ILPP2/4512-1-108/16-4/MN

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 maja 2016 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/4512-1-108/16-4/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 1 lutego 2016 r. (data wpływu 8 lutego 2016 r.) uzupełnionym pismem z 19 kwietnia 2016 r. (data wpływu 25 kwietnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania czynności przekształcenia Spółki w Spółkę Osobową (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) oraz

* stawki podatku dla czynności przekazania do majątku osobistego wspólników składników majątkowych (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lutego 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności przekształcenia Spółki w Spółkę Osobową (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) oraz w zakresie stawki podatku dla czynności przekazania do majątku osobistego wspólników składników majątkowych (pytanie oznaczone we wniosku nr 1). Wniosek uzupełniono pismem z 19 kwietnia 2016 r. (data wpływu 25 kwietnia 2016 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz własnego stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

1. Działalność Spółki

"A" Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest polską spółką kapitałową, zarejestrowaną jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (dalej: VAT). Spółka została utworzona w celu prowadzenia działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT m.in. w zakresie odpłatnego wynajmowania sal konferencyjnych, pomieszczeń oraz innych obiektów na potrzeby szkoleniowo-wypoczynkowe. Udziałowcami Spółki będą osoba fizyczna oraz spółki kapitałowe.

Spółka nabędzie od podmiotu lub podmiotów powiązanych (innej spółki kapitałowej lub osoby fizycznej, dalej: Udziałowiec), w drodze wkładu niepieniężnego, nieruchomości w postaci zespołu parkowo-pałacowego (dalej: Zespól parkowo-pałacowy) oraz nieruchomości sąsiednich (dalej: Folwark), jak również ruchomości, które wspólnie będą tworzyły kompleks przeznaczony do realizacji działalności gospodarczej Spółki podlegającej opodatkowaniu VAT (dalej: Kompleks). W ramach Kompleksu planowane jest utworzenie centrum konferencyjno-hotelowego lub szkoleniowo-wypoczynkowego.

W zamian za wkład niepieniężny do Spółki w postaci powyższych składników majątku, Wnioskodawca wyda Udziałowcowi udziały w Spółce o określonej wartości nominalnej. Wnioskodawca nie wyklucza, że wartość nominalna udziałów będzie niższa od wartości rynkowej przedmiotu aportu. W takim przypadku nadwyżka wartości rynkowej przedmiotu aportu nad wartością nominalną wydanych udziałów zostanie przekazana na kapitał zapasowy Spółki. Ponadto, Wnioskodawca z tytułu otrzymanych składników majątku od Udziałowca, poza nominalną wartością udziałów, prawdopodobnie zapłaci określoną kwotę pieniężną. Całość lub część wkładu niepieniężnego do Spółki zostanie udokumentowane fakturą, na podstawie której Wnioskodawca obniży kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wykazanego na przedmiotowej fakturze.

Ponadto, poszczególni Udziałowcy mogą wnieść do Spółki wkład pieniężny, niezbędny do rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej Wnioskodawcy jak również umożliwiający kontynuację inwestycji w ramach Kompleksu.

2. Opis Kompleksu

Jak wskazano powyżej, Kompleks składa się z dwóch części (tekst jedn.: Zespołu parkowo-pałacowego oraz Folwarku wraz z towarzyszącymi im ruchomościami), przy czym planowane jest wykorzystanie obydwu z nich do czynności opodatkowanych VAT. Kompleks w chwili nabycia nie będzie stanowił przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.; dalej: ustawa o VAT). Natomiast, Wnioskodawca po nabyciu Kompleksu będzie ponosił nakłady w celu jego wykończenia i przystosowania do planowanej działalności gospodarczej. W stosunku do ponoszonych przez Spółkę nakładów, będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W momencie rozpoczęcia przez Spółkę działalności gospodarczej z wykorzystaniem składników majątkowych nabytych w drodze aportu, Kompleks będzie obejmował:

* grunty zabudowane budynkami i budowlami przeznaczone do prowadzenia działalności opodatkowanej VAT. Przedmiotowe budynki, budowle lub ich części wchodzące w skład Kompleksu nie są zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT. Przy czym niektóre z nich mogą stanowić inwestycje w toku - wymagające poniesienia przez Spółkę dodatkowych nakładów przed oddaniem ich do użytkowania;

* grunty niezabudowane, stanowiące tereny budowlane w rozumieniu ustawy o VAT;

* ruchomości, które nie są klasyfikowane w grupowaniach PKWiU wymienionych w załącznikach nr 3 lub nr 10 do ustawy o VAT.

3. Planowana transakcja

Wnioskodawca po nabyciu Kompleksu planuje zmienić formę prawną prowadzonej działalności i dokonać przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę osobową (spółkę jawną bądź komandytową, dalej: Spółka Osobowa). Niemniej jednak, po przekształceniu zakres prowadzonej działalności nie ulegnie zmianie - Spółka Osobowa będzie nadal udostępniała Kompleks za wynagrodzeniem na cele szkoleniowe lub wypoczynkowe.

W zakresie działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę wspólnicy Spółki Osobowej będą okresowo przeprowadzać analizę zyskowności podejmowanego przedsięwzięcia. W przypadku, gdy analizy przyniosą negatywny rezultat (brak zysku na oczekiwanym poziomie), strony mogą podjąć decyzję o rezygnacji z inwestycji.

W konsekwencji, w przyszłości wspólnicy Spółki Osobowej mogą zdecydować się wycofać poszczególne składniki z majątku Spółki Osobowej i przekazać przedmiotowe składniki do majątku osobistego w związku ze zmniejszeniem udziału kapitałowego wspólnika / wspólników. Przekazanie wspólnikom / wspólnikowi składników majątku należących do Spółki Osobowej na skutek zmniejszenia udziału kapitałowego tych wspólników / wspólnika nastąpi po uzyskaniu zgody wszystkich wspólników, zgodnie z art. 54 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1030, z późn. zm.; dalej: k.s.h.). W stosownej uchwale wspólników wskazane zostaną składniki, które zostaną wydane na rzecz wspólnika / wspólników w związku ze zmniejszeniem udziału kapitałowego w Spółce Osobowej. W związku ze zmniejszeniem udziału kapitałowego wspólnikowi / wspólnikom Spółki Osobowej mogą zostać wydane zarówno środki pieniężne, jak również prawo własności składników majątku wchodzących w skład Kompleksu.

Spółka wskazuje, że na skutek wycofania składników majątkowych wchodzących w skład Kompleksu z majątku Spółki Osobowej oraz przekazania ich do majątku osobistego wybranego wspólnika / wspólników w związku ze zmniejszeniem udziału kapitałowego wspólnika / wspólników Spółka Osobowa utraci prawo do rozporządzania Kompleksem jak właściciel, niemniej jednak nie dojdzie do rozwiązania Spółki Osobowej. Ponadto, w momencie wycofania wkładów w postaci Kompleksu, nie będzie on stanowił przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa na gruncie ustawy o VAT.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że Spółka planuje zmienić formę prawną prowadzonej działalności, przy czym po jej przekształceniu w Spółkę Osobową, będzie ona funkcjonować pod następującymi danymi: (...).

Wnioskodawca jednocześnie zauważa, że jak zostało wskazane w uzasadnieniu złożonego wniosku, w wyniku przekształcenia Spółka Osobowa będzie traktowana na gruncie przepisów podatkowych jako następca prawny Wnioskodawcy - na Spółkę Osobową przejdą wszelkie uprawnienia i obowiązki, które do momentu przekształcenia przysługiwały Spółce.

Należy również dodać, że na gruncie art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 1314, z późn. zm.) - "NIP nadany podatnikowi nie przechodzi na następcę prawnego, z wyjątkiem:

1.

przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa lub przedsiębiorstwa komunalnego w jednoosobową spółkę gminy;

2.

przekształcenia spółki cywilnej w spółkę handlową lub spółki handlowej w inną spółkę handlową".

Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, należy również przyjąć, że Spółka Osobowa powstała w wyniku planowanego przekształcenia będzie funkcjonować pod NIP Wnioskodawcy.

Należy jednak podkreślić, że w chwili obecnej plany przekształcenia mają charakter ramowy, bowiem na obecnym etapie nie została podjęta uchwała wspólników o jej utworzeniu, jak również nie powołano członków organów tworzonej spółki, nie doszło do podpisania statutu przedmiotowej spółki oraz nie zawarto umowy spółki.

Budynki i budowle w ramach Zespołu parkowo-pałacowego oraz Folwarku zostały wybudowane lub ulepszone, przy czym poniesione wydatki w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej - prace zostały wykonane przez dotychczasowego właściciela, który wniesie przedmiotowe obiekty w drodze aportu do Spółki. Pomiędzy dokonaniem tych nakładów a planowaną dostawą przedmiotowe składniki majątkowe nie będą oddane żadnemu użytkownikowi do użytkowania w wykonaniu czynności opodatkowanej VAT (w tym w szczególności nie będą one przedmiotem najmu, dzierżawy lub umowy o podobnym charakterze) - tym samym, pierwsze zasiedlenie przedmiotowych nieruchomości nastąpi w momencie wniesienia aportu przez ich aktualnego właściciela do Spółki, a transakcja ta będzie opodatkowania VAT.

Wnioskodawca podkreśla, że we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Spółka nie wskazała żadnej konkretnej daty przeprowadzenia aportu, o którym mowa powyżej. Niemniej jednak, celem Wnioskodawcy jest, aby przedmiotowy aport został dokonany do końca bieżącego roku (tekst jedn.: 31 grudnia 2016 r.). W związku z tym, na potrzeby analizy przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, Spółka wnosi o przyjęcie, że planowane zajęcie / przekazanie do używania przez Spółkę nieruchomości będących przedmiotem wniosku (tekst jedn.: aport do Spółki nieruchomości znajdujących się na terenie Zespołu parkowo-pałacowego i Folwarku) nastąpi do 31 grudnia 2016 r.

Należy również zaznaczyć, że jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, podjęcie decyzji o wycofaniu poszczególnych składników z majątku Spółki Osobowej i przekazaniu ich do majątku osobistego wspólnika wspólników w związku ze zmniejszeniem udziału kapitałowego nastąpi w przypadku nierentowności realizowanego przedsięwzięcia. Tym samym, Wnioskodawca nie ma obecnie możliwości określenia dokładnego terminu przeprowadzenia takich czynności.

Niemniej jednak, biorąc pod uwagę wskazaną w wezwaniu konieczność uzupełnienia określonych informacji, w celu uniknięcia wątpliwości związanych z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego, na potrzeby przedmiotowego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, Spółka wnosi o przyjęcie, że od momentu zajęcia / przekazania do używania przez Spółkę nieruchomości do momentu wycofania ich z majątku Spółki Osobowej upłynie okres krótszy niż 2 lata.

Powyższe wyjaśnienia dotyczą wszystkich budynków, budowli lub ich części znajdujących się na terenie Zespołu parkowo-pałacowego i Folwarku.

Należy zauważyć, że na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych można wskazać na sytuacje, w których:

* ulepszeniu - zgodnie z art. 16g ust. 13 ustawy - podlega środek trwały podatnika lub

* wydatki na ulepszenie są poniesione na dany składnik majątku przed jego pierwszym wprowadzeniem do ewidencji podatnika - w myśl art. I6j ust. 2 oraz ust. 3 ustawy.

Jednocześnie, ustawa o CIT nie definiuje wprost pojęcia "ulepszenia" wskazując jedynie, że środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia do używania mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

W analizowanej sprawie, nakłady inwestycyjne, o których mowa w złożonym wniosku (tekst jedn.: nakłady, których wartość przekracza 30% wartości początkowej poszczególnych składników majątku) zostały poniesione przez Udziałowca przed oddaniem danych budynków lub budowli do używania i miały charakter przebudowy i/lub rozbudowy i/lub rekonstrukcji i/lub adaptacji i/lub modernizacji oraz spowodowały wzrost wartości użytkowej danego budynku lub budowli, a ich wartość przekraczała w roku podatkowym wartość 3500 złotych.

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, nakłady ponoszone przez Udziałowca na budynki i budowle powinny zostać uznane za ich ulepszenie w rozumieniu art. 16j ust. 3 ustawy o CIT w związku z art. 16g ust. 13 ustawy. Niemniej jednak, jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka po nabyciu Kompleksu będzie ponosiła nakłady na prace wykończeniowe, przy czym nie można wykluczyć, że przekroczą one wartość 3500 zł, jak również spowodują wzrost wartości użytkowej. Dlatego też, w ocenie Spółki, również przedmiotowe wydatki będą mogły zostać uznane za ulepszenie poszczególnych budynków.

W konsekwencji, odpowiadając na pytanie Organu podatkowego, ponoszone przez Wnioskodawcę nakłady w celu wykończenia i przystosowania Kompleksu do planowanej działalności gospodarczej, będą wydatkami poniesionymi na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, przy czym wydatki te - ponoszone przez Wnioskodawcę - nie będą stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej Kompleksu. Ponadto, na potrzeby przedmiotowego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, Spółka wnosi o przyjęcie, że od momentu przekazania do używania nieruchomości w stanie ulepszonym, do momentu wycofania ich z majątku Spółki Osobowej upłynie okres krótszy niż dwa lata.

Powyższe wyjaśnienia dotyczą wszystkich budynków, budowli lub ich części znajdujących się na terenie Zespołu parkowo-pałacowego i Folwarku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy przekształcenie Spółki w Spółkę Osobową (jawną bądź komandytową) będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT oraz czy z chwilą przekształcenia Spółka Osobowa wejdzie w prawa i obowiązki Spółki wynikające z przepisów ustawy o VAT... (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

2. W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie oznaczone we wniosku nr 2, jaką stawką VAT należy opodatkować przekazanie do majątku osobistego wspólników składników majątkowych wchodzących w skład Kompleksu wycofanych ze Spółki Osobowej na skutek zmniejszenia udziału kapitałowego wspólnika / wspólników... (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. Przekształcenie Spółki w Spółkę Osobową nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT, a z chwilą przekształcenia Spółka Osobowa wejdzie w prawa i obowiązki Spółki wynikające z przepisów ustawy o VAT.

2. W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie drugie, przekazanie do majątku osobistego wspólników składników majątkowych wchodzących w skład Kompleksu wycofanych ze Spółki Osobowej na skutek zmniejszenia udziału kapitałowego wspólnika / wspólników należy opodatkować zasadniczo 23% stawką VAT, o ile nie zostaną spełnione warunki dotyczące zastosowania zwolnienia z opodatkowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9, 10 i 10a ustawy o VAT.

UZASADNIENIE

Ad. 1

a) Przekształcenie spółki kapitałowej

Przekształcenie spółki kapitałowej w spółkę osobową umożliwia przepis art. 551 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks Spółek Handlowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1030, z późn. zm.; dalej: k.s.h.), zgodnie z którym - "spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą)".

Stosownie do art. 553 § 1 k.s.h., co do zasady spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Wszyscy wspólnicy spółki przekształcanej uczestniczący w przekształceniu stają się bowiem z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej. W konsekwencji, na gruncie przepisów k.s.h. dochodzi do sukcesji prawnej podmiotu przekształconego.

b) Sukcesja podatkowa

Sukcesja w prawie podatkowym regulowana jest przez przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.; dalej: OP). Zgodnie z art. 93a § 1 OP - "Osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

1.

przekształcenia innej osoby prawnej,

2.

przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki".

Ponadto, w świetle § 2 pkt 1 lit. b cytowanego przepisu, regulację tą stosuje się odpowiednio do osobowej spółki handlowej powstałej (zawiązanej) w wyniku przekształcenia spółki kapitałowej.

Mając na uwadze powyższe, przekształcenie spółki jest jednym ze zdarzeń prawnych, w wyniku których dochodzi do sukcesji podatkowej. W konsekwencji, Spółka Osobowa po dokonaniu przekształcenia będzie na gruncie przepisów podatkowych traktowana jako następca prawny swojego poprzednika (tekst jedn.: Spółki), a więc na Spółkę Osobową przejdą wszelkie uprawnienia i obowiązki, które do momentu przekształcenia przysługiwały Spółce.

c) Przekształcenie Spółki na gruncie VAT

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają "odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju". Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się "przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel". Z kolei, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej lub prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7".

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy, Spółka wskazuje, że w analizowanej sytuacji będzie miała miejsce wyłącznie zmiana formy prawnej prowadzonej działalności gospodarczej. W szczególności, nie dojdzie do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel na rzecz innego podmiotu, jak również nie zostanie wykonane żadne świadczenie. W niniejszym przypadku brak jest bowiem odbiorcy (konsumenta) wykonanych czynności (tekst jedn.: nie można wskazać podmiotu, który odniesie potencjalne korzyści wynikające z przeprowadzonej transakcji).

Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, w przedmiotowym przypadku nie zaistnieje ani dostawa towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, ani też świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ww. ustawy. W konsekwencji, czynność przekształcenia Spółki w Spółkę Osobową, w opinii Wnioskodawcy, nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT. Jednocześnie, jak zostało wskazane w uzasadnieniu stanowiska Spółki w ww. punkcie b, Spółka Osobowa stanie się następcą prawnym Spółki i przejmie z chwilą przekształcenia wszelkie prawa i obowiązki wynikające z przepisów prawa podatkowego, a więc również ustawy o VAT.

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Ministra Finansów. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 17 czerwca 2015 r. (sygn. IPPP2/4512-307/15-2/MJ) stwierdził, że: "(...) czynność przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę osobową nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług".

Analogiczny pogląd został zaprezentowany również w interpretacji indywidualnej z 14 sierpnia 2014 r. (sygn. IPPP3/443-463/14-6/JK), wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, w której organ podatkowy stanął na stanowisku, że: "czynność przekształcenia Spółki Kapitałowej w spółkę komandytową nie będzie powodować po stronie Spółki Kapitałowej jakichkolwiek konsekwencji w zakresie opodatkowania podatkiem VAT, zwłaszcza nie będzie skutkować obowiązkiem zapłaty podatku VAT".

Ad. 2

a) Uwagi wstępne

Mając na uwadze, że jak zostało wykazane w uzasadnieniu stanowiska Spółki w ramach pytania oznaczonego we wniosku nr 2, wydanie poszczególnych składników majątku wspólnikom stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, zdaniem Wnioskodawcy, w analizowanym przypadku zastosowanie znajdą ogólne przepisy dotyczące stawki VAT lub zwolnienia z tego podatku.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT - "stawka podatku wynosi 22% (...)". Ponadto, w myśl art. 146a ustawy o VAT - "w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. (...) stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%".

W świetle powyższego, Wnioskodawca zauważa, że stawka podatku właściwa dla opodatkowania dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju wynosi zasadniczo 23% (za wyjątkiem sytuacji, w których zastosowanie znajduje stawka obniżona lub zwolnienie z opodatkowania, tj. w przypadkach określonych w ustawie i przepisach wykonawczych).

Spółka przy tym wskazuje, że do opodatkowania VAT dostawy poszczególnych składników Kompleksu (tekst jedn.: nieruchomości zabudowanych, nieruchomości niezabudowanych oraz ruchomości, które nie są klasyfikowane w grupowaniach PKWiU wymienionych w załącznikach nr 3 lub nr 10 do ustawy o VAT), obniżone stawki VAT nie będą miały zastosowania. W konsekwencji, sprzedaż poszczególnych składników majątkowych wchodzących w skład Kompleksu, może podlegać opodatkowaniu według stawki podstawowej - 23% VAT lub też może korzystać ze zwolnienia z VAT.

b) Zwolnienie z opodatkowania VAT

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, dostawa budynku, budowli lub ich części jest zwolniona z VAT, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia z VAT na podstawie powołanego powyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, ustawodawca umożliwił podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się z opodatkowania VAT "dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów".

W związku z powyższym, w ściśle określonych sytuacjach, dostawa poszczególnych budynków, budowli lub ich części wchodzących w skład Kompleksu może być zwolniona z VAT.

Ponadto należy zauważyć, że na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się z VAT "dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane".

Niemniej jednak, zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, przedmiotem wycofania ze Spółki Osobowej, a następnie przekazania do majątku osobistego wspólnika lub wspólników będą grunty niezabudowane, stanowiące tereny budowlane w rozumieniu ustawy o VAT. Zatem, w analizowanym przypadku przedmiotowe zwolnienie nie będzie miało zastosowania.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, dostawę składników Kompleksu, należy zasadniczo opodatkować 23% stawką VAT, o ile dla dostawy budynków budowli lub ich części stanowiących składniki Kompleksu nie zostaną spełnione warunki dotyczące zastosowania zwolnienia z opodatkowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9, 10 lub 10a ustawy o VAT.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że biorąc pod uwagę doprecyzowanie stanowiska Wnioskodawcy wskazane w odpowiedzi na pytanie nr 1 wezwania z 12 kwietnia 2016 r. - w celu uniknięcia wątpliwości związanych z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego, na potrzeby przedmiotowego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, Spółka wnosi o przyjęcie, że od momentu zajęcia / przekazania do używania nieruchomości do momentu wycofania ich z majątku Spółki Osobowej upłynie okres krótszy niż 2 lata.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy nie zaistnieją przesłanki zastosowania zwolnienia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT, bowiem pomiędzy pierwszym zasiedleniem nieruchomości a jej dostawą upłynie okres krótszy niż 2 lata, jak również Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego przy nabyciu Kompleksu.

Tym samym, odpowiadając na wezwanie Organu podatkowego do przedstawienia jednoznacznego i niebudzącego wątpliwości własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego w odniesieniu do pytania nr 3 przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, Spółka niniejszym doprecyzowuje przedstawione stanowisko wskazując, iż:

W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie oznaczone we wniosku nr 2, przekazanie do majątku osobistego wspólników składników majątkowych wchodzących w skład Kompleksu wycofanych ze Spółki Osobowej na skutek zmniejszenia udziału kapitałowego wspólnika / wspólników należy opodatkować 23% stawka VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W pozostałym zakresie dotyczącym podatku od towarów i usług, 9 maja 2016 r. wydana została odrębna interpretacja indywidualna nr ILPP2/4512-1-108/16-5/MN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl