ILPP2/443-941/10-4/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 września 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-941/10-4/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2010 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 21 czerwca 2010 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 24 czerwca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia - brak daty sporządzenia (data wpływu 30 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia - brak daty sporządzenia (data wpływu 30 sierpnia 2010 r.) o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami. Od niedawna poszerzył działalność gospodarczą o sprzedaż przez internet, zdjęć, pocztówek i fototapet przez niego produkowanych. W przypadku pośrednictwa w obrocie nieruchomościami każdą czynność dokumentuje fakturami VAT co pozwala mu na korzystanie ze zwolnienia z ewidencjonowania na kasie tych czynności na podstawie § 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących załącznik poz. 16. Sprzedaż prowadzona przez internet na dzień dzisiejszy jest niewielka i nie przekracza 20% obrotu, poza tym zgodnie z pkt 37 powyższego załącznika Zainteresowany prowadzi szczegółowe ewidencje, z których jednoznacznie wynika jakich transakcji dotyczą zapłaty. Wnioskodawca myśli jednak o poszerzeniu kręgu odbiorców i zwiększeniu sprzedaży swoich towarów i wprowadzeniem kasy fiskalnej przed terminem wynikającym z przepisów rozporządzenia, żeby uniknąć prowadzenia szczegółowych ewidencji dla celów sprzedaży wysyłkowej i sprzedawać również towary w siedzibie firmy bez pośrednictwa firm kurierskich i poczty. Na kasie ewidencjonowałby jedynie sprzedaż towarów, natomiast usługi pośrednictwa w dalszym ciągu dokumentowane byłyby w całości tylko fakturami VAT.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami według obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 70.3 jako usługi obsługi nieruchomości świadczone na zlecenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy możliwe jest po wprowadzeniu kasy fiskalnej ewidencjonowanie sprzedaży tylko towarów bez usług pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości i czy taka możliwość ewidencji sprzedaży istnieje również po przekroczeniu limitów powodujących obowiązek wprowadzenia kasy fiskalnej, czy powstaje obowiązek ewidencjonowania również sprzedaży prowadzonej przez internet za pośrednictwem poczty lub firm kurierskich, jeżeli w dalszym ciągu prowadzone byłyby szczegółowe rejestry, czy możemy ewidencjonować na kasie jedynie sprzedaż w siedzibie firmy.

Zdaniem Wnioskodawcy, ewidencjonowaniu na kasie fiskalnej podlegałaby jedynie sprzedaż detaliczna prowadzona w siedzibie firmy lub w innych punktach sprzedaży. Zarówno sprzedaż wysyłkowa jak i usługi pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości bez względu na wprowadzenie kasy podlegałaby ewidencjonowaniu jedynie w formach dotychczasowych:

* pośrednictwo - wszystkie czynności dokumentowane fakturą,

* sprzedaż wysyłkowa - szczegółowe rejestry.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy, są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Z tej podstawowej reguły wynika, że obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących dotyczy tylko takich podmiotów, które dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących określone zostało w § 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2009 r. Nr 224, poz. 1797), zwanym dalej rozporządzeniem.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie: zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do treści § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. również podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 4, który stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2010 r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. również podatników rozpoczynających sprzedaż w 2010 r., z tym że w przypadku przekroczenia kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, zwolnienie obowiązuje do dnia przekroczenia tej kwoty (§ 3 ust. 5 rozporządzenia).

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem podmiotowym, tj. dotyczącym podmiotu.

Natomiast, w myśl § 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym niektórych czynności wykonywanych przez podatnika.

W części I załącznika do rozporządzenia w poz. 16 wskazano, iż czynnościami zwolnionymi z obowiązku rejestrowania na kasie są usługi obsługi nieruchomości świadczone na zlecenie - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą sklasyfikowane pod symbolem - PKWiU ex 70.3.

Użycie przez ustawodawcę "ex" przy grupowaniu PKWiU, korzystającym z obowiązku ewidencjonowania oznacza, że dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Natomiast w części II ww. załącznika wymieniona została: Sprzedaż dotycząca szczególnych czynności, gdzie w poz. 37 wskazano, że czynnością zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania jest dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), z wyjątkiem dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła2), 4)

- przy czym:

Nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2010 r.

W zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów korzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania możliwe jest tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania prowadzą szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.

Korzystanie z powyższego zwolnienia wymaga spełnienia określonych warunków wynikających wprost z zapisu tej regulacji. Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy można zatem stosować jeżeli:

* sprzedaż dokonywana jest w systemie wysyłkowym,

* zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z prowadzonej przez podatnika ewidencji i z dokumentów transakcji wynika jakiej dostawy dotyczyła zapłata.

W myśl z § 4 ust. 1, rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów:

1.

do podatników prowadzących działalność w zakresie sprzedaży gazu płynnego;

2.

przy świadczeniu usług przewozów regularnych i nieregularnych pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyjątkiem przewozów, o których mowa w poz. 6 i 7 załącznika do rozporządzenia;

3.

przy świadczeniu usług przewozu osób i ładunków taksówkami;

4.

przy dostawie: silników spalinowych tłokowych, wewnętrznego spalania, typu stosowanego w pojazdach mechanicznych (PKWiU 34.10.1), nadwozi do pojazdów mechanicznych, przyczep i naczep (PKWiU 34.2), części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych i ich silników (PKWiU 34.3);

5.

przy dostawie:

a.

sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten (ex PKWiU 32),

b.

sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (ex PKWiU 33.40.3);

6.

przy dostawie wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których sprzedaż nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy;

7.

przy dostawie nagranych, z zapisanymi danymi lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego (w tym również sprzedawanymi łącznie z licencją na użytkowanie): płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridży;

8.

przy dostawie wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU;

9.

przy dostawie wyrobów tytoniowych (PKWiU 16.00), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU, z wyjątkiem dostaw towarów, o których mowa w poz. 43 załącznika do rozporządzenia.

Przepisy ust. 1 pkt 4-7 nie mają zastosowania do zwolnień wynikających z poz. 34 załącznika do rozporządzenia z wyjątkiem sytuacji, w których ma zastosowanie § 3 ust. 6, lub podatnik utracił albo utraci prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami rozporządzenia również z innego tytułu (§ 4 ust. 2 rozporządzenia).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami. Od niedawna poszerzył działalność gospodarczą o sprzedaż przez internet, zdjęć, pocztówek i fototapet przez niego produkowanych. W przypadku pośrednictwa w obrocie nieruchomościami każdą czynność dokumentuje fakturami VAT co pozwala mu na korzystanie ze zwolnienia z ewidencjonowania na kasie tych czynności na podstawie § 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących - załącznik poz. 16. Sprzedaż prowadzona przez internet na dzień dzisiejszy jest niewielka i nie przekracza 20% obrotu, poza tym zgodnie z pkt 37 powyższego załącznika Zainteresowany prowadzi szczegółowe ewidencje, z których jednoznacznie wynika jakich transakcji dotyczą zapłaty. Jak wskazał Zainteresowany usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami według obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 70.3 jako usługi obsługi nieruchomości świadczone na zlecenie.

Zatem Zainteresowany, o ile nie przekroczył wcześniej i nie przekroczy w 2010 r. limitów z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, określonych w § 3 cyt. rozporządzenia nie ma obowiązku rozpoczęcia ewidencjonowania tej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej. Zastosowanie również znajdą przepisy § 2 rozporządzenia, dotyczące zwolnienia przedmiotowego. W powyższej sytuacji Wnioskodawca dokonując dostawy towarów przez internet, jak również pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, które mogą skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego, tzn. są wyszczególnione w załączniku do rozporządzenia, jak również nie stanowią wyłączeń z § 4 ust. 1 rozporządzenia.

Podkreślić należy, iż zwolnienia dla podatników z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku wynikające z treści przywołanych przepisów § 3 rozporządzenia, pozostają bez związku ze zwolnieniem z ewidencjonowania czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia - wynikającym z § 2 rozporządzenia. Zatem podmiot, który utraciłby zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania, określone w § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia - w związku z przekroczeniem kwoty obrotu z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w wysokości 40.000 zł - obowiązany jest do ewidencjonowania sprzedaży na rzecz tych osób za pomocą kasy rejestrującej. Z obowiązku tego wyłączona jest - na podstawie § 2 rozporządzenia - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia, m.in. w poz. 16 - usługi obsługi nieruchomości świadczone na zlecenie - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą - PKWiU ex 70.3 i poz. 37 - dostawa towarów w systemie wysyłkowym pod warunkiem prowadzenia szczegółowej ewidencji sprzedaży. Z uwagi zatem na obowiązujący w tym zakresie stan prawny wskazać należy, iż do kwoty obrotu - określonej przepisem § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia - przyjmowana jest cała wartość obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w tym również w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Na mocy § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. również: podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej "ustawą", był wyższy niż 70%.

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 4, traci moc po upływie dwóch miesięcy licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po sześciomiesięcznym okresie prowadzenia sprzedaży w 2010 r., jeżeli w okresie tym udział obrotów ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania wymienionej w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, w obrotach ogółem podatnika, z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był równy albo niższy niż 70% - w przypadku podatników kontynuujących działalność lub rozpoczynających działalność w pierwszym półroczu 2010 r. (§ 3 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia).

Pomimo przekroczenia kwoty 40.000 zł - Wnioskodawca może skorzystać jako podmiot ze zwolnienia z ewidencji na kasie obrotów ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych pod warunkiem, że wartość obrotu z tytułu świadczonych usług pośrednictwa w obrocie nieruchomościami w obrocie ogółem przekracza 70% sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż możliwe jest po wprowadzeniu kasy fiskalnej ewidencjonowanie sprzedaży tylko towarów bez usług pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, taka możliwość ewidencji sprzedaży istnieje również po przekroczeniu limitów powodujących obowiązek wprowadzenia kasy fiskalnej, ponieważ powyższe usługi korzystają ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie na podstawie § 2 cyt. rozporządzenia w związku z poz. 16 załącznika. Nie powstanie również obowiązek ewidencjonowania sprzedaży prowadzonej przez internet za pośrednictwem poczty lub firm kurierskich, jeżeli w dalszym ciągu prowadzone byłyby szczegółowe rejestry, ponieważ przedmiotowe usługi również korzystają ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie na podstawie § 2 cyt. rozporządzenia w związku z poz. 37 załącznika. Zatem dopuszczalne jest ewidencjonowanie na kasie jedynie sprzedaży detalicznej prowadzonej w siedzibie firmy.

Organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl