ILPP2/443-96/14-2/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-96/14-2/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z 28 stycznia 2014 r. (data wpływu 31 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT opłat pobieranych za czynności geodezyjno-kartograficzne na podstawie ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz w zakresie opodatkowania podatkiem VAT opłat pobieranych za usługi reprodukcji materiałów geodezyjno-kartograficznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT opłat pobieranych za czynności geodezyjno-kartograficzne na podstawie ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz w zakresie opodatkowania podatkiem VAT opłat pobieranych za usługi reprodukcji materiałów geodezyjno-kartograficznych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Powiat "A" dalej Powiat lub Wnioskodawca) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT).

Wydział Geodezji Starostwa Powiatowego (dawniej Wydział Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami Starostwa Powiatowego dalej: WG), w imieniu Starosty Powiatu zajmuje się państwowym zasobem geodezyjnym i kartograficznym w zakresie zasobów powiatowych.

W związku z powyższym WG pobiera w imieniu i na rzecz Powiatu przewidziane przepisami prawa opłaty za:

1.

czynności związane z prowadzeniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym m.in. za opracowania geodezyjne do celów prawnych, inwentaryzację uzbrojenia terenu oraz inwentaryzację budynków i budowli, opracowanie oraz aktualizację map i wykonanie map do celów projektowych i planistycznych, zakładanie, modernizację i aktualizację ewidencji gruntów i budynków, udostępnianie materiałów z zasobu dla sporządzania operatów szacunkowych;

2.

czynności związane z uzgadnianiem usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu, w tym m.in. za uzgodnienie usytuowania projektowanych przyłączy do pojedynczego budynku;

3.

czynności związane z prowadzeniem krajowego systemu informacji o terenie, w tym m.in. za udostępnienie danych opisowych ewidencji gruntów budynków oraz geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, w szczególności pozycji z wykazu podmiotów. Z rejestru gruntów udostępnienie danych kartograficznych;

4.

udzielanie informacji, w tym m.in. za poświadczenie zgodności opracowań geodezyjnych lub kartograficznych z dokumentami znajdującymi się w zasobie, udzielenie wglądu do dokumentacji, udostępnienie danych i materiałów oraz map informacji dotyczących powszechnej transakcji, udostępnienie zdjęć lotniczych;

5.

wykonywanie wypisów i wyrysów z operatu ewidencyjnego, w tym m.in. za wykonanie wyrysu i wypisu z operatu ewidencyjnego, wypisu z rejestru gruntów oraz z rejestru budynków (dalej łącznie jako: Opłaty za czynności geodezyjno-kartograficzne).

Szczegółową wysokość przedmiotowych Opłat za czynności geodezyjno-kartograficzne określa obecnie, zgodnie z art. 40 ust. 5 pkt 1 lit. b ustawy Z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1635; dalej: Prawo geodezyjne i kartograficzne) rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne kartograficzne oraz udzielanie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (Dz. U. z 2004 r. Nr 37, poz. 333; dalej rozporządzenie w sprawie wysokości opłat).

Ponadto, Powiat na podstawie uchwały Zarządu Powiatu z dnia 11 kwietnia 2006 r. w sprawie ustalenia cen za wykonywanie reprodukcji w Wydziale Geodezji i Gospodarki Nieruchomości Starostwa Powiatowego (dalej. Uchwała). pobiera również dodatkowe opłaty za dokonywanie na wniosek osób zainteresowanych reprodukcji materiałów znajdujących się w powiatowym zasobie geodezyjnym kartograficznym. w tym w szczególności za wykonanie kserokopii, światłokopii, wydruków z pliku, nagrań na nośniku CD oraz za skanowanie (dalej Opłaty za reprodukcję materiałów).

Uzyskiwane wpływy z tytułu pobieranych Opłat za czynności geodezyjno-kartograficzne oraz Opłat za reprodukcję materiałów Powiat traktuje jako zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (dalej: VAT), dokumentuje je wystawianymi fakturami VAT ze stawką VAT "zw". W konsekwencji, Powiat ujmuje przedmiotowe wpływy w ewidencji sprzedaży zwolnionej z opodatkowania VAT i wykazuje je w składanych deklaracjach VAT.

Niemniej jednak, Powiat powziął wątpliwość, czy dokonywanie takich rozliczeń jest prawidłowe i kwestię tę zamierza wyjaśnić w drodze interpretacji indywidualnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy wpływy z tytułu Opłat za czynności geodezyjno-kartograficzne stanowią dla Powiatu wynagrodzenie za wykonywanie czynności objętych zakresem opodatkowania VAT, lecz korzystających ze zwolnienia z opodatkowania i powinny być ujmowane przez Powiat w ewidencji sprzedaży zwolnionej z opodatkowania i wykazywane w składanych deklaracjach VAT-7.

2. Czy wpływy z tytułu Opłat za reprodukcję materiałów stanowią dla Powiatu wynagrodzenie za wykonywanie czynności objętych zakresem opodatkowania VAT, lecz korzystających ze zwolnienia z opodatkowania i powinny być ujmowane przez Powiat w ewidencji sprzedaży zwolnionej z opodatkowania i wykazywane w składanych deklaracjach VAT-7.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. Wpływy z tytułu Opłat za czynności geodezyjno-kartograficzne nie stanowią dla Powiatu wynagrodzenia za wykonywanie czynności objętych zakresem opodatkowania VAT i tym samym Powiat nie ma obowiązku ujmować przedmiotowych wpływów w ewidencji sprzedaży zwolnionej z opodatkowania i wykazywać ich w składanych deklaracjach VAT-7.

2. Uzyskiwane wpływy z tytułu Opłat za reprodukcję materiałów nie stanowią dla Powiatu wynagrodzenia za wykonywanie czynności objętych zakresem opodatkowania VAT i tym samym Powiat nie ma obowiązku ujmować przedmiotowych wpływów w ewidencji sprzedaży zwolnionej z opodatkowania i wykazywać ich w składanych deklaracjach VAT-7

UZASADNIENIE

Ad. 1

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., dalej: ustawa o VAT), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane. z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem, w świetle powyższych regulacji, w przypadku gdy Powiat nie działa na podstawie umów cywilnoprawnych, tak jak w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, nie występuje on w roli podatnika VAT.

W analizowanym przypadku bowiem Powiat pobiera Opłaty za czynności geodezyjno-kartograficzne na podstawie i w wysokości określonej według przepisów Prawa geodezyjnego i kartograficznego. W konsekwencji, wykonując przedmiotowe czynności geodezyjno-kartograficzne. Powiat działa jako podmiot prawa publicznego w ramach sprawowanego władztwa publicznego.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: z 2013 r. poz. 645: dalej: ustawa o samorządzie powiatowym), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie geodezji, kartografii i katastru. W myśl ust. 4 ww. artykułu niektóre sprawy wykonywane przez powiat a należące do zakresu działania powiatu jako zadania z zakresu administracji rządowej, mogą być określane przez ustawy.

W myśl natomiast art. 40 ust. 3 Prawa geodezyjnego i kartograficznego, w zakresie zasobów powiatowych, gromadzenie i prowadzenie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, kontrola opracowań przyjmowanych do zasobu oraz udostępnianie tego zasobu zainteresowanym jednostkom oraz osobom prawnym i fizycznym należy do starostów.

Zgodnie z art. 40 ust. 3c Prawa geodezyjnego i kartograficznego, wykonywanie czynności związanych z udostępnianiem informacji, opracowań i materiałów zgromadzonych w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym oraz wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego jest, co do zasady, odpłatne.

Na podstawie art. 33 ustawy o samorządzie gminnym, zarząd Powiatu, w tym Starosta na podstawie art. 26 ust. 2 przedmiotowej ustawy, wykonuje zadania Powiatu przy pomocy m.in. Starostwa Powiatowego.

Mając na uwadze powyższe przepisy, pobieranie przez Powiat Opłat za czynności geodezyjno-kartograficzne mieści w zakresie zadań z zakresu administracji rządowej.

W konsekwencji, Powiat wykonując czynności geodezyjno-kartograficzne na podstawie przepisów prawa nie występuje w charakterze podatnika VAT. Zatem, uzyskiwane wpływy z tytułu Opłat za czynności geodezyjno-kartograficzne nie stanowią dla Powiatu wynagrodzenia za wykonywanie czynności objętych zakresem opodatkowania VAT, zwolnionych z opodatkowania.

Na publicznoprawny, a nie cywilnoprawny charakter pobieranych przez Powiat Opłat z tytułu czynności geodezyjno-kartograficznych wskazuje m.in. Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 25 czerwca 2013 r., sygn. K 30/12, stwierdzając, iż "po pierwsze, opłaty o których mowa w art. 40 ust. 5 pkt 1 lit. b prawa geodezyjnego zostały nałożone ustawą i mają charakter powszechnych, jednostronnie ustalanych świadczeń pieniężnych, od których wniesienia uzależnione jest dopiero świadczenie organów władzy publicznej. Polega ono w szczególności na udostępnieniu danych lub informacji zgromadzonych w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym oraz umożliwieniu wykonania wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego. (...). Po drugie, opłaty te "są świadczeniami pieniężnymi o charakterze przymusowym. (...) Realizacja tego obowiązku nie zależy od woli podmiotu korzystającego z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego. Strony nie mają swobody kształtowania treści stosunku prawnego, w szczególności co do wysokości opłaty (...). Po trzecie, opłaty (...) należą do dochodów publicznych (...). Po czwarte, opłaty (...) są przeznaczone na realizację celów publicznych. (...) Po piąte (...) opłaty te są należnościami podlegającymi egzekucji administracyjnej. (...) Przedstawiona charakterystyka opłat przemawia zarazem za uznaniem ich za daniny, które nie mają charakteru podatkowego".

Stanowisko Powiatu znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Ministra Finansów dla innych powiatów w tym przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 29 lipca 2013 r., sygn. ITPP2/443-455/13/PS, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy potwierdził, iż ". Wnioskodawca działając w zakresie wykonywania czynności związanych z prowadzeniem państwowego zasobu geodezyjnego-kartograficznego nie występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług Zatem czynności, za które pobierane są opłaty (...) nie są objęte podatkiem od towarów i usług".

Powyższe znajduje potwierdzenie również:

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 29 listopada 2013 r., sygn. IPTPPI/443-733/13-2/MG,

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 12 listopada 2012 r., sygn. IPTPP1/443- 741/12-2/RG,

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 22 kwietnia 2011 r., sygn. IBPP2/443-122/I1/RSz,

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 24 kwietnia 2013 r., sygn. IPPP1/443-02/13-2/AS.

Reasumując, wpływy z tytułu Opłat za czynności geodezyjno-kartograficzne nie stanowią dla Powiatu wynagrodzenia za wykonywanie czynności objętych zakresem opodatkowania VAT i tym samym, Powiat nie ma obowiązku ujmować przedmiotowych wpływów w ewidencji sprzedaży zwolnionej z opodatkowania i wykazywać ich w składanych deklaracjach VAT-7.

Ad. 2

W myśl art. 40 ust. 3 Prawa geodezyjnego i kartograficznego, w zakresie zasobów powiatowych gromadzenie prowadzenie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, kontrola opracowań przyjmowanych do zasobu oraz udostępnianie tego zasobu zainteresowanym jednostkom oraz osobom prawnym i fizycznym należy do starostów.

Zgodnie z art. 40 ust. 3c Prawa geodezyjnego i kartograficznego, wykonywanie czynności związanych z udostępnianiem informacji, opracowań i materiałów zgromadzonych w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym oraz wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego jest, co do zasady, odpłatne.

Poza pobieranymi Opłatami za czynności geodezyjno-kartograficzne, których wysokość określa obecnie, rozporządzenie w sprawie wysokości opłat, Powiat na podstawie Uchwały, pobiera Opłaty za reprodukcję materiałów. Przedmiotowe Opłaty za reprodukcję materiałów Powiat pobiera w szczególności za wykonanie kserokopii, światłokopii, nagrania na nośniku CD oraz za skanowanie. Przedmiotowe czynności związane z reprodukcją materiałów znajdujących się w powiatowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym stanowią czynności związane z udostępnianiem informacji znajdujących się w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Powiatu, pobieranie Opłat za reprodukcję materiałów, mimo iż ich wysokość określa Uchwała mieści się w zakresie zadań z zakresu administracji rządowej.

W konsekwencji Powiat dokonując na wniosek osób zainteresowanych reprodukcji materiałów znajdujących się w powiatowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym nie występuje w charakterze podatnika VAT. Zatem, uzyskiwane wpływy z tytułu Opłat za reprodukcję materiałów nie stanowią dla Powiatu wynagrodzenia za wykonywanie czynności objętych zakresem opodatkowania VAT, korzystających ze zwolnienia z opodatkowania.

Stanowisko Powiatu znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Ministra Finansów dla innych powiatów, w tym przykładowo: w interpretacji indywidualnej z dnia 17 lipca 2012 r., sygn. ITPP2/443-510/12/AW, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w podobnym stanie faktycznym stwierdził, iż "czynności wykonywane przez Powiat, polegające na udostępnianiu danych z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz czynności związane z udostępnianiem tych informacji (sporządzanie kopii, wydruków, nagrywanie na nośniki CD) mieszczą się w zadaniach z zakresu administracji rządowej. Powiat, jako organ władzy publicznej w zakresie, w jakim realizuje zadania z zakresu administracji publicznej, nałożone odrębnymi przepisami prawa jest objęty regulacją przepisu art. 15 ust. 6 ustawy i podatku od towarów i usług, a zatem ww. czynności nie podlegają przepisom tej ustawy, niezależnie od tego, czy wniesiona za nie opłata wynika z rozporządzenia Ministra Infrastruktury, czy zarzadzanie Starosty".

Powyższe znajduje potwierdzenie również w interpretacji indywidualnej z dnia 26 sierpnia 2013 r., sygn. IPTPP1/443-459/13-2/RG, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi potwierdził, iż ".czynności Wnioskodawcy, polegające na kopiowaniu map i innych dokumentów będących w posiadaniu zasobu geodezyjno-kartograficznego, mieszczą się w zadaniach z zakresu administracji rządowej".

Reasumując, wpływy z tytułu Opłat za reprodukcję materiałów nie stanowią dla Powiatu wynagrodzenia za wykonywanie czynności objętych zakresem opodatkowania VAT i tym samym, Powiat nie ma obowiązku ujmować przedmiotowych wpływów w ewidencji sprzedaży zwolnionej z opodatkowania i wykazywać ich w składanych deklaracjach VAT-7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa. v

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Należy zauważy, że generalnie - poza wyjątkami wskazanymi w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają czynności odpłatne.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo - przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

* dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,

* odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Na wstępie należy zaznaczyć, że takie pojęcia jak "organ władzy publicznej" czy "urzędy obsługujące te organy" nie zostały zdefiniowane w ustawie o VAT. Choć w wielu aktach normatywnych ustawodawca posługuje się pojęciem "władza publiczna" czy "organy władzy publicznej", to jednocześnie nigdzie nie definiuje tych pojęć.

Kwestię tę rozważał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 25 maja 2010 r., w sprawie o sygn. I FSK 852/09, w którym stwierdził, że "choć Konstytucja nie zawiera wprost definicji organu władzy publicznej, to jednak z jej treści da się wywieść, że jednostki samorządu terytorialnego takie władztwo sprawują. W art. 16 ust. 2 Konstytucji ustrojodawca wskazał bowiem, że "Samorząd terytorialny uczestniczy w sprawowaniu władzy publicznej. Przysługującą mu w ramach ustaw istotną część zadań publicznych samorząd wykonuje w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność". Z kolei w art. 163 Konstytucji wskazano, że samorząd terytorialny wykonuje zadania publiczne niezastrzeżone przez Konstytucję lub ustawy dla organów innych władz publicznych. Powyższe wprost dowodzi, że ustrojodawca powierzył samorządowi terytorialnemu wykonywanie zadań administracji publicznej niezastrzeżonych do kompetencji innych organów władzy państwowej. W działaniach tych organy samorządu mogą korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym, właściwych władzy państwowej".

Z przywołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W podobnej kwestii wypowiedział się ETS w wyroku z dnia 16 września 2008 r. sygn. C-288/07, który orzekł, że zgodnie z art. 4 ust. 5 akapit pierwszy Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej; ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EEC), krajowe, regionalne i lokalne organy władzy i inne podmioty prawa publicznego, nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują i transakcjami, które zawierają jako organy władzy publicznej (...). Aby przepis ten mógł zostać zastosowany muszą zostać spełnione łącznie dwie przesłanki, to znaczy działalność musi być wykonana przez podmiot prawa publicznego i musi być ona wykonywana jako organ władzy publicznej. Dalej w cyt. wyroku Trybunał Sprawiedliwości stwierdził, że jedynie w drodze odstępstwa od zasady ogólnej, niektóre rodzaje działalności o charakterze gospodarczym nie podlegają podatkowi VAT. Jedno z tych odstępstw zostało przewidziane w art. 4 ust. 5 akapit pierwszy Szóstej Dyrektywy, na podstawie którego działalność wykonywana przez podmioty prawa publicznego działające w charakterze organów władzy publicznej nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem. Odstępstwo to przewiduje głównie działalność wykonywaną przez podmioty prawa publicznego, działające w charakterze organów władzy publicznej, która będąc działalnością gospodarczą, jest ściśle związana z wykonywaniem prerogatyw władztwa publicznego. W tych okolicznościach nieopodatkowanie podatkiem VAT tych podmiotów z tytułu tej działalności najprawdopodobniej nie ma skutku antykonkurencyjnego, ponieważ działalność ta jest prowadzona przez sektor publiczny na zasadzie wyłączności. Jednocześnie należy nadmienić, że przepis art. 4 ust. 5 akapit pierwszy Szóstej Dyrektywy znajduje odzwierciedlenie w obecnie obowiązującym przepisie art. 13 ust. 1 zdanie pierwsze ww. Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Dokonując wykładni art. 15 ust. 6 ustawy należy więc zauważyć, że celem tej regulacji jest wyłączenie wszelkich organów władzy publicznej oraz innych organów podlegających prawu publicznemu z kategorii podatników VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez te podmioty w charakterze władz publicznych. Podatnikiem podatku od towarów i usług jest więc również organ władzy publicznej oraz urząd obsługujący ten organ, jeżeli w stosunku do określonej czynności lub transakcji zachowuje się jak podmiot gospodarczy. Z tego właśnie względu, ustawodawca uznał w art. 15 ust. 6 ustawy, że organy (urzędy) nie są podatnikami w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilno-prawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) z wyłączeniem tych czynności, które wykonywane są na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl zapisów art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 595 z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Z regulacji art. 4 ust. 1 pkt 9 tej ustawy wynika, że powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie geodezji, kartografii i katastru.

W art. 4 ust. 4 ww. ustawy podano, że ustawy mogą określać niektóre sprawy należące do zakresu działania powiatu jako zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez powiat.

Organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu (art. 8 ust. 2 ww. ustawy).

Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu, o czym stanowi art. 26 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym.

Przepis art. 33 cyt. ustawy stanowi, że zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.

Starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz - art. 34 ust. 1 ustawy.

W oparciu o art. 6a ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287 z późn. zm.), Służbę Geodezyjną i Kartograficzną stanowią organy administracji geodezyjnej i kartograficznej, w tym starosta wykonujący zadania przy pomocy geodety powiatowego wchodzącego w skład starostwa powiatowego.

Zadania organów określonych w ust. 1 pkt 2 wykonywane są jako zadania z zakresu administracji rządowej (art. 6a ust. 3 ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne).

W myśl art. 18 pkt 3 ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne, rozpowszechnianie, rozprowadzanie oraz reprodukowanie w celu rozpowszechniania i rozprowadzania map, materiałów fotogrametrycznych i teledetekcyjnych, stanowiących państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny, wymaga zezwolenia starosty - w zakresie zasobu powiatowego.

Zgodnie z art. 40 ust. 3 pkt 3 ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne, gromadzenie i prowadzenie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, kontrola opracowań przyjmowanych do zasobu oraz udostępnianie tego zasobu zainteresowanym jednostkom oraz osobom prawnym i fizycznym należy do starostów - w zakresie zasobów powiatowych.

Stosownie do art. 40 ust. 3c ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne, udostępnianie danych i informacji zgromadzonych w bazach danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a i 1b, standardowych opracowań kartograficznych, o których mowa w art. 4 ust. 1e, oraz innych materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, a także wykonywanie czynności związanych z udostępnianiem tych informacji, opracowań i materiałów zgromadzonych w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym oraz wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego jest odpłatne (...).

W art. 40 ust. 5 pkt 1 lit. b ww. ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne, zawarta została delegacja ustawowa, zgodnie z którą, minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzeń, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rozwoju wsi, wysokość opłat za czynności związane z prowadzeniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego i uzgadnianiem usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu oraz związane z prowadzeniem krajowego systemu informacji o terenie, za udzielanie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego, uwzględniając potrzeby różnych podmiotów oraz konieczność zapewnienia środków na aktualizację i utrzymywanie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.

Wysokość tych opłat wynika z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji a także za wykonanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (Dz. U. Nr 37, poz. 333).

Z opisu sprawy wynika, że Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wydział Geodezji Starostwa Powiatowego, w imieniu Starosty Powiatu, zajmuje się państwowym zasobem geodezyjnym i kartograficznym w zakresie zasobów powiatowych.

W związku z powyższym WG pobiera w imieniu i na rzecz Powiatu przewidziane przepisami prawa opłaty za:

1.

czynności związane z prowadzeniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym m.in. za opracowania geodezyjne do celów prawnych. inwentaryzację uzbrojenia terenu oraz inwentaryzację budynków i budowli, opracowanie oraz aktualizację map i wykonanie map do celów projektowych i planistycznych, zakładanie, modernizację i aktualizację ewidencji gruntów i budynków. udostępnianie materiałów z zasobu dla sporządzania operatów szacunkowych;

2.

czynności związane z uzgadnianiem usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu, w tym m.in. za uzgodnienie usytuowania projektowanych przyłączy do pojedynczego budynku;

3.

czynności związane z prowadzeniem krajowego systemu informacji o terenie, w tym m.in. za udostępnienie danych opisowych ewidencji gruntów budynków oraz geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, w szczególności pozycji z wykazu podmiotów. Z rejestru gruntów udostępnienie danych kartograficznych;

4.

udzielanie informacji, w tym m.in. za poświadczenie zgodności opracowań geodezyjnych lub kartograficznych z dokumentami znajdującymi się w zasobie, udzielenie wglądu do dokumentacji, udostępnienie danych i materiałów oraz map informacji dotyczących powszechnej transakcji, udostępnienie zdjęć lotniczych;

5.

wykonywanie wypisów i wyrysów z operatu ewidencyjnego, w tym m.in. za wykonanie wyrysu i wypisu z operatu ewidencyjnego, wypisu z rejestru gruntów oraz z rejestru budynków (dalej łącznie jako: Opłaty za czynności geodezyjno-kartograficzne).

Szczegółową wysokość przedmiotowych Opłat za czynności geodezyjno-kartograficzne określa obecnie rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne kartograficzne oraz udzielanie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego.

Ponadto, Powiat na podstawie uchwały Zarządu Powiatu z dnia 11 kwietnia 2006 r. w sprawie ustalenia cen za wykonywanie reprodukcji w Wydziale Geodezji i Gospodarki Nieruchomości Starostwa Powiatowego, pobiera również dodatkowe opłaty za dokonywanie na wniosek osób zainteresowanych reprodukcji materiałów znajdujących się w powiatowym zasobie geodezyjnym kartograficznym, w tym w szczególności za wykonanie kserokopii, światłokopii, wydruków z pliku, nagrań na nośniku CD oraz za skanowanie.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że czynności Powiatu (organu władzy publicznej), obsługiwanego przez Starostwo (urząd obsługujący ten organ), polegające na udostępnianiu powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego na podstawie przepisów ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz czynności reprodukcji materiałów geodezyjno-kartograficznych, mieszczą się w zadaniach z zakresu administracji rządowej. Powiat, jako organ władzy publicznej, w zakresie w jakim realizuje zadania z zakresu administracji publicznej, nałożone odrębnymi przepisami prawa, jest objęty regulacją przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem ww. czynności nie podlegają przepisom tej ustawy.

Podatnicy, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym (art. 109 ust. 1 ustawy).

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy - przez sprzedaż rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na mocy art. 99 ust. 1 ustawy - podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Biorąc pod uwagę analizę powołanych przepisów prawa oraz opis sprawy stwierdzić należy, że opłaty pobierane za czynności geodezyjno-kartograficzne na podstawie ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz opłaty pobierane za usługi reprodukcji materiałów geodezyjno-kartograficznych nie podlegają ustawie o podatku od towarów i usług niezależnie od tego, czy wniesione za nie opłaty wynikają z rozporządzenia Ministra Infrastruktury, czy uchwały zarządu Powiatu. Tym samym Powiat nie ma obowiązku ujmować przedmiotowych wpływów w ewidencji sprzedaży jako zwolnione od podatku VAT i wykazywać ich w składanych deklaracjach VAT-7.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl