ILPP3/443-13/10-4/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-13/10-4/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2010 r. (data wpływu 26 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego jest:

1.

nieprawidłowe - w zakresie konfekcjonowania i sprzedaży alkoholu etylowego skażonego acetonem,

2.

prawidłowe - w zakresie obrotu i zużycia nafty oznaczonej kodem CN 2710 19 25.

UZASADNIENIE

W dniu 26 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie konfekcjonowania i sprzedaży alkoholu etylowego skażonego acetonem oraz obrotu i zużycia nafty oznaczonej kodem CN 2710 19 25.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

1.

Nabycie ze składu podatkowego na terytorium kraju wyrobu akcyzowego objętego zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie (spirytus rektyfikowany skażony acetonem CN 2207 20), przetworzenie, tj. konfekcjonowanie do opakowań jednostkowych 0,5 ÷ 20 dm 3 i sprzedaż podmiotowi pośredniczącemu (hurtowni chemicznej).

2.

Przeładunek nafty (CN 2710 19 25 przyjmowanej za ADT jako nabycie wewnątrzwspólnotowe) z cysterny do kontenerów i jej wysyłka do składu podatkowego lub podmiotu pośredniczącego.

3.

Zdarzenie analogicznej jak w punkcie 2 ale ok. 0,5 cysterny pozostaje w Zakładzie i jest zużywane na potrzeby produkcji własnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy możliwe jest prowadzenie działalności, o których mowa we wniosku, jeżeli Zakład (Wnioskodawca) będzie podmiotem innym niż prowadzącym skład podatkowy.

Wnioskodawca przedstawił następujące stanowiska.

Ad. 1)

Ustawodawca w art. 2 pkt 23 ustawy o podatku akcyzowym określił zakres działalności podmiotu pośredniczącego, jako polegający na dostarczeniu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, a nie do innego podmiotu pośredniczącego.

Ad. 2) i 3)

Zgodnie z art. 47 ust. 4 ww. ustawy, przeładunek wyrobów akcyzowych przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem sytuacji losowych i w których dochodzi do zmiany środka transportu, a przeładowywane wyroby w całości są przemieszczane do jednego miejsca odbioru wskazanego w ADT.

Wydaje się - jak wskazuje Wnioskodawca - że łączne prowadzenie działalności, które zostały wymienione jako zdarzenie przyszłe w poz. 54 wniosku jako podmiot/y inny/e niż skład podatkowy nie jest możliwe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

1.

nieprawidłowe - w zakresie konfekcjonowania i sprzedaży alkoholu etylowego skażonego acetonem,

2.

prawidłowe - w zakresie obrotu i zużycia nafty oznaczonej kodem CN 2710 19 25.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 17 ww. załącznika zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych, wskazano na wyroby o kodzie CN 2207 i nazwie (grupie wyrobów): alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone.

Zgodnie natomiast z art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również alkohol etylowy skażony środkami skażającymi, określonymi przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych spośród środków dopuszczonych do skażania alkoholu etylowego na podstawie przepisów wydanych na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych (Dz. U. Nr 31, poz. 353, z 2002 r. Nr 166, poz. 1362 oraz z 2004 r. Nr 29, poz. 257 i Nr 173, poz. 1808) i wykorzystywany do produkcji produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5-13.

Wnioskodawca zamierza dokonywać przetworzenia, tj. konfekcjonowania do opakowań jednostkowych 0,5 ÷ 20 dm3 i sprzedaży podmiotowi pośredniczącemu spirytusu rektyfikowanego skażonego acetonem CN 2207 20.

Wątpliwości Zainteresowanego związane są z wykonywaniem tych czynności poza składem podatkowym.

Wyjaśnić należy, iż zgodnie z cyt. powyżej art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również alkohol etylowy skażony środkami skażającymi, określonymi przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych spośród środków dopuszczonych do skażania alkoholu etylowego na podstawie przepisów wydanych na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych (Dz. U. Nr 31, poz. 353, z 2002 r. Nr 166, poz. 1362 oraz z 2004 r. Nr 29, poz. 257 i Nr 173, poz. 1808) i wykorzystywany do produkcji produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5-13.

W świetle uregulowań art. 32 ust. 3 pkt 1 lub 8 ustawy - które wskazane zostały w powyższym przepisie - zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.

Definicja podmiotu zużywającego zawarta została natomiast w art. 2 pkt 22 ustawy, zgodnie z którym podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia (...).

Podkreślić przy tym należy, iż przepis art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy, uzależnia zwolnienie alkoholu etylowego od spełnienia warunków wymienionych w przepisach art. 32 ust. 5 do 13 ustawy, które musi spełnić zarówno podmiot dostarczający alkohol etylowy do podmiotów zużywających ten wyrób jak i same te podmioty.

Jednak przede wszystkim zwrócić uwagę należy na zakres omawianego zwolnienia od akcyzy. Warunki zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego skażonego ze względu na przeznaczenie zawarte w art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy, nie obejmują jego nabywania w celu konfekcjonowania i dalszej odsprzedaży.

Wskazać bowiem należy, iż w sytuacji, gdy do Wnioskodawcy jako ww. podmiotu zużywającego zostanie dostarczony alkohol etylowy skażony, to w celu zachowania warunków zwolnienia nie może go Spółka następnie dostarczyć innemu podmiotowi, gdyż zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, jest ona obowiązana do zużycia nabytego w zwolnieniu alkoholu na cele uprawniające do zwolnienia, czyli wykorzystania do produkcji wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi. Konfekcjonowanie w celu dalszej odsprzedaży ww. alkoholu dostarczonego do Wnioskodawcy z zastosowaniem zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy, spełnia znamiona produkcji, o której mowa w art. 93 ust. 2 ustawy. Nie jest więc zużyciem ww. alkoholu konfekcjonowanie go w celu dalszej sprzedaży, gdyż z przedmiotowego alkoholu nie powstaje inny wyrób, tj. wyrób nieakcyzowy.

Odnośnie natomiast drugiego i trzeciego z przedstawionych we wniosku zagadnień wyjaśnić należy, co następuje.

Przepis art. 47 ust. 4 ustawy wskazuje, iż przeładunek wyrobów akcyzowych przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem sytuacji:

1.

losowych, w przypadkach, w których dokonanie przeładunku jest możliwe tylko w miejscu zdarzenia losowego;

2.

w których dochodzi do zmiany środka transportu, a przeładowane wyroby akcyzowe w całości są przemieszczane do jednego miejsca odbioru wskazanego w administracyjnym dokumencie towarzyszącym.

Dodatkowo zgodnie z art. 48 ust. 3 pkt 3 ustawy, w przypadku podmiotu ubiegającego się o wydanie zezwolenia na prowadzenie w składzie podatkowym działalności polegającej wyłącznie na magazynowaniu lub przeładowywaniu wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w innym składzie podatkowym, oprócz warunków określonych w ust. 1, dodatkowym warunkiem wydania zezwolenia, z zastrzeżeniem ust. 4, jest dla wyrobów energetycznych, z wyłączeniem olejów smarowych i gazu - pojemność magazynowa dla tych wyrobów, co najmniej na poziomie 5 000 metrów sześciennych.

Przepis ten jednak nie obowiązuje w przypadku, o którym mowa w art. 48 ust. 6 ustawy, zgodnie z którym podmiot prowadzący skład podatkowy, w którym produkuje wyroby akcyzowe może w tym składzie podatkowym magazynować i przeładowywać wyroby akcyzowe objęte zezwoleniem na prowadzenie składu podatkowego, również wyprodukowane przez inny podmiot, bez konieczności spełnienia warunków, o których mowa w ust. 3 pkt 1-5.

Wnioskodawca wskazał, iż zamierza dokonywać przeładunku nafty o kodzie CN 2710 19 25 przyjmowanej za ADT (na którym jako odbiorca wskazany będzie Wnioskodawca) jako nabycie wewnątrzwspólnotowe z cysterny do kontenerów i wysyłać ją do składu podatkowego lub podmiotu pośredniczącego.

Trafnie zatem wskazuje Zainteresowany, iż zamierzona dystrybucja nafty może odbywać się tylko ze składu podatkowego.

Dodatkowo wyjaśnić należy, iż zgodnie z art. 2 pkt 10 ustawy, skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

Zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego - zgodnie z art. 48 ust. 1 pkt 1 ustawy - jest wydawane podmiotowi, który (...) prowadzi co najmniej jeden rodzaj działalności polegającej na produkcji, przeładowywaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych, w tym będących również własnością innych podmiotów.

Z powyższych przepisów wynika, iż Wnioskodawca może prowadzić w składzie podatkowym określoną działalność, z którą wiąże się konieczność uzyskania odpowiedniego zezwolenia. Zauważyć przy tym należy, iż prawodawca celowo rozróżnia w niniejszym przypadku powyższe czynności, gdyż zakres ich wykonywania jest, co do zasady rozłączny. Innymi słowy przeładunek wprowadzanych do składu podatkowego Wnioskodawcy w procedurze zawieszonego poboru akcyzy wyrobów akcyzowych, który wiąże się z wystawieniem zarówno nowych dokumentów ADT jak i dokumentów dostawy będzie uregulowanym w art. 47 ust. 4 ustawy przeładunkiem, o ile w trakcie zamierzonej dystrybucji nie dojdzie do magazynowania tych wyrobów. w takim bowiem przypadku wyroby akcyzowe będą wprowadzane oraz wyprowadzane z prowadzonego składu podatkowego w innym trybie niż przeładunek nafty, o którym mowa w art. 47 ust. 4 ustawy.

Dodać należy, iż w przypadku zamierzonej wysyłki - w procedurze zawieszonego poboru akcyzy - do składów podatkowych zgodnie z art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju.

Z kolei w przypadku wysyłki do podmiotu pośredniczącego zgodnie z § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228 z późn. zm.) zwalnia się od akcyzy naftę oznaczoną kodem CN 2710 19 25 przeznaczoną do celów oświetleniowych, kosmetycznych lub jako zmywacz antykorozyjny, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Zastosowanie w opisanym przez Zainteresowanego przypadku znajdzie art. 32 ust. 3 pkt 2 ustawy, tj. zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego.

Wnioskodawca zobowiązany będzie do dochowania warunków, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy w szczególności - jak wyżej wskazano - do dołączenia do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej "dokumentem dostawy" (art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy).

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika również, iż Zainteresowany zamierza pozostawić ok. 0,5 cysterny w zakładzie i zużyć naftę na potrzeby produkcji własnej.

Zgodnie z przepisem art. 32 ust. 3 pkt 8 ustawy, zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się w przypadku ich zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.

Po dokonaniu nabycia wewnątrzwspólnotowego, Wnioskodawca prowadząc skład podatkowy może zatem skorzystać ze zwolnienia od akcyzy uregulowanego w cytowanym powyżej przepisie § 7 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego o ile spełni wskazane w tym przepisie warunki, tj. m.in. nafta musi zostać przeznaczona do celów oświetleniowych, kosmetycznych lub jako zmywacz antykorozyjny.

Końcowo zauważyć należy, iż trafnie wskazuje Wnioskodawca, iż łączne prowadzenie działalności, które zostały opisane jako zdarzenia przyszłe poza składem podatkowym, nie jest możliwe.

Ponadto informuje się, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek odnośnie opisanych zdarzeń przyszłych. Natomiast, rozstrzygnięcie w zakresie przedstawionego stanu faktycznego zawiera odrębna interpretacja indywidualna z dnia 20 kwietnia 2010 r. nr ILPP3/443-13/10 -3/TW.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl