ILPP2/443-998/09-4/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 września 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-998/09-4/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2009 r. (data wpływu 8 lipca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 września 2009 r. (data wpływu 18 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie udzielonych rabatów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie udzielonych rabatów. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 września 2009 r. (data wpływu 18 września 2009 r.) o doprecyzowanie stanu faktycznego oraz upoważnienie osoby podpisanej na wniosku do występowania w imieniu Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest firmą produkującą meble tapicerowane. W ramach swej działalności sprzedaje swoje wyroby głównie do klientów mających siedzibę na terenie Wspólnoty Europejskiej. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w Polsce i we Francji. Część sprzedaży dokonuje jako podatnik VAT zarejestrowany w Polsce, a część jako podatnik VAT zarejestrowany we Francji. Zainteresowany posiada siedzibę w Polsce. We Francji nie ma ani zakładu, ani stałego miejsca prowadzenia działalności.

W związku z uatrakcyjnieniem swojej oferty, na podstawie zawartych umów, porozumień lub uzgodnień ustnych, Spółka udziela swoim klientom lub centralom, w których klienci są zrzeszeni, bonusów (premii pieniężnych) od obrotów, realizowanych z klientem Spółki lub z klientami zrzeszonymi w danej centrali. Jak wspomniano wyżej udziela więc bonusów:

1.

centralom zrzeszającym bezpośrednich nabywców Spółki,

2.

bezpośrednim nabywcom.

Otrzymującymi bonusy są wyłącznie kontrahenci mający siedzibę w innym kraju Wspólnoty Europejskiej, niż kraj siedziby Wnioskodawcy lub poza Wspólnotą Europejską.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż w zamian za udzielenie premii pieniężnej swojemu odbiorcy, nie ma miejsca świadczenie usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym etc. Odbiorca nie jest zobowiązany do zakupów wyłącznie w firmie Wnioskodawcy, ani też do posiadania pełnego asortymentu jego produktów itp. Usługi o charakterze promocyjnym, marketingowym i inne, świadczone na rzecz Spółki przez odbiorców jej produktów, są odrębne od premii pieniężnych.

Premie pieniężne przyznawane są co do zasady za rok. Zdarzają się również premie pieniężne udzielane za inne okresy np. miesięczne, przy czym, miesiąc nie zawsze jest liczony od pierwszego do ostatniego dnia miesiąca.

Bonus roczny może być rozliczany zaliczkowo w trakcie roku.

Umowy handlowe zawarte przez Zainteresowanego z odbiorcami bądź inne ustalenia pisemne przewidują przyznanie premii pieniężnej za:

* zrealizowanie jakiegokolwiek obrotu z Wnioskodawcą - nie ma ustalonego minimalnego poziomu zakupów, który uprawniałby klienta do bonusu.

* zrealizowanie określonego obrotu np. 1 EUR do 499 999,99 EUR - 0%; 500 000,00 EUR do 999 999,99 EUR - 3%; 1 000 000,00 do 1 999 999,99 EUR - 3,5% itd.

Wysokość premii od obrotów we wszystkich przypadkach ustalana jest jako procent od obrotu. Procent ten ustalany jest albo w umowie handlowej z odbiorcą (dotyczy to większości przyznanych premii), bądź też na zasadzie porozumień zawartych z odbiorcą, potwierdzonych drogą mailową bądź w inny sposób. W przypadku klientów, którzy dokonują zakupów również w innych spółkach grupy, do której należy Zainteresowany i przewiduje to umowa handlowa, wysokość udzielonego bonusu zależy od wielkości obrotu uzyskanego z wszystkimi spółkami grupy.

Premie pieniężne, w związku z tym, że są premiami od obrotu, nie są wypłacane tylko i wyłącznie wtedy, gdy nie zostanie zrealizowany wymagany do jej otrzymania obrót.

Dodatkowo Spółka poinformowała, że w umowach stosowane jest różne nazewnictwo dotyczące premii od obrotu np.: rabat końca roku, upust końca roku, bonus roczny, bonus specjalny, rabat specjalny itp.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z udzielaniem klientom Wnioskodawcy bonusów (premii pieniężnych), powstaje obowiązek podatkowy w zakresie VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłacanie premii pieniężnych jego klientom i centralom, w których klienci są zrzeszeni ze Wspólnoty Europejskiej lub spoza niej, nie rodzi dla niego obowiązku podatkowego w zakresie VAT w kraju jego siedziby. Ewentualny obowiązek podatkowy w zakresie podatku od wartości dodanej powstaje w kraju siedziby otrzymującego premię pieniężną i to na nim ciąży obowiązek określenia, czy otrzymana premia pieniężna jest czynnością opodatkowaną w kraju jej otrzymania, czy też nie podlega podatkowi VAT.

Zgodnie bowiem z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej u.p.t.u., opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Spółka przeprowadziła analizę negatywną i stwierdziła, iż:

a.

zapłata premii pieniężnej nie jest dostawą towarów w myśl art. 7 ust. 1 u.p.t.u. (przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel),

b.

zapłata premii pieniężnej niezależnie od tego, czy byłaby ona wynagrodzeniem za usługę wyświadczoną przez otrzymującego premię, czy też zapłatą za czynność niepodlegającą podatkowi VAT, nie jest świadczeniem usług na terytorium kraju w myśl art. 27 ust. 1. Zasada generalna zawarta w art. 27 ust. 1 wyraźnie określa, że miejscem świadczenia usług, jest miejsce gdzie świadczący usługę posiada siedzibę. Katalog czynności, dla których podatnikiem jest nabywca (usług, dla których miejscem świadczenia jest kraj nabywcy usługi), jest zamknięty. Czynność polegająca na otrzymaniu bonusu (premii pieniężnej) nie została wymieniona w katalogu wyłączeń zawartych w art. 27 ust. 2 i dalsze oraz w art. 28 u.p.t.u., a więc nie możliwe jest aby czynność ta była wykonana na terytorium kraju Wnioskodawcy. Ustalenie czy zapłata bonusu (premii pieniężnej) jest zapłatą wynagrodzenia za usługę wyświadczoną przez otrzymującego premię polegającą na zrealizowaniu z Zainteresowanym obrotów w określonej wartości, czy też jest zapłatą za czynność niepodlegającą podatkowi VAT w kraju siedziby otrzymującego bonus (premię pieniężną), jest dla Spółki bezprzedmiotowe.

Analiza negatywna ww. przepisów wskazuje, że Wnioskodawca nie jest podatnikiem dla tej czynności i w związku z powyższym nie uznaje tych czynności za import usług, nie dokumentuje ich fakturami wewnętrznymi i nie uwzględnia w deklaracji VAT 7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Artykuł 2 pkt 8 ustawy wskazuje, iż przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 (...).

Artykuł 13 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Z analizy sprawy wynika, iż Wnioskodawca będący producentem mebli tapicerowanych, w ramach prowadzonej działalności sprzedaje swoje wyroby głównie klientom mającym siedzibę na terenie Wspólnoty Europejskiej. Zainteresowany posiada siedzibę w Polsce. Część sprzedaży dokonuje jako podatnik VAT zarejestrowany w Polsce, a część jako podatnik VAT zarejestrowany we Francji.

W odniesieniu do ww. informacji tut. Organ wskazuje, iż o sposobie rozliczania podatku, jego wysokości oraz o podmiocie zobowiązanym do jego rozliczenia w przypadku dokonywania przez Spółkę transakcji jako podatnik podatku od wartości dodanej we Francji, przesądzają przepisy tego kraju.

Mając na uwadze powyższe, w przedmiotowej sytuacji Wnioskodawca działający jako podatnik podatku od towarów i usług na terytorium kraju, dokonuje sprzedaży towarów na rzecz swoich klientów spoza Polski.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Artykuł 29 ust. 4 ustawy stanowi, iż podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

We wniosku wskazano, iż w związku z uatrakcyjnieniem swojej oferty, na podstawie zawartych umów, porozumień lub uzgodnień ustnych, Spółka udziela swoim klientom lub centralom, w których klienci są zrzeszeni, bonusów (premii pieniężnych) od obrotów, realizowanych z klientem Spółki lub z klientami zrzeszonymi w danej centrali. Otrzymującymi bonusy są wyłącznie kontrahenci mający siedzibę w innym kraju Wspólnoty Europejskiej, niż kraj siedziby Wnioskodawcy lub poza Wspólnotą Europejską.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż w zamian za udzielenie premii pieniężnej swojemu odbiorcy, nie ma miejsca świadczenie usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym etc. Odbiorca nie jest zobowiązany do zakupów wyłącznie w firmie Wnioskodawcy, ani też do posiadania pełnego asortymentu jego produktów itp. Usługi o charakterze promocyjnym, marketingowym i inne, świadczone na rzecz Spółki przez odbiorców jej produktów, są odrębne od premii pieniężnych.

Premie pieniężne przyznawane są co do zasady za rok. Zdarzają się również premie pieniężne udzielane za inne okresy np. miesięczne, przy czym, miesiąc nie zawsze jest liczony od pierwszego do ostatniego dnia miesiąca.

Umowy handlowe zawarte przez Zainteresowanego z odbiorcami bądź inne ustalenia pisemne przewidują przyznanie premii pieniężnej za zrealizowanie jakiegokolwiek obrotu z Wnioskodawcą (gdy nie ma ustalonego minimalnego poziomu zakupów, który uprawniałby klienta do bonusu), zrealizowanie określonego obrotu.

Wysokość premii od obrotów we wszystkich przypadkach ustalana jest jako procent od obrotu. Procent ten ustalany jest albo w umowie handlowej z odbiorcą (dotyczy to większości przyznanych premii), bądź też na zasadzie porozumień zawartych z odbiorcą, potwierdzonych drogą mailową bądź w inny sposób. W przypadku klientów, którzy dokonują zakupów również w innych spółkach grupy, do której należy Zainteresowany i przewiduje to umowa handlowa, wysokość udzielonego bonusu zależy od wielkości obrotu uzyskanego z wszystkimi spółkami grupy. Premie pieniężne, w związku z tym, że są premiami od obrotu, nie są wypłacane tylko i wyłącznie wtedy, gdy nie zostanie zrealizowany wymagany do jej otrzymania obrót.

Po dokonaniu analizy przedmiotowej sprawy, tut. Organ stwierdza, iż wypłacane przez Spółkę bonusy (premie pieniężne) nie stanowią wynagrodzenia za świadczone usługi przez jej klientów i centrali zrzeszających bezpośrednich nabywców. Poza zakupem towarów (osiągnięciem określonego obrotu), nie wykonują oni bowiem żadnych dodatkowych czynności na jej rzecz. Przedmiotowe bonusy (premie pieniężne) stanowią w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw towarów. W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał bowiem, że na podstawie zawartych umów, porozumień lub uzgodnień ustnych, udziela on swoim klientom lub centralom bonusów (premii pieniężnych) od obrotów. W umowach tych zawarte zostają ustalenia przewidujące przyznanie bonusu (premii pieniężnej) za zrealizowanie jakiegokolwiek obrotu z Wnioskodawcą (gdy nie ma ustalonego minimalnego poziomu zakupów, który uprawniałby klienta do bonusu) lub zrealizowanie określonego obrotu. Wysokość bonusu (premii pieniężnej) od obrotów we wszystkich przypadkach ustalana jest jako procent od obrotu. Procent ten ustalany jest albo w umowie handlowej z odbiorcą (dotyczy to większości przyznanych bonusów - premii), bądź też na zasadzie porozumień zawartych z odbiorcą, potwierdzonych drogą mailową bądź w inny sposób.

Zatem, fakt, że cena za towar sprzedawany przez Spółkę ulegnie pomniejszeniu znany jest obu stronom transakcji, już w momencie podpisania umów, porozumień czy zawierania uzgodnień ustnych, w których przewidziane są ustalenia przyznania premii.

Zaznaczyć należy, że przedmiotowe rabaty, mające bezpośredni wpływ na wartość dostaw, prowadzić będą zatem do obniżenia ceny towarów. Spółka będzie miała możliwość ustalenia, o ile nastąpiło obniżenie ceny każdej jednostkowej transakcji udokumentowanej fakturą, nawet jeżeli będzie ich więcej niż jedna w danym okresie rozliczeniowym. Tym samym, przyznane rabaty będą mogły być przyporządkowane do konkretnych dostaw, bowiem obrót uprawniający do uzyskania gratyfikacji pieniężnych ustalony jest na podstawie wielkości faktycznie zrealizowanych zakupów.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż przyznane bonusy (premie pieniężne) dla klientów i centrali, należy traktować jako rabaty, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy, które zmniejszają podstawę opodatkowania dokonanych przez Zainteresowanego dostaw towarów.

Reasumując, bonusy jakich Spółka udziela klientom oraz centralom z terytorium Wspólnoty Europejskiej oraz spoza niej - na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - są traktowane jako rabaty. Obniżają podstawę opodatkowania dokonanych dostaw towarów, a tym samym powstanie obowiązek podatkowy w zakresie podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo informuje się, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowe rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności zdefiniowania dokonywanych przez Zainteresowanego dostaw towarów jako wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów bądź eksportu towarów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl