ILPP2/443-971/10-5/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 września 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-971/10-5/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2010 r. (data wpływu 28 czerwca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 września 2010 r. (data wpływu 13 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup usług w zakresie wywozu i unieszkodliwienia odpadów, w których zawarto termin płatności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup usług w zakresie wywozu i unieszkodliwienia odpadów, w których zawarto termin płatności. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 8 września 2010 r. (data wpływu 13 września 2010 r.), w którym zrezygnowano z pytania nr 5 postawionego we wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (Spółka) prowadzi działalność w zakresie zbierania, przetwarzania i unieszkodliwiania odpadów oraz ich zagospodarowania (PKWiU 90.0).

Na usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwienia odpadów, usługi sanitarne i pokrewne o symbolu PKWiU 90.0 składają się m.in. następujące usługi:

1.

Usługi w zakresie wywozu i zagospodarowania śmieci i odpadków (PKW1U 90.00.2),

2.

Usługi w zakresie wywożenia odpadów (PKWiU 90.00.21),

3.

Usługi w zakresie spalania odpadów (PKWiU 90.00.22),

4.

Usługi w zakresie wywozu i zagospodarowania odpadów, pozostałe (PKWiU 90.00.23),

5.

Usługi specjalne w zakresie obróbki odpadów (PKWiU 90.00.24).

W ramach ww. działalności, Spółka zawiera umowy z podmiotami udostępniającymi/ przekazującymi odpady, jak również odbierającymi odpady od Spółki. Z uwagi na sposób uregulowania warunków rozliczenia transakcji, zawarte umowy można podzielić na dwie grupy:

* Pierwsza grupa obejmuje umowy, których postanowienia wskazują termin płatności faktur liczony w dniach od daty wystawienia faktury VAT (np. 14 dni od dnia wystawienia faktury) lub od dnia odbioru odpadów (np. 14 dni od dnia odbioru odpadów). W tym przypadku Spółka jest w stanie precyzyjnie określić termin płatności przedmiotowych faktur przez kontrahentów.

* W drugiej grupie umów termin płatności jest liczony w dniach od daty otrzymania/ dostarczenia faktury VAT (np. 14 dni od dnia dostarczenia faktury). W przypadku tej grupy umów, Spółka nie jest w stanie określić dokładnego terminu płatności faktur z uwagi na fakt, iż nie ma wpływu na termin otrzymania faktury przez kontrahenta.

Spółka wystawia faktury VAT na koniec umówionego okresu rozliczeniowego, w zależności od postanowień danej umowy. Faktury dokumentujące nabycie przez Spółkę usług w zakresie wywozu i unieszkodliwienia odpadów zawierają informację jakiego okresu dotyczą oraz informację dotyczącą terminu ich płatności.

Niejednokrotnie w ramach świadczonych usług wywozu i zagospodarowania odpadów, Spółka jest obowiązana do transportu odpadów na rzecz kontrahenta. Odpady są w tym przypadku zazwyczaj transportowane samochodami należącymi do Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupionych przez Spółkę usług w zakresie wywozu i unieszkodliwienia odpadów - w sytuacji gdy faktura zawiera informację jakiego okresu dotyczy - powstaje w rozliczeniu za okres, w którym przypada termin płatności, bez względu na fakt czy umowa reguluje termin płatności.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupionych przez Spółkę usług w zakresie wywozu i unieszkodliwienia odpadów - w sytuacji, gdy faktura zawiera informację jakiego okresu dotyczy - powstaje w rozliczeniu za okres, w którym przypada termin płatności, bez względu na fakt czy umowa reguluje termin płatności.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 3 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w przypadku nabycia towarów i usług, o których mowa w art. 19 ust. 13 pkt 1 ustawy o VAT, powstaje w rozliczeniu za okres, w którym przypada termin płatności, o ile faktura zawiera informację, jakiego okresu dotyczy.

Przepis art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. c ustawy o VAT reguluje szczególny obowiązek podatkowy (tekst jedn.: z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie) dla rozliczeń z tytułu świadczenia usług wymienionych w poz. 138 i poz. 153 załącznika nr 3 do ustawy (tekst jedn.: usług w zakresie rozprowadzania wody, usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych).

Z powyższego wynika, iż moment powstania prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określony w art. 86 ustawy o VAT jest uzależniony jedynie od faktu czy faktura zawiera informację jakiego okresu dotyczy. Bez wpływu na powyższe pozostaje natomiast fakt, czy termin płatności został uregulowany w umowie, czy też nie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup usług w zakresie wywozu i unieszkodliwienia odpadów, w których zawarto termin płatności. Natomiast w kwestii dotyczącej opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup usług w zakresie wywozu i unieszkodliwienia odpadów, w których zawarto termin płatności została wydana odrębna interpretacja indywidualna nr ILPP2/443-971/10-6/EN z dnia 22 września 2010 r.

Ponadto w części wniosku dotyczącej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zakresie obowiązku podatkowego oraz w zakresie stawki podatku zostały wydane interpretacje indywidualne nr ILPP2/443-971/10-3/EN, ILPP2/443-971/10-4/EN, ILPP2/443 -971/10-7/EN i ILPP2/443-971/10-8/EN z dnia 22 września 2010 r.

Natomiast w zakresie pytania nr 5 postawionego we wniosku wydano postanowienie o umorzeniu postępowania nr ILPP2/443-971/10-9/EN z dnia 22 września 2010 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl