ILPP2/443-94/12-2/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-94/12-2/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2012 r. (data wpływu 23 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, jako płatnik podatku VAT, realizuje projekt LIFE+ "XXX". Ramy czasowe projektu: 01.2010-12.2013. Projekt finansowany jest przez instrument finansowania Komisji Europejskiej LIFE+ oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Głównym celem projektu jest ochrona siedlisk Natura 2000: (...) w 8 obszarach Natura 2000 (...). To jedne z najcenniejszych i największych skupisk (...) w kraju. Obszary objęte projektem są stanowiskami najrzadszych gatunków (...) w Polsce. Wśród gatunków z Załącznika II Dyrektywy Siedliskowej można tu wymienić m.in.: (...). Ponadto we wszystkich obszarach występują cenne gatunki roślin i zwierząt wpisane do Polskich Czerwonych Ksiąg.

Obszary włączone do projektu, podczas ostatnich kilku dekad zostały silnie zagrożone przez intensyfikację rolnictwa i związane z tym zmiany użytkowania gruntów. Najbardziej dotkliwe dla (...) jest porzucanie ekstensywnego wypasu i uruchomiona tym sukcesja naturalna, zalesianie, zaorywanie i przekształcanie w pola uprawne. Niniejszy projekt ma na celu powstrzymanie i zapobieganie kolejnym negatywnym zmianom, zachodzącym na tle przedstawionych wyżej procesów. Wszelkie działania nastawione są na zachowanie cennej mozaiki siedlisk ciepłolubnych, ważnej dla utrzymania wysokiej bioróżnorodności i licznych gatunków roślin i zwierząt o zróżnicowanych wymaganiach siedliskowych. Cele szczegółowe są następujące: polepszenie warunków siedliskowych oraz ograniczenie sukcesji niepożądanych gatunków na wybranych (...) przez stosowanie zabiegów ochrony czynnej; przywrócenie tradycyjnych metod gospodarowania (głównie wypasu ekstensywnego) na części (...) objętych projektem, w celu zapewnienia ich trwałej i skutecznej ochrony; zwiększenie bioróżnorodności objętych projektem obiektów przez kształtowanie i odtwarzanie dynamicznej mozaiki siedlisk (...); zapewnienie odpowiednich podstaw prawnych dla skutecznej ochrony płatów (...) objętych projektem (wykup, plany ochrony); propagowanie i powiększanie wiedzy na temat (...) oraz potrzeb ich ochrony w różnych grupach społecznych; zapewnienie odpowiednich podstaw merytorycznych do kompleksowej i pełnej ochrony (...) w Polsce; wypracowanie/testowanie metod odtwarzania i tworzenia od podstaw (...) w miejscach zdegradowanych; polepszenie stanu populacji wybranych rzadkich gatunków (...) (m.in....). Najważniejsze działania służące osiągnięciu powyższych celów to:

* wycinka zarośli krzewów i drzew;

* usuwanie obcych gatunków inwazyjnych roślin zielnych;

* prowadzenie wypasu obwoźnego na (...);

* wykup części gruntów obejmujących najcenniejsze fragmenty (...) na cele związane tylko i wyłącznie z ochroną przyrody;

* przygotowanie dokumentacji przyrodniczych oraz planów ochrony dla wybranych rezerwatów, obszarów Natura 2000 i użytków ekologicznych;

* organizowanie spotkań edukacyjnych i konferencji;

* wydanie materiałów edukacyjnych oraz nakręcenie filmu o (...) (powstałe wydawnictwa i film będą rozprowadzane bezpłatnie);

* stworzenie infrastruktury turystycznej w wybranych obiektach;

* stworzenie Planu Ochrony Siedliska dla (...) w Polsce;

* odtwarzanie lub tworzenie od podstaw (...) na powierzchniach zdegradowanych;

* zasilanie populacji (...) przez dosadzanie wyhodowanych ex situ sadzonek i wysiewanie nasion tych gatunków;

* działania przygotowawcze (rozpoznanie własności gruntów, konsultacje z lokalnymi ekspertami, przygotowanie planu działania).

Nabycie towarów i usług służących realizacji ww. projektu nie stanowi podstawy do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, podatek VAT od nabytych towarów i usług nie służących czynnościom opodatkowanym nie podlega też odliczeniu. Planowane w ramach projektu działania służą realizacji celów statutowych stowarzyszenia oraz nie są związane z działalnością gospodarczą, dlatego wnioskodawca nie może, ze względu na podane powyżej przesłanki odzyskać zapłaconego podatku VAT. Planowane nabycie towarów i usług w ramach realizowanego projektu zarówno w trakcie jego realizacji, jak też w przyszłości nie będzie służyło bezpośrednio oraz pośrednio czynnościom opodatkowanym, więc nie istnieją podstawy prawne do całkowitego lub częściowego odliczenia podatku VAT. Indywidualna interpretacja jest niezbędna do prawidłowego rozliczenia podatku VAT jako kosztu kwalifikowanego projektu. (...)

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w ramach realizacji ww. projektu Wnioskodawca może odzyskać zapłacony podatek VAT... (...)

Zdaniem Wnioskodawcy, w trakcie realizacji projektu nie jest realizowana przez Zainteresowanego sprzedaż opodatkowana, dla której według art. 86 ustawy o podatku VAT można odliczyć i odzyskać podatek VAT. Działania realizowane w ramach projektu służą realizacji celów statutowych stowarzyszenia oraz nie są związane z działalnością gospodarczą, dlatego Wnioskodawca nie może ze względu na wskazane powyżej przesłanki odzyskać zapłaconego podatku VAT. (...)

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, jako płatnik podatku VAT, realizuje projekt LIFE+ "XXX". Ramy czasowe projektu: 01.2010-12.2013. Projekt finansowany jest przez instrument finansowania Komisji Europejskiej LIFE+ oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Głównym celem projektu jest ochrona siedlisk Natura 2000: (...) (kod siedliska:..), (...) (...) oraz (...) (...) i (...) (...) w 8 obszarach Natura 2000 (...). Planowane w ramach projektu działania służą realizacji celów statutowych stowarzyszenia oraz nie są związane z działalnością gospodarczą. Nabycie towarów i usług w ramach realizowanego projektu zarówno w trakcie jego realizacji, jak też w przyszłości nie będzie służyło bezpośrednio oraz pośrednio czynnościom opodatkowanym, więc nie istnieją podstawy prawne do całkowitego lub częściowego odliczenia podatku VAT. Indywidualna interpretacja jest niezbędna do prawidłowego rozliczenia podatku VAT jako kosztu kwalifikowanego projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są i nie będą, w sposób bezpośredni bądź pośredni, związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowej operacji.

W zakresie przedmiotowych wydatków Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację przedmiotowego projektu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl