ILPP3/443-115/11-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-115/11-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2011 r. (data wpływu 23 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia energii elektrycznej zużywanej w kopalni węgla - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia energii elektrycznej zużywanej w kopalni węgla.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest jednoosobową Spółką Skarbu Państwa zajmującą się wydobywaniem węgla brunatnego na potrzeby produkcji energii elektrycznej. Jest to jego główny cel działalności. Wszystkie procesy produkcyjne są całkowicie przystosowane i przeznaczone do wydobycia węgla, który prawie w całości (w 99,7%) przeznaczony jest do produkcji energii elektrycznej. Wydobywany surowiec jest podstawowym "paliwem", z którego główni odbiorcy/partnerzy (elektrownie) wytwarzają energie elektryczną. Cel nadrzędny do jakiego kopalnia i elektrownie zostały powołane powoduje, że są one jako oddzielne podmioty ściśle ze sobą związane i wzajemnie od siebie uzależnieni w zakresie realizacji tego celu. Kopalnia nie mogłaby funkcjonować w takim zakresie bez istnienia elektrowni i odwrotnie tak samo. Nie można o przedsiębiorstwie Spółki powiedzieć, jak to jest w przypadku kopalń węgla kamiennego, że wydobyty węgiel można sprzedać szerszemu gronu odbiorców indywidualnych czy instytucjonalnych. Wykorzystanie tego węgla wśród odbiorców indywidualnych jest znikome. Węgiel brunatny generalnie w całej Polsce wykorzystywany jest do celów wytwarzania energii elektrycznej, wynika to z jego właściwości fizykochemicznych. Ze względu na specyfikę tego surowca (właściwości fizykochemiczne) przeznaczony i wykorzystywany jest głównie w przemyśle, przede wszystkim w energetyce.

Sektor energetyczny i bezpieczeństwo energetyczne Polski oparte są w strategii kraju na energii wytwarzanej w oparciu o węgiel, w tym brunatny. Taka kwalifikacja sektora energetycznego powoduje, że produkcję energii elektrycznej z węgla brunatnego należy traktować jako cel publiczny. Obecnie wszelkie znane i wykorzystywane technologie produkcji energii elektrycznej oparte są na konwencjonalnych sposobach jej wytwarzania, do których należy zaliczyć spalanie węgla w kotłach. Energia wytwarzana w Polsce w przeważającej większości pochodzi z tych konwencjonalnych sposobów jej wytwarzania. W planach i perspektywach rządowych jak również Unii Europejskiej produkcja energii elektrycznej jeszcze długi czas będzie oparta na konwencjonalnych sposobach jej wytwarzania, mimo rozwoju nowych technologii.

Kopalnia jest obecnie odbiorcą końcowym energii elektrycznej zakupywanej z rynku i zużywanej na potrzeby związane z wydobyciem węgla do produkcji energii elektrycznej, wynikających z prowadzonej działalności gospodarczej. Kupowana i wykorzystywana energia elektryczna przez Kopalnię w procesie wydobycia i dostarczania węgla do elektrowni opodatkowana jest podatkiem akcyzowym. Zgodnie z prawem energetycznym, Spółka poniekąd zmuszona jest do kupowania energii od operatorów energii elektrycznej z naliczonym podatkiem akcyzowym. Operatorzy zobowiązani są do naliczania podatku akcyzowego od sprzedanej energii elektrycznej, chyba że odbiorca zwolniony jest podmiotowo lub przedmiotowo.

Zdaniem Wnioskodawcy jego firma jest nieodłącznym elementem - ogniwem w procesie produkcji energii elektrycznej, mimo, że nie posiada koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej. Zgodnie z art. 30 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym, zwolnione z opodatkowania akcyzą jest zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej, jak również zużycie tej energii w celu podtrzymania tych procesów produkcyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy energia elektryczna zużywana przez Kopalnię na cele związane z wydobyciem węgla potrzebnego i przeznaczonego do produkcji energii elektrycznej jest zwolniona z podatku akcyzowego na podstawie art. 30 ust. 6 ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie, energia elektryczna wykorzystywana jest na potrzeby wydobycia i dostarczenia niezbędnego paliwa (jakim jest węgiel brunatny) do produkcji energii elektrycznej. Proces produkcji energii elektrycznej, obejmuje bowiem całość działań związanych z produkcją i utrzymaniem należytego funkcjonowania urządzeń, w tym wszelkie procesy zapewniające przestrzeganie obowiązków nałożonych przez prawo. Jak wykazano wcześniej energia elektryczna nie mogłaby powstać bez paliwa (węgla). Technologia wykorzystywana w tego typu elektrowniach wymaga spalania paliwa w kotłach, czego efektem jest wytworzenie pary, która napędza turbiny generatorów wytwarzające prąd elektryczny. Bez węgla w tego typu elektrowniach nie mogłoby dojść do wytworzenia energii elektrycznej. Technicznie jest to niemożliwe. Wobec powyższego zasadne jest twierdzenie, iż wzajemna zależność i wspólny cel jakim jest wytworzenie energii elektrycznej przez kopalnie i elektrownie, należy uznać za jeden ciąg, proces produkcyjny. W omawianym przypadku należy podkreślić fakt, iż niemal całe wydobycie węgla przez Kopalnię przeznaczone jest do produkcji energii elektrycznej. Energia elektryczna zużywana i wykorzystywana jest w procesie wydobycia i dostarczenia węgla brunatnego do elektrowni przez Kopalnię, jest bowiem wykorzystywana w jej działalności gospodarczej.

Należy w szczególności zauważyć, iż w przypadkach, gdy energia elektryczna jest wykorzystywana przy remontach i modernizacjach urządzeń elektrowni, fizycznie energia elektryczna jest zużyta przez podmioty zewnętrzne, wykonujące określone prace na majątku elektrowni. Mimo to nie ulega wątpliwości, że to elektrownia prowadzi ewidencję zużycia takiej energii, w celu składania odpowiednich zgłoszeń do naczelnika urzędu celnego oraz realizacji przysługującego zwolnienia od podatku akcyzowego. W przypadku energii elektrycznej tylko te z czynności, które powodują powstawanie (wytworzenie) energii elektrycznej, należy zaliczyć do czynności mieszczących się w zakresie analizowanego pojęcia.

Wobec powyższego, w przypadku gdyby Kopalnia miała prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 30 ust. 6 ustawy, byłaby zobowiązana do prowadzenia ewidencji zużycia energii elektrycznej na cele związane z produkcją.

Zdaniem Spółki znaczenie pojęcia "proces produkcji" należy skupić się na analizie znaczenia pojęcia "produkcja", które nie ma doniosłości prawnej na gruncie przedmiotowej ustawy. Zainteresowany uważa, że ustawodawca celowo posłużył się pojęciem "proces produkcji", a nie wyłącznie terminem "produkcja" a ma to niewątpliwie szeroki wymiar. Jak przedstawiono wyżej proces produkcji energii elektrycznej nie zaczyna się od podania węgla bezpośrednio do spalania w kotłach elektrowni i przetworzenia na energię elektryczną. Gdyby nie było tego surowca elektrownia nie byłaby w stanie wyprodukować energii elektrycznej. Technologia i specyfika elektrowni konwencjonalnych polega na spalaniu określonego paliwa (przeważnie węgiel, gaz, olej i inne) w kotłach do tego przeznaczonych. Pod wpływem spalania w kotłach danego surowca wytwarzana jest para, która powoduje napędzanie turbin wytwarzających energię elektryczną. Należy zauważyć, iż praktycznie wszystkie te surowce są produktami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Zgodnie z przepisem art. 30 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym, zwalnia się również od akcyzy energię elektryczną zużywaną w procesie produkcji energii elektrycznej, energię elektryczną zużywaną w procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu lub energię elektryczną wykorzystywaną do podtrzymywania tych procesów produkcyjnych.

W niniejszej sprawie nie budzi wątpliwości fakt, iż warunkiem zastosowania przedmiotowego zwolnienia jest zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej. Podstawową kwestią jest więc uznanie, czy energia zużywana przez Kopalnię na cele związane z wydobyciem węgla zużywana jest w procesie produkcji energii elektrycznej, o którym mowa w powyższym przepisie.

Ponieważ pojęcie "procesu produkcji" nie zostało zdefiniowane w przepisach traktujących o podatku akcyzowym, należy w tym względzie posiłkować się jego potocznym rozumieniem. Zgodnie z Małym Słownikiem Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999, str. 707)"produkować" to:

* zajmować się produkcją czegoś, wytwarzać coś,

* wydzielać, formować, powodować powstawanie, tworzenie się czegoś.

Natomiast poprzez "proces" rozumie się:

* przebieg regularnie po sobie następujących zjawisk, pozostających między sobą w związku przyczynowym (...) np. proces produkcyjny, proces nauczania,

* kolejno następujące po sobie zmiany fizykochemiczne (...).

Powszechnie przyjmuje się również, iż proces produkcji to uporządkowany zestaw celowych działań wykonywanych w toku produkcji począwszy od pobrania materiału wejściowego z magazynu, aż do zdania gotowego wyrobu włącznie. Proces produkcyjny zawsze dotyczy określonego wyrobu, w tym przypadku energii elektrycznej. Jest to suma operacji produkcyjnych wykonywanych w uporządkowanej kolejności i mających na celu wytworzenie określonego wyrobu.

Nie ma żadnych wątpliwości, iż powyższe zwolnienie przysługiwałoby podmiotowi, który posiadając koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej, zajmowałby się jej produkcją i równolegle sam (jako jeden podmiot) zajmowałby się wydobyciem i dostarczeniem wydobytego węgla do wytworzenia energii elektrycznej.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż w niniejszym przypadku do procesu produkcji energii elektrycznej należy zaliczyć regularnie po sobie następujące zjawiska zmierzające do wytworzenia energii elektrycznej. Tym samym na skutek zespołu celowych działań wyznaczonych poprzez proces technologiczny, energia zużywana do ich wykonania może zostać zakwalifikowana jako zwolniona od podatku akcyzowego.

Wobec powyższego Spółka uważa, iż w opisanej sytuacji i obowiązującym stanie prawnym powinna korzystać ze zwolnienia o którym mowa w art. 30 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zasady dotyczące opodatkowania energii elektrycznej uregulowane zostały przede wszystkim w dyrektywie Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. Urz. UE L Nr 283 str. 1 z późn. zm.), zwanej dalej dyrektywą Rady 2003/96/WE.

Obligatoryjne zwolnienia produktów energetycznych i energii elektrycznej uregulowane zostały w art. 14 ust. 1 lit. a) dyrektywy Rady 2003/96/WE. Stanowi on, iż poza przepisami ogólnymi wymienionymi w Dyrektywie 92/12/EWG w sprawie zwolnionych zastosowań produktów podlegających opodatkowaniu i bez uszczerbku dla innych przepisów wspólnotowych, Państwa Członkowskie zwalniają od podatku na warunkach, które ustanawiają do celów zapewnienia prawidłowego i prostego stosowania takich zwolnień oraz zapobieżenia jakimkolwiek oszustwom podatkowym, unikaniu lub nadużyciom, produkty energetyczne i energię elektryczną wykorzystywaną do produkcji energii elektrycznej oraz energię elektryczną wykorzystywaną do utrzymania zdolności do produkcji energii elektrycznej. Państwa Członkowskie mogą jednakże ze względów polityki ochrony środowiska, poddać te produkty opodatkowaniu, bez konieczności uwzględniania minimalnych poziomów opodatkowania ustanowionych w niniejszej dyrektywie (...).

Zauważyć należy, iż na gruncie podatku akcyzowego zwolnienia od podatku uzależnione zostały w szczególności od przeznaczenia tych wyrobów. To one z zasady determinują ich zakres. Wyodrębnia się w szczególności takie przeznaczenia jak: do przetwarzania i przechowywania, przemieszczania w tym do napędu pojazdów, do celów opałowych, do produkcji produktów nieprzeznaczonych do spożycia, do celów redukcji chemicznej oraz w procesach elektrolitycznych itd.

W opinii tut. Organu, zwrot "wykorzystywaną do produkcji energii elektrycznej" (art. 14 ust. 1 lit. a) dyrektywy Rady 2003/96/WE) należy rozumieć jako wykorzystanie tych wyrobów wyłącznie do czynności, które odnoszą się do produkcji energii elektrycznej. Stąd też każde inne przeznaczenie niż nie "do produkcji" nie będzie objęte zakresem zwolnienia.

Istotne jest przy tym, iż już w samym przepisie odrębnie traktuje się wykorzystywanie "do produkcji" i "do utrzymania zdolności do produkcji", co oznacza że nie każda czynność związana z produkowaniem energii elektrycznej może zostać potraktowana jako ww. wykorzystywanie energii elektrycznej.

Zwolnieniu nie będą więc podlegały przykładowo inne przeznaczenia ww. wyrobów, tj. do napędu pojazdów, do celów opałowych, do produkcji, przetwarzania i przechowywania innych wyrobów energetycznych.

Zatem, zwolnione w ww. trybie ich zużycie nie dotyczy innego ich przeznaczenia niż bezpośrednio do produkcji lub do utrzymania zdolności do produkcji energii elektrycznej.

Takie różnienie determinuje również przyjęcie założenia, iż zwolnieniu nie będą podlegały inne przeznaczenia tych wyrobów, nawet jeśli pośrednio są one związane z produkcją energii elektrycznej (np. wykorzystywanie energii do ogrzewania pomieszczeń w zakładzie produkcyjnym), co znajduje potwierdzenie - jak wyżej zauważono - w rozróżnieniu zawartym w art. 14 ust. 1 lit. a) dyrektywy Rady 2003/96/WE oraz ponadto w art. 21 ust. 3 dyrektywy Rady 2003/96/WE.

Zgodnie z tym przepisem "Zużycie produktów energetycznych na terenie zakładu produkującego produkty energetyczne nie jest uważane za zdarzenie powodujące powstanie zobowiązania podatkowego, jeśli zużyciu ulegają produkty energetyczne produkowane na terenie zakładu.

Państwa Członkowskie mogą uznać także zużycie energii elektrycznej i innych produktów energetycznych niewyprodukowanych na terenie takiego zakładu oraz zużycie produktów energetycznych i energii elektrycznej na terenie zakładu produkującego paliwa, wykorzystywanych do wytwarzania energii elektrycznej, jako nie powodujące powstanie zdarzenia powodującego powstanie zobowiązania podatkowego.

W przypadku, gdy zużycie następuje na cele nie związane z produkcją produktów energetycznych, w szczególności do napędu pojazdów, wówczas jest to uznawane za zdarzenie powodujące powstanie zobowiązania podatkowego".

Dodatkowo, odnośnie rozróżnienia produkcji od wydobycia (które tylko w zakresie procedury zawieszenia traktowane są jako jedna czynność produkcji) stanowi art. 21 ust. 2 dyrektywy Rady 2003/96/WE, zgodnie z którym dla celów niniejszej dyrektywy uznaje się, że pojęcie "produkcja" w art. 4 lit. c) i art. 5 ust. 1 dyrektywy 92/12/EWG obejmuje, w stosownych przypadkach, pojęcie "wydobywanie".

Wydobycie i produkcja w przypadku energii elektrycznej (nie stosuje się do niej procedury zawieszenia poboru akcyzy), to zatem dwie różne czynności. Przy czym prawodawca wspólnotowy przykładowo wskazuje jaki cel nie jest związany z produkcją produktów energetycznych (np. transport samochodowy osób i towarów na terenie zakładu produkującego energię elektryczną).

Na potrzeby niniejszej interpretacji zauważyć również należy, iż przepis art. 21 ust. 3 dyrektywy Rady 2003/96/WE - który Państwa członkowskie mogą wprowadzić do krajowych porządków prawa - rozróżnia m.in. dwa rodzaje uprzywilejowanego zużycia energii elektrycznej.

Po pierwsze jest to zużycie ww. energii na terenie zakładu produkującego energię elektryczną.

Drugi przypadek odnosi się do zużycia energii elektrycznej na terenie zakładu produkującego paliwa, które są wykorzystywane do wytwarzania energii elektrycznej.

Powyższe w opinii tut. Organu, wskazuje na możliwość wyłączenia z zakresu przedmiotowego opodatkowania akcyzą w krajowym podatku akcyzowym pośredniego wykorzystywania energii elektrycznej oraz wyrobów energetycznych, tj. zużywanych do produkcji paliw, które wykorzystywane są do wytwarzania energii elektrycznej.

Dowodzi, to tym samym, iż zakres zwolnienia z art. 14 ust. 1 lit. a) dyrektywy Rady 2003/96/WE obejmuje jedynie zużycie produktów energetycznych i energii elektrycznej w bezpośrednim procesie wytwarzania energii elektrycznej. Nie może wiec tu być mowy o zwolnieniu pośrednich ogniw ich zużywania przy produkcji energii elektrycznej, nawet jeśli są one spójną, np. z punktu widzenia procesu technologicznego, całością w produkcji energii elektrycznej.

Polskie uregulowania dotyczące opodatkowania energii elektrycznej, zawarte zostały m.in. w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Wnioskodawca wskazał, iż zajmuje się wydobywaniem węgla brunatnego na potrzeby produkcji energii elektrycznej. Jest to jego główny cel działalności. Wszystkie procesy produkcyjne są całkowicie przystosowane i przeznaczone do wydobycia węgla, który prawie w całości (w 99,7%) przeznaczony jest do produkcji energii elektrycznej.

Obecnie wszelkie znane i wykorzystywane technologie produkcji energii elektrycznej oparte są na konwencjonalnych sposobach jej wytwarzania, do których należy zaliczyć spalanie węgla w kotłach.

Kopalnia jest obecnie odbiorcą końcowym energii elektrycznej zakupywanej z rynku i zużywanej na potrzeby związane z wydobyciem węgla do produkcji energii elektrycznej, wynikających z prowadzonej działalności gospodarczej. Kupowana i wykorzystywana energia elektryczna przez Kopalnię w procesie wydobycia i dostarczania węgla do elektrowni opodatkowana jest podatkiem akcyzowym. Zdaniem Wnioskodawcy jego firma jest nieodłącznym elementem, ogniwem w procesie produkcji energii elektrycznej, mimo, że nie posiada koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej.

Wyjaśnić zatem należy, iż przedmiot opodatkowania akcyzą wskazany został w art. 9 ust. 1 ustawy. Natomiast wyjątkiem od zasady opodatkowania energii elektrycznej jest jej zwolnienie od tego podatku.

Zgodnie zatem z art. 30 ust. 6 i ust. 7 ustawy, zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej, jak również zużycie tej energii w celu podtrzymywania tych procesów produkcyjnych.

Zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu.

Zgodnie natomiast z przepisem § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 159, poz. 1070) zwolnienie, o którym mowa w art. 30 ust. 6 i 7 ustawy, ma zastosowanie, pod warunkiem że podmiot zużywający energię elektryczną:

1.

prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu wykorzystania energii, o której mowa w art. 30 ust. 6 i 7 ustawy;

2.

przekazuje do właściwego naczelnika urzędu celnego, do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zużycie energii, oświadczenie o ilościach i sposobie wykorzystania energii elektrycznej.

Oświadczenie - w myśl § 3 ust. 2 ww. rozporządzenia - o którym mowa w ust. 1 pkt 2, powinno zawierać:

1.

nazwę i adres siedziby podmiotu zużywającego energię elektryczną oraz jego NIP;

2.

ilość zużytej energii elektrycznej;

3.

cel, na który została zużyta energia elektryczna;

4.

datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie.

Zasadnie wskazuje Wnioskodawca, iż pojęcie "procesu produkcji" nie zostało zdefiniowane w przepisach prawa akcyzowego. Należy w tym względzie posiłkować się jego potocznym rozumieniem. Zgodnie z Małym Słownikiem Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999)"produkować" to:

1.

zajmować się produkcją czegoś, wytwarzać coś,

2.

wydzielać, formować, powodować powstawanie, tworzenie się czegoś.

Natomiast poprzez "proces" rozumie się:

1.

przebieg regularnie po sobie następujących zjawisk, pozostających między sobą w związku przyczynowym (...) np. proces produkcyjny, proces nauczania,

2.

kolejno następujące po sobie zmiany fizykochemiczne (...).

Natomiast jako "podtrzymanie" definiuje się nie dopuszczenie do osłabienia, przerwania, ustania, naruszenia czegoś, stosując odpowiednie środki.

Zgodnie z informacjami zamieszonym na stronie internetowej "Encyklopedii Zarządzania" (dostępnej pod adresem: http://mfiles.pl/pl/index.php/Procesy_produkcyjne) proces produkcyjny to całokształt zjawisk i celowo podejmowanych działań, które sprawiają, że w przedmiocie pracy poddanym ich oddziaływaniu stopniowo zachodzą pożądane zmiany. Kumulując się, powodują one sukcesywne nabieranie przez przedmiot cech przybliżających go i upodabniających do zamierzonego wyrobu. Koniec procesu produkcyjnego występuje, kiedy wszystkie konieczne elementy zostały osiągnięte.

Procesy produkcyjne można podzielić w zależności od sposobu, w jaki wiążą się one z wytworzeniem produktu podstawowego dla danego przedsiębiorstwa.

Wyróżniamy: procesy produkcji podstawowej, procesy produkcji pomocniczej, procesy obsługi, procesy utylizacyjne.

Procesy produkcji podstawowej mają na celu bezpośrednie wykonanie produktu, do którego wyprodukowania powołano przedsiębiorstwo, oraz jego sprzedaż jest głównym źródłem przychodów. Etapy między magazynem materiałów, a magazynem wyrobów gotowych wraz z m.in. procesami technologicznymi, (...) uznaje się za proces produkcji podstawowej, gdy w rezultacie powstaje wyrób, który jest głównym działaniem przedsiębiorstwa.

Przebieg produkcji pomocniczej polega na zrealizowaniu kilku serii zadań, gdzie w końcowym efekcie otrzymujemy produkt gotowy.

Różnica między procesem produkcji podstawowej, a produkcji pomocniczej polega na tym, iż wyrób końcowy jest wykorzystywany wewnątrz firmy, nie jest on sprzedawany w celu osiągnięcia zysków jak ma to miejsce w produkcji podstawowej.

Procesy obsługi niezbędne są dla zaspokajania indywidualnych potrzeb przedsiębiorstwa. Pełnią podobne zadanie jak procesy produkcji pomocniczej.

Zasadnym jest również przytoczyć informacje - zawarte na stronach internetowych np. Elektrowni Jaworzno III (pod adresem: http://www.ej3.pke.pl/pl/produkcja.htm) - dotyczące uproszczonego opisu i schematu technologicznego procesu produkcji energii elektrycznej czytamy, że: "Proces produkcji energii elektrycznej sprowadza się do następujących przemian energii: energia chemiczna paliwa, w energię cieplną; energia cieplna w energię mechaniczną; energia mechaniczna w energię elektryczną".

Przyjąć zatem można, że zwolniony od akcyzy "proces produkcji" energii elektrycznej mieści się w następującym zakresie:

* sprowadza się do następujących przemian energii: energia chemiczna paliwa, w energię cieplną; energia cieplna w energię mechaniczną; energia mechaniczna w energię elektryczną,

* ma na celu bezpośrednie wykonanie produktu, do którego wyprodukowania powołano przedsiębiorstwo.

W opinii tut. Organu te z procesów, które nie mieszczą się w ramach tak ustalonego procesu produkcji energii elektrycznej (na terenie zakładu produkującego energię, a nie wydobywającego węgiel brunatny - co jest wyłącznie pośrednim ogniwem w produkcji energii elektrycznej) i nie posiadają wskazanych powyżej cech, które można określić jako regularnie po sobie następujące zjawiska, pozostające między sobą w związku przyczynowym powodujące powstawanie energii elektrycznej lub mające na celu niedopuszczenie do przerwania ciągłości tych zjawisk, nie mogą korzystać z przywileju zwolnienia od podatku akcyzowego.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż cykl technologiczny zapoczątkowany wydobyciem węgla brunatnego i kończący się wytworzeniem z niego energii elektrycznej nie stanowi jednego procesu produkcji energii elektrycznej, zwolnionego w trybie art. 30 ust. 6 ustawy. Choć proces wydobywczy węgla brunatnego jest ściśle związany z produkcją energii elektrycznej to nie jest to zużycie energii do produkcji lecz w celu wydobycia węgla - fakt ten na również gruncie językowych dyrektyw wykładni wydaje się być niepodważalny.

Reasumując, energia elektryczna zużywana przez Kopalnię na cele związane z wydobyciem węgla potrzebnego i przeznaczonego do produkcji energii elektrycznej nie będzie zwolniona od podatku akcyzowego na podstawie art. 30 ust. 6 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl