ILPP3/443-132/12-2/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 października 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-132/12-2/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca 2012 r. (data wpływu 9 lipca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest produkcja suszonych warzyw. Zainteresowany kupuje świeże warzywa od producentów rolnych, które w procesie produkcyjnym podlegają suszeniu. Proces suszenia świeżych warzyw polega na odparowaniu z nich nadmiaru wilgoci przy pomocy ciepłego powietrza. Wysuszenie świeżych warzyw wymaga dużej ilości energii cieplnej - pary technologicznej, którą Wnioskodawca wytwarza we własnej kotłowni, stanowiącej zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Jako paliwo stosuje miał węglowy (kod CN 2701) o wartości opałowej 23GJ/1000 kg. Ciepło produkowane przez kotłownię przeznaczone jest wyłącznie na cele produkcyjne.

Dodatkowo Zainteresowany dzierżawi swoje obiekty oraz sprzedaje towary i materiały w tym miał węglowy indywidualnym klientom oraz firmom.

Udział zakupionego miału węglowego w globalnej wartości sprzedaży w skali roku 2011 wynosi 17% i jest wyższy, od wymaganego w ustawie o podatku akcyzowym progu procentowego niezbędnego do określenia statusu Wnioskodawcy jako zakładu energochłonnego. Dane, co do procentowego udziału zakupu miału węglowego w wartości sprzedaży ustalone zostały w oparciu o ewidencję księgowo rachunkową Zainteresowanego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Zainteresowany jest zakładem energochłonnym w rozumieniu przepisów art. 31a ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym.

2.

Czy zakupiony przez Wnioskodawcę miał węglowy zużywany do celów opałowych jest zwolniony od akcyzy w myśl art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ wartość zakupu u niego miału węglowego (kod CN 2701) jest wyższa niż 10% globalnej wartości sprzedaży spełnia, on warunki uprawniające go do posiadania statusu zakładu energochłonnego i w związku z powyższym przy zakupie miału węglowego na cele opałowe może korzystać ze zwolnienia od akcyzy określonego w art. 31a ust. 2 pkt 8.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, użyte w ustawie określenia oznaczają: wyroby węglowe - wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy.

W poz. 19 załącznika nr 1 do ustawy, zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych wskazano na wyroby oznaczone kodem CN ex 2701, tj. węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest produkcja suszonych warzyw. Zainteresowany kupuje świeże warzywa od producentów rolnych, które w procesie produkcyjnym podlegają suszeniu. Wysuszenie świeżych warzyw wymaga dużej ilości energii cieplnej - pary technologicznej, którą Wnioskodawca wytwarza we własnej kotłowni, stanowiącej zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Jako paliwo stosuje miał węglowy (kod CN 2701) o wartości opałowej 23GJ/1000 kg. Ciepło produkowane przez kotłownię przeznaczone jest wyłącznie na cele produkcyjne.

Udział zakupionego miału węglowego w wartości produkcji sprzedanej w skali roku 2011 wynosi 17% - jest zatem wyższy, od wymaganego w ustawie o podatku akcyzowym progu procentowego niezbędnego do określenia Wnioskodawcy jako zakładu energochłonnego.

Wnioskodawca wskazał, iż spełnia wymogi określone dla zakładów energochłonnych określone w art. 31a ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym.

Wobec powyższego wyjaśnić należy, iż przeznaczenie węgla do celów opałowych - jak wynika z cyt. powyżej poz. 19 załącznika nr 1 do ustawy - pozwala zaliczyć go do wyrobów akcyzowych.

Zasadą jest, iż obrót wyrobami akcyzowymi objęty jest opodatkowaniem akcyzą (art. 9a ust. 1 ustawy). W szczególności z przepisu art. 9a ust. 1 pkt 6 ustawy wynika, iż w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2, przy czym za takie użycie uważa się naruszenie warunków zwolnienia, jak i sprzedaż, dostawę wewnątrzwspólnotową albo eksport wyrobów węglowych przez podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym, zamiast użycia go do celów zwolnionych.

Zgodnie zatem z art. 9a ust. 1 pkt 6 ustawy, użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2 ustawy podlega opodatkowaniu akcyzą.

Przepisy art. 31a ust. 2 ustawy przewidują szereg zwolnień od podatku akcyzowego, a w tym w pkt 8 ustawy zwalniają od akcyzy wyroby węglowe zużywane przez zakłady energochłonne do celów opałowych.

Odnośnie zwolnienia uregulowanego w art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy, wyjaśnić należy, iż w myśl art. 31a ust. 10 ustawy, przez zakłady energochłonne rozumie się podmioty, u których udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Skoro udział zakupionych wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej u Wnioskodawcy wynosi ponad 10% w skali roku poprzedzającego rok w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział, to spełniony zostaje podstawowy warunek pozwalający uznać Spółkę za zakład energochłonny.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawca, który spełnia warunki zakładu energochłonnego może skorzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego wyrobów węglowych o kodzie CN 2701 zużywanych w trybie art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl