ILPP2/443-968/10-4/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 września 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-968/10-4/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 24 czerwca 2010 r. (data wpływu 28 czerwca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 sierpnia 2010 r. (data wpływu 30 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. "Rewitalizacja Centrum Miasta (...)" oraz Zagospodarowania terenu łączącego Miejskie Centrum Informatyczno-Biblioteczne z Kinoteatrem (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. "Rewitalizacja Centrum Miasta (...)" oraz "Zagospodarowania terenu łączącego Miejskie Centrum Informatyczno-Biblioteczne z Kinoteatrem (...)". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 sierpnia 2010 r. (data wpływu 30 sierpnia 2010 r.), w którym przedstawiono własne stanowisko w zakresie pytania nr 1 zadanego we wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca przystąpi do realizacji projektu pn. "Rewitalizacja Centrum Miasta", współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś priorytetowa: VI Odnowa obszarów miejskich, działanie VI.1 Rewitalizacja Obszarów Problemowych. W ramach powyższego projektu przewiduje się realizację zadań inwestycyjnych pod nazwą: "Przebudowa płyty Placu (...)" oraz "Zagospodarowanie terenu łączącego Miejskie Centrum Informatyczno-Biblioteczne z Kinoteatrem (...)".

Teren objęty projektem znajduje się w centrum miasta. Centrum miasta znacznie obciążone jest ruchem samochodowym, co stwarza zagrożenie dla mieszkańców oraz negatywnie wpływa na jakość życia w mieście. Wzmożony ruch kołowy w centrum, a także nieuporządkowanie strefy parkowania pojazdów są czynnikiem zmniejszającym jego walory turystyczne i środowiskowe. Realizacja zadania umożliwi poprawę funkcjonalności ruchu kołowego. Niewątpliwie poprawi też estetykę przestrzeni, co pozytywnie wpłynie na postrzeganie miasta zarówno przez turystów, jak i inwestorów.

Projekt przewiduje przebudowę infrastruktury w postaci sieci gazowej, kanalizacji deszczowej, kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej znajdującej się pod płytą placu i przejściami na ul. Tkacką, przebudowę ciągów komunikacyjnych, wymianę nawierzchni placu i przejść, nowe oświetlenie, miejsca parkingowe, budowę elementów małej architektury, wyposażenie placu w meble uliczne, zagospodarowanie zielenią niską i wysoką. Na północ od fontanny, między jezdnią północną a pierzeją północną placu lokalizuje się miejsca na ogródki letnie, ogródki oddzielono od siebie pasami niskiej zieleni. Na południe od założenia wodnego między fontanną a południową jezdnią powstanie plac na imprezy masowe.

Powstaną również nowe obiekty kubaturowe: budynek toalety publicznej z kioskiem, budynek informacji turystycznej z kioskiem oraz dwa mniejsze budynki przeznaczone na inne usługi.

Zagospodarowanie terenu łączącego Miejskie Centrum Informatyczno-Biblioteczne z Kinoteatrem (...) to przede wszystkim utworzenie strefy parkowania dla klientów korzystających z usług Kinoteatru i "B" oraz strefy ruchu pieszego wraz z zielenią. Ponadto, przewiduje się infrastrukturę w postaci: oświetlenia, kanalizacji sanitarnej, sieci wodociągowej i kanalizacji deszczowej. Na kanalizacji deszczowej odwadniającej tereny i parkingi obiektu przewiduje się montaż separatora substancji ropopodobnych.

Inwestycje powyżej opisane należą do zadań własnych gminy w zakresie: utrzymania gminnych dróg, ulic, placów, organizacji ruchu drogowego oraz ochrony środowiska (zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Zainteresowany jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Przebudowana i zmodernizowana infrastruktura w postaci kanalizacji deszczowej kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej, po oddaniu do użytku stanie się rzeczowym trwałym majątkiem Wnioskodawcy o wartości poniesionych nakładów na jego wytworzenie.

Zamierza on wnieść aportem do swej Spółki pod nazwą "A" wybudowaną infrastrukturę. Udziały w wyżej wymienionej Spółce w 100% posiada Zainteresowany. Spółka po otrzymaniu przedmiotowej kanalizacji deszczowej będzie świadczyła opodatkowane usługi komunalne w zakresie odprowadzenia wód opadowych i roztopowych na rzecz Wnioskodawcy, opodatkowane usługi komunalne w zakresie dostarczenia wody i odprowadzania ścieków sanitarnych na rzecz mieszkańców gminy.

W związku ze zmianą stanu prawnego od dnia 1 kwietnia 2009 r., nowe inwestycje wnoszone do Spółki w formie aportu są opodatkowane podatkiem VAT na ogólnych zasadach, dlatego też nakłady te uzyskują możliwość odliczenia podatku VAT. W tej sytuacji Zainteresowany zamierza od nakładów inwestycyjnych ponoszonych po dniu 31 marca 2009 r. dokonywać na bieżąco odliczenia podatku VAT naliczonego i ujmować go w miesięcznych rozliczeniach z urzędem skarbowym w deklaracjach VAT-7. Wniesienie do Spółki omawianego aportu nastąpi na podstawie uchwały Rady Miejskiej i zostanie udokumentowane wystawioną przez Wnioskodawcę na Spółkę fakturą VAT na całą wartość wnoszonej w formie aportu i inwestycji.

Podstawę naliczenia należnego podatku VAT stanowić będzie wartość rynkowa wniesionego wkładu niepieniężnego, pomniejszona o kwotę podatku. Wobec powyższego, podatek ten będzie Zainteresowanemu przez Spółkę wypłacony.

Nowowybudowane obiekty zarządzane będą przez powołaną przez Wnioskodawcę Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, w której będzie on posiadał 100% udziałów. Spółce tej zostanie przekazany pozostały majątek, tj. teren Płyty Placu (...), drogi, miejsca parkingowe, oświetlenie, schody oraz zagospodarowany teren łączący Miejskie Centrum Informatyczno-Biblioteczne z Kinoteatrem (...) w użyczenie na podstawie umowy cywilno-prawnej. Zadaniem powołanego podmiotu będzie zarządzanie powierzonym majątkiem, poprzez między innymi pobieranie opłat i rozliczanie dochodu uzyskanego z parkometrów, dzierżawy budynków, ogródków letnich i innych urządzeń. Uzyskany dochód będzie wykorzystywany na bieżące utrzymanie całego powierzonego majątku, tj. pokrycie kosztów bieżącego utrzymania budynków, parkingów, fontann, ogródków letnich, placu na imprezy masowe oraz pielęgnacji zieleni i kosztów oświetlenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy podatek VAT naliczony, znajdujący się w kosztach budowy infrastruktury, tj. kanalizacji deszczowej i odwodnienia, kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej będzie podlegał odliczeniu.

2.

Czy istnieje możliwość prawna odzyskania podatku od towarów i usług naliczonego od poniesionych nakładów na wytworzenie majątku w postaci: dróg, schodów, budynków, ogródków letnich, fontann, miejsc parkingowych oraz oświetlenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, przy realizacji inwestycji współfinansowanej z Unii Europejskiej pn. "Rewitalizacja Centrum Miasta (...), Zagospodarowanie terenu łączącego Miejskie Centrum Informatyczno-Biblioteczne z Kinoteatrem (...)" nie będzie przysługiwało mu prawo do odzyskania podatku VAT do części projektu zawartego w kosztach budowy dróg, schodów, ogródków letnich, fontann, miejsc parkingowych oraz oświetlenia.

Podatek VAT w tym zakresie będzie zatem wydatkiem kwalifikowanym do refundacji ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Natomiast w przypadku przekazania do Spółki Gminy w formie aportu infrastruktury, tj. kanalizacji deszczowej i odwodnienia, kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej, podatek VAT naliczony zawarty w kosztach budowy będzie podlegał odliczeniu. W tym zakresie podatek ten nie będzie kosztem kwalifikowanym i nie będzie podlegał refundacji ze środków EFRR.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Powyższe wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, m.in. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 tej ustawy), wodociągów i zaopatrzenia wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczna i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy), kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca przystąpi do realizacji projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś priorytetowa: VI Odnowa obszarów miejskich, działanie VI.1 Rewitalizacja Obszarów Problemowych pod nazwą "Rewitalizacja Centrum Miasta (...)" oraz Zagospodarowanie terenu łączącego Miejskie Centrum Informatyczno-Biblioteczne z Kinoteatrem (...)".

Projekt przewiduje przebudowę infrastruktury w postaci sieci gazowej, kanalizacji deszczowej, kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej znajdującej się pod płytą placu i przejściami na ul. Tkacką. Przebudowana i zmodernizowana infrastruktura w postaci kanalizacji deszczowej kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej, po oddaniu do użytku stanie się rzeczowym trwałym majątkiem Wnioskodawcy o wartości poniesionych nakładów na jego wytworzenie. Zamierza on wnieść aportem do swej Spółki pod nazwą "A." wybudowaną infrastrukturę. Udziały w wyżej wymienionej Spółce w 100% posiada Zainteresowany. Spółka po otrzymaniu przedmiotowej kanalizacji deszczowej będzie świadczyła opodatkowane usługi komunalne w zakresie odprowadzenia wód opadowych i roztopowych na rzecz Wnioskodawcy, opodatkowane usługi komunalne w zakresie dostarczenia wody i odprowadzania ścieków sanitarnych na rzecz mieszkańców gminy.

Ponadto, Wnioskodawca przebudowuje ciągi komunikacyjne, dokonuje wymiany nawierzchni placu i przejść, nowe oświetlenie, miejsca parkingowe, budowę elementów małej architektury, wyposażenie placu w meble uliczne, zagospodarowanie zielenią niską i wysoką. Na północ od fontanny, między jezdnią północną a pierzeją północną placu lokalizuje się miejsca na ogródki letnie, ogródki oddzielono od siebie pasami niskiej zieleni. Na południe od założenia wodnego między fontanną a południową jezdnią powstanie plac na imprezy masowe.

Powstaną również nowe obiekty kubaturowe: budynek toalety publicznej z kioskiem, budynek informacji turystycznej z kioskiem oraz dwa mniejsze budynki przeznaczone na inne usługi.

Zagospodarowanie terenu łączącego Miejskie Centrum Informatyczno-Biblioteczne z Kinoteatrem (...) to przede wszystkim utworzenie strefy parkowania dla klientów korzystających z usług Kinoteatru i "B" oraz strefy ruchu pieszego wraz z zielenią, ponadto, przewiduje się infrastrukturę w postaci: oświetlenia, kanalizacji sanitarnej, sieci wodociągowej i kanalizacji deszczowej. Na kanalizacji deszczowej odwadniającej tereny i parkingi obiektu przewiduje się montaż separatora substancji ropopodobnych.

Inwestycje powyżej opisane należą do zadań własnych gminy w zakresie: utrzymania gminnych dróg, ulic, placów, organizacji ruchu drogowego oraz ochrony środowiska (zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). Nowowybudowane obiekty zarządzane będą przez powołaną przez Wnioskodawcę Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, w której będzie on posiadał 100% udziałów. Spółce tej zostanie przekazany pozostały majątek, tj. teren Płyty Placu (...), drogi, miejsca parkingowe, oświetlenie, schody oraz zagospodarowany teren łączący Miejskie Centrum Informatyczno-Biblioteczne z Kinoteatrem (...) w użyczenie na podstawie umowy cywilno-prawnej. Zadaniem powołanego podmiotu będzie zarządzanie powierzonym majątkiem, poprzez między innymi pobieranie opłat i rozliczanie dochodu uzyskanego z parkometrów, dzierżawy budynków, ogródków letnich i innych urządzeń. Uzyskany dochód będzie wykorzystywany na bieżące utrzymanie całego powierzonego majątku, tj. pokrycie kosztów bieżącego utrzymania budynków, parkingów, fontann, ogródków letnich, placu na imprezy masowe oraz pielęgnacji zieleni i kosztów oświetlenia.

Zainteresowany jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Według art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Według art. 2 pkt 22 ustawy, sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Aport to wkład na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo do udziału w jej zyskach. Przedmiotem aportu mogą być pieniądze (aporty pieniężne), rzeczy lub prawa (aporty rzeczowe) oraz umiejętności, kompetencje techniczne, czy zawodowe.

Czynność wniesienia aportu (w zależności od jego przedmiotu) może zatem spełniać przesłanki uznania jej za dostawę towarów w myśl art. 7 (przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel) lub za świadczenie usług w świetle art. 8 (każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów, w szczególności przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych). Pozostaje więc konieczność rozstrzygnięcia, czy transakcja ta jest odpłatna, czy nieodpłatna. Wyjaśnić należy, iż z odpłatnością za świadczenie usług lub dostawę towarów mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy świadczeniem (dostawą) a zapłatą istnieje adekwatny związek. Odpłatność może przybierać różne formy - nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatnością jest więc także np. świadczenie zwrotne otrzymane od drugiej strony.

Na gruncie ustawy z dnia 15 września 2000 r. (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) Kodeks spółek handlowych, przyjęcie, że objęcie udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością w zamian za aport stanowi odpłatność, nie byłoby możliwe. Jednak tak jak ustawa odrywa się od konstrukcji prawa cywilnego, tak wydaje się w pełni zasadne rozpatrywanie odpłatności jedynie na gruncie tej ustawy. Z jej przepisów, a także z orzecznictwa ETS wynika, że odpłatnością będzie uzyskany przez dostawcę benefit (korzyść) każdego rodzaju. Nie ulega wątpliwości, że wniesienie aportu nie jest świadczeniem pod tytułem darmym. Wnoszący aport uzyskuje pewną, wymierną korzyść. Z tego względu należy uznać wniesienie aportu za odpłatną dostawę towarów lub za odpłatne świadczenie usług, w zależności od przedmiotu aportu.

W sytuacji zatem, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

A zatem wniesienie przez Wnioskodawcę aportem do swej Spółki pod nazwą "A." wybudowanej infrastruktury w postaci kanalizacji deszczowej, kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów i w związku z tym podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie - art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Co istotne, oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za takie można rozumieć m.in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Wydanie przedmiotowej kanalizacji deszczowej, kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez wydającego (sprzedającego) czynności podlegających opodatkowaniu.

Ponadto w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b, w świetle art. 43 ust. 7a nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Z powyższych przepisów wynika, iż dostawa budynków, budowli lub ich części, co do zasady, korzysta ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej dwa lata, a ponadto, gdy przysługiwało Stronie w trakcie realizacji inwestycji prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Odnosząc przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe do powołanych wyżej przepisów, stwierdzić należy, iż w sytuacji, gdy wybudowana kanalizacja deszczowa, kanalizacja sanitarna i sieć wodociągowa zostanie przekazana aportem bezpośrednio po wybudowaniu, ponieważ wniesienie następuje w ramach pierwszego zasiedlenia (oddanie do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi), a pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata, nie będzie miało zastosowania zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Również nie ma zastosowania zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, ponieważ niespełniony został warunek dotyczący prawa do odliczenia podatku naliczonego. Zatem, aport przedmiotowej kanalizacji jest opodatkowany podatkiem od towarów i usług i spełnione są warunki dotyczące odliczenia podatku naliczonego wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy.

W oparciu o powołane wyżej przepisy, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianym zakresie warunki uprawniające do odliczenia są spełnione, gdyż Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu będą związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, Zainteresowany będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego projektu w zakresie wybudowania kanalizacji deszczowej, kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej.

Należy jednak zauważyć, że z treści przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów w art. 7 ust. 2 ustawy oraz - w przypadku świadczenia usług w art. 8 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, iż aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

* brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,

* istnienie prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Umowa użyczenia jest jedną z umów nazwanych, obok najmu i dzierżawy, regulujących zasady używania rzeczy. Zgodnie z zapisem art. 710 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.

Istotnymi cechami tej umowy są zatem dwa elementy: oddanie rzeczy do używania na pewien czas oraz nieodpłatność. Ponadto ważne jest, że umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy.

Powyższe oznacza, że oddanie rzeczy do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia - na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - stanowi nieodpłatne świadczenie usług.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż przekazanie pozostałego majątku, tj. terenu Płyty Placu (...), dróg, miejsc parkingowych, oświetlenia, schodów oraz zagospodarowanego terenu łączącego Miejskie Centrum Informatyczno -Biblioteczne z Kinoteatrem (...) w użyczenie na podstawie umowy cywilno-prawnej, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie będzie miał w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - nieodpłatne przekazanie inwestycji do użytkowania odbędzie się w związku z prowadzoną przez Gminę Miasto działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych, zwolnionych od podatku VAT na podstawie § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług).

Tym samym w tym zakresie warunek wskazany w art. 86 ustawy nie zostanie spełniony, gdyż wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu w tej części nie będą związane z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi.

Oznacza to brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z przebudową terenu Płyty Placu (...), dróg, miejsc parkingowych, oświetlenia, schodów oraz zagospodarowanego terenu łączącego Miejskie Centrum Informatyczno-Biblioteczne z Kinoteatrem (...).

W zakresie wytworzenia majątku w postaci dróg, schodów, budynków, ogródków letnich, fontann, miejsc parkingowych oraz oświetlenia Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Zainteresowany będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego od wybudowanej infrastruktury w postaci kanalizacji deszczowej, kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej. Natomiast w części dotyczącej wytworzenia majątku w postaci dróg, schodów, budynków, ogródków letnich, fontann, miejsc parkingowych oraz oświetlenia Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT od poniesionych wydatków.

Ponadto należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania za środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl