ILPP2/443/W-25/09-2/SJ - Sprzedaż działek wyodrębnionych z jednej, dużej otrzymanej w drodze darowizny a opodatkowanie podatkiem od towarów i usług.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443/W-25/09-2/SJ Sprzedaż działek wyodrębnionych z jednej, dużej otrzymanej w drodze darowizny a opodatkowanie podatkiem od towarów i usług.

W odpowiedzi na wezwanie Pani z dnia 24 lutego 2009 r. (data wpływu 25 lutego 2009 r.) do usunięcia naruszenia prawa poprzez zmianę indywidualnej pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 11 lutego 2009 r. znak, złożone na podstawie art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wyjaśnia, co następuje.

W wyniku ponownej analizy sprawy, z uwzględnieniem zarzutów przytoczonych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, stwierdzono podstawę do zmiany ww. indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Uzasadnienie:

W dniu 25 lutego 2009 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie wpłynęło pismo Pani z dnia 24 lutego 2009 r. (data nadania 24 lutego 2009 r.).

W piśmie tym, skierowanym do Ministra Finansów działającego przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, Pani wzywa Ministra Finansów do usunięcia naruszenia prawa w interpretacji indywidualnej z dnia 11 lutego 2009 r.

Strona nie zgadza się z rozstrzygnięciem zawartym w ww. interpretacji, w którym stwierdzono, że sprzedaż działek wykorzystywanych w działalności rolniczej nie będzie sprzedażą majątku osobistego lecz majątku składającego się na przedsiębiorstwo rolne i będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Dotychczasowy przebieg sprawy:

W dniu 24 listopada 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntu. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 stycznia 2009 r. (data wpływu 2 lutego 2009 r.) o doprecyzowanie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni na podstawie umowy darowizny w styczniu 2008 r. otrzymała od brata działkę budowlaną o powierzchni 0,80 ha. Wspólnie z mężem na działce tej postanowiła wybudować dom mieszkalny. Zainteresowana zakupiła dokumentację i uzyskała pozwolenie na budowę. Jednocześnie uzyskała kredyt hipoteczny w kwocie 400.000 zł, przy czym chciała uzyskać kwotę 600.000 zł. Planowana kwota kredytu nie została przyznana z uwagi na sytuację na rynkach finansowych. Brak kwoty 200.000 zł, przewidywanej w projektach związanych ze sfinansowaniem budowy, zmusił Wnioskodawczynię do pozyskania innych źródeł finansowania tej budowy. W tej sytuacji zamierza ona dokonać podziału nieruchomości na kilka działek i sprzedaży zbędnych z jej punktu widzenia. Sprzedaż nieruchomości w całości będzie utrudniona, gdyż specjaliści w zakresie obrotu nieruchomościami wskazują, że na chwilę obecną występują trudności ze sprzedażą dużych działek budowlanych i proces sprzedaży takiej działki może ciągnąć się latami. Zainteresowana zaznaczyła, że nie prowadzi działalności gospodarczej i nie podejmowała żadnych czynności mających na celu zwiększenie wartości przedmiotowej działki. Ponadto wniosek został uzupełniony o informację, że grunty były uprawiane rolniczo i warzywniczo w okresie wegetacyjnym w 2008 r. W związku z tym, że Wnioskodawczyni nie posiada statusu rolnika, nie wystawiała faktur mogących udokumentować sprzedaż płodów rolnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż działek wyodrębnionych z jednej, dużej otrzymanej w drodze darowizny podlegać będzie podatkowi od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawczyni, działka została nabyta na cele prywatne do majątku osobistego i dopiero sytuacja na rynku finansowym zmusza Zainteresowaną do odsprzedaży jej części. Wobec powyższego uważa ona, że sprzedaż działek nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

W wydanej w dniu 11 lutego 2009 r. interpretacji indywidualnej Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - działając w imieniu Ministra Finansów na mocy upoważnienia wynikającego z § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - uznał stanowisko Wnioskodawczyni za nieprawidłowe.

W wydanej interpretacji wskazano na treść przepisów mających zastosowanie w sprawie, tj. art. 2 pkt 6, pkt 15 i pkt 19, art. 5 ust. 1, art. 7 ust. 1, art. 15 ust. 1 i ust. 2, art. 41 ust. 1, art. 43 ust. 1 pkt 3 i pkt 9, ustawy o podatku od towarów i usług.

W oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzono, że Wnioskodawczyni nie będzie dokonywać sprzedaży majątku osobistego, lecz majątku składającego się na przedsiębiorstwo rolne, co powoduje, iż sprzedaż przedmiotowych działek podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja została skutecznie doręczona dnia 13 lutego 2009 r.

W dniu 25 lutego 2009 r. (data stempla pocztowego 24 lutego 2009 r.) wpłynęło do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie wezwanie do usunięcia naruszenia prawa w interpretacji indywidualnej z dnia 11 lutego 2009 r.

Treść zarzutów zawartych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa:

Strona nie zgadza się z wydaną interpretacją stwierdzając, iż jest ona oparta na fałszywej przesłance, że na przedmiotowej działce Wnioskodawczyni prowadziła działalność rolniczą i dokonywała sprzedaży (dostawy) produktów rolnych przez co stała się podatnikiem podatku VAT. Dodatkowo Zainteresowana wskazała, że na działce zasiała łubin w celu użyźnienia wierzchniej warstwy gleby oraz na części uprawiała warzywa wyłącznie na własne potrzeby. Nie oznacza to wcale, jak to przyjęto w zaskarżonej interpretacji indywidualnej, że stała się rolnikiem. W tej sytuacji brak jest podstaw do przyjęcia, że przedmiotowa działka jest składnikiem majątku gospodarstwa rolnego.

Ponadto, Strona podniosła, iż nie podziela poglądu, że wyroki sądów nie mają znaczenia bo dotyczą indywidualnych spraw.

Odpowiedź na zarzuty:

W odpowiedzi na powyższe zarzuty tut. Organ zmienia swoje stanowisko zawarte w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 11 lutego 2009 r. i stwierdza, co następuje.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zakres opodatkowania podatkiem VAT wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy - opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy - czynności muszą być wykonywane przez podatnika.

Podatnikami, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat tej działalności.

Działalność gospodarcza na mocy art. 15 ust. 2 cyt. ustawy obejmuje:

*

wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wtedy, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy;

*

czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Analizując przepisy ustawy o podatku od towarów i usług należy wskazać, iż działalnością rolniczą - zgodnie z art. 2 pkt 15 - jest produkcja roślinna i zwierzęca (...) a także świadczenie usług rolniczych.

Natomiast rolnikiem ryczałtowym w myśl art. 2 pkt 19 ustawy, jest rolnik dokonujący dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze, korzystający ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni nabyła od brata na podstawie umowy darowizny działkę budowlaną, na której postanowiła wybudować dom mieszkalny. Jednak z uwagi na sytuację na rynku finansowym nie uzyskała kredytu w planowanej kwocie. W związku z tym postanowiła podzielić nieruchomość na kilka mniejszych działek, a uzyskane pieniądze dołożyć do budowy domu. W odpowiedzi z dnia 30 stycznia 2009 r. na wezwanie tut. Organu zawierające pytanie: "Czy przedmiotowe grunty były wykorzystywane przez Wnioskodawczynię w działalności rolniczej (czy z tych gruntów dokonywano zbioru i sprzedaży płodów rolnych) bądź były przedmiotem umowy najmu, dzierżawy itp...." Zainteresowana wskazała, że "Przedmiotowe grunty były uprawiane rolniczo i warzywniczo w okresie wegetacyjnym 2008 r. W związku z faktem iż nie posiadam statusu rolnika nie wystawiałam faktur mogących udokumentować sprzedaż płodów rolnych".

Biorąc pod uwagę definicję działalności gospodarczej zawartą w art. 15 ust. 2 ustawy oraz przedstawiony opis sprawy, w wydanej w dniu 11 lutego 2009 r. interpretacji stwierdzono, iż zamierzona przez Wnioskodawczynię transakcja ma związek z działalnością gospodarczą. Bowiem rolnik w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, posiada status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą (działalność rolniczą). Jednakże na mocy art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy korzysta ze zwolnienia od podatku wyłącznie w zakresie dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności oraz w zakresie świadczenia usług rolniczych. Jeśli więc rolnik wykonuje inne czynności mieszczące się w zakresie przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług, brak jest podstaw do uznania, iż nie podlegają one opodatkowaniu.

Rolnik sprzedający grunt wykorzystywany w działalności rolniczej nie będzie bowiem zbywał majątku osobistego, ale majątek składający się na przedsiębiorstwo rolne, będzie zatem z tego tytułu podatnikiem podatku VAT.

Należy jednak podkreślić, iż Strona w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa podniosła, iż odpowiedź na zapytanie tut. Organu, że działka była użytkowana rolniczo i warzywniczo w żadnym wypadku nie oznaczała, że sprzedawała produkty rolne. Na przedmiotowej działce zasiała łubin w celu użyźnienia wierzchniej warstwy gleby oraz na części uprawiała warzywa wyłącznie na własne potrzeby. Zdaniem Strony, brak jest w tej sytuacji podstaw do przyjęcia, że przedmiotowa działka jest składnikiem majątku gospodarstwa rolnego.

W związku z powyższym tut. Organ uznaje, że Strona nie wykorzystywała działki w charakterze składnika przedsiębiorstwa rolnego, lecz jako część majątku osobistego służącego zaspokajaniu prywatnych potrzeb.

Nowe informacje zawarte w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, pozwalają przyjąć, iż w sprawie będącej przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, istotnie nie dochodzi do zbycia majątku prowadzonego przedsiębiorstwa rolnego, a jedynie części majątku osobistego służącego zaspokajaniu prywatnych potrzeb Strony.

Tym samym dostawa przedmiotowych gruntów, dokonana przez podmiot nie będący podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku VAT - nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Oznacza to, że zarzut podniesiony w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa należy uznać za zasadny. Wobec powyższego, tut. Organ stwierdza, iż Strona, zbywając przedmiotowe grunty, nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku VAT oraz nie jest podatnikiem tego podatku.

Biorąc pod uwagę zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku oraz nowe fakty wskazane przez Stronę w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, tut. Organ przychyla się do przedstawionego zarzutu i zmienia wydaną wcześniej interpretację.

Jak wskazano w powyższej analizie dostawa gruntów przeznaczonych pod zabudowę, nabytych w drodze darowizny i niewykorzystywanych do działalności rolniczej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, tut. Organ stwierdza, że dostawa przedmiotowych działek jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i zmienia wydaną w dniu 11 lutego 2009 r. interpretację w indywidualnej sprawie.

Odnosząc się do opinii Strony, iż nie podziela ona poglądu, że "wyroki sądów nie mają znaczenia bo dotyczą indywidualnych spraw", tut. Organ stwierdza, że wbrew opinii Zainteresowanej wyroki sądów administracyjnych stanowią rozstrzygnięcia w indywidualnych sprawach i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Powyższe wynika z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.), w myśl którego wyroki sądów wydawane są w konkretnych sprawach i dotyczą wyłącznie tych spraw, w których zapadły.

Wyżej przedstawione stanowisko jest również zgodne z art. 87 Konstytucji RP, w którym postanowiono, iż źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.

Na zmienioną niniejszym aktem pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie z dnia 11 lutego 2009 r. stronie przysługuje prawo wniesienia skargi z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia niniejszej odpowiedzi (art. 53 § 2 ww. ustawy) za pośrednictwem organu, który wydał interpretację (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl