ILPP2/443-966/12-4/AD
Pismo z dnia 20 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-966/12-4/AD
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia M., przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2012 r. (data wpływu 19 września 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 listopada 2012 r. (data wpływu 13 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 listopada 2012 r. (data wpływu 13 listopada 2012 r.) o doprecyzowanie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego oraz pytania.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Stowarzyszenie M. z siedzibą w D. przy ul. D. działa na podstawie ustawy prawo o stowarzyszeniach z dnia 7 kwietnia 1989 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm. oraz Statutu Stowarzyszenia M. po zamianach zatwierdzonych uchwałą Walnego Zebrania Członków SM. z dnia 6 lutego 2012 r.
Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego. Jest ono dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem nie zarobkowym, mającym na celu:
prowadzenie Szkoły Podstawowej i Oddziału Przedszkolnego w D.;
działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich;
aktywizacja społeczności lokalnej;
wspieranie realizacji lokalnej strategii rozwoju;
rozwijanie i propagowanie inicjatyw oraz wszelkich działań sprzyjających pobudzaniu aktywności społeczności lokalnej;
podejmowanie i upowszechnianie wspólnych przedsięwzięć na rzecz poprawy warunków i jakości życia mieszkańców;
przyczynianie się do zaspakajania potrzeb społecznych i kulturalnych;
wspieranie organizacyjne i rzeczowe osób fizycznych i jednostek organizacyjnych, które podejmują takie działania;
popularyzację i rozwój kultury fizycznej, turystyki i sportu a także dbałość o stan terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;
powołanie i prowadzenie klubu sportowego;
powołanie i prowadzenie klubu miłośników fantastyki;
powołanie i prowadzenie klubu seniora "50plus";
działalność na rzecz ekologii i ochrony zwierząt oraz dziedzictwa przyrodniczego;
działalność na rzecz kultury, sztuki, tradycji i ochrona dóbr kultury sztuki i tradycji;
działalność krajoznawcza oraz wszelkich form wypoczynku dla dzieci i młodzieży;
walka z patologiami społecznymi;
działalność na rzecz osób potrzebujących w ramach wolontariatu.
W ramach operacji prowadzenie Społecznej Szkoły Podstawowej wraz z Oddziałem Przedszkolnym finansowane są koszty bieżące związane z funkcjonowaniem tej placówki ze środków dotacji oświatowej, a więc:
* wynagrodzenia dla nauczycieli, pracowników obsługi, tj. sprzątaczki, palacza;
* wynagrodzenia za wykonanie zleceń na rzecz szkoły na podstawie zawartych umów;
* zakupu wyposażenia placówki oświatowej, a także utrzymanie, konserwacja, naprawa sprzętu;
* zakupu materiałów biurowych;
* podróży służbowych;
* obsługi finansowo-księgowej;
* usług telekomunikacyjnych, internetowych;
* opłat pocztowych, sądowych, skarbowych;
* opłat bankowych.
W ramach operacji związanych z działalnością społeczną stowarzyszenia jest to szeroko rozumiana aktywizacja społeczności lokalnej w zakresie przyczyniania się do zaspakajania potrzeb społecznych i kulturalnych na rzecz wszystkich grup wiekowych na obszarze miejscowości D., a także Gminy Z. Finansowaniu podlegają koszty związane z:
* zakupem materiałów biurowych;
* opłatami pocztowymi, sądowymi;
* opłatami bankowymi;
* kosztami wyjazdów członków SM. na szkolenia w celu nabywania umiejętności pozyskiwania środków finansowych ze źródeł zewnętrznych;
* opracowywaniem, realizacją i promowaniem różnych wydarzeń (festyny, pikniki, dożynki, biesiady, ferie, półkolonie dla dzieci i młodzieży).
Wszystkie zakupy towarów i usług związane z realizacją zadań w ramach operacji wyszczególnionych powyżej nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Efekty działania osiągane przy realizacji operacji w ramach funkcjonowania SM. związane są z nieodpłatnym udostępnieniem ich wszystkim zainteresowanym osobom i podmiotom. Stowarzyszenie będzie za darmo dystrybuować przygotowane materiały i dokumenty, przy okazji udziału w różnego rodzaju wydarzeniach.
W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że figuruje w ewidencji podatników Urzędu Skarbowego w Z. i jako podmiot nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT).
Na realizację wskazanych w opisie sprawy zadań organizacja pozyskuje środki finansowe z różnych źródeł, a mianowicie:
* na prowadzenie Społecznej Szkoły Podstawowej z Oddziałem Przedszkolnym w D. Wnioskodawca otrzymuje subwencję oświatową z MEN za pośrednictwem Gminy Z.; oraz pobiera dopłaty od rodziców dzieci Oddziału Przedszkolnego.
* na aktywizację społeczności lokalnej Zainteresowany uzyskuje wsparcie z Gminy Z. w ramach zleconych zadań publicznych i dofinansowania ze środków poakcesyjnych z Unii Europejskiej na podstawie złożonych wniosków,
* na działalność krajoznawczą oraz organizowanie wszelkich form wypoczynku dzieci i młodzieży Wnioskodawca pozyskuje dotacje z Fundacji Wspomagania Wsi w Warszawie, pod warunkiem, że wygra konkurs w ramach ogłaszanych programów tej organizacji oraz dopłat uczestników,
* opłaty wszelkich usług jak opłaty pocztowe, sądowe skarbowe itp. pokrywane są z reguły ze składek członkowskich i dobrowolnych wpłat na cele statutowe Stowarzyszenia.
Do szczególnych czynności prowadzonych nieodpłatnie należy np. przeprowadzenie zadania pt. "G..." współfinansowane w 30% przez Gminę Z. a 70% w ramach małych projektów Działania 413 "WDRAŻANIE LOKALNYCH STRATEGII ROZWOJU" objętego PROGRAMEM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH na LATA 2007 -2013. z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w drodze refundacji.
W dniu 31 października 2012 r. Zainteresowany złożył do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o płatność i do jego rozpoznania niezbędna jest interpretacja indywidualna według przepisów prawa podatkowego.
Aktualnie Wnioskodawca realizuje również bez udziału środków własnych Projekt "W..." w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionie, Działanie 9.1 Wyrównanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych w systemie oświaty, Poddziałanie 9.1.2 Wyrównanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych.
Przyczyną złożenia wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego jest rozliczenie wniosków w kwotach brutto.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w związku z prowadzeniem w kolejnych latach działalności Stowarzyszenia zgodnie ze statutem w tym samym zakresie jak dotychczas opisanej, Stowarzyszenie będzie mogło odzyskać podatek VAT.
W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany poinformował, że jego pytanie dotyczące prawa do odliczenia podatku nie odnosi się do odliczenia podatku w związku z prowadzeniem Społecznej Szkoły Podstawowej wraz z Oddziałem Przedszkolnym. Pytanie Wnioskodawcy dotyczy prawa do odliczania podatku naliczonego w związku z prowadzeniem przez Stowarzyszenie działalności społecznej, tj. przeprowadzenia zadania pt. "G..." oraz realizacji projektu pn. "W...". Dalej Zainteresowany wskazał, iż wystąpił z wnioskiem o wydanie interpretacji w związku ze złożeniem do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o płatność i do jego rozpoznania niezbędna będzie interpretacja indywidualna według przepisów prawa podatkowego.
Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest on płatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT, nie będzie mógł odzyskać poniesionego podczas realizacji dalszych operacji kosztów podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach operacji związanych z działalnością społeczną stowarzyszenia aktywizuje społeczność lokalną w zakresie przyczyniania się do zaspakajania potrzeb społecznych i kulturalnych na rzecz wszystkich grup wiekowych na obszarze miejscowości D. a także Gminy Z. Finansowaniu podlegają koszty związane z:
* zakupem materiałów biurowych;
* opłatami pocztowymi, sądowymi;
* opłatami bankowymi;
* kosztami wyjazdów członków SM. na szkolenia w celu nabywania umiejętności pozyskiwania środków finansowych ze źródeł zewnętrznych;
* opracowywaniem, realizacją i promowaniem różnych wydarzeń (festyny, pikniki, dożynki, biesiady, ferie, półkolonie dla dzieci i młodzieży).
Wszystkie zakupy towarów i usług związane z realizacją zadań w ramach operacji wyszczególnionych powyżej nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Efekty działania osiągane przy realizacji operacji w ramach funkcjonowania Stowarzyszenia związane są z nieodpłatnym udostępnieniem ich wszystkim zainteresowanym osobom i podmiotom. Stowarzyszenie będzie za darmo dystrybuować przygotowane materiały i dokumenty, przy okazji udziału w różnego rodzaju wydarzeniach. Zainteresowany wskazał, że nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Na realizację wskazanych w opisie sprawy zadań organizacja pozyskuje środki finansowe z różnych źródeł, a mianowicie:
* na prowadzenie Społecznej Szkoły Podstawowej z Oddziałem Przedszkolnym w D. Wnioskodawca otrzymuje subwencję oświatową z MEN za pośrednictwem Gminy Z.; oraz pobiera dopłaty od rodziców dzieci Oddziału Przedszkolnego.
* na aktywizację społeczności lokalnej Zainteresowany uzyskuje wsparcie z Gminy Z. w ramach zleconych zadań publicznych i dofinansowania ze środków poakcesyjnych z Unii Europejskiej na podstawie złożonych wniosków,
* na działalność krajoznawczą oraz organizowanie wszelkich form wypoczynku dzieci i młodzieży Wnioskodawca pozyskuje dotacje z Fundacji Wspomagania Wsi w Warszawie, pod warunkiem, że wygra konkurs w ramach ogłaszanych programów tej organizacji oraz dopłat uczestników,
* opłaty wszelkich usług jak opłaty pocztowe, sądowe skarbowe itp. pokrywane są z reguły ze składek członkowskich i dobrowolnych wpłat na cele statutowe Stowarzyszenia.
Do szczególnych czynności prowadzonych nieodpłatnie należy np. przeprowadzenie zadania pt. "G..." współfinansowane w 30% przez Gminę Z. a 70% w ramach małych projektów Działania 413 "W..." objętego PROGRAMEM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH na LATA 2007 -2013. z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w drodze refundacji.
W dniu 31 października 2012 r. Zainteresowany złożył do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o płatność i do jego rozpoznania niezbędna jest interpretacja indywidualna według przepisów prawa podatkowego.
Aktualnie Wnioskodawca realizuje również bez udziału środków własnych Projekt "W..." w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionie, Działanie 9.1 Wyrównanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych w systemie oświaty, Poddziałanie 9.1.2 Wyrównanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych.
Przyczyną złożenia wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego jest rozliczenie wniosków w kwotach brutto.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca w związku z prowadzeniem działalności społecznej wykonuje czynności nieodpłatne, a tym samym ponoszone w ramach tej działalności wydatki nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanych podatkiem VAT. Ponadto Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego od zakupów dokonanych w ramach działalności społecznej.
W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.
Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego od poniesionych wydatków w związku z prowadzeniem w kolejnych latach działalności społecznej, tj. przeprowadzenia zadania pt. "G..." oraz realizacji projektu pn. "W...".
Odpowiedzi udzielono na podstawie pytania doprecyzowanego w oparciu o uzupełnienie wniosku z dnia 12 listopada 2012 r.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.