ILPP3/443-177/09-3/TK - Możliwość udzielenia przez nabywcę oleju opałowego upoważnienia do podpisywania oświadczenia o przeznaczeniu oleju.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-177/09-3/TK Możliwość udzielenia przez nabywcę oleju opałowego upoważnienia do podpisywania oświadczenia o przeznaczeniu oleju.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2009 r. (data wpływu 16 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie upoważnienia do podpisywania, w imieniu nabywcy prowadzącego działalność gospodarczą, oświadczenia o przeznaczeniu oleju opałowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie upoważnienia do podpisywania, w imieniu nabywcy oleju opałowego, oświadczenia o przeznaczeniu oleju opałowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest polską spółką prawa handlowego, prowadzącą działalność w zakresie dystrybucji oleju opałowego przeznaczonego na cele grzewcze.

Przy sprzedaży tego produktu Spółka jako sprzedawca jest zobowiązana do pobierania oświadczeń o przeznaczeniu oleju opałowego na cele grzewcze. Kwestia pobierania tego typu oświadczeń uregulowana została w ustawie o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r.

W praktyce jednak Spółka na tle regulacji ustawowej ma szereg wątpliwości jakie wymogi powinno spełniać oświadczenie o przeznaczeniu oleju na cele grzewcze, aby odpowiadało ono kryteriom ustawowym, w opisanych poniżej przypadkach szczególnych.

Nierzadko Spółka fizycznie dostarczając olej nie zastaje nabywcy (czyli osoby, na którą wystawiona jest faktura oraz oświadczenie o przeznaczeniu oleju na cele grzewcze) osobiście (w przypadku osób fizycznych) lub członków jego organów statutowo upoważnionych do działania w imieniu nabywcy (w przypadku pozostałych nabywców), względnie w imieniu nabywcy olej chcą odebrać oraz podpisać oświadczenie o przeznaczeniu oleju osoby trzecie dysponujące pisemnym lub tylko ustnym upoważnieniem nabywcy, ewentualnie również wraz z dowodem osobistym nabywcy (w przypadku osób fizycznych) lub członków jego organów statutowo upoważnionych do działania w imieniu nabywcy (w przypadku pozostałych nabywców).

W praktyce rynkowej Spółka zobowiązana jest dostarczać olej oraz wystawiać faktury na rzecz podmiotów o pośrednim statusie prawnym, niebędących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej ani podmiotami prowadzącymi taką działalność, jak np. Parafie Kościelne, Wspólnoty Mieszkaniowe czy Gminne Zarządy Oświaty.

Spółka spotyka się z różnymi interpretacjami pojęcia "czytelny podpis" oraz "liczba posiadanych urządzeń grzewczych" jako elementów koniecznych oświadczenia o przeznaczeniu oleju opałowego na cele grzewcze.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

W przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - tak osób fizycznych, prawnych jak i ułomnych osób prawnych - kto jest osobą upoważnioną do podpisywania w ich imieniu oświadczenia o przeznaczeniu oleju dla celów grzewczych.

2.

W przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, czy istnieje możliwość udzielenia przez taki podmiot (osobę fizyczną lub prawną) pracownikowi upoważnienia do odbioru w imieniu podmiotu i podpisywania w imieniu podmiotu oświadczenia o przeznaczeniu oleju opałowego dla celów grzewczych.

3.

W przypadku dostaw oleju opałowego na rzecz Wspólnot Mieszkaniowych i Parafii Kościelnych treść i forma oświadczenia o przeznaczeniu oleju opałowego na cele grzewcze powinny odpowiadać treści i formie wymaganej od oświadczenia dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, czy oświadczeniu dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.

4.

Jeżeli zamówienie na dostawę oleju opałowego organizuje Gminny Zarząd Oświaty i on zawiera z Wnioskodawcą umowę na dostawy oleju do szkół i przedszkoli oraz na Gminny Zarząd Oświaty Spółka wystawia fakturę, to czy przedstawiciele poszczególnych placówek, do których dostarczany jest olej, mają prawo podpisywać oświadczenia o przeznaczeniu oleju opałowego dla celów grzewczych w imieniu Gminnego Zarządu Oświaty.

Zdaniem Wnioskodawcy, osobą upoważnioną do podpisywania oświadczenia o przeznaczeniu oleju opałowego do celów grzewczych jest:

a.

w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą - ta osoba lub osoba przez nią upoważniona pisemnie lub choćby ustnie;

b.

w przypadku osób prawnych - osoby upoważnione do reprezentacji podmiotu lub osoby przez nieupoważnione pisemnie lub choćby ustnie.

Zainteresowany uważa, że istnieje możliwość udzielenia przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą (osobę fizyczną lub prawną) pracownikowi upoważnienia do odbioru w imieniu podmiotu oleju i podpisywania w imieniu podmiotu oświadczenia o przeznaczeniu oleju opałowego dla celów grzewczych.

W przypadku dostaw oleju opałowego na rzecz Wspólnot Mieszkaniowych i Parafii Kościelnych treść i forma oświadczenia o przeznaczeniu oleju opałowego na cele grzewcze powinny odpowiadać treści i formie wymaganej od oświadczenia dla osób prawnych, jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą (art. 89 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym).

Wnioskodawca uważa, że jeżeli zamówienie na dostawę oleju opałowego organizuje Gminny Zarząd Oświaty na potrzeby swoich placówek tj. szkół i przedszkoli a faktura sprzedaży jest wystawiana na Gminny Zarząd Oświaty to przedstawiciele poszczególnych placówek, do których dostarczany jest olej, mają prawo podpisywać oświadczenia o przeznaczeniu oleju opałowego dla celów grzewczych w imieniu własnej jednostki z upoważnienia Gminnego Zarządu Oświaty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 89 ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, sprzedawca wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15, jest obowiązany w przypadku sprzedaży osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych lub będą sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15.

Zgodnie z art. 89 ust. 6 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 5 pkt 1, z zastrzeżeniem ust. 7, powinno być dołączone do kopii faktury oraz powinno zawierać:

1.

dane dotyczące nabywcy;

2.

określenie ilości i rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów;

3.

wskazanie rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia;

4.

datę i miejsce złożenia oświadczenia;

5.

czytelny podpis składającego oświadczenie.

W myśl art. 89 ust. 7 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 5 pkt 1, jeżeli jest czytelnie podpisane, może być również złożone na wystawianej fakturze, ze wskazaniem rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia.

Zgodnie z powyższym jednym z warunków sprzedaży przedmiotowych wyrobów podmiotowi określonemu w art. 89 ust. 5 pkt 1 ustawy, jest uzyskanie od nabywcy wyrobów oświadczenia o przeznaczeniu tych wyrobów do celów opałowych, zawierającego czytelny podpis nabywcy.

W myśl art. 95 § 1 i § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 63), z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela.

Czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego.

Stosownie zaś do art. 96 ustawy - Kodeks cywilny, umocowanie do działania w cudzym imieniu musi opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo).

Nabywca oleju opałowego może zatem upoważnić do wykonania określonych czynności w swoim imieniu, w tym również upoważnić określoną osobę do odbioru wyrobów będących przedmiotem wniosku. W takim przypadku dopuszczalne będzie przy zachowaniu warunków zawartych w art. 89 ust. 6-7 złożenie podpisu na oświadczeniu przez osobę upoważnioną do odbioru wyrobów i do podpisania oświadczenia w imieniu mocodawcy.

Złożenie natomiast podpisu na oświadczeniu przez nieupoważnioną (nieuprawnioną osobę) przez nabywcę do tej czynności osobę, należy traktować jako złamanie warunków uprawniających do zastosowania stawki podatku akcyzowego określonej w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i 15 ustawy o podatku akcyzowym.

W myśl powyższego w interesie Wnioskodawcy jest wykazanie, np. w toku kontroli lub postępowania podatkowego, że dla wyrobów nieobjętych zwolnieniem ze względu na przeznaczenie, określonych w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i 15 posiada on prawidłowe oświadczenie o przeznaczeniu tych wyrobów, upoważniające do zastosowania stawek akcyzy określonych w cyt. przepisach. W celu wyeliminowania mogących powstać wątpliwości co do prawidłowości oświadczenia, udzielone pełnomocnictwo może zostać dołączone do oświadczenia.

Reasumując, w opisanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca jest zobowiązany do uzyskania od wskazanych nabywców oświadczenia o treści określonej w art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy, z zastrzeżeniem art. 89 ust. 7.

Do złożenia przedmiotowego oświadczenia w imieniu nabywcy uprawniony jest nabywca, członek reprezentacji lub prawidłowo umocowany pełnomocnik.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl