ILPP2/443-981/11-2/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 września 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-981/11-2/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2011 r. (data wpływu 22 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny

Wnioskodawca (dalej: Spółka) jest producentem mebli i wyrobów stolarskich, w tym drzwi przesuwnych typu "garderoba". Za pośrednictwem własnych salonów meblowych Spółka zawiera z klientami umowy na wykonanie usługi modernizacji mieszkania lub budynku mieszkalnego. W ramach tak określonej usługi Spółka dokonuje w miejscu wskazanym przez klienta montażu swoich produktów, w tym w szczególności drzwi przesuwnych. Umowa obejmuje kompleksowy zakres wykonania usługi, tj. wytworzenie podstawowych komponentów, np. drzwi, dostarczenie niezbędnych elementów w miejsce wskazane przez klienta, prawidłowy montaż w miejscu wskazanym przez klienta, jak również wszelkie inne czynności niezbędne do wykonania uzgodnionej usługi. Zakres powyższych czynności może kształtować się w odmienny sposób, w zależności od szczegółowych uzgodnień z danym kontrahentem w ramach danego zlecenia. Podkreślenia wymaga fakt, iż poszczególne elementy składowe świadczonej przez Spółkę usługi mogą być wyodrębnione w umowie lub innych dokumentach, przy czym wyodrębnienie takie ma miejsce jedynie w celach informacyjnych, a cała usługa ma charakter kompleksowy. Również wynagrodzenie za usługę świadczoną przez Spółkę jest określane w sposób łączny, tj. za wykonanie uzgodnionej modernizacji budynku lub lokalu.

Składane przez klientów zamówienia zawierają generalnie wpis określający najistotniejsze elementy budynku lub lokalu, w którym ma zostać dokonana przedmiotowa usługa, w tym także np. określenie powierzchni budynku/lokalu, w którym dokonywana jest modernizacja. W ramach realizacji zlecenia Spółka wykorzystuje określone materiały, w tym w szczególności drzwi przesuwne typu "garderoba", których jest producentem, jak i materiały służące do montażu, które nabywane są od podmiotów trzecich (w szczególności dodatkowe materiały montażowe, takie jak pianki, kleje, wkręty, etc). Czynności montażu dokonywane są fizycznie przez podwykonawców działających na rzecz i zlecenie Spółki. Podkreślenia wymaga fakt, iż poszczególne elementy, w tym drzwi, są na stałe montowane do ścian i po zamontowaniu stanowią zabudowę stałą np. niewykorzystanych wnęk budowlanych, której przeniesienie nie jest co do zasady możliwe bez jej uszkodzenia i/lub przeprowadzenia skomplikowanych prac demontażowych.

Spółka wystąpiła do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (dalej: GUS) z wnioskiem o wydanie klasyfikacji statystycznej świadczonych przez nią usług. W treści wniosku Spółka szczegółowo opisała charakter, rodzaj i warunki świadczenia przez nią usług (w sposób analogiczny jak ma to miejsce w niniejszym opisie stanu faktycznego). Pismem z dnia 19 maja 2011 r. GUS wskazał, iż "wymienione w piśmie usługi wykonania modernizacji mieszkania lub budynku mieszkalnego, w zakresie montażu trwałej zabudowy wnęk lub przestrzeni wnękowych oraz drzwi przesuwanych zamykających określoną przestrzeń, według indywidualnych zamówień klientów mieszczą się w grupowaniu PKWiU 43.32.10.0 "Roboty instalacyjne stolarki budowlanej".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy świadczenie przedmiotowych usług podlega opodatkowaniu VAT przy zastosowaniu stawki w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku świadczenia opisanych w stanie faktycznym usług polegających na modernizacji mieszkania lub budynku mieszkalnego zaliczonego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, Spółka ma możliwość zastosowania dla celów opodatkowania tych transakcji stawki VAT w wysokości 8%.

Spółka pragnie wskazać, iż zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.; dalej: ustawa o VAT), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).

Przez towary, zgodnie z treścią art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, rozumie się zaś rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, zostało zdefiniowane jako każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego w ramach zawieranych z klientami umów Spółka zobowiązuje się nie do dostarczenia określonych towarów, lecz do wykonania kompleksowej usługi polegającej w szczególności na wytworzeniu podstawowych komponentów - np. drzwi, dostarczeniu niezbędnych elementów w miejsce wskazane przez klienta, prawidłowym montażu w miejscu wskazanym przez klienta (co do zasady prawidłowy montaż towarów produkowanych przez Spółkę może być przeprowadzony jedynie przez odpowiedni personel dysponujący odpowiednim doświadczeniem i narzędziami), jak również na wykonaniu wszelkich innych czynności niezbędnych do realizacji uzgodnionej usługi. W związku z powyższym w ocenie Spółki należy uznać, iż w analizowanym stanie faktycznym przedmiotem transakcji, a w konsekwencji przedmiotem opodatkowania, jest odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Na powyższe bez wpływu pozostaje ewentualne wyodrębnienie poszczególnych elementów składowych, takich jak np. wartość montowanych elementów, w treści faktury lub innych stosownych dokumentów (co, jak wskazała Spółka, ma jedynie cel informacyjny).

Zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienia od podatku. l tak, zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Spółka pragnie podkreślić, iż zgodnie z art. 146a ust. 1 ustawy o VAT (wprowadzony do ustawy o VAT z dniem 1 stycznia 2011 r. ustawą z 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej - Dz. U. Nr 238 poz. 1578) stanowi, że w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f przewidującego dalsze podniesienie stawek VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 23%. Z kolei zgodnie z art. 146a ust. 2 ustawy o VAT stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%. Spółka pragnie wskazać, iż stosownie do treści art. 41 ust. 12 ustawy o VAT stawkę podatku w wysokości (obecnie) 8% stosuje się m.in. do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Z kolei zgodnie z art. 41 ust. 12a i 12b ustawy o VAT przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB)w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w PKOB w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego powyżej nie zalicza się:

* budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2;

* lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity wskazane powyżej stawkę podatku w wysokości 8%, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy o VAT). Z treści art. 2 pkt 12 cyt. ustawy o VAT wynika, iż przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11. Spółka pragnie wskazać, iż w stosownych przepisach z zakresu VAT brak jest definicji pojęć użytych w treści art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. W ocenie Spółki, celem określenia zakresu przepisu konieczne jest zatem odwołanie się do wykładni językowej. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego, pod pojęciem modernizacji należy rozumieć "unowocześnienie, uwspółcześnienie czegoś, modernizowanie" zaś pod pojęciem modernizowania "unowocześnianie, uwspółcześnianie" (Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998). Mając na względzie przywołane powyżej definicje, w ocenie Spółki należy przyjąć, iż opisane w niniejszym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej usługi mieszczą się w zakresie czynności wymienionych w treści art. 41 ust. 12, w tym w szczególności mogą one zostać zakwalifikowane jako modernizacja lub przebudowa obiektów budowlanych. Powyższy sposób zakwalifikowania został również potwierdzony przez GUS, który uznał "wymienione w piśmie usługi wykonania modernizacji mieszkania lub budynku mieszkalnego, w zakresie montażu trwałej zabudowy wnęk lub przestrzeni wnękowych oraz drzwi przesuwanych zamykających określoną przestrzeń, według indywidualnych zamówień klientów za mieszczące się w grupowaniu PKWiU 43.32.10.0 "Roboty instalacyjne stolarki budowlanej". Z powyższego wynika, iż montaż trwałej zabudowy wnęk lub przestrzeni wnękowych oraz drzwi przesuwnych, kwalifikowanych jako "roboty instalacyjne stolarki budowlanej", należy uznać za modernizację mieszkania lub budynku mieszkalnego. Na marginesie należy również wskazać, iż stosownie do treści obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Skoro zatem art. 41 ust. 12 ustawy o VAT nie odsyła do odpowiednich klasyfikacji PKWiU, w ocenie Spółki wystarczającym do uznania, iż Spółka ma prawo do zastosowania preferencyjnej stawki VAT, jest fakt, iż świadczone przez Spółkę usługi mieszczą się w zakresie jednego z pojęć wskazanych w przywołanym przepisie. Jak zostało wskazane powyżej, uzyskana przez Spółkę klasyfikacja statystyczna może być wykorzystana jedynie pomocniczo. Reasumując, Spółka wnosi o potwierdzenie, iż dla czynności opisanych w stanie faktycznym może ona stosować stawkę podatku w wysokości 8%, o ile wykonywane są one w obiektach budownictwa mieszkaniowego w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, objętych społecznym programem mieszkaniowym. Natomiast w przypadku budownictwa nieobjętego społecznym programem mieszkaniowym (tj. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300m2 oraz lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150m2), Spółka jest uprawniona do stosowania preferencyjnej stawki VAT w wysokości 8% tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej te obiekty do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Spółka pragnie również podkreślić, iż możliwość stosowania stawki VAT w wysokości odpowiednio 7% albo 8% w odniesieniu do usług świadczonych w analogicznych stanach faktycznych została potwierdzona przez władze skarbowe w licznych interpretacjach indywidualnych odnoszących się zarówno do stanów faktycznych zaistniałych przed, jak i po dniu 1 stycznia 2011 r. Przykładowo, możliwość stosowania preferencyjnej stawki VAT została potwierdzona w: interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie dnia 22 kwietnia 2011 r. (sygn. IPPP1-443-202/11-2/lGo), interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu dnia 22 lutego 2011 r. (sygn. ILPP1/443-1251/10-4/KŁ), interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy dnia 11 stycznia 2011 r. (sygn. ITPP1/443-1015/10/BK).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Artykuł 2 pkt 6 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Ponadto, art. 8 ust. 1 ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W tym miejscu należy zauważyć, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. zmianie uległy stawki podatku od towarów i usług. Stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Według art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Artykuł 41 ust. 12b ustawy stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z tym rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

Jednocześnie na podstawie § 7 ust. 1 pkt 2 i pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

* robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;

* robót konserwacyjnych dotyczących:

a.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

b.

lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 7 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest producentem mebli i wyrobów stolarskich, w tym drzwi przesuwnych typu "garderoba". Za pośrednictwem własnych salonów meblowych Spółka zawiera z klientami umowy na wykonanie usługi modernizacji mieszkania lub budynku mieszkalnego. W ramach tak określonej usługi Spółka dokonuje w miejscu wskazanym przez klienta montażu swoich produktów, w tym w szczególności drzwi przesuwnych. Umowa obejmuje kompleksowy zakres wykonania usługi, tj. wytworzenie podstawowych komponentów, np. drzwi, dostarczenie niezbędnych elementów w miejsce wskazane przez klienta, prawidłowy montaż w miejscu wskazanym przez klienta, jak również wszelkie inne czynności niezbędne do wykonania uzgodnionej usługi.

W związku z tym, że przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie definiują pojęć "budowa", "remont", "modernizacja" "przebudowa" "roboty budowlane", należy dokonać ich wykładni w oparciu o przepisy z innych dziedzin.

W myśl art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o:

* budowie - należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego (pkt 6),

* robotach budowlanych - należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7),

* przebudowie - należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; (...) (pkt 7a),

* remoncie - należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych, polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym (pkt 8).

W znaczeniu słownikowym ("Współczesny słownik języka polskiego", red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), "remont" oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast "montaż" to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli; zakładanie instalacji. Z kolei "instalować" oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne.

Modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej (źródło: Wikipedia, wolna encyklopedia).

Wskazać należy, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca wykonuje usługę modernizacji mieszkania lub budynku mieszkalnego polegającą na montażu swoich produktów, w tym w szczególności drzwi przesuwnych. W ramach realizacji zlecenia Spółka wykorzystuje określone materiały, w tym w szczególności drzwi przesuwne typu "garderoba", których jest producentem, jak i materiały służące do montażu, które nabywane są od podmiotów trzecich (w szczególności dodatkowe materiały montażowe, takie jak pianki, kleje, wkręty, etc). Czynności montażu dokonywane są fizycznie przez podwykonawców działających na rzecz i zlecenie Spółki. Podkreślenia wymaga fakt, iż poszczególne elementy, w tym drzwi, są na stałe montowane do ścian i po zamontowaniu stanowią zabudowę stałą np. niewykorzystanych wnęk budowlanych, której przeniesienie nie jest co do zasady możliwe bez jej uszkodzenia i/lub przeprowadzenia skomplikowanych prac demontażowych.

Odnosząc wskazany wyżej stan prawny do przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, iż świadczonych przez Wnioskodawcę usług w zakresie wykonania stałej zabudowy wnęk oraz usług montażu drzwi przesuwnych nie można uznać za konserwację, remont, modernizację, a także budowę, bowiem czynności te nie dotyczą substancji samego budynku. Stała zabudowa wnęk jak również drzwi przesuwne zamykające trwałą zabudowę wnęk należy uznać za wyposażenie budynku (lokalu), a fakt trwałego ich przytwierdzenia do ścian, podłoża i sufitu, w przedmiotowej sprawie, pozostaje bez znaczenia bowiem nie nastąpi zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego budynku.

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów obowiązujących od dnia 1 stycznia 2011 r., stwierdzić należy, że do opisanych we wniosku usług polegających na montażu trwałej zabudowy wnęk lub przestrzeni wnękowych oraz drzwi przesuwanych zamykających określoną przestrzeń w budynkach mieszkalnych lub mieszkaniach zastosowanie ma stawka 23%, bowiem czynności te nie stanowią usług wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jak również usług, o których mowa w § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. A zatem Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska, przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej towarów będących przedmiotem wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl