ILPP3/443-174/12-2/TW
Pismo z dnia 27 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-174/12-2/TW
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2012 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 10 października 2012 r., do Biura KIP w Lesznie 11 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania strat ilościowych wyrobów węglowych powstałych przy produkcji brykietu - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania strat ilościowych wyrobów węglowych powstałych przy produkcji brykietu.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca (Firma) zajmować się będzie produkcją i sprzedażą brykietu z węgla brunatnego.
Zgodnie z art. 16 ust. 3a ustawy o podatku akcyzowym, Firma powiadomiła właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego o zamiarze prowadzenia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot gospodarczy, dokonujący sprzedaży wyrobów węglowych podlegających zwolnieniu od akcyzy na podstawie art. 31a ust. 1 cyt. wyżej ustawy.
Zakupiony u producentów węgla miał przewożony będzie transportem samochodowym do Firmy a następnie poddany procesowi suszenia, którego celem jest podniesienie wartości opałowej w kupowanym miale. Po uzyskaniu wymaganych parametrów wilgotnościowych w połączeniu z wypełniaczami (lepiszczami), wynikającymi z przyjętej technologii produkcji przerabiany będzie (formowany) na brykiet.
W procesie suszenia, w sposób naturalny następuje odparowanie nadmiaru wilgoci w dostarczanym miale, co w sposób znaczący wpływa na zmianę stanu ilościowego między zakupionym materiałem (miałem) i gotowym finalnym produktem.
Firma zatem generować będzie straty ilościowe związane z procesem suszenia miału węglowego, wynikającego z naturalnych procesów fizykochemicznych.
Powstające straty będą nie do uniknięcia, gdyż będą one stanowić efekt procesu technologicznego, a nie zamierzonego działania firmy.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Zainteresowany zwraca się z prośbą o przedstawienie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania strat ilościowych związanych z procesem suszenia i będących naturalnym efektem procesów fizykochemicznych przy produkcji brykietu z węgla brunatnego.
Zdaniem Wnioskodawcy, straty ilościowe wyrobów węglowych powstające podczas produkcji (brykietów) nie podlegają opodatkowaniu akcyzą, bowiem nie stanowią ubytków akcyzowych w rozumieniu ustawy akcyzowej.
Zgodnie z art. 9a ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest powstanie ubytków wyrobów węglowych. Doprecyzowanie stanowi definicja strat zawarta w art. 2 ust. 1 pkt 20 lit. c, która za ubytki wyrobów akcyzowych uznaje straty wyrobów węglowych przemieszczanych lub magazynowanych.
Przytoczone wyżej przepisy uzasadniają tezę, że straty wyrobów węglowych jakie powstaną w Firmie w wyniku procesu suszenia miału nie powinny stanowić ubytków w wyrobach akcyzowych w rozumieniu ustawy akcyzowej zatem nie powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.
Działalność Zainteresowanego polegająca na produkcji brykietów z węgla brunatnego - w swojej istocie nie jest ukierunkowana na generowanie strat lecz wręcz przeciwnie Firma podejmować będzie skuteczne działania dla osiągnięcia maksymalnej efektywności i wydajności produkcji w przyjętym procesie produkcyjnym, tj. wprowadzać będzie działania zmierzające do ograniczenia do minimum strat surowców w trakcie produkcji.
Wart podkreślenia jest fakt, że w przypadku wyrobów energetycznych (do których na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy akcyzowej zaliczone są wyroby węglowe) zasadą ogólną jest brak opodatkowania strat, jakie powstają w toku produkcji.
Podobne stanowisko prezentowane jest przez organ podatkowy, np. Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 20 lutego 2012 r. sygnatura IBPP3/443 -1246/11/PH stwierdził, że: "straty wyrobów węglowych powstające podczas ich produkcji (suszenia) nie są ubytkami w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym i nie podlegają opodatkowaniu akcyzą".
Reasumując, stwierdzić należy, że w opisanym zdarzeniu przyszłym polegającym na wytwarzaniu do celów opałowych paliwa stałego w postaci brykietu z węgla brunatnego, które wymuszać będzie konieczność zastosowania technologii, tj. procesu suszenia, w trakcie którego dokonywane będą zmiany właściwości fizykochemicznych, wpływające na uzyskanie optymalnej wartości opałowej wyrobu węglowego - nie spowodują sytuacji, w której straty te (podczas suszenia) podlegać będą opodatkowaniu akcyzą.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, użyte w ustawie określenia oznaczają: wyroby węglowe - wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy.
W myśl art. 9a ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju;
nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych;
dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów węglowych;
import wyrobów węglowych;
eksport wyrobów węglowych;
użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2, przy czym za takie użycie uważa się naruszenie warunków zwolnienia, jak i sprzedaż, dostawę wewnątrzwspólnotową albo eksport wyrobów węglowych przez podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym, zamiast użycia go do celów zwolnionych;
użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;
powstanie ubytków wyrobów węglowych.
Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca zajmować się będzie produkcją i sprzedażą brykietu z węgla brunatnego. Zakupiony u producentów węgla miał przewożony będzie transportem samochodowym do Firmy a następnie poddany procesowi suszenia, którego celem jest podniesienie wartości opałowej w kupowanym miale. W procesie suszenia, w sposób naturalny następuje odparowanie nadmiaru wilgoci w dostarczanym miale.
Po uzyskaniu wymaganych parametrów wilgotnościowych w połączeniu z wypełniaczami (lepiszczami), wynikającymi z przyjętej technologii produkcji przerabiany będzie (formowany) na brykiet.
Firma generować będzie straty ilościowe związane z procesem suszenia miału węglowego, wynikającego z naturalnych procesów fizykochemicznych.
W niniejszej sprawie zwrócić należy uwagę na zakres wykonywanych przez Zainteresowanego czynności. Produkcja wyrobów węglowych nie jest bowiem objęta zakresem przedmiotowego opodatkowania akcyzą.
Z kolei, stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 20 lit. c ustawy, ubytki wyrobów akcyzowych - to wszelkie straty wyrobów węglowych przemieszczanych lub magazynowanych przez pośredniczący podmiot węglowy.
Straty powstałe w procesie produkcji wyrobów węglowych nie będą również ubytkami w rozumieniu ww. przepisu. Te dotyczą bowiem wyrobów przemieszczanych lub magazynowanych w procedurze zwolnienia od podatku. Wnioskodawca będzie natomiast nabywał wyroby węglowe u producenta z innym przeznaczeniem.
Zatem, straty ilościowe związane z procesem suszenia i będące naturalnym efektem procesów fizykochemicznych przy produkcji brykietu z węgla brunatnego nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.