ILPP3/443-113/10-4/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-113/10-4/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2010 r., (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 22 września 2010 r., do Biura KIP w Lesznie 27 września 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 listopada 2010 r. (data wpływu 24 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu toluenem technicznym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu toluenem technicznym.

Pismem z dnia 18 listopada 2010 r. (data wpływu 24 listopada 2010 r.) uzupełniono ww. wniosek w zakresie stanu faktycznego, pytania oraz stanowiska.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Z dniem 1 sierpnia 2010 r. Wnioskodawca zakończył produkcję płyt uszczelniających, do której używał toluenu technicznego kupowanego w Y z zerową stawką akcyzy.

Zakup toluenu następował po złożeniu oświadczenia, że: "Produkt nie jest kupowany z przeznaczeniem i nie będzie wykorzystywany do użycia do napędu silników spalinowych ani do celów paliw silnikowych lub olejów opałowych. W przypadku gdy nabywca lub odbiorca wbrew przeznaczeniu produktu na jakie jest on kupowany od Y oraz deklarowanemu wykorzystaniu zmieni przeznaczenie produktu lub wykorzysta go lub przeznaczy do użycia, będzie oferował na sprzedaż lub użyje do napędu silników spalinowych lub do celów opałowych lub jako dodatek lub domieszkę do paliw silnikowych lub olejów opałowych będzie odpowiedzialny za zapłatę akcyzy zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym. Produkt zostanie wykorzystany do produkcji płyt uszczelniających."

Po zakończeniu produkcji pozostała Spółce określona ilość toluenu technicznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może odsprzedać pozostały toluen innemu odbiorcy, który złoży ww. oświadczenie i wykorzysta go do produkcji z zerową stawką akcyzy.

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ nie zmieni się przeznaczenie produktu i sprzedaż toluenu nastąpi po otrzymaniu oświadczenia nowego nabywcy, taka sprzedaż powinna być dozwolona. W chwili obecnej przepisy ustawy o podatku akcyzowym nie określają sposobu zagospodarowania toluenu po zakończeniu produkcji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca zużywał toluen techniczny kupowany z zerową stawką akcyzy. Zakup toluenu następował po złożeniu stosownego oświadczenia.

Po zakończeniu produkcji Spółce pozostała jego określona ilość, którą zamierza sprzedać - nie zmieni się przy tym przeznaczenie produktu i sprzedaż toluenu nastąpi po otrzymaniu oświadczenia od nowego nabywcy.

Wyjaśnić zatem należy, iż zgodnie z art. 8 ust. 6 ustawy, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Z kolei w świetle art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a.

było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b.

nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy.

Z powyższego wynika, iż na gruncie podatku akcyzowego - zgodnie z cyt. powyżej art. 8 ust. 6 ustawy - obowiązuje zasada jednokrotności zapłaty (jednofazowości) akcyzy.

Oznacza to, iż nadanie innego, dopuszczalnego na gruncie tego podatku, przeznaczenia dla uprzednio dopuszczonego do konsumpcji wyrobu akcyzowego (tekst jedn.: takiego, który na wcześniejszym etapie obrotu został opodatkowany prawidłową stawką akcyzy), nie powoduje ponownego powstania obowiązku podatkowego.

Jeśli zatem Zainteresowany sprzeda ww. toluen techniczny, z przeznaczeniem o jakim mowa w art. 89 ust. 2 ustawy (tekst jedn.: do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych) to nadal prawidłową stawką akcyzy będzie stawka 0 zł. Natomiast z uwagi na wspomnianą zasadę jednokrotności zapłaty akcyzy, Wnioskodawca może dokonywać, w ww. granicach, swobodnego obrotu toluenem technicznym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl