ILPP3/443-183/09-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-183/09-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2009 r. (data wpływu 27 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie olejów fuzlowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie olejów fuzlowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (zwany również Spółką) prowadzi działalność, m.in. w zakresie produkcji spirytusu, biokomponentów i biopaliw. W procesie destylacyjnym powstaje odpad produkcyjny w postaci olejów fuzlowych (kod CN 3824 90 97). Oleje fuzlowe to produkt stanowiący mieszaninę produktów takich jak alkohol izoamylowy, alkohol izobutylowy i alkohol n-propylowy o wyglądzie jednorodnej, klarownej cieczy bez osadu, barwy od jasnożółtej do brązowej i charakterystycznym duszącym zapachu. Moc olejów fuzlowych w temperaturze 20 stopni Celsjusza (v/v) wynosi nie mniej niż 85%.

Spółka planuje wykorzystywanie olejów fuzlowych w rożny sposób, to znaczy poprzez:

* spalanie olejów fuzlowych w celu pozyskania energii do procesów produkcyjnych realizowanych na terenie składu podatkowego Spółki,

* sprzedaż olejów fuzlowych podmiotom trzecim prowadzącym składy podatkowe, zarówno sprzedaż na cele napędowe lub opałowe jak i sprzedaż na cele inne niż napędowe lub opałowe,

* sprzedaż olejów fuzlowych podmiotom trzecim nie prowadzącym składów podatkowych zarówno na cele napędowe lub opałowe jak na cele inne niż napędowe lub opałowe,

* wykorzystanie olejów fuzlowych jako próby ofertowe do 1 litrowych pojemności,

* dodawanie olejów fuzlowych do bioetanolu lub innych wyrobów,

* przemieszczanie olejów fuzlowych między składami podatkowymi.

Mając powyższe na uwadze Spółka pragnie uzyskać informację o zasadach opodatkowania podatkiem akcyzowym olejów fuzlowych w stosunku do każdego z wyżej wskazanych sposobów wykorzystywania olejów fuzlowych w formie odpowiedzi na poniższe pytania.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy spalanie olejów fuzlowych w celu pozyskania energii do procesów produkcyjnych realizowanych na terenie składu podatkowego Spółki spowoduje powstanie zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym i konieczność zapłaty podatku akcyzowego.

2.

Czy sprzedaż olejów fuzlowych przeznaczonych na cele napędowe lub opałowe oraz odrębnie sprzedaż olejów fuzlowych na cele inne niż napędowe lub opałowe podmiotom trzecim prowadzącym składy podatkowe spowoduje powstanie obowiązku zapłaty podatku akcyzowego.

3.

Czy sprzedaż olejów fuzlowych podmiotom trzecim nie prowadzącym składów podatkowych na cele napędowe lub opałowe oraz sprzedaż na cele inne niż napędowe lub opałowe spowoduje powstanie obowiązku zapłaty podatku akcyzowego i jak winno zostać udokumentowane przeznaczenie olejów fuzlowych.

4.

Czy wykorzystywanie olejów fuzlowych, jako próby ofertowe do 1 litrowych pojemności i wydawanie lub sprzedaż takich prób ofertowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy spowoduje powstanie obowiązku zapłaty podatku akcyzowego.

5.

Czy dodawanie olejów fuzlowych do bioetanolu lub innych wyrobów, spowoduje powstanie obowiązku zapłaty podatku akcyzowego.

6.

Czy przemieszczanie olejów fuzlowych między składami podatkowymi może nastąpić w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Wnioskodawca przedstawił następujące stanowiska.

Ad 1.

Spalanie olejów fuzlowych w kotłowni Spółki w celu uzyskania energii niezbędnej do prowadzenia procesu produkcyjnego realizowanego na terenie składu podatkowego nie będzie się wiązało z powstaniem obowiązku zapłaty podatku akcyzowego, jeśli spalanie to będzie związane z produkcją w składzie podatkowym innych wyrobów akcyzowych.

Mając na uwadze treść poz. 41 załącznika nr 1 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, należy stwierdzić, że oleje fuzlowe jeżeli są przeznaczone do celów opalowych lub napędowych, to są wyrobem akcyzowym.

W sytuacji planowanego przez Spółkę wykorzystania olejów fuzlowych do spalania w kotłowni celem uzyskania energii niezbędnej do realizacji procesów produkcyjnych zmierzających do wytworzenia innych wyrobów akcyzowych zdaniem Spółki zastosowanie znajdzie z art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy.

Zgodnie z tym przepisem procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie jeżeli wyroby akcyzowe (czyli także oleje fuzlowe) znajdują się w składzie podatkowym. Wymóg ten w stosunku do Wnioskodawcy będzie spełniony, ponieważ oleje fuzlowe są uzyskiwane przez Spółkę, jako produkt dodatkowy w procesie produkcji innych wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym. Tak więc oleje fuzlowe są wyrobami akcyzowymi wyprodukowanymi w składzie podatkowym mogą być objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Stosownie do treści art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem zużycia wyrobu akcyzowego (czyli także z dniem zużycia olejów fuzlowych) w składzie podatkowym.

Zobowiązanie podatkowe jednak nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy, gdy zużyto wyrób akcyzowy (czyli olej fuzlowy) do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego również w ramach spalania w kotłowni w celu pozyskania energii niezbędnej do realizacji procesów produkcji innych wyrobów akcyzowych. Oleje fuzlowe zostaną w takim wypadku objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, która zostanie zakończona w momencie wykorzystania olejów fuzlowych do spalania w kotłowni w celu pozyskania energii niezbędnej do realizacji procesów produkcyjnych zmierzających do wytworzenia innych wyrobów akcyzowych.

W rezultacie w momencie uzyskania olejów fuzlowych, jako produktu ubocznego w procesie produkcji innych wyrobów akcyzowych nie powstanie obowiązek zapłaty podatku akcyzowego z uwagi na objęcie tych olejów procedurą zawieszenia poboru akcyzy. W momencie spalenia olejów fuzlowych w kotłowni w celu uzyskania energii niezbędnej do realizacji procesów produkcyjnych zmierzających do wytworzenia innych wyrobów akcyzowych procedura zawieszenia poboru akcyzy zostanie zakończona - zobowiązanie podatkowe nie powstanie, a obowiązek podatkowy wygaśnie. Tak więc Spółka uważa, że czynność spalenia olejów fuzlowych w kotłowni, w opisanym stanie faktycznym nie będzie wiązała się z koniecznością zapłaty podatku akcyzowego.

Ad 2.

Zdaniem Spółki, sprzedaż olejów fuzlowych przeznaczony na cele napędowe lub opałowe podmiotom trzecim prowadzącym składy podatkowe nie spowoduje powstania obowiązku zapłaty podatku akcyzowego przez Spółkę, z uwagi na możliwość objęcia takiej sprzedaży procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Co do zasady, oleje fuzlowe przeznaczone do celów napędowych lub opałowych są wyrobami akcyzowymi, co wynika z treści poz. 41 załącznika nr 1 do ustawy.

W razie sprzedaży olejów fuzlowych przez Spółkę innemu podmiotowi, który prowadzi własny skład podatkowy i przemieszczenia olejów fuzlowych między składami podatkowymi Spółki jako sprzedawcy i innego podmiotu, jako nabywcy możliwe jest zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy na podstawie art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b w związku z ust. 6 ustawy. Warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy będzie łączne spełnienie przez Spółkę warunków dołączenia do przemieszczanych olejów fuzlowych administracyjnego dokumentu towarzyszącego i złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego (art. 41 ust. 1 ustawy).

Zgodnie z treścią art. 41 ust. 5 ustawy, przy przemieszczaniu olejów fuzlowych między składami podatkowymi w kraju w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy nie powstaje zobowiązanie podatkowe i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na Spółce, jako podatniku z chwilą otrzymania przez Spółkę administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem odbioru olejów fuzlowych przez odbiorcę, w części objętej tym potwierdzeniem.

Spółka winna więc prowadzić ewidencję wysłanych otrzymanych administracyjnych dokumentów towarzyszących oraz ewidencji dokumentów handlowych towarzyszących przemieszczaniu olejów fuzlowych. Ewidencja taka może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie ich prowadzenia. Ewidencja powinna zawierać odpowiednio dane dotyczące administracyjnego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego w szczególności dotyczące podmiotów i wyrobów akcyzowych, których te dokumenty dotyczą. Ewidencja taka powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zostały sporządzone.

W sytuacji natomiast, gdy przedmiotem sprzedaży olejów fuzlowych do podmiotu trzeciego prowadzącego skład podatkowy będą oleje fuzlowe przeznaczone na cele inne niż napędowe lub opałowe skutki podatkowe będą się kształtowały inaczej.

W przekonaniu Wnioskodawcy oleje fuzlowe oznaczone kodem CN 3824 90 97, jeżeli nie będą przeznaczone do celów opałowych lub napędowych, to nie są wyrobami energetycznymi w rozumieniu art. 86 ust. 1 pkt b ustawy i w rezultacie sprzedaż olejów fuzlowych na cele inne niż napędowe lub opałowe nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Olej fuzlowy nie przeznaczony na cele napędowe lub opałowe nie jest wyrobem energetycznym, a tym samym nie jest także wyrobem akcyzowym.

W rezultacie sprzedaż olejów fuzlowych na cele inne niż napędowe lub opałowe do podmiotu prowadzącego skład podatkowy nie będzie objęta w ogóle przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym i nie będzie mogła zostać objęta procedurą zawieszenia poboru akcyzy, nie będzie też obowiązku dołączania administracyjnego dokumentu towarzyszącego ADT ani obowiązku składania zabezpieczenia akcyzowego.

Przepisy ustawy o podatku akcyzowym nie rozstrzygają jednak kwestii, w jaki sposób Spółka winna udokumentować sprzedaż wyrobu, który nie jest wyrobem akcyzowym. Odnosząc to do sprzedaży olejów fuzlowych na cele inne niż napędowe lub opałowe, nawet do podmiotu, który prowadzi skład podatkowy, Spółka uważa, że brak jest przepisów regulujących to, jakie dokumenty winna zgromadzić Spółka by nie została zakwestionowana prawidłowość jej postępowania polegającego na braku opodatkowania takiej sprzedaży podatkiem akcyzowym.

Spółka uważa, że w celu ochrony swoich interesów, poszanowania przez organy podatkowe faktu, iż sprzedaż danego oleju fuzlowego przeznaczonego na cele inne niż napędowe lub opałowe nie podlegała opodatkowaniu podatkiem akcyzowym dopuszczalne jest, by Spółka gromadziła oświadczenia nabywców olejów fuzlowych przeznaczonych do celów innych niż napędowe lub opałowe, które to oświadczenia będą spełniały wymogi takie jak określone w art. 89 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, spełniające odpowiednie wymogi określone dalej w art. 89 ust. 6-10 ustawy. Z oświadczeń tych winno wynikać, że nabywane przez dany podmiot oleje fuzlowe są przeznaczone do celów innych niż napędowe lub opałowe.

Spółka uważa, że sprzedaż olejów fuzlowych do celów innych niż napędowe lub opałowe do podmiotów prowadzących swoje składy podatkowe nie będzie się wiązała z obowiązkiem sporządzania i przekazywania do właściwego naczelnika urzędu celnego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano sprzedaży, miesięcznego zestawienia oświadczeń nabywców olejów fuzlowych na cele inne niż napędowe lub opałowe, choć za dopuszczalne Spółka uznaje przechowywanie zgromadzonych przez siebie oświadczeń nabywców olejów fuzlowych przeznaczonych na cele inne niż napędowe lub opałowe przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zostały sporządzone i udostępniane w celu kontroli.

Ad 3.

W przypadku sprzedaży olejów fuzlowych podmiotom trzecim nieprowadzącym składów podatkowych, zdaniem Spółki, wyprowadzenie olejów fuzlowych poza skład podatkowy poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy spowoduje zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy, stosownie do treści art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy. Oleje fuzlowe przeznaczone do celów opałowych lub napędowych są wyrobami energetycznymi w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

A. W sytuacji sprzedaży olejów fuzlowych na cele napędowe lub opałowe skutki podatkowe będą się przedstawiały następująco.

Stawka podatku akcyzowego dla olejów fuzlowych będzie zależna od tego czy będą, one przeznaczone do użycia oferowane na sprzedaż lub używane do:

* napędu silników spalinowych (czyli czy oleje te będą paliwami silnikowymi w rozumieniu art. 86 ust. 2 ustawy)

* czy też przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych (czyli będą paliwami opałowymi w rozumieniu art. 86 ust. 3 ustawy).

Oleje fuzlowe będące paliwami silnikowymi podlegają, zdaniem Spółki, opodatkowaniu według stawki 1.822,00 zł/ 1000 litrów (art. 89 ust. 1 pkt 14) natomiast oleje fuzlowe będące paliwami opałowymi - 232,00 zł/1000 litrów (jeżeli gęstość olejów w temp 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny) lub 60,00 zł/1000 kilogramów (jeżeli gęstość olejów w temperaturze 15 C#186; jest równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny).

Spółka będzie więc zobowiązana do spełnienia szczegółowych wymogów określonych w art. 89 ust. 5-16 ustawy.

W szczególności sprzedając oleje fuzlowe z przeznaczeniem do celów opałowych Spółka będzie zobowiązana w przypadku sprzedaży:

1.

osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych lub będą sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy przewidzianych w razie takiego przeznaczenia;

2.

osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych właściwych dla takiego przeznaczenia; oświadczenie to powinno być załączone do kopii paragonu lub kopii innego dokumentu sprzedaży wystawionego nabywcy, a w przypadku braku takiej możliwości sprzedawca jest obowiązany wpisać na oświadczeniu numer i datę wystawienia dokumentu potwierdzającego tę sprzedaż.

Oświadczenie nabywcy będącego osobą prawną jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej oraz osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą będzie musiało zostać dołączone do kopii faktury oraz powinno zawierać:

1.

dane dotyczące nabywcy;

2.

określenie ilości i rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów;

3.

wskazanie rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia;

4.

datę i miejsce złożenia oświadczenia;

5.

czytelny podpis składającego oświadczenie.

Oświadczenie takie będzie mogło zostać złożone również na wystawianej fakturze, ze wskazaniem rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia.

Jeżeli nabywcą olejów fuzlowych będzie osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej to jej oświadczenie powinno zawierać:

1.

imię i nazwisko nabywcy, numer dowodu osobistego lub nazwę i numer innego dokumentu stwierdzającego tożsamość nabywcy;

2.

adres zameldowania nabywcy oraz adres zamieszkania, jeżeli jest inny od adresu zameldowania;

3.

określenie ilości, rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów;

4.

określenie liczby posiadanych urządzeń grzewczych, w których mogą być wykorzystane te wyroby oraz miejsc (adresów), gdzie znajdują się te urządzenia;

5.

wskazanie rodzaju i typu urządzeń grzewczych;

6.

datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz czytelny podpis składającego oświadczenie.

Osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej nabywająca oleje fuzlowe od Spółki będzie zobowiązana do okazania sprzedawcy dowodu osobistego lub innego dokumentu tożsamości.

Spółka będzie zobowiązana odmówić sprzedaży olejów fuzlowych takim osobom fizycznym, jeżeli dana osoba odmówi okazania dokumentu tożsamości albo, gdy dane zawarte w ww. oświadczeniu są niekompletne, nieczytelne lub nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dokumentu tożsamości.

Spółka będzie również zobowiązana do sporządzania i przekazywania do właściwego naczelnika urzędu celnego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokona sprzedaży olejów fuzlowych przeznaczonych na cele opałowe, miesięczne zestawienie oświadczeń nabywców olejów fuzlowych. Oryginały tych oświadczeń powinny być przechowywane przez Spółkę przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zostały sporządzone, udostępniane w celu kontroli. Miesięczne zestawienie oświadczeń powinno zawierać dane wskazane szczegółowo w art. 89 ust. 15 ustawy.

B. W przypadku natomiast sprzedaży olejów fuzlowych na cele inne niż napędowe lub opałowe skutki podatkowe będą się przedstawiały następująco.

W przekonaniu Spółki, oleje fuzlowe oznaczone kodem CN 3824 90 97, jeżeli nie są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych, to nie są wyrobami energetycznymi w rozumieniu art. 86 ust. 1 pkt 8 ustawy i w rezultacie sprzedaż olejów fuzlowych na cele inne niż napędowe lub opałowe nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Olej fuzlowy nieprzeznaczony na cele napędowe lub opałowe nie jest wyrobem energetycznym a tym samym nie jest także wyrobem akcyzowym. W rezultacie sprzedaż olejów fuzlowych na cele inne niż napędowe lub opałowe nie będzie objęta w ogóle przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym.

Przepisy ustawy o podatku akcyzowym nie rozstrzygają kwestii, w jaki sposób Spółka winna udokumentować sprzedaż wyrobu, który nie jest wyrobem akcyzowym. Odnosząc to do sprzedaży olejów fuzlowych na cele inne niż napędowe lub opałowe Spółka uważa, że brak jest przepisów regulujących to, jakie dokumenty winna zgromadzić Spółka by nie została zakwestionowana prawidłowość jej postępowania polegającego na braku opodatkowania takiej sprzedaży podatkiem akcyzowym.

Spółka uważa, że w celu ochrony swoich interesów i poszanowania przez organy podatkowe faktu, iż sprzedaż danego oleju fuzlowego przeznaczonego na cele inne niż napędowe lub opałowe nie podlegała opodatkowaniu podatkiem akcyzowym dopuszczalne jest, by Spółka gromadziła oświadczenia nabywców olejów fuzlowych przeznaczonych do celów innych niż napędowe lub opałowe, które to oświadczenia będą spełniały wymogi takie jak określone w art. 89 ust. 5 ustawy, spełniające odpowiednie wymogi określone dalej w art. 89 ust. 6-10 ustawy. Z oświadczeń tych winno wynikać, że nabywane przez dany podmiot oleje fuzlowe są przeznaczone do celów innych niż napędowe lub opałowe.

Spółka uważa, że sprzedaż olejów fuzlowych do celów innych niż napędowe lub opałowe nie będzie się wiązała z obowiązkiem sporządzania i przekazywania do właściwego naczelnika urzędu celnego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano sprzedaży, miesięcznego zestawienia oświadczeń nabywców olejów fuzlowych na cele inne niż napędowe lub opałowe, choć za dopuszczalne Spółka uznaje przechowywanie zgromadzonych przez siebie oświadczeń nabywców olejów fuzlowych przeznaczonych na cele inne niż napędowe lub opałowe przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zostały sporządzone i udostępniane w celu kontroli.

Ad 4.

W sytuacji wykorzystania olejów fuzlowych, jako prób ofertowych do 1 litra pojemności, Spółka uważa, że wydanie nieodpłatne lub sprzedaż takich jednolitrowych prób ofertowych nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. W przekonaniu Spółki, oleje fuzlowe oznaczone kodem CN 3824 90 97, jeżeli nie są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych (a tak będzie w przypadku prób oferowanych w opakowaniach o pojemności 1 litra), to nie są wyrobami energetycznymi w rozumieniu art. 86 ust. 1 pkt 8 ustawy i w rezultacie wydanie takich prób ofertowych nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Olej fuzlowy nie przeznaczony na cele napędowe lub opałowe nie jest bowiem wyrobem energetycznym, a tym samym nie jest także wyrobem akcyzowym. Z uwagi jednak na niekwestionowanie braku opodatkowania prób ofertowych podatkiem akcyzowym Spółka planuje prowadzić ewidencję, z której będzie wynikać jakie ilości i jakim podmiotom próby ofertowe olejów fuzlowych w opakowaniach o pojemności 1 litra zostały wydane.

Ad 5.

W sytuacji dodawania przez Spółkę olejów fuzlowych do bioetanolu lub innych wyrobów akcyzowych przeznaczonych do celów napędowych samo wykorzystanie olejów fuzlowych, jako dodatku do bioetanolu lub do innych wyrobów akcyzowych produkowanych przez Spółkę i przeznaczonych do celów napędowych wiąże się z określonymi konsekwencjami podatkowymi. W takim wypadku, zdaniem Spółki, oleje fuzlowe należy traktować, jako wyroby akcyzowe, objęte zakresem pozycji nr 44 załącznika nr 1 do ustawy, która to pozycja obejmuje bez względu na kod CN pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub paliwa opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych lub paliw opałowych.

Stosownie jednak do treści art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem zużycia wyrobu akcyzowego (czyli także z dniem zużycia olejów fuzlowych) w składzie podatkowym. Zobowiązanie podatkowe jednak nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy, gdy zużyto wyrób akcyzowy (czyli olej fuzlowy) do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego. Oleje fuzlowe dodawane w składzie podatkowym Spółki do bioetanolu zostaną w takim wypadku objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy. W rezultacie, w momencie uzyskania olejów fuzlowych jako produktu ubocznego w procesie produkcji innych wyrobów akcyzowych, nie powstanie obowiązek zapłaty podatku akcyzowego z uwagi na objęcie tych olejów procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Ad 6.

W sytuacji przemieszczania olejów fuzlowych między składami podatkowymi Spółki na terytorium kraju przemieszczenie to, zdaniem Spółki, może nastąpić w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Zgodnie z treścią art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy, procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju.

Zdaniem Spółki oznacza to, że oleje fuzlowe przemieszczane między składami podatkowymi Spółki winny być przemieszczane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Zgodnie z art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy, procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe (czyli także oleje fuzlowe) znajdują się w składzie podatkowym i jeżeli są przemieszczane pomiędzy składami podatkowymi. Zatem należy przyjąć, że oleje fuzlowe przemieszczane z jednego składu podatkowego Spółki do innego jej składu podatkowego mogą być objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Przemieszczenie olejów fuzlowych między składami podatkowymi musi się opierać o administracyjny dokument towarzyszący ADT. Z treści art. 40 ust. 5 ustawy wynika, że procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1. Tak więc, zdaniem Spółki, procedura zawieszenia poboru akcyzy może być zastosowana także dla olejów fuzlowych przemieszczanych między składami podatkowymi.

Z treści art. 41 ust. 4 ustawy wynika, że jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy wyrobów akcyzowych innych niż wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, to mają zastosowanie warunki dołączania do przemieszczanych wyrobów akcyzowych administracyjnego dokumentu towarzyszącego i złożenia we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego. Z treści art. 41 ust. 5 ustawy wynika, że przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy nie powstaje zobowiązanie podatkowe i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem odbioru wyrobów akcyzowych przez odbiorcę. Spółka jako podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązana do prowadzenia ewidencji wysłanych i otrzymanych administracyjnych dokumentów towarzyszących. Jest Ona również zobowiązana do prowadzenia ewidencji dokumentów handlowych towarzyszących przemieszczaniu wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa. Ewidencja taka winna być prowadzona przez Spółkę w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie ich prowadzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Dodatkowo tut. Organ pragnie zauważyć, że stanowisko Zainteresowanego w zakresie czwartego z przedstawionych zagadnień uznane zostało za prawidłowe w związku z faktem, iż próby ofertowe o pojemności 1 litra (oleje fuzlowe oznaczone kodem CN 3824 90 97), nie będą przeznaczone - jak wskazała Spółka - do celów opałowych lub napędowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl