ILPP2/443-98/12-2/AKr

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-98/12-2/AKr

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 stycznia 2012 r. (data wpływu 24 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

* prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania wkładu Spółek GK w postaci wynagrodzenia pracowników,

* nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowania wkładu Spółek GK w postaci pieniężnej.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wkładu Spółek GK w postaci wynagrodzenia pracowników oraz w postaci pieniężnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka (dalej: "A") zawarła w dniu 26 maja 2011 r. z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (dalej "PARP") Umowę o Dofinansowanie Projektu w Ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (dalej "Umowa o Dofinansowanie"). Według tej Umowy, beneficjentem jest nie tylko A (wg nomenklatury Umowy o Dofinansowanie - "Beneficjent"), ale także przedsiębiorca, który otrzymał pomoc (wg nomenklatury Umowy o Dofinansowanie - "Beneficjent Prywatny"), czyli spółki należące do Grupy Kapitałowej (dalej "Spółki GK").

Z Umowy o Dofinansowanie, w szczególności z załączników do niej, wynika, że kwota wsparcia finansowego jest przekazywana bezpośrednio A, ale jednym z warunków tego wsparcia jest wniesienie wkładów przez A i Spółki GK.

Przedmiotem dofinansowania będzie Projekt, który polega na dokształcaniu pracowników podmiotów uczestniczących w tym Projekcie, w zakresie cech pracowniczych, które w efekcie powinny doprowadzić do zwiększenia możliwości i efektywności tych pracowników w pracy (główny cel). W ramach Projektu pojawią się wydatki dokonywane bezpośrednio przez A, na podstawie faktur wystawianych przez świadczeniodawców. Z opłacanych świadczeń korzystać będzie A i Spółki GK. Mając na uwadze zobowiązania zaciągnięte wobec PARP, w celu określenie warunków współpracy w ramach Projektu z Umowy o Dofinansowanie, A zamierza zawrzeć ze Spółkami GK uczestniczącymi w Projekcie umowy o współpracy. Z umów tych wynikają obowiązki obu stron służące wywiązaniu się z Umowy o Dofinansowanie, czyli celem umów było zabezpieczenie podstaw uzyskania beneficjum przez A i Spółki GK, i strony tych umów nie świadczą sobie wzajemnie. Spośród innych obowiązków, zasadniczego znaczenia z podatkowego punktu widzenia nabiera obowiązek wniesienia przez Spółki GK wkładu własnego w formie pieniężnej i niepieniężnej (w formie wynagrodzenia pracowników). Pojawią się zatem przepływy finansowe pomiędzy PARP a A, jako dofinansowanie ww. Projektu, oraz pomiędzy A a Spółkami, tytułem wkładów pieniężnych Spółek GK w Projekt. W konsekwencji, z wydatkowanej kwoty netto (podatek od towarów i usług jest wydatkiem niekwalifikowalnym w ramach Projektu i pokrywanym przez A własnymi środkami pieniężnymi), którą ponosić będzie A, w formie pieniężnej 88,17% jest dofinansowywane przez PARP, a 7,87% przez Spółki GK, jako ich wkład prywatny w otrzymywane wsparcie, z tym jednak zastrzeżeniem, że wskazane udziały procentowe mogą ulegać zmianom w trakcie trwania Projektu.

A, jak i Spółki GK są zarejestrowanymi i czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług. A, jak i Spółki GK wykonują wyłącznie czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (towary i usługi nabywane w ramach Projektu nie będą służyły działalności zwolnionej lub niepodlegającej podatkowi od towarów i usług).

A w ramach Projektu będzie ponosił wydatki na usługi szkoleniowe. Usługi te świadczone będą przed podmiot zewnętrzny, nie związany z A. Wkłady Spółek GK dokumentowane będą notami księgowymi, gdyż nie stanowią one zapłaty (wynagrodzenia) za świadczenia na ich rzecz ze strony A. Projekt ma posłużyć rozwojowi pracowników A i Spółek GK w oparciu o przyjętą i realizowaną w sieci "A" Strategię Gospodarczą osiągnięcia przewagi konkurencyjnej w handlu. Pracownicy będą brali udział w szkoleniach, które spowodują wzrost ich umiejętności, co będzie miało przełożenie na jakość usług świadczonych przez sieć "A". Zarówno A, jak i Spółki GK mają skorzystać z Projektu przede wszystkim poprzez podniesienie umiejętności przywódczych, interpersonalnych i menedżerskich kadry kierowniczej, wzrost wiedzy i umiejętności kupców i branżystów, wzrost wiedzy i umiejętności handlowych, wzrost kompetencji pracowniczych oraz utrwalenie wartości korporacyjnych (szacunek, zaufanie, wolny rynek).

Dofinansowanie w ramach Projektu dotyczyć będzie kosztów ogólnych Projektu (nie będzie formą dofinansowania sprzedaży towarów lub usług).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wkład Spółek GK powinien zostać opodatkowany podatkiem od towarów i usług, a jeśli tak, to czy tylko w części odpowiadającej wkładowi pieniężnemu, i według jakiej stawki podatkowej, w szczególności, czy wystąpi tu zwolnienie od podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, wpłaty dokonywane przez Spółki GK uczestniczące w Programie nie są zapłatą (wynagrodzeniem) za świadczenia A i mają wyłącznie charakter formalny (techniczny), wynikający z warunków udzielenia finansowania i zawartych pomiędzy A, a Spółkami GK umów o współpracy, które mają charakter prawny umów o współdziałanie (kooperacji) (analogicznie wyrok NSA z 9 października 2008 r., I FSK 291/08). Przepływy pieniężne nie stanowią odpłatności za usługę, lecz służą one tylko i wyłącznie zasileniu rachunku bankowego wykorzystywanego do rozliczania Projektu, i dlatego nie stanowią podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania wkładu Spółek GK w postaci wynagrodzenia pracowników,

* nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowania wkładu Spółek GK w postaci pieniężnej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Analiza powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, iż włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlegają opodatkowaniu istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności - nie podlega opodatkowaniu.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca (dalej: "A") zawarł w dniu 26 maja 2011 r. z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości ("PARP") Umowę o Dofinansowanie Projektu w Ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (dalej "Umowa o Dofinansowanie"). Według tej Umowy, beneficjentem jest nie tylko A, ale także przedsiębiorca, który otrzymał pomoc, czyli spółki należące do Grupy Kapitałowej (dalej "Spółki GK"). Z Umowy o Dofinansowanie, w szczególności z załączników do niej, wynika, że kwota wsparcia finansowego jest przekazywana bezpośrednio A, ale jednym z warunków tego wsparcia jest wniesienie wkładów przez A i Spółki GK. Przedmiotem dofinansowania będzie Projekt, który polega na dokształcaniu pracowników podmiotów uczestniczących w tym Projekcie, w zakresie cech pracowniczych, które w efekcie powinny doprowadzić do zwiększenia możliwości i efektywności tych pracowników w pracy (główny cel). W ramach Projektu pojawią się wydatki dokonywane bezpośrednio przez A, na podstawie faktur wystawianych przez świadczeniodawców. Z opłacanych świadczeń korzystać będzie A i Spółki GK. A zamierza zawrzeć ze Spółkami GK uczestniczącymi w Projekcie umowy o współpracy. Z umów tych wynikają obowiązki obu stron służące wywiązaniu się z Umowy o Dofinansowanie, czyli celem umów było zabezpieczenie podstaw uzyskania beneficjum przez A i Spółki GK, i strony tych umów nie świadczą sobie wzajemnie. Spośród innych obowiązków, zasadniczego znaczenia z podatkowego punktu widzenia nabiera obowiązek wniesienia przez Spółki GK wkładu własnego w formie pieniężnej i niepieniężnej (w formie wynagrodzenia pracowników). Pojawią się zatem przepływy finansowe pomiędzy PARP a A, jako dofinansowanie ww. Projektu, oraz pomiędzy A a Spółkami, tytułem wkładów pieniężnych Spółek GK w Projekt. W konsekwencji, z wydatkowanej kwoty netto (podatek od towarów i usług jest wydatkiem niekwalifikowalnym w ramach Projektu i pokrywanym przez A własnymi środkami pieniężnymi), którą ponosić będzie A, w formie pieniężnej 88,17% jest dofinansowywane przez PARP, a 7,87% przez Spółki GK, jako ich wkład prywatny w otrzymywane wsparcie, z tym jednak zastrzeżeniem, że wskazane udziały procentowe mogą ulegać zmianom w trakcie trwania Projektu.

A w ramach Projektu będzie ponosił wydatki na usługi szkoleniowe. Usługi te świadczone będą przed podmiot zewnętrzny, nie związany z A. Wkłady Spółek GK dokumentowane będą notami księgowymi, gdyż nie stanowią one zapłaty (wynagrodzenia) za świadczenia na ich rzecz ze strony A. Projekt ma posłużyć rozwojowi pracowników A i Spółek GK w oparciu o przyjętą i realizowaną w sieci "A" Strategię Gospodarczą osiągnięcia przewagi konkurencyjnej w handlu. Pracownicy będą brali udział w szkoleniach, które spowodują wzrost ich umiejętności, co będzie miało przełożenie na jakość usług świadczonych przez sieć "A". Zarówno A, jak i Spółki GK mają skorzystać z Projektu przede wszystkim poprzez podniesienie umiejętności przywódczych, interpersonalnych i menedżerskich kadry kierowniczej, wzrost wiedzy i umiejętności kupców i branżystów, wzrost wiedzy i umiejętności handlowych, wzrost kompetencji pracowniczych oraz utrwalenie wartości korporacyjnych (szacunek, zaufanie, wolny rynek). Dofinansowanie w ramach Projektu dotyczyć będzie kosztów ogólnych Projektu (nie będzie formą dofinansowania sprzedaży towarów lub usług).

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie na realizację projektu finansowanego w części ze środków Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Otrzymane dofinansowanie stanowi zwrot kosztów poniesionych w związku z realizacją Projektu, polegającego na organizacji szkoleń (dokształcania) pracowników podmiotów uczestniczących w Projekcie. Wobec tego przyznana na taki cel dotacja nie spełnia przesłanki dotacji wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie stanowi obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż skoro pozyskana dotacja przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów ogólnych Projektu, to oznacza, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. W konsekwencji, w związku z realizacją Projektu w części dofinansowanej ze środków Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Wnioskodawca nie otrzymuje wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Tym samym dotacja z PARP, czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów, nie stanowi czynności opodatkowanej VAT. Czynność ta nie została bowiem wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że poza finansowaniem realizowanego Projektu w postaci dotacji Wnioskodawca otrzymuje również dofinansowanie w postaci wkładu własnego w formie pieniężnej od Spółek GK.

Powyższe wpłaty w formie wkładu pieniężnego Spółek GK stanowią wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu. Wkład własny Spółek GK jest związany z konkretnym konsumentem konkretnego szkolenia, w związku z czym jest bezpośrednio związany ze świadczeniem usług szkoleniowych.

Tym samym, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, otrzymany wkład własny pieniężny stanowi obrót, podlegający opodatkowaniu według stawki właściwej dla danej usługi. Bowiem z przepisu art. 29 ust. 1 ustawy wynika, iż na obrót składają się: kwota należna obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy (pomniejszona o kwotę należnego podatku), jak również otrzymane przez podatnika dotacje (mające wpływ na cenę usługi). Tak więc, wkłady własne uznaje się za wynagrodzenie za świadczone usługi szkoleniowe.

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki obniżone oraz zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto, zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20, rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77/1). Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 282/2011 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej.

Przepis art. 44 rozporządzenia nr 282/2011 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Należy zaznaczyć, iż szkolenia będące przedmiotem wniosku skierowane są do pracowników podmiotów uczestniczących w Projekcie. Projekt ma posłużyć rozwojowi pracowników A i Spółek GK. Pracownicy będą brali udział w szkoleniach, które spowodują wzrost ich umiejętności, co będzie miało przełożenie na jakość usług świadczonych przez sieć "A". Zarówno A, jak i Spółki GK mają skorzystać z Projektu przede wszystkim poprzez podniesienie umiejętności przywódczych, interpersonalnych i menedżerskich kadry kierowniczej, wzrost wiedzy i umiejętności kupców i branżystów, wzrost wiedzy i umiejętności handlowych, wzrost kompetencji pracowniczych oraz utrwalenie wartości korporacyjnych (szacunek, zaufanie, wolny rynek).

Biorąc pod uwagę przedstawione powyżej przepisy prawa oraz stan faktyczny sprawy należy stwierdzić, że tak scharakteryzowane usługi szkoleniowe należy uznać za usługi kształcenia zawodowego. Nie można jednak stwierdzić, aby warunek finansowania w co najmniej 70% ze środków publicznych został spełniony. Jak już powyżej stwierdzono, otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie podlega opodatkowaniu. Zatem - jak Wnioskodawca wskazał - przyznane środki nie będą stanowiły dopłaty do ceny świadczonych usług. Wynagrodzeniem będzie za to wkład własny (pieniężny) przedsiębiorcy stanowiący dla Niego 100% ceny danego szkolenia. Tak więc nie można uznać, iż kryterium finansowania ze środków publicznych przewidziane w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia zostanie spełnione.

Z kolei, w kwestii wkładu własnego w postaci wynagrodzeń pracowników, stwierdzić należy, iż wkład ten jest niewątpliwie związany z konkretnym konsumentem realizowanego programu szkoleniowego i jest bezpośrednim kosztem szkolenia. Jednakże wkład własny Spółek GK w formie wynagrodzenia uczestników szkolenia, nie stanowi zapłaty za usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz beneficjentów. Wynagrodzenie za pracę to obligatoryjne świadczenie należne pracownikowi od pracodawcy. Wynagrodzenia te stanowią wprawdzie element kalkulacyjny szkolenia, lecz same w sobie nie są przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT.

Reasumując, wkład Spółek GK w postaci pieniężnej jest opodatkowany podatkiem od towarów i usług według podstawowej 23% stawki podatku VAT, pod warunkiem, iż w przedmiotowej sprawie nie zachodzą przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a i b. Natomiast wkład w postaci wynagrodzenia pracowników nie jest opodatkowany podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wkładu Spółek GK w postaci wynagrodzenia pracowników oraz w postaci pieniężnej. Natomiast, kwestia dotycząca stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji z dnia 24 kwietnia 2012 r., nr ILPP2/443-98/11-3/AKr.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl