ILPP3/443-111/12-2/TW - Podatek od gier hazardowych w zakresie turnieju gry w pokera.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-111/12-2/TW Podatek od gier hazardowych w zakresie turnieju gry w pokera.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2012 r. (data wpływu 23 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od gier hazardowych w zakresie turnieju gry w pokera jest:

1.

prawidłowe - w zakresie pierwszego zagadnienia,

2.

nieprawidłowe - w zakresie obliczenia wysokości podstawy opodatkowania w organizowanych przez Spółkę turniejach gry pokera.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od gier hazardowych w zakresie turnieju gry w pokera.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca organizuje turnieje gry pokera, działając na podstawie uzyskanej koncesji na prowadzenie kasyna gry oraz zgodnie z przepisami ustawy o grach hazardowych.

Aby przystąpić do turnieju gry pokera uczestnicy ponoszą na rzecz Spółki dwa rodzaje opłat:

* opłatę kasynową,

* opłatę turniejową.

Szczegółowe kwestie związane z naliczaniem wskazanych opłat reguluje regulamin turnieju gry pokera. Opłata kasynowa wynosi obecnie równowartość 10% opłaty turniejowej, jest doliczana do opłaty turniejowej i wpłacana przez uczestnika turnieju gry pokera wraz z tą opłatą. Opłatę kasynową i opłatę turniejową uiszczają wyłącznie uczestnicy turnieju gry pokera.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy z tytułu organizowanych turniejów gry pokera Wnioskodawca może być uznany za podatnika podatku od gier, czy też pełni w tym zakresie wyłącznie funkcję płatnika podatku.

2.

Czy na potrzeby obliczenia wysokości podstawy opodatkowania w organizowanych przez Spółkę turniejach gry pokera za kwotę wpisowego za udział w turnieju w rozumieniu art. 73 pkt 8 ustawy o grach hazardowych należy uznać sumę kwot opłaty turniejowej oraz opłaty kasynowej.

Wnioskodawca przedstawił następujące stanowiska.

1.

Z tytułu organizowanych turniejów gry pokera Wnioskodawca jest w myśl art. 75 ust. 6 ustawy o grach hazardowych, wyłącznie płatnikiem podatku od gier. Podatnikami podatku są natomiast poszczególni uczestnicy turnieju gry pokera.

2.

Na potrzeby obliczenia wysokości podstawy opodatkowania w organizowanych przez Spółkę turniejach gry pokera za kwotę wpisowego za udział w turnieju w rozumieniu art. 73 pkt 8 ustawy o grach hazardowych należy uznać sumę kwot opłaty turniejowej oraz opłaty kasynowej, wpłacanych przez uczestnika turnieju gry pokera.

UZASADNIENIE

Pytanie nr 1)

Katalog podmiotów podlegających opodatkowaniu podatkiem od gier został określony w art. 71 ust. 1 ustawy o grach hazardowych. Zgodnie z nim, podatnikiem podatku od gier jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która prowadzi działalność w zakresie gier hazardowych na podstawie udzielonej koncesji lub zezwolenia, podmioty urządzające gry objęte monopolem państwa oraz uczestnicy turnieju gry pokera.

Podatnicy podzieleni zostali więc na trzy kategorie: 1) podmioty prowadzące działalność w zakresie gier hazardowych na podstawie koncesji lub zezwolenia, 2) podmioty urządzające gry objęte monopolem państwa oraz 3) uczestnicy turnieju gry w pokera.

Niejednolicie określony został także przedmiot opodatkowania. Mianowicie w myśl art. 71 ust. 2 ustawy o grach hazardowych przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest:

1.

urządzanie gier hazardowych z wyłączeniem loterii promocyjnych i pokera rozgrywanego w formie turnieju gry pokera,

2.

udział w pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera.

Biorąc pod uwagę powyższą regulację, stwierdzić należy, że w odróżnieniu od innych przedmiotów opodatkowania podatkiem od gier, w przypadku turnieju gry pokera podatnikiem nie jest jego organizator (kasyno), a poszczególni uczestnicy.

Tezę tę potwierdza art. 75 ust. 6 ustawy o grach hazardowych, zgodnie z którym podmiot urządzający turniej gry pokera jest obowiązany jako płatnik do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracji podatkowych dla podatku od gier, obliczania, pobierania oraz wpłacania podatku od gier na rachunek właściwej izby celnej,

- dla podatku od gier w pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera, za okresy miesięczne, w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy rozliczenie.

Organizator turnieju gry pokera pełni więc wyłącznie funkcję płatnika podatku, będąc obowiązanym do obliczenia, pobrania i wpłaty podatku z tytułu wygranych w turnieju.

Poszczególnym uczestnikom wypłacane są nagrody pomniejszone o pobrany przez organizatora płatnika podatek od gier, zgodnie z art. 75 ust. 7 ustawy o grach hazardowych.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, zgodnie z art. 71 ust. 1 w zw. z art. 75 ust. 6 ustawy o grach hazardowych jako organizator turnieju gry pokera nie jest on podatnikiem podatku od gier, pełni natomiast funkcję płatnika tego podatku, będąc obowiązanym do jego obliczenia, pobrania i wpłacenia w określonym terminie na konto właściwego organu celnego.

Podatnikami podatku od gier z tytułu udziału w pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera są wyłącznie uczestnicy tego turnieju.

Pytanie nr 2)

Zgodnie z art. 73 pkt 8 ustawy o grach hazardowych w pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera podstawę opodatkowania podatkiem od gier stanowi kwota wygranej pomniejszona o kwotę wpisowego za udział w turnieju.

W ocenie Wnioskodawcy, za wpisowe za udział w turnieju należy uznać taką opłatę, która jest pobierana z tytułu uzyskania udziału w turnieju gry pokera (a więc bez której uczestnik nie może przystąpić do turnieju), a z drugiej strony opłata taka nie jest pobierana od osób nieprzystępujących do turnieju (innych gości kasyna).

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, z punktu widzenia osoby chcącej przystąpić do turnieju gry pokera niezbędne jest uiszczenie zarówno opłaty turniejowej jak i opłaty kasynowej. Opłaty te równocześnie nie są pobierane od innych gości prowadzonego przez Spółkę kasyna. Bez uiszczenia opłaty turniejowej oraz opłaty kasynowej zainteresowana osoba nie ma możliwości przystąpienia do turnieju gry pokera.

W ocenie Spółki, ze względu na wskazany wyżej charakter opłat, na potrzeby obliczenia wysokości podatku od gier w pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera należy brać pod uwagę zarówno opłatę turniejową jak i opłatę kasynową.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, na potrzeby obliczenia podstawy opodatkowania w podatku od gier w myśl art. 73 pkt 8 ustawy o grach hazardowych, wygrana w organizowanym przez niego turnieju gry pokera powinna ulegać pomniejszeniu o wpisowe za udział w turnieju, rozumiane jako suma kwot opłaty turniejowej i opłaty kasynowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za:

1.

prawidłowe - w zakresie pierwszego zagadnienia,

2.

nieprawidłowe - w zakresie obliczenia wysokości podstawy opodatkowania w organizowanych przez Spółkę turniejach gry pokera.

Zgodnie z art. 71 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikiem podatku od gier jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która prowadzi działalność w zakresie gier hazardowych na podstawie udzielonej koncesji lub zezwolenia, podmioty urządzające gry objęte monopolem państwa oraz uczestnicy turnieju gry pokera.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca organizuje turnieje gry pokera, działając na podstawie uzyskanej koncesji na prowadzenie kasyna gry. Przedmiotem wątpliwości Zainteresowanego jest w szczególności zakres podmiotowy opodatkowania podatkiem od gier.

W kwestii interpretacji cyt. powyżej art. 71 ust. 1 ustawy, tut. Organ w pełni podziela prezentowane przez Wnioskodawcę stanowisko.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od szczegółowego uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Drugie z przedstawionych we wniosku zagadnień dotyczy obliczenia wysokości podstawy opodatkowania w organizowanych przez Spółkę turniejach gry pokera.

W tym zakresie Spółka wskazała, iż żeby przystąpić do turnieju gry pokera uczestnicy ponoszą na jej rzecz dwa rodzaje opłat:

* opłatę kasynową,

* opłatę turniejową.

Szczegółowe kwestie związane z naliczaniem wskazanych opłat reguluje regulamin turnieju gry pokera. Opłata kasynowa wynosi obecnie równowartość 10% opłaty turniejowej, jest doliczana do opłaty turniejowej i wpłacana przez uczestnika turnieju gry pokera wraz z tą opłatą. Opłatę kasynową i opłatę turniejową uiszczają wyłącznie uczestnicy turnieju gry pokera.

W świetle art. 73 pkt 8 ustawy, podstawę opodatkowania podatkiem od gier stanowi w pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera - kwota wygranej pomniejszona o kwotę wpisowego za udział w turnieju.

Podstawą opodatkowania jest zatem kwota wygranej pomniejszona o kwotę wpisowego za udział w turnieju.

Filozofia myślenia Spółki w zakresie jej obliczenia opiera się na założeniu, iż kwotą tą jest ogół obowiązkowych opłat ponoszonych przez uczestników turnieju, tj. "za wpisowe" - jak wskazał Wnioskodawca - należy uznać taką opłatę, która jest pobierana z tytułu uzyskania udziału w turnieju gry pokera (a więc bez której uczestnik nie może przystąpić do turnieju).

Tut. Organ nie znajduje jednak uzasadnionych podstaw do uznania takiej wykładni pojęcia "wpisowego" za trafną. Zgodnie bowiem z regułami interpretacyjnymi w przypadkach, w których ustawa nie zawiera definicji legalnej używanego pojęcia w pierwszej kolejności należy odwołać się do językowych reguł wykładni (do znaczenia językowego danego pojęcia).

Z Małego słownika języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 1999, str. 1037 wynika, iż wpisowe to jednorazowa opłata, wnoszona przy zapisywaniu się na uczestnika, członka, użytkownika itp.

Wpisowe jest więc jednorazową opłatą wnoszoną przy zapisywaniu się na uczestnika - w opisanym przypadku - turnieju gry pokera.

Wpisowe nie stanowi zatem sumy różnych opłat pobieranych przez organizatora, niezależnie od tego czy są one de facto niezbędnymi opłatami uprawniającymi do przystąpienia do turnieju.

Jest to wyłącznie jedna z wskazanych przez Spółkę opłat, która jest związania nie z miejscem, w którym organizowana jest gra (opłata kasynowa) lecz bezpośrednio z turniejem gry w pokera (opłata turniejowa).

Punkt widzenia Zainteresowanego nie jest zatem oparty na prawdzie albowiem analizowany przepis odwołuje się nie do "obowiązkowych opłat" lecz do pojęcia "kwoty wpisowego" za udział w turnieju.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, iż na potrzeby obliczenia wysokości podstawy opodatkowania w organizowanych przez Spółkę turniejach gry pokera, za kwotę wpisowego za udział w turnieju, w rozumieniu art. 73 pkt 8 ustawy o grach hazardowych, należy uznać wyłącznie kwotę opłaty turniejowej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl