ILPP3/443-19/08-4/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-19/08-4/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2008 r. (data wpływu 25 stycznia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 marca 2008 r. (data wpływu 1 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku akcyzowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku akcyzowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca nabywa olej hydrauliczny, który w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym jest wyrobem akcyzowym zharmonizowanym.

Olej hydrauliczny jest wykorzystywany w produkcji hydraulicznych wind załadunkowych. Wnioskodawca dokonując zakupu tego oleju, składa pisemne oświadczenie, że zużyje go do innych celów niż napędowy lub opałowy.

Zainteresowany stwierdza następnie, iż korzysta ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Wyjaśnia również, iż Spółka nie prowadzi osobnej sprzedaży oleju zakupionego bez podatku akcyzowego. Wyrób ten stanowi jedynie część składową układu hydraulicznego windy, która jest przedmiotem sprzedaży, znajdującym się w ofercie firmy.

Z informacji zawartej w uzupełnieniu do złożonego wniosku wynika, iż olej hydrauliczny posiada kod CN 2710 19 83 oraz symbol PKWiU 2320180600.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy firma działa prawidłowo korzystając ze zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, przy zakupie oleju hydraulicznego.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka wykorzystuje olej hydrauliczny do produkcji wyrobu nie będącego wyrobem akcyzowym. Nabywane wyroby akcyzowe zharmonizowane nie są ani dodatkami lub domieszkami do paliw silnikowych, ani towarami przeznaczonymi do użycia jako paliwa silnikowe inne niż paliwa silnikowe lub oleje opałowe wymienione w poz. 5 załącznika nr 1 do ustawy.

Spółka działa zatem - zdaniem Zainteresowanego - prawidłowo korzystając ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, przy zakupie oleju hydraulicznego zużywanego w trakcie produkcji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", wyroby akcyzowe to wyroby podlegające akcyzie określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Należy zauważyć, iż pod pozycją 5 załącznika nr 1 do ustawy, sklasyfikowano wyroby objęte grupowaniem PKWiU 23.20, tj. produkty rafinacji ropy naftowej.

Wnioskodawca nabywa wyrób akcyzowy o nazwie (...), który z uwagi na swój symbol mieści się w zakresie powyższego grupowania PKWiU, jest więc wyrobem akcyzowym.

Wątpliwości Spółki związane są ze zwolnieniem przedmiotowego wyrobu z podatku akcyzowego w trybie art. 24 ust. 1 ustawy.

Wobec powyższego należy wyjaśnić, iż w świetle art. 24 ust. 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy dodatki lub domieszki do paliw silnikowych oraz towary przeznaczone do użycia jako paliwa silnikowe inne niż paliwa silnikowe lub oleje opałowe wymienione w poz. 5 załącznika nr 1 do ustawy, w przypadku gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Jak wyżej wskazano wyrób akcyzowy nabywany przez Wnioskodawcę mieści się w poz. 5 załącznika nr 1. Tym samym nabywany przez Wnioskodawcę olej hydrauliczny wyłączony został z zakresu uregulowania art. 24 ust. 1 ustawy.

Tym niemniej wyjaśnić należy, iż w oparciu o delegację art. 25 ust. 5 ustawy, Minister Finansów wydał w dniu 26 kwietnia 2004 r. rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.), zwane dalej rozporządzeniem.

Z przepisu § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia wynika, iż zwalnia się od akcyzy sprzedaż olejów smarowych, oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18 i kodem CN 2710 19 71 - 2710 19 99, przeznaczonych do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

Zgodnie natomiast z § 13 ust. 2a rozporządzenia, zwolnienia wyrobów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, mają zastosowanie pod warunkiem sprzedaży tych wyrobów dokonywanej ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy lub dokonywanej przez podmiot, o którym mowa w ust. 2b pkt 2.

Wskazać również należy, iż w myśl § 13 ust. 2b pkt 1 rozporządzenia, uprawnionym nabywcą, o którym mowa w ust. 2a, jest podmiot dokonujący zakupu wyrobów, który zużywa wyroby do celów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, i złoży oświadczenie stwierdzające, że wyroby zostaną zużyte do celów objętych zwolnieniem.

Wobec powyższego nabywany przez Wnioskodawcę olej, po dochowaniu powyższych warunków, korzysta ze zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie powołanego przepisu § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia, gdyż mieści się w grupie wyrobów klasyfikowanych do symbolu PKWiU 23.20.18 i kodu CN 2710 19 83.

Tym niemniej, biorąc pod uwagę fakt, iż Wnioskodawca wskazał jako podstawę prawną zwolnienia przepis prawa, który znajduje zastosowanie w innym stanie faktycznym niż przedstawiony we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, należało uznać przedmiotowe stanowisko za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl