ILPP2/443/W-33/08-2/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443/W-33/08-2/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

W odpowiedzi na wezwanie Spółki z o.o. z dnia 19 maja 2008 r. (data wpływu 23 maja 2008 r.) do usunięcia naruszenia prawa poprzez zmianę indywidualnej pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 28 kwietnia 2008 r. znak ILPP2/443-71/08-4/MN, złożone na podstawie art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wyjaśnia, co następuje.

W wyniku ponownej analizy sprawy, z uwzględnieniem zarzutów przytoczonych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, stwierdzono podstawę do zmiany ww. indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2008 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie wpłynęło pismo Spółki z o.o. z dnia 19 maja 2008 r. (data nadania 19 maja 2008 r.).

W piśmie tym, skierowanym do Ministra Finansów działającego przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, Spółka z o.o. wzywa Ministra Finansów do usunięcia naruszenia prawa w interpretacji indywidualnej z dnia 28 kwietnia 2008 r. znak ILPP2/443-71/08-4/MN. Strona nie zgadza się z rozstrzygnięciem zawartym w ww. interpretacji, w którym stwierdzono, że przekazana przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy kwota 500.000 zł jest zaliczką, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, wpłaconą na poczet wykonania czynności objętych zawartą umową.

Dotychczasowy przebieg sprawy:

W dniu 21 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej zaliczki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zainteresowany jest właścicielem nieruchomości zabudowanej przepompownią ścieków, która użytkowana była przez okres dłuższy niż 5 lat. Wnioskodawca podpisał w formie aktu notarialnego umowę zamiany z osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Zgodnie z postanowieniami umowy, Spółka dokonała zamiany działki zabudowanej używaną przepompownią ścieków o łącznej wartości 61.000 zł na nieruchomość niezabudowaną (przeznaczoną pod zabudowę) o tej samej powierzchni - o wartości 54.000 zł Z tytułu zamiany strony nie będą wnosić wobec siebie żadnych spłat ani dopłat. Warunkiem dokonania zamiany przez Wnioskodawcę jest wpłata przez osobę fizyczną na jego rzecz kwoty 500.000 zł, jako kwoty przeznaczonej na wybudowanie na otrzymanej z zamiany działce, nowej przepompowni, przełożenia wodociągów i nowego tłocznia.

Na podstawie oświadczenia osoby fizycznej w akcie notarialnym o dokonaniu wpłaty na rzecz Zainteresowanego kwoty 500.000 zł, została zawarta umowa zamiany nieruchomości. Wnioskodawca zobowiązany jest do przeznaczenia otrzymanej kwoty zgodnie z ustaleniami aktu notarialnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy kwotę wpłaty o wartości 500.000 zł. Spółka powinna potraktować jako dostawę i doliczyć do wartości sprzedaży ujętej w fakturze VAT. Czy stanowi ona podstawę opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Jeśli tak, to jaką stawką powinna zostać opodatkowana, czy taką samą jak nieruchomość zabudowana, która została opodatkowana stawką zwolnioną.

Wnioskodawca wyraził pogląd, że wartość wpłaty środków pieniężnych w wysokości 500.000 zł nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów usług. W opinii Zainteresowanego, kwota ta nie stanowiła dopłaty do wartości nieruchomości, natomiast była ona warunkiem dokonania zamiany nieruchomości. Zainteresowany opodatkował podatkiem od towarów i usług tylko wartość nieruchomości zabudowanej starą przepompownią (kwotę 500.000 zł zarachował jako pozostałe przychody operacyjne opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych).

W wydanej w dniu 28 kwietnia 2008 r. interpretacji indywidualnej Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - działając w imieniu Ministra Finansów na mocy upoważnienia wynikającego z § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) - uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

W wydanej interpretacji wskazano na treść art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 2 pkt 6, art. 7 ust. 1, art. 8 ust. 1, art. 19 ust. 1 i 11, art. 29 ust. 1 i 2, art. 41 ust. 1, art. 106 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) oraz § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

W przedmiotowej interpretacji stwierdzono, że przekazana przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy kwota 500.000 zł (warunek realizacji umowy) jest zaliczką, wpłaconą na poczet wykonania czynności objętych zawartą umową - budowy nowej przepompowni ścieków, przełożenia i przyłączenia istniejących sieci do nowo wybudowanej przepompowni oraz wybudowania nowego rurociągu tłocznego. Kwota ta podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, a obowiązek podatkowy w związku z przedmiotową transakcją powstaje w momencie otrzymania przez Wnioskodawcę zaliczki. Zdarzenie to powinno być potwierdzone fakturą VAT z wykazanym na niej podatkiem należnym w wysokości 22% - zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy. Natomiast podstawą opodatkowania w tym przypadku będzie cała kwota wpłaconej zaliczki (500.000 zł) pomniejszona o podatek należny (art. 29 ust. 2 ustawy).

Interpretacja została skutecznie doręczona w dniu 5 maja 2008 r.

W dniu 23 maja 2008 r. (data nadania: 19 maja 2008 r.) do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, wpłynęło wezwanie do usunięcia naruszenia prawa i zmiany interpretacji indywidualnej.

Treść zarzutów zawartych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa:

Strona nie zgadza się z wydaną interpretacją stwierdzając, że:

* interpretacja indywidualna została wydana w oparciu o niewłaściwą ocenę stanu faktycznego,

* otrzymane środki pieniężne są rekompensatą za zamianę na działkę bez przepompowni i stanowią swego rodzaju darowiznę.

Odpowiedź na zarzuty:

W odpowiedzi na ww. zarzuty Strony, tut. Organ stwierdza, co następuje.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego oraz treści wezwania do usunięcia naruszenia prawa wynika, iż dokonał on transakcji zamiany gruntu zabudowanego używaną przepompownią ścieków na grunt niezabudowany, ale przeznaczony pod zabudowę. Ponadto, kontrahent będący stroną w przedmiotowej transakcji, zobowiązany został na mocy zawartej umowy do wpłaty na rzecz Zainteresowanego kwoty 500.000 zł, co stanowiło warunek dokonania przedmiotowej zamiany. Kwota ta - zgodnie z umową - przeznaczona zostanie na wybudowanie nowej przepompowni ścieków, na gruncie uzyskanym w opisanej transakcji.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 19 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem jednak ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

W myśl art. 19 ust. 4 ustawy, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Natomiast zgodnie z art. 19 ust. 10 ustawy, w przypadku dostawy towarów, której przedmiotem są lokale i budynki, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wydania, z zastrzeżeniem ust. 13 pkt 10 i 11.

Stosownie do art. 19 ust. 11 ustawy o VAT, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Przepisy podatkowe w zakresie podatku od towarów i usług nie zawierają definicji przedpłaty, zaliczki, zadatku czy raty.

Zgodnie ze znaczeniem słownikowym (Mały Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999 r., str. 1109, 1100, 720 i 772), "zaliczka" jest to część należności wypłacana z góry na poczet należności, "zadatek" to suma pieniędzy dawana przy zawieraniu umowy w celu zapewnienia jej wykonania (zaliczka na poczet należności), "przedpłata" to określona suma pieniędzy wpłacana regularnie, w ustalonych terminach, w celu zapewnienia sobie otrzymania jakiegoś towaru, a "rata" to część należności pieniężnej, płatna w oznaczonym terminie.

Zgodnie z powyższym, zaliczka jak również przedpłata jako zapłata na poczet przyszłej należności musi być powiązana z konkretną transakcją. W opisywanej sytuacji, wpłata kwoty 500.000 zł przez kontrahenta jest warunkiem realizacji zawartej umowy, a Zainteresowany jest zobowiązany do wykorzystania tej kwoty na ustalony cel - budowę nowej przepompowni. Ze względu na fakt, iż wpłata będąca przedmiotem wniosku związana jest z konkretną transakcją, nie można w rozpatrywanym stanie faktycznym przyjąć, iż ma ona charakter rekompensaty, czy też darowizny, jak sugeruje Zainteresowany. Zgodnie bowiem z definicją zawartą w Małym Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 1999 r., str. 120 i str. 778), "rekompensata" to wynagrodzenie poniesionych strat, wyrównanie szkód, krzywd. Natomiast "darowizna", to coś, co zostało podarowane, dar, podarunek lub też umowa, mocą której jedna strona oddaje daną rzecz drugiej stronie dobrowolnie i bezpłatnie.

W świetle przytoczonych definicji oraz przedstawionego stanu faktycznego, nie można uznać, iż wpłata określonej w umowie kwoty jest rekompensatą, bądź też darowizną, gdyż nie jest ona wynagrodzeniem poniesionych strat, a jej przekazanie nie jest dobrowolne. Jest warunkiem realizacji postanowień umowy - zamiany przedmiotowych nieruchomości - co na gruncie przepisów ustawy winno być traktowane jako zapłata za określoną czynność.

W związku z powyższym, stwierdzić należy, iż przekazana przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy kwota 500.000 zł, jest zaliczką na poczet dostawy nieruchomości i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, nie stanowi natomiast - jak wskazano w wydanej interpretacji indywidualnej - zaliczki na poczet budowy nowej przepompowni ścieków, przełożenia i przyłączenia istniejących sieci do nowo wybudowanej przepompowni oraz wybudowania nowego rurociągu tłocznego.

Na mocy art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast - stosownie do art. 29 ust. 2 ustawy - w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio do części należności otrzymywanych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi - art. 106 ust. 3 ustawy.

Zatem zgodnie z powołanymi uregulowaniami, przekazana Wnioskodawcy kwota jest zaliczką, wpłaconą przez kontrahenta w związku z dostawą przedmiotowych nieruchomości, przeznaczoną na poczet budowy nowej przepompowni (zgodnie z postanowieniami zawartej umowy).

Wnioskodawca zobowiązany jest również do udokumentowania tej transakcji za pomocą faktury VAT.

Tut. Organ pragnie podkreślić, iż zgodzić się należy ze stanowiskiem Strony w zakresie stawki podatku właściwej dla dokonanej wpłaty. Przekazanie tej kwoty, jak wskazano powyżej, winno być traktowane jako zaliczka na poczet transakcji dostawy przedmiotowych nieruchomości. W związku z tym, dla danej czynności należy zastosować stawkę podatku taką, jaka została zastosowana do przedmiotu transakcji - zamienianej nieruchomości.

Biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz okoliczności wskazane przez Stronę w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, tut. Organ zmienia w przedmiotowym zakresie wydaną wcześniej interpretację.

Na zmienioną niniejszym aktem pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie z dnia 28 kwietnia 2008 r. znak ILPP2/443-71/08-4/MN stronie przysługuje prawo wniesienia skargi z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenie niniejszej odpowiedzi (art. 53 § 2 ww. ustawy) za pośrednictwem organu, który wydał interpretację (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl