ILPP2/4512-1-86/16-2/AD - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 kwietnia 2016 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/4512-1-86/16-2/AD Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu przedstawione we wniosku z 22 stycznia 2016 r. (data wpływu 27 stycznia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. " (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. " (...)".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat składa wniosek aplikacyjny do Regionalnego Programu Operacyjnego o dofinansowanie projektu pn. " (...)" w ramach działania E-usługi publiczne. Projekt dofinansowany będzie w następującym montażu finansowym: 85% kosztów kwalifikowanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 15% kosztów kwalifikowanych stanowić będzie wkład własny Powiatu.

Projekt wpłynie znacząco na polepszenie poziomu jakości usług medycznych oraz podwyższenie standardu pracy pracowników B. W zakresie świadczenia usług zdrowotnych podstawowymi rezultatami projektu będą: wzrost zadowolenia pacjenta, możliwość rejestracji przez internet, poprawa jakości świadczonych usług medycznych, zwiększenie szybkości obsługi pacjenta oraz zwiększenie dostępności pacjenta do informacji medycznej. W ramach projektu zakupiony zostanie sprzęt komputerowy w postaci serwera bazodanowego, serwerów terminalowych i innych. Zakupione i zainstalowane będą sieci komputerowe, personel zostanie przeszkolony z obsługi modułów informatycznych.

Beneficjentem projektu będzie Powiat, który jest organem założycielskim dla B., który po zakończeniu realizacji projektu nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą sfinansowaną w ramach projektu. Zakupiony sprzęt informatyczny będzie służył ludności Powiatu i wpłynie na poprawę jakości usług medycznych świadczonych nieodpłatnie przez B. dla pacjentów w ramach kontraktu z NFZ.

Powiat jest czynnym zarejestrowanym płatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące wydatki poniesione w ramach realizacji projektu wystawione będą na S.

Przedmiot projektu należy do zadań własnych Powiatu. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym z zakresu promocji i ochrony zdrowia.

Efekty inwestycji będą własnością Wnioskodawcy, czyli Powiatu. Efekty inwestycji będą udostępnione B. na podstawie umowy nieodpłatnego użyczenia. Udostępnienie efektów inwestycji B. odbędzie się nieodpłatnie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do powyższej sytuacji Powiat ma możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, brak jest możliwości obniżenia przez Powiat podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, ponieważ przedmiotowy projekt należy do zadań własnych Powiatu. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie promocji i ochrony zdrowia. Zakupiony w ramach projektu sprzęt informatyczny nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, będzie służył ludności Powiatu i wpłynie na poprawę jakości usług medycznych świadczonych nieodpłatnie przez B. dla pacjentów w ramach kontraktu z NFZ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy organy te podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca składa wniosek aplikacyjny do Regionalnego Programu Operacyjnego o dofinansowanie projektu pn. " (...)" w ramach działania E-usługi publiczne. Projekt dofinansowany będzie w następującym montażu finansowym: 85% kosztów kwalifikowanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 15% kosztów kwalifikowanych stanowić będzie wkład własny Powiatu.

Projekt wpłynie znacząco na polepszenie poziomu jakości usług medycznych oraz podwyższenie standardu pracy pracowników B. W zakresie świadczenia usług zdrowotnych podstawowymi rezultatami projektu będą: wzrost zadowolenia pacjenta, możliwość rejestracji przez internet, poprawa jakości świadczonych usług medycznych, zwiększenie szybkości obsługi pacjenta oraz zwiększenie dostępności pacjenta do informacji medycznej. W ramach projektu zakupiony zostanie sprzęt komputerowy w postaci serwera bazodanowego, serwerów terminalowych i innych. Zakupione i zainstalowane będą sieci komputerowe, personel zostanie przeszkolony z obsługi modułów informatycznych.

Beneficjentem projektu będzie Powiat, który jest organem założycielskim dla B., który po zakończeniu realizacji projektu nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą sfinansowaną w ramach projektu. Zakupiony sprzęt informatyczny będzie służył ludności Powiatu i wpłynie na poprawę jakości usług medycznych świadczonych nieodpłatnie przez B. dla pacjentów w ramach kontraktu z NFZ.

Powiat jest czynnym zarejestrowanym płatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące wydatki poniesione w ramach realizacji projektu wystawione będą na S.

Przedmiot projektu należy do zadań własnych Powiatu. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym z zakresu promocji i ochrony zdrowia.

Efekty inwestycji będą własnością Wnioskodawcy, czyli Powiatu. Efekty inwestycji będą udostępnione B. na podstawie umowy nieodpłatnego użyczenia.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, gdyż - jak wskazał Zainteresowany - efekty inwestycji, nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W konsekwencji, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od poniesionych nakładów w związku z realizacją ww. projektu.

Podsumowując, z uwagi na fakt, że efekty inwestycji powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, w analizowanej sprawie nie będzie możliwe pomniejszenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od poniesionych przez Wnioskodawcę nakładów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy również zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl