ILPP2/443-997/12-5/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-997/12-5/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2012 r. (data wpływu 28 września 2012 r.) uzupełnionym pismami sygnowanymi datą 5 grudnia 2012 r. (data wpływu 7 grudnia 2012 r. i 19 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawnej możliwości odzyskania podatku VAT w związku z poniesionymi nakładami, finansowanymi z uzyskanej dotacji na realizację inwestycji: (...) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawnej możliwości odzyskania podatku VAT w związku z poniesionymi nakładami, finansowanymi z uzyskanej dotacji na realizację inwestycji: (...).

Wniosek uzupełniono w dniu 7 i 19 grudnia 2012 r. w zakresie przedstawionego stanu faktycznego, zadanego pytania oraz własnego stanowiska.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na podstawie umowy z dnia 3 grudnia 2010 r. Wnioskodawca (dalej również Gmina) wydzierżawił Przedsiębiorstwu Wodociągów, Kanalizacji i Ciepłownictwa Sp. z o.o. System Wodociągowy i Kanalizacyjny zdefiniowany w § 1 pkt 1 i 2 ww. umowy, będący przedmiotem inwestycji: (...), którego przedmiotem było kompleksowe zaprojektowanie i wykonanie: przebudowy komunalnej oczyszczalni ścieków w P., przebudowy 3 przepompowni znajdujących się na terenie miasta oraz sieci kanalizacyjnej w miejscowościach L., O. i K. wraz z przepompowniami. Przekazanie przedmiotu umowy nastąpiło w dniu 21 lipca 2011 r. na podstawie podpisanego przez strony umowy protokołu, a szczegółowe elementy przekazanej inwestycji wskazano w załączniku nr 1 i 2 do ww. umowy.

Od tego momentu Zainteresowany uzyskiwał korzyści z umowy dzierżawy regulując należny podatek od towarów i usług. Z dniem 22 lutego 2012 r. Gmina podpisała umowę o dofinansowanie ww. inwestycji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013, na mocy której miała otrzymać dofinansowanie w kwocie odpowiadającej 85% wydatków kwalifikowanych (tekst jedn.: 13.172.352,97 zł z 16.979.091.57 zł). Jednocześnie złożyła ona oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT, zgodnie z którym brak jest podstaw do odliczenia ww. podatku oraz nie istnieje możliwość wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem w związku z inwestycją w okresie kolejnych 5 lat.

W dniu 2 marca 2012 r. Gmina zawarła z Przedsiębiorstwem Wodociągów, Kanalizacji Ciepłownictwa Sp. z o.o. z/s w P. aneks do umowy dzierżawy z dnia 3 grudnia 2010 r., zgodnie z którym dokonała wyłączenia inwestycji z przedmiotu dzierżawy do dnia 1 stycznia 2018 r. i zawarła umowę na nieodpłatne administrowanie inwestycją przez kontrahenta.

Nadto, w dniu 30 maja 2012 r. Gmina aneksowała umowę o dofinansowanie, zobowiązując się do poinformowania Instytucji Wdrażającej o zaistnieniu sytuacji umożliwiającej odliczenie podatku VAT.

Ze złożonego uzupełnienia do wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Ponadto informuje on, iż na mocy aneksu do umowy dzierżawy z dnia 3 grudnia 2010 r. w miejsce umowy dzierżawy zawarto umowę o bezpłatne używanie inwestycji przez kontrahenta. Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, iż przedmiotem wniosku, zapytania i interpretacji jest kwestia prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z tą częścią inwestycji, która została sfinansowana z dofinansowania otrzymanego na podstawie umowy z dnia 22 lutego 2012 r. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013. Przedmiotem zapytania nie są nakłady poniesione w związku z zawarciem odpłatnej umowy dzierżawy, lecz w związku z nieodpłatną umową używania przedmiotu inwestycji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie - sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu z dnia 5 grudnia 2012 r.

Czy w związku z realizowaną inwestycją Gmina ma możliwość odzyskania podatku VAT od nakładów finansowanych z uzyskanej dotacji, opisanej bliżej w niniejszym wniosku.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o samorządzie gminnym). Zainteresowany podjął decyzję o realizacji inwestycji współfinansowanej ze środków funduszy strukturalnych, w związku z czym konieczne stało się określenie zakresu kosztów projektu, w szczególności kosztów kwalifikowalnych podlegających refinansowaniu.

W myśl art. 7 ust. 1 lit. d Rozporządzenia nr 1080/2006, w latach 2007-2013 wydatkami kwalifikowalnymi do wsparcia w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego nie jest podlegający zwrotowi podatek od towarów i usług (dalej: podatek VAT). Oznacza to, że warunkiem zaliczenia podatku VAT do kosztów projektu poddanych refinansowaniu jest brak prawa do jego odliczenia przez beneficjenta. W momencie podejmowania decyzji o budowie inwestycji Gmina, działając jako jednostka samorządu terytorialnego, wykonywała je jako jedno z tzw. zadań własnych. Wnioskodawca nie dokonał obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego poniesionego w cenie nabywanych towarów i usług. W konsekwencji powyższego, w jego ocenie, na bazie obowiązujących przepisów o VAT w odniesieniu do takich czynności zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku pozbawiające gminę prawa do odliczenia, w konsekwencji czego, przy realizacji inwestycji podatek VAT winien zostać zaliczony do kosztów kwalifikowalnych projektu.

Wskazania wymaga, iż początkowo strony łączyła umowa dzierżawy przedmiotu inwestycji, który następnie, na skutek wprowadzenia aneksu do umowy, zastąpiono w odniesieniu do tegoż projektu umową o nieodpłatne administrowanie przedmiotem umowy. Wobec powyższego, przy obecnym stanie rzeczy stanowisko o kwalifikowalności podatku od towarów i usług należy uznać za odpowiadające rzeczywistości.

Wobec powyższego, doprecyzowując stanowisko w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu, Zainteresowany wskazał, iż w jego ocenie nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (...).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy).

Z kolei, zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m.in. zadania własne obejmujące sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz - art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W oparciu o umowę z dnia 3 grudnia 2010 r., wydzierżawił on Przedsiębiorstwu Wodociągów, Kanalizacji i Ciepłownictwa Sp. z o.o. - System Wodociągowy i Kanalizacyjny, będący przedmiotem inwestycji: Rozbudowa komunalnej oczyszczalni ścieków w P. wraz ze skanalizowaniem wsi L., O., K. w systemie "zaprojektuj i wybuduj".

Inwestycja polegała na kompleksowym zaprojektowaniu i wykonaniu: przebudowy komunalnej oczyszczalni ścieków w P., przebudowy 3 przepompowni znajdujących się na terenie miasta oraz sieci kanalizacyjnej w miejscowościach L., O. i K. wraz z przepompowniami.

Następnie w dniu 22 lutego 2012 r. Gmina podpisała umowę o dofinansowanie ww. inwestycji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013. W dniu 2 marca 2012 r. Zainteresowany zawarł z ww. Przedsiębiorstwem aneks do ww. umowy dzierżawy z dnia 3 grudnia 2010 r., zgodnie z którym dokonał on wyłączenia inwestycji z przedmiotu dzierżawy do dnia 1 stycznia 2018 r. i zawarł umowę na nieodpłatne administrowanie inwestycją przez kontrahenta (bezpłatne używanie inwestycji).

Wątpliwości Wnioskodawcy związane są z kwestią prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z tą częścią inwestycji, która została sfinansowana z dofinansowania otrzymanego na podstawie umowy z dnia 22 lutego 2012 r. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013. Przedmiotem zapytania nie są nakłady poniesione w związku z zawarciem odpłatnej umowy dzierżawy, lecz w związku z nieodpłatną umową używania przedmiotu inwestycji.

W myśl powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Nadmienić należy, że według art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 oraz - w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Za usługi niezwiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami tej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie w użytkowanie, Systemu Wodociągowego i Kanalizacyjnego, będącego przedmiotem inwestycji: Rozbudowa komunalnej oczyszczalni ścieków w P. wraz ze skanalizowaniem wsi L., O., K. w systemie "zaprojektuj i wybuduj", nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie znajdzie w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy - nieodpłatne udostępnienie inwestycji do użytkowania ma miejsce w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych, wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Zatem, w przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ustawy nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji zadania inwestycyjnego (w zakresie będącym przedmiotem złożonego wniosku, tj. części inwestycji sfinansowanej uzyskaną dotacją, która jest przedmiotem umowy bezpłatnego użyczenia - z pominięciem tej części inwestycji, na którą zostały poniesione nakłady związane z odpłatną umową dzierżawy) nie będą związane z wykonywanymi przez Zainteresowanego czynnościami opodatkowanymi.

W zakresie przedmiotowych wydatków Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Zatem, Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w związku z poniesionymi nakładami finansowanymi z uzyskanej dotacji na realizację inwestycji: Rozbudowa komunalnej oczyszczalni ścieków w P. wraz ze skanalizowaniem wsi L., O., K. w systemie "zaprojektuj i wybuduj".

Ponadto tut. Organ informuje, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Tut. Organ pragnie również poinformować, iż granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tej ustawy, tut. Organ dokonuje oceny stanowiska wnioskodawcy.

Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego, tj. nie przeprowadza dowodów oraz nie analizuje załączonych do wniosku dokumentów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

W związku z tym, tut. Organ w niniejszej interpretacji odniósł się wyłącznie do kwestii możliwości odzyskania podatku VAT od nakładów finansowanych z uzyskanej dotacji, dotyczących części inwestycji, która jest przedmiotem umowy bezpłatnego użyczenia. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem, oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl