ILPP3/443-135/09-4/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 października 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-135/09-4/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2009 r. (data wpływu 18 sierpnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 października 2009 r. (data wpływu 13 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy energii elektrycznej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2009 r. x złożyła do Izby Skarbowej w Warszawie wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy energii elektrycznej. Pismem z dnia (...), działając na podstawie art. 170 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ustawy - Ordynacja podatkowa w związku z § 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego, przekazał ww. wniosek do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie (data wpływu do Biura KIP w Lesznie 27 sierpnia 2009 r.). Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 października 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest firmą produkującą ekologiczną energię elektryczną, posiada elektrownię wodną i ma koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej.

W wyniku wejścia w życie z dniem 1 marca 2009 r. ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), Wnioskodawca poinformował wszystkie zakłady energetyczne (na ich prośbę) o posiadanej koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii, tj. z energii wodnej. Na tej podstawie otrzymał od nich aneksy do umów, informujące, że od dnia 1 marca 2009 r. firma we własnym zakresie będzie płaciła podatek akcyzowy do Urzędu Celnego od zużytej energii elektrycznej, wykorzystanej na cele inne niż produkcja prądu ekologicznego.

Zainteresowany dokonał więc zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego, za które zapłacił 170 zł i do 25-go dnia każdego miesiąca jest zobligowany - jak wyjaśnia - składać deklarację dla podatku akcyzowego (AKC-4/AKC-4zh) oraz do 15-go dnia każdego miesiąca oświadczenie o ilościach wykorzystania zwolnionej od akcyzy energii elektrycznej, za miesiąc poprzedni. W deklaracji tej musi określić ilość zużytej energii i wartość podatku akcyzowego, który jest zobowiązany odprowadzić i wartość podatku akcyzowego, z którego jest zwolniony z racji zużywania kupowanej energii elektrycznej na potrzeby produkcyjne elektrowni produkującej prąd ekologiczny.

Zgodnie z art. 30 ust. 6 ustawy, zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej, jak również zużycie tej energii w celu podtrzymania tych procesów produkcyjnych. Dotyczy to produkcji energii z odnawialnych źródeł.

W związku z ukazaniem się interpretacji ogólnej znak AE6/033/13/IRZ/09/1772 z dnia 31 marca 2009 r. zakłady energetyczne, w oparciu o powyższą interpretację, anulowały aneksy do umów, które informowały, że od dnia 1 marca 2009 r. firma we własnym zakresie będzie płaciła podatek akcyzowy, wystawiły faktury korygujące i naliczają Spółce podatek akcyzowy na fakturach. W wyniku tego, co miesiąc Wnioskodawca składa deklarację dla podatku akcyzowego i oświadczenie o ilościach wykorzystania zwolnionej od akcyzy energii elektrycznej z wartościami zerowymi. W konsekwencji zaistniałej sytuacji i niejednoznacznego stanowiska departamentu Podatku Akcyzowego i Ekologicznego Ministerstwa Finansów Zainteresowany wskazuje, iż ma duży i pilny problem z rozliczaniem deklaracji dla podatku akcyzowego. Sytuacja ta generuje dodatkowe koszty działalności jego firmy (czas pracy pracowników, koszty wysyłki, wypełnienia druków itp.) nie przynosząc przychodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

W jaki sposób Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego, które wynika z ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.).

2.

Jeżeli takie zwolnienie nie przysługuje z tytułu interpretacji ogólnej znak AE6/033/13/IRZ/09/1772 z dnia 31 marca 2009 r., to jaka jest podstawa prawna, która pozwoli na nie składanie co miesiąc rozliczeń w zakresie podatku akcyzowego w formie nazwanych wyżej deklaracji i oświadczeń do Urzędu Celnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, interpretacja ogólna znak AE6/033/13/IRZ/09/1772 z dnia 31 marca 2009 r. nie daje Wnioskodawcy możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego.

Jeśli takie zwolnienie nie będzie przysługiwało z tytułu tej interpretacji, to Zainteresowany zwraca się z prośbą o podanie podstawy prawnej, która pozwoli na nie składanie co miesiąc rozliczeń w zakresie podatku akcyzowego w formie nazwanych wyżej deklaracji i oświadczeń do Urzędu Celnego.

Spółka wnioskuje końcowo o jednoznaczną interpretację w tej sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zagadnienie związane z opodatkowaniem energii elektrycznej uregulowane zostało przede wszystkim w dyrektywie Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. Urz. UE L Nr 283 str. 1 z późn. zm.).

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 2 dyrektywy Rady 2003/96/WE, ma ona zastosowanie również do energii elektrycznej objętej kodem CN 2716.

Kwestia zwolnienia energii elektrycznej od podatku akcyzowego została uregulowana w art. 14 ust. 1 lit. a) dyrektywy Rady 2003/96/WE. Zgodnie z jego treścią poza przepisami ogólnymi wymienionymi w Dyrektywie 92/12/EWG w sprawie zwolnionych zastosowań produktów podlegających opodatkowaniu i bez uszczerbku dla innych przepisów wspólnotowych, Państwa Członkowskie zwalniają od podatku na warunkach, które ustanawiają do celów zapewnienia prawidłowego i prostego stosowania takich zwolnień oraz zapobieżenia jakimkolwiek oszustwom podatkowym, unikaniu lub nadużyciom, produkty energetyczne i energię elektryczną wykorzystywaną do produkcji energii elektrycznej oraz energię elektryczną wykorzystywaną do utrzymania zdolności do produkcji energii elektrycznej. Państwa Członkowskie mogą jednakże ze względów polityki ochrony środowiska, poddać te produkty opodatkowaniu, bez konieczności uwzględniania minimalnych poziomów opodatkowania ustanowionych w niniejszej dyrektywie. W takim przypadku opodatkowanie tych produktów nie będzie brane pod uwagę do celów zachowania minimalnego poziomu opodatkowania energii elektrycznej ustanowionego w art. 10.

W przedmiotowej sprawie, szczególną uwagę zwrócić należy na treść art. 21 ust. 3 powołanej dyrektywy, zgodnie z którym zużycie produktów energetycznych na terenie zakładu produkującego produkty energetyczne nie jest uważane za zdarzenie powodujące powstanie zobowiązania podatkowego, jeśli zużyciu ulegają produkty energetyczne produkowane na terenie zakładu. Państwa Członkowskie mogą uznać także zużycie energii elektrycznej i innych produktów energetycznych niewyprodukowanych na terenie takiego zakładu oraz zużycie produktów energetycznych i energii elektrycznej na terenie zakładu produkującego paliwa, wykorzystywanych do wytwarzania energii elektrycznej, jako nie powodujące powstanie zdarzenia powodującego powstanie zobowiązania podatkowego. W przypadku, gdy zużycie następuje na cele nie związane z produkcją produktów energetycznych, w szczególności do napędu pojazdów, wówczas jest to uznawane za zdarzenie powodujące powstanie zobowiązania podatkowego.

Z kolei polskie uregulowania dotyczące opodatkowania wyrobów akcyzowych, zawarte zostały m.in. w ustawie z dnia z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą.

W myśl art. 2 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zgodnie natomiast z art. 30 ust. 6 ustawy, zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej, jak również zużycie tej energii w celu podtrzymywania tych procesów produkcyjnych.

Wnioskodawca wyjaśnił, iż zużywa kupowaną energię elektryczną na potrzeby produkcyjne elektrowni, produkującej prąd ekologiczny. Wątpliwości Spółki związane są z prawem do zwolnienia tej energii od podatku akcyzowego.

Wyjaśnić zatem należy, iż zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228) zwolnienie, o którym mowa w art. 30 ust. 6 i 7 ustawy, ma zastosowanie pod warunkiem, że podmiot zużywający zwolnioną energię elektryczną:

1.

prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu wykorzystania tej energii;

2.

przekazuje do właściwego naczelnika urzędu celnego, do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zużycie zwolnionej energii, oświadczenie o ilościach i sposobie wykorzystania zwolnionej energii elektrycznej.

W myśl natomiast przepisu § 3 ust. 2 tego rozporządzenia oświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, powinno zawierać co najmniej:

1.

nazwę i adres siedziby podmiotu zużywającego energię elektryczną oraz jego NIP;

2.

ilość zużytej zwolnionej energii elektrycznej;

3.

cel, na który została zużyta zwolniona energia elektryczna;

4.

datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie.

Jak wynika z powyższych przepisów skorzystanie ze zwolnienia od akcyzy od energii elektrycznej zakupywanej przez Wnioskodawcę uzależnione zostało od spełnienia ww. warunków. Fakt, iż Spółka - w świetle wykładni art. 2 pkt 19 ustawy - jest traktowana jako nabywca końcowy nie oznacza, że nie może ona skorzystać ze zwolnienia od akcyzy. W takich bowiem przypadkach powstały w wyniku sprzedaży energii elektrycznej obowiązek podatkowy nie przekształca się, co do zasady, w zobowiązanie podatkowe.

Zainteresowany korzystając ze zwolnienia od akcyzy wykorzystuje więc nieopodatkowaną podatkiem akcyzowym energię elektryczną.

Jednocześnie wyjaśnić należy, iż w zakresie w jakim Wnioskodawca zużywa nabytą energię elektryczną, która podlega zwolnieniu od akcyzy, nie działa on jako podatnik akcyzy, tj. podmiot określony w art. 13 ust. 1 ustawy.

Nie dokonuje on bowiem czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą, która - zgodnie z treścią ww. przepisu - determinuje uznanie takiego podmiotu jako podatnika podatku akcyzowego.

Stąd też i obowiązek składania w tym zakresie deklaracji dla podatku akcyzowego nie dotyczy ww. okoliczności. Stosownie bowiem do art. 21 ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1.

składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,

2.

obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

Jednakże ww. przepisy, zgodnie z art. 21 ust. 3 ustawy, nie mają zastosowania:

1.

w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji uproszczonej, obliczenia i zapłaty akcyzy, o których mowa w art. 62 ust. 2 pkt 3 i art. 78 ust. 1 pkt 3;

2.

w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji podatkowej, obliczenia i zapłaty akcyzy od energii elektrycznej, o których mowa w art. 24;

3.

do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką akcyzy lub objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków, o których mowa w art. 30 ust. 3.

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem nie jest zobowiązany do składania deklaracji podatkowych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl