ILPP2/443-992/11-4/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 września 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-992/11-4/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2011 r. (data wpływu 24 czerwca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 sierpnia 2011 r. (data wpływu 26 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów i nieodpłatnego świadczenia usług oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług związanych z organizowanymi imprezami - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów i nieodpłatnego świadczenia usług oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług związanych z organizowanymi imprezami.

Pismem z dnia 24 sierpnia 2011 r. (data wpływu 26 sierpnia 2011 r.) uzupełniono przedmiotowy wniosek w zakresie przedstawionego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej również Stowarzyszenie lub Towarzystwo "A" jest Stowarzyszeniem mającym status organizacji pożytku publicznego. Towarzystwo "A" jest inspirowane etyką chrześcijańską, co łączy się z postawą tolerancji w stosunku do ludzi i innych światopoglądów i zgodne jest z tradycją i doświadczeniami narodu polskiego. Celem Stowarzyszenia jest szerzenie kultury fizycznej wśród społeczeństwa przez prowadzenie gimnastyki indywidualnej i grupowej oraz innych dyscyplin o charakterze sportowym i ogólnorozwojowym w tym form aktywnego wypoczynku dla podnoszenia dzielności, spójni i ofiarności za swoje czyny, poczucia obowiązku wobec Ojczyzny i wszelkich cnót obywatelskich, stanowiących podstawy miłości Boga i Ojczyzny.

Do osiągnięcia powyższych celów Towarzystwo "A" dąży za pomocą:

a.

pielęgnowania rozwoju fizycznego, a w szczególności: udzielania nauki systematycznej gimnastyki, prowadzenia gier i zabaw ruchowych, lekkiej atletyki, prowadzenia ćwiczeń stosowanych jak: pływanie, narciarstwo, jazdy konnej itp., wreszcie ćwiczeń w obronie własnej, jak np. karate,

b.

organizowania młodzieży w drużyny młodzieży sokolej, tworzenia dla niej kursów, urządzanie ćwiczeń, wycieczek i kolonii letnich,

c.

przygotowania młodzieży w stałych drużynach sokolich przez stosowane ćwiczenia i wykłady praktycznego życia,

d.

urządzanie ćwiczeń publicznych, zawodów, wycieczek, gier i zabaw ruchowych i towarzyskich, organizowanie wykładów, kursów i odczytów krzewiących idee i cele Towarzystwa,

e.

rozbudzenia poczucia narodowej i osobistej godności oraz chętnego i bezinteresownego wypełniania obowiązków społecznych i obywatelskich.

Zgodnie ze statutem Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jego celów na zasadach określonych przepisami prawa. Dochód z działalności gospodarczej jest przeznaczany na realizację celów statutowych Towarzystwa "A". Jednakże aktualnie Zainteresowany działalności gospodarczej nie prowadzi, a uzyskiwane dochody pochodzą ze składek członkowskich, dobrowolnych wpłat osób fizycznych lub prawnych, przekazania 1% podatku przez osoby fizyczne, dotacji udzielonej przez gminę oraz ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

W ramach realizacji celów statutowych Stowarzyszenie organizuje w roku 2011 imprezy kulturalno-sportowe. Ich organizacja będzie sfinansowana częściowo ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego Rozwoju Obszarów Wiejskich, na podstawie umowy podpisanej z Marszałkiem województwa. W ramach poszczególnych imprez dofinansowanie ma objąć:

a.

"Turniej (...)" - zakup wyżywienia rozdawanego uczestnikom, wynajem spikera, wynajem sędziów piłkarskich, zakup pucharów i medali, zakup usługi oprawy muzycznej, zakup usługi obsługi turnieju;

b.

"Wianki (...)" - zakup wyżywienia rozdawanego uczestnikom, wynajem sprzętu wodnego, zakup fajerwerków, zakup pucharów i medali, wynajem obsługi sędziowskiej, wynajem spikera, zakup usługi obsługi muzycznej, zakup materiałów na konkursy;

c.

Zlot Członków Towarzystwa (...) - zakup wyżywienia rozdawanego uczestnikom, wynajem sprzętu paintball, wynajem bryczek, usługa przygotowania występu cheerleaderek, zakup usługi oprawy muzycznej.

Wszystkie imprezy mają charakter otwarty, nie jest możliwe określenie ilości uczestniczących w nich osób. Uczestnikami są zarówno członkowie Stowarzyszenia, jak i mieszkańcy gminy.

Zgodnie z zestawieniem rzeczowo-finansowym przewidywana cena jednostkowa wyżywienia podczas imprezy "Wianki (...)" wynosi 4,00 zł brutto, zaś podczas pozostałych dwóch imprez 20,00 zł.

Cena jednostkowa medalu, pucharu, wynosi średnio 30,00 zł brutto. Zakupione usługi są związane z ogólną organizacją imprez i są kierowane do ogółu uczestników.

Stowarzyszenie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towaru i usług.

Ze złożonego uzupełnienia do wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest klubem sportowym w rozumieniu art. 3 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857 z późn. zm.). Działania podejmowane przez Wnioskodawcę mieszczą się w zakresie przedmiotowym art. 2 ustawy o sporcie, który stanowi, iż sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowanie wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach. Sport zaś wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną.

Stowarzyszenie wyjaśniło przy tym, iż wskazane we wniosku imprezy miały charakter sportowo-kulturalny. I tak:

* w ramach Zlotu Rodzin Członków Towarzystwa (...) zorganizowane zostały liczne konkursy zręcznościowe. m.in. łuczniczy, strzelecki, wyścigi rzędów, badminton;

* w ramach XVIII Międzynarodowego Turnieju Piłkarskiego (...) rozegrane zostały zawody-mecze piłki nożnej, w których udział wzięły następujące drużyny: (...);

* w ramach imprezy Wianki (...) rozegrane zostały: otwarty turniej piłki plażowej mężczyzn, otwarty turniej łuczniczy, a dla najmłodszych konkursy plastyczne i muzyczne o tematyce sportowej.

Wnioskodawca wyjaśnił również, iż:

* zakupione usługi i towary, które mają być współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) były konieczne do zorganizowania wymienionych imprez sportowo-kulturalnych i uczestniczenia w nich;

* udział w imprezach był bezpłatny, organizator nie był nastawiony na osiąganie zysków;

* uczestnictwo w imprezach polegało na uprawianiu sportu lub uczestniczeniu w wychowaniu fizycznym;

* w związku z imprezami Zainteresowany nie świadczył usług związanych z działalnością marketingową lub reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania lub wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Ponadto, celem statutowym Stowarzyszenia jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, czemu służyły imprezy opisane we wniosku.

Wobec powyższego, całkowicie może mieć zastosowanie przepis art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług - usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a.

są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b.

świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c.

są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Zainteresowany zaznaczył, iż celem zapytania zawartego we wniosku jest ustalenie, czy wykonywane przez niego czynności w ramach jego działalności statutowej, a ściślej nieodpłatne przekazania towarów i usług w trakcie zorganizowanych przez Towarzystwo imprez kulturalno-sportowych, są czynnościami opodatkowanymi, czy zwolnionymi.

Towarzystwo "A" podkreśliło, że pytanie zawarte we wniosku nie dotyczy całości jego działalności, ale konkretnie nabycia towarów i usług oraz ich dalszego nieodpłatnego przekazania (świadczenia) w związku z trzema imprezami kulturalno-sportowymi, których organizacja mieści się w zakresie jego celów statutowych.

Na marginesie Wnioskodawca wskazał, że wprawdzie jego statut uprawnia go do prowadzenia działalności gospodarczej, to jednak działalności gospodarczej nie wykonuje.

W jego ocenie prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług nie przysługuje mu, gdyż w istocie będą one związane z czynnościami zwolnionymi od podatku - nie będą wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych, o ile organ podatkowy podzieli stanowisko Wnioskodawcy, że czynności nieodpłatnego przekazania towarów i świadczenia usług poczynione przez Towarzystwo Gimnastyczne mieszczą się w zakresie jednego ze wskazanych przepisów prawnych. tj. art. 43 ust. 1 pkt 21, art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) lub art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług.

Dlatego też Wnioskodawca wskazuje, iż:

* imprezy mają charakter otwarty, biorą w nich udział nie tylko członkowie Stowarzyszenia,

* przekazanymi towarami są puchary i medale za udziały w zawodach sportowych,

* rozdawane są słodycze, napoje jako nagrody w konkursach plastycznych dla dzieci,

* nieodpłatnie świadczonymi usługami są przede wszystkim usługi gastronomiczne, ale także udział w grze paintball, przejazd bryczką,

* Towarzystwo "A" zakupuje również usługi związane z obsługą imprez, tj. oprawa muzyczna, pokaz sztucznych ogni, usługi porządkowe.

W związku z tym, iż interpretacja ma stanowić załącznik do wniosku o płatność pomocy w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich Zainteresowany zwraca się z prośbą o możliwe szybkie jej wydanie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług związanych z organizowanymi imprezami.

2.

Czy w związku ze świadczonymi usługami i przekazanymi towarami Stowarzyszenie musi naliczyć i zapłacić podatek należny.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa do odliczenia podatku naliczonego od dokonanych nabyć towarów i usług, jak również nie jest zobowiązany do zapłaty podatku należnego z tytułu organizacji wskazanych we wniosku imprez.

Zdaniem Stowarzyszenia, jego działalność podlega zwolnieniu od podatku na podstawie następujących przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług:

* art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy, który stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi świadczone przez niezależne grupy osób, na rzecz swoich członków, których działalność jest zwolniona od podatku lub w zakresie której członkowie ci nie są uznawani za podatników, w celu świadczenia swoim członkom usług bezpośrednio niezbędnych do wykonywania tej działalności zwolnionej lub wyłączonej od podatku, w przypadku gdy grupy te ograniczają się do żądania od swoich członków zwrotu kosztów do wysokości kwoty indywidualnego udziału przypadającego na każdego z nich w ogólnych wydatkach tych grup, poniesionych we wspólnym interesie, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji;

* art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) ustawy, który stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, realizowane przez organizacje powołane do realizacji celów o charakterze patriotycznym, obywatelskim - w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji;

* art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, który stanowi, że zwalnia się od podatku usługi ścisłe związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a.

są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b.

świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c.

są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym,

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

W ramach Towarzystwa "A" o działają poszczególne działy sportowe, posiadające odrębne kierownictwa - w zakresie różnych dyscyplin sportowych.

W ocenie Stowarzyszenia jego statut wskazuje, iż wypełnia ono zakres podmiotowy przywołanych przepisów. Również działalność, w tym opisane imprezy kulturalno-sportowe, mieszczą się w zakresie przedmiotowym wskazanych przepisów prawnych.

Skoro, działalność Stowarzyszenia jest zwolniona od podatku VAT, to nie będzie ono mogło skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabytych towarów i usług związanych z organizacją wymienionych imprez.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (...).

Przepis art. 88 ust. 4 ustawy stanowi natomiast, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Stowarzyszenie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towaru i usług. W ramach realizacji celów statutowych organizuje w roku 2011 imprezy kulturalno-sportowe. Ich organizacja będzie sfinansowana częściowo ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego Rozwoju Obszarów Wiejskich, na podstawie umowy podpisanej z Marszałkiem województwa. W ramach poszczególnych imprez dofinansowanie ma objąć:

4.

"Turniej (...)" - zakup wyżywienia rozdawanego uczestnikom, wynajem spikera, wynajem sędziów piłkarskich, zakup pucharów i medali, zakup usługi oprawy muzycznej, zakup usługi obsługi turnieju;

5.

"Wianki (...)" - zakup wyżywienia rozdawanego uczestnikom, wynajem sprzętu wodnego, zakup fajerwerków, zakup pucharów i medali, wynajem obsługi sędziowskiej, wynajem spikera, zakup usługi obsługi muzycznej, zakup materiałów na konkursy;

6.

Zlot Członków Towarzystwa (...) - zakup wyżywienia rozdawanego uczestnikom, wynajem sprzętu paintball, wynajem bryczek, usługa przygotowania występu cheerleaderek, zakup usługi oprawy muzycznej.

Uczestnikami są zarówno członkowie Stowarzyszenia, jak i mieszkańcy gminy.

Zainteresowany wskazał, iż jest klubem sportowym w rozumieniu art. 3 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857 z późn. zm.). Działania podejmowane przez Wnioskodawcę mieszczą się w zakresie przedmiotowym art. 2 ustawy o sporcie. Z opisu zawartego we wniosku wynika przy tym, iż imprezy miały charakter sportowo-kulturalny.

Wnioskodawca wyjaśnił również, iż:

* zakupione usługi i towary, które mają być współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW), były konieczne do zorganizowania wymienionych imprez sportowo-kulturalnych i uczestniczenia w nich;

* udział w imprezach był bezpłatny, organizator nie był nastawiony na osiąganie zysków;

* uczestnictwo w imprezach polegało na uprawianiu sportu lub uczestniczeniu w wychowaniu fizycznym;

* w związku z imprezami Zainteresowany nie świadczył usług związanych z działalnością marketingową lub reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania lub wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Ponadto, celem statutowym Towarzystwa "A" jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, czemu służyły ww. imprezy.

Wnioskodawca wskazał również, że wprawdzie jego statut uprawnia go do prowadzenia działalności gospodarczej, to jednak działalności gospodarczej nie wykonuje.

Zainteresowany zaznaczył przy tym, iż celem zapytania zawartego we wniosku jest ustalenie, czy wykonywane przez niego czynności w ramach jego działalności statutowej, a ściślej nieodpłatne przekazania towarów i usług w trakcie zorganizowanych przez Towarzystwo "A" imprez kulturalno-sportowych, są czynnościami opodatkowanymi, czy zwolnionymi.

W niniejszej sprawie udzielenie Wnioskodawcy odpowiedzi na pierwsze pytanie wymaga uprzedniego rozważenia czy w ramach organizowanych imprez towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc odpowiedzi na drugie z zadanych pytań.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 oraz - w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

Według art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Powyższego przepisu nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek (art. 7 ust. 3 ustawy).

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług, musi zostać spełniony warunek wymieniony w ww. przepisie, t.j. brak związku z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie warunku określonego w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto z powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podlega tylko takie nieodpłatne świadczenie usług na rzecz pracowników, które służy celom osobistym pracowników (ich celom bezpośrednio konsumpcyjnym), zatem nie ma żadnego związku z działalnością przedsiębiorstwa podatnika.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazania towarów i usług w trakcie zorganizowanych przez Towarzystwo "A" imprez kulturalno-sportowych nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tych czynności oraz fakt, iż:

* w przypadku towarów nie ma zastosowania art. 7 ust. 2 ustawy, bowiem Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia (brak związku ze sprzedażą opodatkowaną),

* w stosunku do nieodpłatnego świadczenia usług nie będzie miał w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy (świadczenie usług odbędzie się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością).

Zatem, Wnioskodawca w związku ze świadczonymi usługami i przekazanymi towarami nie musi naliczyć i zapłacić podatku należnego VAT.

Tym samym w przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ustawy nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w trakcie zorganizowanych przez Stowarzyszenie imprez kulturalno-sportowych nie są związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Reasumując, Zainteresowany nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług związanych z organizowanymi imprezami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanego w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe, jednakże z uwagi na zastosowanie innej argumentacji niż wskazana przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl