ILPP2/443-994/10-2/BA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 września 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-994/10-2/BA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2010 r. (data wpływu 30 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z budową elektrowni wiatrowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z budową elektrowni wiatrowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność w formie Spółki X. Zainteresowany jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Przedmiotem jego działalności faktycznie realizowanym jest "wytwarzanie produktów przemiału zbóż". Wnioskodawca zamierza rozszerzyć przedmiot działalności o "wytwarzanie, przesyłanie i dystrybucję energii elektrycznej". Przyszły przedmiot działalności został wpisany do jego rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez KRS. Faktycznie realizowany i przyszły przedmiot działalności w całości podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Zainteresowany rozpoczyna budowę elektrowni wiatrowej. Przewiduje on, że nakłady na ten cel wynosić będą 13.000.000,00 złotych. Wnioskodawca stara się o dofinansowanie budowy elektrowni wiatrowej z funduszy Unii Europejskiej. Przewidywana dotacja wynosić będzie około 50% nakładów poniesionych na budowę elektrowni wiatrowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo odliczenia VAT z faktur dotyczących zakup maszyn, urządzeń, materiałów i usług dotyczących nakładów na budowę elektrowni wiatrowej, jeżeli faktury te w części lub w całości zostaną zrefinansowane z dotacji Unii Europejskiej przy założeniu, że nie zachodzą okoliczności negatywne wymienione w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo odliczenia podatku naliczonego VAT z faktur dotyczących nakładów poniesionych na budowę elektrowni wiatrowej refinansowanych z dotacji Unii Europejskiej. W żadnym z przepisów ustawy o VAT regulujących zasady odliczenia i zwrotu podatku VAT nie uzależnia się prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od sposobu finansowania wydatków udokumentowanych prawidłowo sporządzoną fakturą.

Zainteresowany jest czynnym podatnikiem VAT. Nabyte towary i usługi będą wykorzystane do czynności opodatkowanych, zatem spełnione są warunki określone w art. 86 ustawy o VAT.

Przy założeniu, że nie występują okoliczności negatywne, wymienione w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. VAT, podatek naliczony wynikający z faktur zakupu dotyczących budowy elektrowni może być odliczony na zasadach ogólnych określonych w art. 86 ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność w formie Spółki X. Zainteresowany jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Przedmiotem jego działalności faktycznie realizowanym jest "wytwarzanie produktów przemiału zbóż". Wnioskodawca zamierza rozszerzyć przedmiot działalności o "wytwarzanie, przesyłanie i dystrybucję energii elektrycznej". Przyszły przedmiot działalności został wpisany do jego rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez KRS. Realizowany i przyszły przedmiot działalności w całości podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Zainteresowany jest czynnym podatnikiem VAT. Nabyte towary i usługi będą wykorzystane do czynności opodatkowanych. Wnioskodawca stara się o dofinansowanie budowy elektrowni wiatrowej z funduszy Unii Europejskiej. Przewidywana dotacja wynosić będzie około 50% nakładów poniesionych na budowę elektrowni wiatrowej.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie zostanie spełniony podstawowy warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy, czyli nabywane towary i usługi będą miały związek ze sprzedażą opodatkowaną, tym samym Spółce będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na zakup maszyn, urządzeń, materiałów i usług związanych z budową elektrowni wiatrowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl