ILPP3/443-11/13-3/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-11/13-3/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2013 r. (data wpływu 8 lutego 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 marca 2013 r. (data wpływu 18 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie organizacji obrotu wyrobami akcyzowymi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie organizacji obrotu wyrobami akcyzowymi. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 marca 2013 r. (data wpływu 18 marca 2013 r.) w zakresie pełnomocnictwa do reprezentowania Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą (...) obejmującą:

* działalność polegającą na obrocie detalicznym paliwem w ramach trzynastu stacji paliw;

* działalność handlową prowadzoną na stacjach paliw związaną z obrotem dobrami (...);

* działalność polegającą na tworzeniu i utrzymywaniu obowiązkowych zapasów paliw na rzecz osób trzecich;

* działalność polegającą na świadczeniu usług magazynowych i przeładunkowych paliw.

Magazynowanie paliw odbywa się w bazie paliwowej obejmującej osiem zbiorników stanowiących skład podatkowy utrzymywany w związku z wytwarzaniem i magazynowaniem paliwa.

Planowane jest wniesienie przez Wnioskodawcę do spółki osobowej (dalej Spółka) w drodze wkładu niepieniężnego przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, obejmującego nieruchomości, na których Wnioskodawca prowadzi skład podatkowy.

Zamiarem Spółki jest faktyczna kontynuacja działalności prowadzonej w przedmiotowym składzie podatkowym przez Wnioskodawcę i zachowanie jego funkcji, bez wstrzymywania działalności składu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w związku z planowanym wniesieniem przez Wnioskodawcę jego przedsiębiorstwa do Spółki w drodze wkładu niepieniężnego dojdzie do cofnięcia Wnioskodawcy zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego a Spółka będzie zobowiązana do ubiegania się o wydanie nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.

2.

Czy w związku z planowanym wniesieniem przez Wnioskodawcę jego przedsiębiorstwa do Spółki w drodze wkładu niepieniężnego dojdzie do zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w związku z tym dojdzie do powstania zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym po stronie Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy:

W zakresie pytania 1

W ocenie Wnioskodawcy, w związku z planowanym wniesieniem przez niego jego przedsiębiorstwa do Spółki w drodze wkładu niepieniężnego nie dojdzie do cofnięcia mu zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego i Spółka nie będzie zobowiązana do ubiegania się o wydanie nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r. brzmieniem art. 49 ust. 10 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, zmiana miejsca prowadzenia składu podatkowego lub podmiotu prowadzącego skład podatkowy wymaga uzyskania nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, z wyłączeniem następców prawnych lub podmiotów przekształconych w przypadkach wstąpienia przez nich w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa lub prawa i obowiązki, określonych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

Następstwo prawne polega na przejściu określonych praw i obowiązków z jednego podmiotu na drugi. W przypadku prawa podatkowego mamy do czynienia z pochodnym nabyciem praw, kiedy to następca prawny nabywa prawa i obowiązki przysługujące jego poprzednikowi prawnemu. Jest to nabycie translatywne, gdyż dotyczy praw poprzednio już istniejących.

W prawie podatkowym z reguły ma miejsce następstwo prawne pod tytułem ogólnym (sukcesja uniwersalna), kiedy na podstawie jednego zdarzenia prawnego dochodzi do nabycia całego lub części majątku, a nabywca majątku wstępuje w prawa i obowiązki swojego poprzednika prawnego.

Zagadnienie sukcesji podatkowej regulują przepisy zawarte w Dziale III Ordynacji podatkowej - Zobowiązania podatkowe, Rozdziału 14 - Prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych. W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

W myśl art. 93a § 2 pkt 2 Ordynacji podatkowej, spółka niemająca osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa, wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przedsiębiorstwa osoby lub spółki.

Innymi słowy spółka taka jest następcą prawnym osoby fizycznej w zakresie jej praw i obowiązków podatkowych.

Przedmiotem sukcesji podatkowej są prawa i obowiązki wynikające z przepisów prawa podatkowego. Tak więc na podstawie wyżej powołanego przepisu Ordynacji podatkowej w przypadku wniesienia do spółki osobowej wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa osoby fizycznej, spółka osobowa wstępuje we wszystkie prawnopodatkowe prawa i obowiązki związane z prowadzeniem wnoszonego przedsiębiorstwa.

Jak już zostało wskazane wcześniej, w świetle art. 49 ust. 10 ustawy, uzyskiwanie nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego nie jest konieczne w przypadku następców prawnych lub podmiotów przekształconych, w przypadkach wstąpienia przez nich w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa lub prawa i obowiązki, określone w Ordynacji podatkowej.

Odnosząc powyższe do przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że w myśl art. 93a § 2 pkt 2 Ordynacji podatkowej, Spółka będzie sukcesorem prawnopodatkowym przedsiębiorstwa Zainteresowanego kontynuując prowadzenie składu podatkowego na podstawie udzielonego jemu zezwolenia. Tym samym stwierdzić należy, że w związku z faktem wniesienia aportu nie zajdą przesłanki cofnięcia zezwolenia Wnioskodawcy.

Powyższe konkluzje zgodne są z celem zmian dokonanych przez ustawodawcę w zakresie brzmienia art. 49 ust. 10 ustawy (stosownie do uprzedniego brzmienia art. 49 ust. 10 ustawy, zmiana podmiotu prowadzącego skład podatkowy wymagała uzyskania nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego). Celem wprowadzonej zmiany jest umożliwienie następcom prawnym i podmiotom przekształconym korzystanie w pełni z praw i obowiązków wynikających z uzyskanych wcześniej zezwoleń poprzez eliminację konieczności długotrwałego procesu uzyskiwania zezwoleń.

W zakresie pytania 2

W ocenie Wnioskodawcy, w związku z planowanym aportem przedsiębiorstwa Zainteresowanego do Spółki, nie dojdzie do zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w związku z tym nie dojdzie do powstania zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym po jego stronie.

Artykuł 42 ustawy określa najważniejsze przypadki, w których następuje zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy, w tym poprzez wyprowadzenie wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Natomiast w art. 44 ustawy, ustawodawca wskazał szczególne przypadki, w których zakończeniu ulega procedura zawieszenia poboru akcyzy, np. cofnięcie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.

Stosownie do art. 45 ust. 1 ustawy, w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej (np. z dniem cofnięcia zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego).

Artykuł 45 ustawy ustanawia jedną z podstawowych zasad funkcjonowania procedury zawieszenia poboru akcyzy. Zgodnie z tym przepisem, zastosowanie tej procedury powoduje, że obowiązek podatkowy ciążący na danym wyrobie akcyzowym w związku z jego wyprodukowaniem na terenie kraju nie przekształca się w zobowiązanie podatkowe tak długo, jak zastosowanie znajduje ta procedura.

Tak więc dopiero zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy (np. poprzez wyprowadzenie na skutek sprzedaży wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego, w którym zostały wyprodukowane, w celu wydania ich do konsumpcji lub na skutek cofnięcia zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego) powoduje przekształcenie obowiązku podatkowego istniejącego w stosunku do danych wyrobów akcyzowych w skonkretyzowany obowiązek zapłaty akcyzy, tj. zobowiązanie podatkowe, ciążące na podmiocie, który dokonał czynności powodującej zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy (np. podmiot, który nabył dane wyroby akcyzowe i przemieścił je do swojego składu podatkowego).

Jak wskazano powyżej w stanowisku Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1, na mocy art. 49 ust. 10 ustawy, ustawodawca przewidział możliwość wstąpienia przez następcę prawnego lub podmiot przekształcony w prawa i obowiązki wynikające z zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego uzyskanego przez jego poprzednika prawnego.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany podmiotu prowadzącego skład podatkowy, jeśli nowym podmiotem jest następca prawny lub podmiot przekształcony, nie dochodzi do cofnięcia zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego uzyskanego przez poprzednika prawnego i tym samym procedura zawieszenia poboru akcyzy, obowiązująca w stosunku do poprzednika prawnego, jest kontynuowana w stosunku do następcy prawnego lub podmiotu przekształconego.

Odnosząc powyższe do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy, zdaniem Wnioskodawcy, stwierdzić iż w związku z tym, że nowym podmiotem prowadzącym skład podatkowy Zainteresowanego będzie sukcesor prawnopodatkowy jego przedsiębiorstwa - Spółka, nie dojdzie do cofnięcia zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego uzyskanego przez Wnioskodawcę, a tym samym nie nastąpi zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i nie powstanie zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym po stronie Zainteresowanego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl