ILPP3/443-113/11-4/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-113/11-4/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2011 r. (data wpływu 23 grudnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 marca 2012 r. (data wpływu 13 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zużywanych wyrobów węglowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2011 r. Zainteresowany złożył wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych zużywanych do produkcji alkoholu. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 marca 2012 r. (data wpływu 13 marca 2012 r.) o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi gorzelnie, w których produkuje alkohol etylowy i biokomponenty do produkcji tej zużywany jest wyrób węglowy (miał). Wyrób węglowy w procesie produkcji służy wytworzeniu energii cieplnej (pary), która zasila (podgrzewa) całą instalację wytwarzającą alkohol. Gorzelnie spełniają warunki zakładów energochłonnych określone w ust. 10 art. 31a ust. 10 ustawy.

W uzupełnieniu Zainteresowany wskazał że:

1.

kod CN wyrobu węglowego (miału) wskazanego we wniosku to CN 2701;

2.

zapytanie zawarte we wniosku o interpretację podatkową zmierza do wyjaśnienia kwestii, czy wyrób węglowy (miał) zużywany w gorzelni do ogrzania instalacji wytwarzającej alkohol w gorzelni, może być uznany za zużywany do celów opałowych w rozumieniu art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym.

Ustawa ta nie zawiera definicji pojęcia "cele opałowe", dlatego wymaga ono wykładni (interpretacji). Określenie "cele opałowe", zawarte w ustawie podatkowej, jest w przekonaniu Zainteresowanego przepisem prawa podatkowego, o którego, interpretację podatnik może się zwrócić do właściwego organu.

We wniosku opisany został możliwie dokładnie stan faktyczny dotyczący wyrobu węglowego, a mianowicie, że jest on zużywany w gorzelni do wytworzenia pary, która podgrzewa całą instalację wytwarzającą alkohol etylowy i biokomponenty.

Zdaniem Wnioskodawcy, wytworzenie energii cieplnej (pary) niezbędnej w procesie produkcyjnym zakładu energetycznego jakim jest gorzelnia, jest celem opalowym, a zużyty do tego wyrób węglowy jest zwolniony od akcyzy na podstawie powołanego wyżej przepisu ustawy.

Z tych względów Zainteresowany podtrzymuje wniosek o udzielenie interpretacji podatkowej przez potwierdzenie, że stanowisko co do rozumienia zawartego w ustawie wyrażenia "do celów opałowych" jest prawidłowe. Ponieważ ta właśnie kwestia jest przedmiotem wniosku o interpretację, nie może on inaczej odpowiedzieć na pytanie 2 (czy wyrób węglowy zużywany w gorzelniach spełniających warunki zakładów energochłonnych (...) zużywany jest do celów opałowych).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym, wyrób węglowy zużywany w gorzelni do produkcji alkoholu, jest wyrobem węglowym zużywanym do celów opałowych, a więc zwolnionym od akcyzy.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyroby węglowe zużywane w gorzelniach, będących zakładami energochłonnymi, do produkcji alkoholu są wyrobami węglowymi zużywanymi do celów opałowych, a więc są zwolnione od akcyzy na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy. Wyroby te służą bowiem wytworzeniu energii cieplnej niezbędnej w procesie produkcyjnym gorzelni.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Z kolei wyroby węglowe to wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy (art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy).

Pod poz. 19 tego załącznika został wymieniony węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych o kodzie CN ex 2701.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi gorzelnie, w których produkuje alkohol etylowy i biokomponenty do produkcji tej zużywany jest wyrób węglowy (miał). Wyrób węglowy w procesie produkcji służy wytworzeniu energii cieplnej (pary), która zasila (podgrzewa) całą instalację wytwarzającą alkohol. Gorzelnie spełniają warunki zakładów energochłonnych określone w ust. 10 art. 31a ust. 10 ustawy.

Zapytanie zawarte we wniosku o interpretację podatkową zmierza do wyjaśnienia kwestii, czy wyrób węglowy (miał) zużywany w gorzelni do ogrzania instalacji wytwarzającej alkohol w gorzelni, może być uznany za zużywany do celów opałowych w rozumieniu art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym.

Wnioskodawca ma wątpliwość czy wyrób węglowy zużywany w gorzelni do produkcji alkoholu, jest wyrobem węglowym zużywanym do celów opałowych, a więc zwolnionym od akcyzy w świetle art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy.

Na wstępie zauważyć należy, iż z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zużywa "wyrób węglowy", co równoznaczne jest z faktem jego spalania w celu wytworzenia pary.

W myśl art. 9a ust. 1 pkt 6 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2, przy czym za takie użycie uważa się naruszenie warunków zwolnienia, jak i sprzedaż, dostawę wewnątrzwspólnotową albo eksport wyrobów węglowych przez podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym, zamiast użycia go do celów zwolnionych.

Zgodnie z art. 31a ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2.

Na mocy art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy, zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane przez zakłady energochłonne do celów opałowych.

Z powyższego wynika, iż co do zasady zwolnione są od akcyzy wyroby węglowe zużywane w celach opałowych.

Ustawa o podatku akcyzowym nie definiuje pojęcia "cel opałowy". Dla ustalenia znaczenia tego pojęcia należy zatem posługiwać się znaczeniem potocznym tych słów. Zgodnie z definicjami zawartymi w słowniku języka polskiego PWN, pojecie "opał" oznacza to, czym się pali (np. w piecu), materiał służący do ogrzewania, zaś pojecie "opałowy" to dotyczący opału, handlu opałem, służący do opalania.

Mając na uwadze powyższe definicje, stwierdzić należy, że cel "opałowy" jest spełniony w każdym przypadku, w którym zużywany wyrób energetyczny służyć będzie otrzymywaniu energii cieplnej służącej do ogrzewania, opalania, itp. Wykładnia literalna przepisów ustawy o podatku akcyzowym nakazuje przyjąć, iż z celem opałowym mamy do czynienia wówczas, gdy następuje proces polegający na spalaniu wyrobów energetycznych w celu wytworzenia energii cieplnej służącej do takich celów, jak np. ogrzewanie różnego rodzaju pomieszczeń, wody lub innych cieczy. Zużyciem wyrobu energetycznego na cele opałowe będzie zatem zużycie go bezpośrednio w urządzeniu grzewczym, tj. urządzeniu bezpośrednio przetwarzającym energię uzyskaną w wyniku spalania wyrobu energetycznego na energię cieplną.

Wnioskodawca wskazał, iż prowadzi gorzelnie, w których produkuje alkohol etylowy i biokomponenty do produkcji tej zużywany jest wyrób węglowy (miał). Wyrób węglowy w procesie produkcji służy wytworzeniu energii cieplnej (pary), która zasila (podgrzewa) całą instalację wytwarzającą alkohol.

Skoro zużywany jest wyrób węglowy - wyrób podlegający opodatkowaniu akcyzą, to oznacza to, iż jest on spalany w celu opisanym we wniosku (wytworzenie pary).

Biorąc pod uwagę opis zawarty we wniosku oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie mógł skorzystać ze zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych zużywanych do celów opałowych w trybie art. 31a ust. 1 pkt 1 w związku z art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy, tj. zużywanych przez zakłady energochłonne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl