ILPP3/443-152/09-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-152/09-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. reprezentowanej przez pełnomocnika z przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2009 r. (data wpływu 21 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie znaków akcyzy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie znaków akcyzy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem akcyzy i prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji, nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz dystrybucji papierosów na polskim rynku. z tytułu prowadzonej działalności Spółka rozlicza i odprowadza podatek akcyzowy. w składach podatkowych Spółki magazynowane są papierosy prawidłowo oznaczone podatkowymi znakami akcyzy pobranymi i naniesionymi na wyroby tytoniowe zgodnie z obowiązującymi przepisami.

W przypadku, gdy z początkiem nowego roku kalendarzowego (od 1 stycznia) do obiegu zostaną wprowadzone znaki akcyzy z nadrukowanym rokiem wytworzenia odpowiadającym następnemu rokowi kalendarzowemu, dotychczasowe znaki akcyzy naniesione na wyroby tytoniowe w danym roku kalendarzowym na podstawie art. 136 ust. 6 ustawy akcyzowej zachowają ważność jedynie do końca lutego kolejnego roku.

W praktyce, w sytuacji wprowadzenia od 1 stycznia kolejnego roku kalendarzowego znaków akcyzy z nadrukowanym rokiem wytworzenia odpowiadającym następnemu rokowi kalendarzowemu, Spółka prowadząca działalność gospodarczą w zakresie obrotu wyrobami tytoniowymi oraz posiadająca w składzie podatkowym znaczne ilości wyrobów tytoniowych oznaczonych dotychczas obowiązującymi znakami akcyzy, powinna upłynnić zapasy tych wyrobów (tj. dostarczyć je do finalnych odbiorców - konsumentów) najpóźniej do końca lutego kolejnego roku, tj. w ciągu 2 miesięcy od momentu utraty ważności przez te znaki. w przeciwnym razie wyroby tytoniowe oznaczone znakami akcyzy, które z początkiem nowego roku kalendarzowego utraciły ważność (tj. mają nadrukowany wcześniejszy rok wytworzenia), nie mogą stanowić przedmiotu obrotu na terytorium kraju.

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca przewiduje, że z uwagi na potencjalnie znaczną ilość wyrobów tytoniowych magazynowanych w jego składach podatkowych oraz wynikający z przepisów akcyzowych krótki termin, przed upływem którego powinno nastąpić upłynnienie zapasów papierosów oznaczonych znakami akcyzy, które z dniem 1 stycznia kolejnego roku utracą ważność, dostarczenie tych wyrobów do finalnego odbiorcy we wskazanym terminie może okazać się dla Spółki jako podatnika akcyzy niemożliwe lub (przynajmniej) wysoce utrudnione. z tego względu, w celu uniknięcia konieczności nakładania na wyroby tytoniowe banderol legalizacyjnych, Zainteresowany rozważa możliwość nanoszenia bezpośrednio na wyroby tytoniowe znajdujące się w jej składzie podatkowym (pod procedurą zawieszenia poboru akcyzy), które w danym roku zostały oznaczone obowiązującymi znakami akcyzy z nadrukowanym rokiem wytworzenia, nowych znaków akcyzy z nadrukowanym rokiem wytworzenia odpowiadającym kolejnemu rokowi kalendarzowemu, obowiązujących od 1 stycznia tego kolejnego roku. Znaki byłyby uzyskiwane przez Wnioskodawcę w trybie określonym w art. 136 ust. 9 ustawy akcyzowej, który stanowi, że na wniosek podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów tytoniowych znakami akcyzy, wydanie decyzji w sprawie udostępnienia albo sprzedaży znaków akcyzy z nadrukowanym rokiem wytworzenia odpowiadającym następnemu rokowi kalendarzowemu i wydanie tych znaków może nastąpić przed 1 stycznia roku kalendarzowego odpowiadającego rokowi ich wytworzenia.

Zgodnie z art. 136 ust. 10 ustawy, warunkiem nanoszenia tak wydanych znaków akcyzy na wyroby tytoniowe przed dniem 1 stycznia danego roku kalendarzowego jest niewyprowadzenie tak oznaczonych wyrobów ze składu poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy przed 1 stycznia roku kalendarzowego, który odpowiada rokowi wytworzenia nadrukowanemu na znakach akcyzy. Dodatkowo, Spółka pragnie zaznaczyć, że na podstawie art. 21 ust. 7 w związku z art. 23 ust. 4 ustawy akcyzowej, wpłaty dzienne z tytułu akcyzy od wyrobów tytoniowych Spółka będzie obniżać o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na papierosy, nie wcześniej jednak niż następnego dnia po naniesieniu tych znaków na wyroby w składzie podatkowym.

Zrealizowanie przez Spółkę opisanego scenariusza miałoby w praktyce ten skutek, że na każdym oznaczonym w ten sposób opakowaniu papierosów znalazłyby się (jednocześnie) dwa wzory znaków akcyzy - w pierwszej kolejności znak akcyzy według wzoru obowiązującego w danym roku kalendarzowym, a następnie - naniesiona bezpośrednio na znak akcyzy wskazany powyżej nowa banderola z nadrukowanym rokiem wytworzenia odpowiadającym kolejnemu rokowi kalendarzowemu, obowiązująca od 1 stycznia tego kolejnego roku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przepisów art. 116 ust. 1 i ust. 3, art. 117 ust. 1 i ust. 3, art. 134 ust. 1 i ust. 2 oraz art. 136 ust. 4-7 i 9-10 ustawy akcyzowej dopuszczalne jest oznaczanie objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów tytoniowych, na które w danym roku kalendarzowym zostały już naniesione znaki akcyzy z nadrukowanym bieżącym rokiem, nowymi znakami akcyzy z nadrukowanym rokiem odpowiadającym następnemu rokowi kalendarzowemu, które zostaną naniesione bezpośrednio na znaki akcyzy nałożone uprzednio na te wyroby.

Zdaniem Wnioskodawcy, treść obowiązujących przepisów ustawy akcyzowej nie stoi na przeszkodzie oznaczaniu papierosów znakami akcyzy z nadrukowanym rokiem wytworzenia odpowiadającym kolejnemu rokowi kalendarzowemu, obowiązującymi od 1 stycznia następnego roku pod warunkiem, że naniesienie na wyroby tytoniowe nowych banderol zostanie dokonane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (tj. przed dniem wyprowadzenia papierosów ze składu podatkowego).

Zgodnie z art. 117 ust. 1 ustawy akcyzowej wyroby podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Ten sam przepis w ust. 3 stanowi, że wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy.

Według art. 116 ust. 1 ustawy akcyzowej, katalog podmiotów, na których ciąży obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy obejmuje między innymi prowadzącego skład podatkowy, podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz producenta wyrobów akcyzowych. z kolei art. 116 ust. 3 ustawy akcyzowej stanowi, że w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi, w przypadku, gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży, powstaje obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy. Jak wynika z powyższego, przepis art. 116 ust. 3 ustawy dotyczy sytuacji, w której wyroby akcyzowe nieoznaczone, oznaczone nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy znajdują się poza procedurą zawieszenia poboru. Uregulowanie stanu prawnego takich wyrobów akcyzowych, które nie czynią zadość wymogom określonym w art. 117 ust. 1 ustawy akcyzowej, może nastąpić wyłącznie poprzez naniesienie na te wyroby legalizacyjnych znaków akcyzy.

Mając to na uwadze, należy przede wszystkim wskazać, że obowiązujące przepisy akcyzowe nie przewidują możliwości usunięcia z wyrobów akcyzowych przeznaczonych do sprzedaży na rynku krajowym (zarówno znajdujących się pod procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jak również poza tą procedurą) naniesionych na nie pierwotnie znaków akcyzy i zastąpienia ich banderolami według nowego wzoru w sytuacji wprowadzenia stosownej zmiany w tym zakresie na podstawie przepisu art. 136 ust. 5 ustawy akcyzowej. Należy dodać, że możliwość usunięcia znaków akcyzy z wyrobów akcyzowych przewiduje art. 123 ustawy. Przepis ten odnosi się jednak wyłącznie do sytuacji, w której wyroby akcyzowe po usunięciu banderol nie są przeznaczone do sprzedaży na terytorium kraju (zostaną przeznaczone na eksport). w świetle art. 123 ustawy przesłankę dla zdjęcia banderol w takim przypadku stanowi, zatem, ich przeznaczenie do sprzedaży poza Polską, natomiast w omawianej sytuacji magazynowane przez Spółkę papierosy przeznaczone są na rynek krajowy.

W związku z powyższym Spółka zauważa, że zasadniczo przepisy ustawy akcyzowej nie zawierają normy, która wyłączałaby możliwość naniesienia na wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz oznaczone podatkowymi znakami akcyzy obowiązującymi w danym roku kalendarzowym, legalnie otrzymanych banderol z mocą wiążącą od 1 stycznia kolejnego roku kalendarzowego. w odniesieniu do wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru przepisy akcyzowe wskazują natomiast, wprost, że w takiej sytuacji uregulowanie stanu prawnego wyrobów (i dopuszczenie ich do obrotu) nie może nastąpić w inny sposób niż poprzez naniesienie na nie legalizacyjnych znaków akcyzy.

W ocenie Wnioskodawcy, brak stosownej regulacji w odniesieniu do papierosów objętych procedurą zawieszenia poboru, które są przeznaczone do dalszej sprzedaży oraz są nieoznaczone, oznaczone nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy może oznaczać, że ustawodawca dopuszcza generalną możliwość oznaczania wyrobów tytoniowych nowymi znakami akcyzy także w przypadku, gdy uprzednio na te same wyroby nałożone zostały banderole według wzoru obowiązującego poprzednio. Za takim uznaniem przemawiać może fakt, iż określony w przepisach akcyzowych obowiązek oznaczania papierosów podatkowymi znakami akcyzy według obowiązującego wzoru realizuje się w momencie zakończenia względem tych wyrobów procedury zawieszenia poboru akcyzy i wprowadzenia ich do obrotu na rynku krajowym (dopóki papierosy znajdują się pod procedurą zawieszenia poboru akcyzy, okoliczność oznaczenia papierosów aktualnie obowiązującymi znakami akcyzy jest, co do zasady, prawnie irrelewantna). Mając to na uwadze uprawniony wydaje się wniosek, że oznaczenie wyrobów tytoniowych objętych procedurą zawieszenia poboru oraz z naniesionymi banderolami według wzoru obowiązującego w danym roku nowymi znakami akcyzy z nadrukowanym rokiem wytworzenia odpowiadającym następnemu rokowi kalendarzowemu, które będą obowiązywać od 1 stycznia kolejnego roku, przed dniem wyprowadzenia tych wyrobów ze składu podatkowego jest dopuszczalne z punktu widzenia obowiązujących przepisów.

Jednocześnie, w odniesieniu do opisanej powyżej sytuacji, Spółka ocenia, że nie zachodzi konieczność oznaczania wyrobów tytoniowych legalizacyjnymi znakami akcyzy, zgodnie z normą wynikającą z art. 116 ust. 3 ustawy akcyzowej.

Należy wskazać, że powołany przepis odnosi się wyłącznie do produktów znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, a tym samym nie dotyczy opisanego w niniejszym wniosku stanu faktycznego. Należy zauważyć, że w momencie wyprowadzenia przedmiotowych papierosów poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy, będą one prawidłowo oznaczone właściwymi znakami akcyzy. Fakt, że pod tymi znakami znajdować się będą wcześniej nałożone na te wyroby znaki akcyzy, które utraciły ważność, nie powinien, zdaniem Spółki, prowadzić do sytuacji, w której papierosy te mogą zostać uznane za oznaczone nieprawidłowo lub nieodpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy.

W opinii Spółki całokształt powołanych powyżej argumentów uzasadnia wniosek, że przepisy ustawy akcyzowej w obowiązującym brzmieniu dopuszczają możliwość oznaczania papierosów podatkowymi znakami akcyzy w sytuacji, gdy wcześniej na te same wyroby nałożone zostały podatkowe znaki akcyzy według uprzednio obowiązującego wzoru, pod warunkiem, że oznaczenie wyrobów tytoniowych nowymi banderolami akcyzowymi z nadrukowanym rokiem wytworzenia odpowiadającym następnemu rokowi kalendarzowemu, zostanie dokonane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (tj. przed dniem wyprowadzenia papierosów ze składu podatkowego).

Z powyższych względów Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości przedstawionego we wniosku stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl