zakresie wyrobów węglowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-23/12-4/TK Podatek akcyzowy w zakresie wyrobów węglowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki jawnej z dnia 3 stycznia 2012 r. (data wpływu 13 stycznia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 kwietnia 2012 r. (data wpływu 18 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wyrobów węglowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wyrobów węglowych. Pismem z dnia 16 kwietnia 2012 (data wpływu 18 kwietnia 2012 r.) uzupełniono przedmiotowy wniosek w zakresie opisanego stanu faktycznego, doprecyzowania pytania i stanowisko Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca będący podatnikiem podatku akcyzowego posiadającym status pośredniczącego podmiotu węglowego podlegającego zwolnieniu od akcyzy, prowadzi na terytorium kraju sprzedaż wyrobów węglowych na rzecz różnych podmiotów m.in. osób fizycznych, podmiotów gospodarczych oraz spółdzielni mieszkaniowych i wspólnot mieszkaniowych. Wyrobom węglowym sprzedawanym przez Wnioskodawcę zgodnie z klasyfikacją w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) w myśl rozporządzenia Rady (EWG) nr 265/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) przypisano następujące kody CN: 2701, 2702, 270400.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż wyrobów węglowych sklasyfikowanych w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) pod kodami CN: 2701, 2702, 270400 przez pośredniczący podmiot węglowy na rzecz spółdzielni mieszkaniowych i wspólnot mieszkaniowych podlega zwolnieniu od akcyzy w związku z art. 31a ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż wyrobów węglowych (kody CN: 2701, 2702, 270400) na terytorium kraju dokonywana przez pośredniczący podmiot węglowy na rzecz spółdzielni mieszkaniowych oraz wspólnot mieszkaniowych podlega zwolnieniu od akcyzy w oparciu o art. 31a ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym.

Artykuł 31a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym stanowi, iż zwalnia się od akcyzy sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2. W myśl ust. 2 pkt 3 art. 31a ustawy zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane przez gospodarstwa domowe, a także szereg innych podmiotów, min. organy administracji publicznej, podmioty systemu oświaty, podmioty lecznicze, czy jednostki organizacyjne pomocy społecznej.

Spółdzielnię mieszkaniową, czy też wspólnotę mieszkaniową traktować należy, w ocenie Wnioskodawcy, jako zespół gospodarstw domowych, który zamieszkują razem w jednym budynku, a zakupione wyroby węglowe wykorzystywane są w jednym i tym samym celu, tj. wspólnego zapewnienia ogrzewania, które nie ma zarobkowego charakteru. Wobec powyższego, wskazać należy, że nabycie wyrobów przez spółdzielnie mieszkaniowe czy też wspólnoty mieszkaniowe podlega zwolnieniu od akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), dalej zwanej ustawą, wyroby węglowe, to wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy.

Pod poz. 19 tego załącznika został wymieniony węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych o kodzie CN ex 2701.

Pod poz. 20 wyżej wskazanego załącznika został wymieniony węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych o kodzie CN ex 2702.

Z kolei pod poz. 21 ww. załącznika został wymieniony koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych o kodzie CN ex 2704 00.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy, pośredniczącym podmiotem węglowym jest podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, podlegających zwolnieniu od akcyzy.

Na mocy art. 9a ust. 1 pkt 1 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju.

W myśl art. 31a ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2.

Zgodnie z powyższym przepisem sprzedaż wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy może podlegać zwolnieniu od podatku. Przepis wskazuje przy tym, iż jednym z warunków tego zwolnienia jest sprzedaż podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca będący podatnikiem podatku akcyzowego posiadającym status pośredniczącego podmiotu węglowego podlegającego zwolnieniu od akcyzy, prowadzi na terytorium kraju sprzedaż wyrobów węglowych na rzecz różnych podmiotów m.in. osób fizycznych, podmiotów gospodarczych oraz spółdzielni mieszkaniowych i wspólnot mieszkaniowych. Wyrobom węglowym sprzedawanym przez Wnioskodawcę zgodnie z klasyfikacją w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN), w myśl rozporządzenia Rady (EWG) nr 265/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) przypisano następujące kody CN: 2701, 2702, 270400.

Zainteresowany ma wątpliwość, czy sprzedaż wyrobów węglowych sklasyfikowanych w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) pod kodami CN: 2701, 2702, 270400 przez pośredniczący podmiot węglowy na rzecz spółdzielni mieszkaniowych i wspólnot mieszkaniowych podlega zwolnieniu od akcyzy w związku z art. 31a ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym.

Wyjaśnić zatem należy, iż zgodnie z art. 31a ust. 2 pkt 3 ustawy, zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane przez gospodarstwa domowe, organy administracji publicznej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmioty systemu oświaty o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), żłobki i kluby dziecięce, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235, Nr 131, poz. 764 i Nr 171, poz. 1016), podmioty lecznicze, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887, Nr 174, poz. 1039 i Nr 185, poz. 1092), jednostki organizacyjne pomocy społecznej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.).

Stosownie art. 31a ust. 3 ustawy, jedynymi warunkami zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 są:

1.

pisemne powiadomienie właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3a;

2.

posiadanie, przez pośredniczący podmiot węglowy, pisemnego potwierdzenia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3b;

3.

dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

W przypadku sprzedaży wyrobów węglowych przeznaczonych do celów grzewczych podmiotom korzystającym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, Wnioskodawca będzie zobowiązany do dołączenia do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy. Obowiązek ten wiąże się z przyjęciem potwierdzenia odbioru/dostarczenia wyrobów wymienionych w tym dokumencie.

Należy również pokreślić, iż przepisy ustawy nie przewidują w tym przypadku dodatkowego potwierdzania uprawnienia do korzystania ze zwolnienia przez podmioty wymienione w art. 31a ust. 2 ustawy. Wnioskodawca - podmiot pośredniczący - na podstawie danych przekazanych przez podmiot nabywający wyroby węglowe bez zawartej w cenie akcyzy określa w dokumencie dostawy m.in. przeznaczenie wyrobów węglowych uprawniające do korzystania ze zwolnienia od akcyzy. Na str. 2 dokumentu dostawy w kolumnie 5 należy wskazać krótki opis i podstawę prawną zwolnienia od akcyzy. Z kolei podpis podmiotu nabywającego wyroby węglowe złożony na tym dokumencie potwierdzający ich odbiór będzie stanowił potwierdzenie przeznaczenia wyrobów węglowych określonego w dokumencie dostawy.

Analizowane przepisy nie nakładają więc na pośredniczący podmiot węglowy, w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych podmiotom wymienionym w art. 31a ust. 2 ustawy, innych obowiązków aniżeli uzyskanie potwierdzenia odbioru wyrobów węglowych na dokumencie dostawy, w którym odbiorca jest zobowiązany wskazać przeznaczenie uprawniające do zwolnienia. Zatem w przypadku posiadania prawidłowo wypełnionego dokumentu dostawy, sprzedaż przez Wnioskodawcę wyrobów węglowych spółdzielniom mieszkaniowym i wspólnotom mieszkaniowym korzysta ze zwolnienia od podatku akcyzowego.

Zaznaczyć należy, że stanowisko Wnioskodawcy uznane zostało za prawidłowe, jednakże na podstawie innego uzasadnienia niż wynikające z przedstawionego przez niego we wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl