ILPP3/443-18/12-4/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-18/12-4/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2012 r. (data wpływu 12 stycznia 2012 r.), uzupełnionym pismem - brak daty sporządzenia (data wpływu 13 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie procedury zawieszenia poboru akcyzy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Pismem - brak daty sporządzenia (data wpływu 13 marca 2012 r.) uzupełniono przedmiotowy wniosek w zakresie opisu zdarzenia przyszłego, pytania, własnego stanowiska oraz podpisu Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej również Spółka) jest składem podatkowym o określonym numerze i zamierza nabywać towar w kraju z zapłaconą akcyzą od podmiotu, nie będącego podatnikiem podatku akcyzowego, a następnie wyprowadzać go w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do innego składu podatkowego w kraju UE.

Spółka zwraca się z prośbą o wskazanie dostępnych procedur, wobec których jako skład podatkowy mogłaby nabywać towar - piwo z zapłaconą akcyzą - zakupiony w kraju od sprzedawcy (podatnika), nie będącego podatnikiem akcyzowym. Ten sam towar Spółka chciałaby wyprowadzać z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z jej składu podatkowego do składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego.

Ze złożonego uzupełnienia do wniosku wynika, iż towarem tym jest piwo o kodzie CN 2203 00.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy możliwe jest wprowadzenie towaru z zapłaconą akcyzą do składu podatkowego na dokumencie UDT i dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej tego samego towaru w procedurze zawieszenia akcyzy na e-AD (przy czym sprzedawca towaru z zapłaconą akcyzą wnioskowałby o jej zwrot po dokonanej transakcji ze składem podatkowym Spółki).

Zdaniem Wnioskodawcy, dopuszczalnym jest wprowadzenie do składu podatkowego towaru (piwa) z zapłaconą akcyzą zakupionego w kraju od sprzedawcy (podatnika, nie będącego podatnikiem podatku akcyzowego) i tym samym można dokonać dostawy wewnątrzwspólnotowej do innego składu podatkowego (na terytorium UE) tego samego towaru, wykorzystując przy tym procedurę zawieszenia akcyzy na e-AD.

Sprzedawca towaru z zapłaconą akcyzą powinien mieć prawo do jej zwrotu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1 ustawy).

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl art. 94 ust. 1 ustawy, piwem w rozumieniu ustawy są wszelkie wyroby objęte pozycją CN 2203 00 oraz wszelkie wyroby zawierające mieszaninę piwa z napojami bezalkoholowymi, objęte pozycją CN 2206 00, jeżeli rzeczywista objętościowa moc alkoholu w tych wyrobach przekracza 0,5% objętości.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest wprowadzenie do składu podatkowego piwa nabytego w procedurze z zapłaconą akcyzą, a następnie jego wysyłka w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Wyjaśnić należy, iż na gruncie podatku akcyzowego obowiązuje zasada jednokrotności opodatkowania akcyzą i związany z nią obowiązek zapłaty tego podatku w momencie oddania wyrobu do tzw. konsumpcji. Od tego momentu - poza przypadkami, w których wyrób jest np. reklamowany lub służy do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego - ponowne objęcie go procedurą zawieszenia poboru akcyzy nie jest możliwe.

Dodać należy, iż podatek akcyzowy jest zharmonizowany na terytorium Wspólnoty Europejskiej.

Procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie - zgodnie z art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy - jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju.

Wyroby akcyzowe są wtedy objęte ww. procedurą i wysyłane z jednego składu podatkowego do drugiego. W przypadku opisanym we wniosku, wprowadzenie wyrobu z zapłaconą akcyzą w oparciu o dokument UDT do składu podatkowego nie będzie więc możliwe.

Właściwym trybem dla dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej będzie natomiast procedura uregulowana w art. 77 ustawy.

Zgodnie z tym przepisem, dostawa wewnątrzwspólnotowa lub nabycie wewnątrzwspólnotowe, na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju, wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona akcyza, są dokonywane na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 5.

Dostawa wewnątrzwspólnotowa piwa, od którego została zapłacona akcyza, może zatem odbywać się wyłącznie na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego.

Reasumując, w opisanym we wniosku przypadku nie będzie możliwe wprowadzenie piwa z zapłaconą akcyzą do składu podatkowego na dokumencie UDT i dokonanie jego dostawy wewnątrzwspólnotowej w procedurze zawieszenia akcyzy na e-AD.

Dodatkowo zaznaczyć należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

W myśl bowiem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Ze wskazanej wyżej regulacji wynika, że z wnioskiem może wystąpić osoba, u której wystąpił lub może wystąpić określony stan faktyczny (zdarzenie przyszłe), który może rodzić określone konsekwencje w sferze prawa podatkowego. Zatem, interpretacja wydawana jest w indywidualnej sprawie zainteresowanego, który składa wniosek o jej wydanie.

Zagadnienia związane ze zwrotem podatku akcyzowego zapłaconego przez kontrahenta dotyczy sfery prawnej tego podmiotu - nie może być więc przedmiotem interpretacji indywidualnej wydanej dla Zainteresowanego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl