ILPP2/443-995/08-2/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-995/08-2/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2008 r. (data wpływu 31 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wewnętrznych rozliczeń pomiędzy Stronami konsorcjum - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wewnętrznych rozliczeń pomiędzy Stronami konsorcjum.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca planuje zorganizować Zjazd - konferencję dla środowiska naukowego i lekarskiego poświęconą propagowaniu zdrowia. Na zjeździe planuje się przeprowadzić pokazy, odczyty, dyskusje i inne działania z udziałem autorytetów w tej dziedzinie.

Współorganizatorem Zjazdu będzie Towarzystwo realizujące zadania pożytku publicznego w obszarze, któremu poświęcony jest Zjazd. Wnioskodawca planuje organizować podobne zjazdy i konferencje wielokrotnie, na różne tematy związane z promocją zdrowia, współpracując z różnymi podmiotami non profit jako współorganizatorami.

Współpraca Wnioskodawcy i Towarzystwa oparta może być na podstawie dwóch różnych umów.

1)

Umowa współpracy

Zgodnie z projektem umowy między Wnioskodawcą a Towarzystwem, Towarzystwo zapewnia opracowanie ogólnej koncepcji merytorycznej Zjazdu, opracowanie ramowego programu Zjazdu, wyznaczenie wykładowców, wybór komitetów naukowych i honorowych. Ponadto Towarzystwo udzieli prawa do wykorzystania jego logo, nazwy i danych adresowych w materiałach Zjazdu oraz w oznaczeniu miejsca Zjazdu. Pozostałe zadania i koszty związane z organizacją Zjazdu ponosi Wnioskodawca. Opłaty uczestników (klientów) za udział w Zjeździe dokonywane będą na konto Zainteresowanego, na podstawie wystawionych przez niego faktur VAT. Będzie on zobowiązany wypłacić Towarzystwu określoną kwotę, jako wynagrodzenie za określone w umowie i wykonane obowiązki Towarzystwa.

Towarzystwo nie prowadzi działalności gospodarczej i nie wystawia faktur VAT. Dokumentem potwierdzającym poniesienie przez Wnioskodawcę kosztu wynagrodzenia dla Towarzystwa będzie:

* umowa

* przelew

* ewentualne oświadczenie Towarzystwa o wykorzystaniu otrzymanej kwoty na cele statutowe.

2)

Umowa konsorcjum

Zgodnie z projektem Umowy Konsorcjum między Wnioskodawcą a Towarzystwem, gdzie obaj Uczestnicy Konsorcjum są współorganizatorami Zjazdu. Każdy Uczestnik ma określone w umowie obowiązki. Towarzystwo zapewnia opracowanie ogólnej koncepcji merytorycznej Zjazdu, opracowanie ramowego programu Zjazdu, wyznaczenie wykładowców, wybór komitetów naukowych i honorowych. Ponadto Towarzystwo udzieli prawa do wykorzystania jego logo, nazwy i danych adresowych w materiałach Zjazdu oraz w oznaczeniu miejsca Zjazdu. Pozostałe zadania i koszty związane z organizacją Zjazdu ponosi Wnioskodawca. Opłaty uczestników (klientów) za udział w Zjeździe dokonywane będą na konto Zainteresowanego, na podstawie wystawionych przez niego faktur VAT. Uczestnicy Konsorcjum dzielą się zyskiem lub przychodami uzyskanymi z przedsięwzięcia, jakim jest Zjazd. Zgodnie z Umową, Wnioskodawca przekazuje Towarzystwu określony procent przychodów lub zysku z przedsięwzięcia, jakim jest Zjazd, wyliczonych na podstawie jego ksiąg rachunkowych. Przekazanie środków odbywa się przelewem na podstawie noty obciążeniowej wystawionej przez Towarzystwo na Zainteresowanego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przekazana przez Wnioskodawcę Towarzystwu wartość udziału procentowego w przychodach lub zyskach przedsięwzięcia (Zjazdu) nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT... (Skutki podatkowe dotyczące Umowy nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazywanie przez niego dla Towarzystwa należnej kwoty z tytułu udziału w Konsorcjum części przychodów (lub zysków), powinno być traktowane jako wewnętrzne rozliczenie pomiędzy Uczestnikami Umowy Konsorcjum, niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W opinii Zainteresowanego przekazywanie Towarzystwu środków pieniężnych z tytułu udziału w przychodach (lub zyskach) Konsorcjum, należy traktować jako dokonywanie wewnętrznych rozliczeń wynikających z przedmiotowej umowy. Tego typu rozliczenia, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i powinny być dokumentowane za pomocą not księgowych.

Stosownie do artykułu 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, dalej "Ustawa o podatku od towarów i usług" z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na gruncie Ustawy o podatku od towarów i usług, przez dostawę towarów rozumie się, co do zasady, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7), natomiast świadczenie usług, na podstawie art. 8, stanowi każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zdaniem Wnioskodawcy przedmiotem wykonywanych przez Towarzystwo czynności w ramach Umowy Konsorcjum, nie będą towary w rozumieniu definicji zawartej w art. 2 pkt 6 Ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem nie będzie w przedmiotowym przypadku występować dostawa towarów objęta regulacją ustawy. Zainteresowany wskazał również, że dokonywanych czynności nie sposób uznać za świadczenie usług w rozumieniu Ustawy o podatku od towarów i usług.

Środki otrzymywane przez Towarzystwo nie są, bowiem wynagrodzeniem za konkretne czynności świadczone na rzecz innego podmiotu, wynikają natomiast z zapisów Umowy Konsorcjum, w której Towarzystwo i Wnioskodawca wspólnie zobowiązali się do zrealizowania konkretnego celu gospodarczego i postanowili, że przychody (lub zyski) osiągnięte w tym przedsięwzięciu (Zjeździe) będą dzielone pomiędzy Uczestników Konsorcjum wg określonego udziału procentowego. Skoro zatem, przychody z działalności Konsorcjum wpływać będą do Zainteresowanego, to jest on zobowiązany do odpowiedniego podziału tych przychodów (lub zysków) zgodnie z regulacjami Umowy.

Świadczone przez Uczestników Konsorcjum, na rzecz innych podmiotów usługi są opodatkowane tym podatkiem na wcześniejszym poziomie, kiedy to Wnioskodawca sprzedając uczestnictwo w Zjeździe swoim klientom nalicza podatek od towarów i usług w odpowiedniej wysokości.

Przekazując Towarzystwu część udziału w przychodach (lub zyskach) Konsorcjum, Zainteresowany dokonuje jedynie technicznej operacji o charakterze wewnętrznym. Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych, które wielokrotnie stwierdzały, że wzajemne rozliczenia pomiędzy stronami umowy konsorcjum nie rodzą obowiązku podatkowego na gruncie podatku od towarów i usług. Przykładowo, w postanowieniu Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu z dnia 5 lutego 2005 r. (PP/443-147-1/06/07) stwierdzono, że " (...) Jak wynika z brzmienia art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wzajemne rozliczenie pomiędzy stronami umowy konsorcjum nie jest odpłatnym świadczeniem usług, stanowi jedynie partycypowanie we wspólnie poniesionych kosztach jak i osiągniętych przychodach. Czynność ta nie rodzi skutków w podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega fakturowaniu."

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu w podobnym tonie wypowiedział się również w postanowieniu z dnia 30 września 2005 r. (PP/443-131-1105), w którym to stwierdził, iż "opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług (...) rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. W świetle powyższego należy uznać, iż osiągnięty zysk lub poniesiona strata nie jest czynnością wymienioną w art. 5 i 8 cytowanej ustawy i jako taka nie rodzi skutków w podatku od towarów i usług - tym samym nie podlega fakturowaniu."

Takie samo stanowisko zajął Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie stwierdzając w postanowieniu z dnia 30 listopada 2005 r. (1471/NUA1/443-457/05/AP) "rozliczenie udziału w zysku pomiędzy Spółkami (stronami umowy konsorcjum) nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem rozliczenie to nie będzie udokumentowane fakturą VAT."

Brak obowiązku w zakresie podatku od towarów i usług w związku z rozliczaniem umowy konsorcjum Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie potwierdził również w postanowieniu wydanym w dniu 9 marca 2007 r. (1471NUR2/443-455/06/ST).

Mając powyższe na uwadze, w ocenie Wnioskodawcy rozliczenia dokonywane między nim, a Towarzystwem nie powinny być kwalifikowane jako wynagrodzenie za świadczone przez Towarzystwo usługi, lecz jako wewnętrzne, techniczne rozliczenia z tytułu udziału w przychodach (lub zyskach) Konsorcjum, niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie zauważa się, że stosownie do art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Zatem w przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla drugiego członka konsorcjum.

W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl