ILPP3/443-2/11-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-2/11-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko X, przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2011 r. (data wpływu 17 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie przedmiotowego opodatkowania samochodów osobowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie przedmiotowego opodatkowania samochodów osobowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest zainteresowany rozpoczęciem działalności gospodarczej, której przedmiotem będzie pośrednictwo w zakupie samochodów w Wielkiej Brytanii i Holandii. Owe pośrednictwo polegałoby na zakupie na zagranicznych przetargach konkretnych, wskazanych samochodów, zamówionych wcześniej przez ostatecznych nabywców, mających miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce. Przyjmując zamówienie Zainteresowany zobowiązywałby się za wynagrodzeniem do nabycia, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej samochodu działając przy tym w swoim imieniu, na rzecz klienta.

Przetargi takie nie są ogólnodostępne. Aby mieć możliwość wzięcia udziału w licytacji konieczne jest prowadzenie działalności gospodarczej oraz właściwa rejestracja na portalu internetowym wystawiającym samochody w Wielkiej Brytanii i Holandii.

Zakres jego działalności ograniczałby się jedynie do uczestniczenia w przetargach. Ostatecznie klient sam zajmie się odbiorem wylicytowanych samochodów i transportem ich do Polski. Innymi słowy sprowadzenie samochodu należeć będzie do nabywcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na Wnioskodawcy jako pośredniku ciąży obowiązek odprowadzenia podatku akcyzowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z opisem przedstawionym we wniosku po przyjęciu zamówienia przez nabywcę zobowiązuje się on za wynagrodzeniem, do nabycia, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, samochodu, działając przy tym w swoim imieniu, na rzecz klienta. Tym samym po korzystnym zakończeniu licytacji, pomimo wystawienia faktury na jego przedsiębiorstwo, właścicielem samochodu staje się klient, który uprzednio konkretnie wskazał, jaki interesuje go pojazd, precyzyjnie określając jego parametry.

Tak kształtujące się okoliczności nie rodzą według Zainteresowanego obowiązku odprowadzania podatku akcyzowego od wylicytowanego samochodu.

W świetle art. 100 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą, czyli czynnością, z którą wiąże się obowiązek odprowadzenia podatku jest:

1.

import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

3.

pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:

a.

wyprodukowanego na terytorium kraju,

b.

od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawcę - jak zaznacza - interesuje samo nabycie wewnątrzwspólnotowe.

Zgodnie z definicją ustawową zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie należy rozumieć przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Zawarty w art. 101 ust. 2 ustawy podatek akcyzowy, obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, powstaje z dniem:

1.

przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło przed przemieszczeniem samochodu na terytorium kraju;

2.

nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło po przemieszczeniu samochodu osobowego na terytorium kraju;

3.

złożenia wniosku o rejestrację samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym - jeżeli podmiot występujący z wnioskiem o rejestrację na terytorium kraju nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego nie jest jego właścicielem.

W omawianej sytuacji obowiązek podatkowy w akcyzie powstanie z dniem przemieszczenia tego pojazdu na terytorium kraju.

Podatnikiem w świetle art. 102 ust. 1 ustawy będzie wtedy osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej (czyli potencjalny klient Zainteresowanego), która dokonuje opodatkowanej czynności - nabywa wewnątrzwspólnotowo samochód.

Co więcej - jak wskazuje Wnioskodawca - ust. 2 tego artykułu jasno wskazuje również, że w przypadku gdy przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju dokonał inny podmiot niż podmiot, który nabył prawo rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która nabyła prawo rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, czyli dalej pozostaje nim potencjalny klient.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Wnioskodawca wskazał, iż zamierza rozpocząć działalność gospodarczą, której przedmiotem będzie pośrednictwo w zakupie samochodów w Wielkiej Brytanii i Holandii. Pośrednictwo to polegałoby na zakupie na zagranicznych przetargach konkretnych, wskazanych samochodów, zamówionych wcześniej przez ostatecznych nabywców, mających miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce. Przyjmując zamówienie Zainteresowany zobowiązywałby się za wynagrodzeniem do nabycia, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej samochodu działając przy tym w swoim imieniu, na rzecz klienta.

Wyjaśnił przy tym, iż jego działalność ograniczałby się jedynie do uczestniczenia w przetargach. Natomiast klient sam zajmie się odbiorem wylicytowanych samochodów i transportem ich do Polski.

Po korzystnym zakończeniu licytacji, właścicielem samochodu staje się klient.

Ponadto - co istotne w niniejszej sprawie - Zainteresowany wskazał, iż prawo rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, o którym mowa w art. 102 ust. 2 ustawy, nabywa w tym przypadku potencjalny klient pomimo tego, że faktura wystawiana jest na jego przedsiębiorstwo.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

3.

pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:

a.

wyprodukowanego na terytorium kraju,

b.

od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

Z powyższego wynika, iż prawodawca opodatkował różne rodzaje czynności dotyczących samochodów osobowych. Przedmiotem opodatkowania jest bowiem import, nabycie wewnątrzwspólnotowe oraz pierwsza sprzedaż na terytorium kraju.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest wyłącznie druga z ww. czynności dotycząca nabycia wewnątrzwspólnotowego.

W niniejszym przypadku - w celu udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie - należy przytoczyć również przepisy art. 101 ust. 2 ustawy oraz art. 102 ust. 1 i ust. 2 ustawy.

Zgodnie zatem z art. 101 ust. 2 ustawy, obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem:

1.

przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło przed przemieszczeniem samochodu na terytorium kraju;

2.

nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło po przemieszczeniu samochodu osobowego na terytorium kraju;

3.

złożenia wniosku o rejestrację samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym - jeżeli podmiot występujący z wnioskiem o rejestrację na terytorium kraju nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego nie jest jego właścicielem.

Z kolei w myśl art. 102 ust. 1 ustawy, podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1 lub 2.

W przypadkach, o których mowa w art. 101 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy, jeżeli przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju dokonał inny podmiot niż podmiot, który nabył prawo rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która nabyła prawo rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel (art. 102 ust. 2 ustawy).

Z powyższego wynika, iż prawodawca w przypadku dokonywania nabycia wewnątrzwspólnotowego (czynności zdefiniowanej w art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy) jako podatnika traktuje, co do zasady osobę na której ciąży obowiązek podatkowy, w związku z dokonywanym przemieszczeniem samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Powstanie obowiązku podatkowego uzależnione zostało natomiast od przemieszczania samochodu osobowego oraz chwili nabycia prawa rozporządzania samochodem jak właściciel.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, iż prawo rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nabywa po korzystnym zakończeniu licytacji klient, który - w związku z opisaną we wniosku umową - staje się właścicielem pomimo wystawienia faktury na Wnioskodawcę. Ponadto to nie Wnioskodawca lecz nabywca samochodu (klient) sam zajmie się odbiorem wylicytowanych samochodów i transportem ich do Polski.

Należy zatem stwierdzić, iż Wnioskodawca nie będzie dokonywał czynności opodatkowanej podatkiem akcyzowym - przemieszczania na terytorium kraju samochodu osobowego, w przypadku nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel przed jego przemieszczaniem.

Reasumując, na Wnioskodawcy jako pośredniku nie będzie ciążył obowiązek odprowadzenia podatku akcyzowego.

Ponadto informuje się, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie przedmiotowego opodatkowania samochodów osobowych.

Natomiast, rozstrzygnięcie z zakresu podatku od towarów i usług zawiera odrębna interpretacja indywidualna z dnia 14 kwietnia 2011 r. nr ILPP4/443-46/11-2/ISN.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl