ILPP2/443-937/10-2/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-937/10-2/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2010 r. (data wpływu 24 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją programu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją programu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest gminną samorządową jednostką budżetową utworzoną uchwałą Nr x Rady Miejskiej z dnia x 1999 r. w sprawie likwidacji zakładu budżetowego o nazwie... i utworzenia jednostki budżetowej o tej samej nazwie w celu zmiany formy finansowania zadań gminnych, niemającą osobowości prawnej.

W świetle postanowień art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,... pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu jednostki samorządu terytorialnego (Gminy:..) oraz odprowadza dochody na rachunek tegoż budżetu. Miasto przekazuje środki finansowe na działalność bieżącą i inwestycyjną... na wydzielone rachunki bankowe. Dysponentem środków znajdujących się na rachunkach bankowych jednostki jest Dyrektor.

Decyzjami.... nieodpłatnie, na czas nieoznaczony, ustanowiono trwały zarząd do nieruchomości stanowiących własność Miasta na rzecz.... w celu prowadzenia przez... działalności statutowej.

Posiadane środki trwałe znajdują się w ewidencji.... Przeważająca działalność... została sklasyfikowana jako "Działalność ogrodów botanicznych i zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody" pod symbolem 9104 Z wg PKD 2007.

Działalnością statutową... (wynikającą z zadań, jakie mają obowiązek spełniać...) jest:

* prowadzenie różnorodnych i naukowo udokumentowanych kolekcji roślinnych,

* zapewnienie odpowiednich warunków siedliskowych i właściwej pielęgnacji nasadzeń oraz pełnienie "rezerwatu" dla gatunków rzadkich i ginących,

* prowadzenie działalności naukowej zgodnej z profilem merytorycznym... oraz potrzebami miasta i regionu, przy współpracy z wyższymi uczelniami oraz Radą Naukową działającą przy....,

* współpraca i wymiana doświadczeń z innymi placówkami o podobnym charakterze w kraju i za granicą,

* popularyzacja wiedzy botanicznej, ochrony przyrody i ochrony środowiska, a także szerzenie kultury botanicznej i ogrodniczej wśród społeczeństwa, a w szczególności wśród dzieci i młodzieży,

* ekspozycja roślin dla zwiedzających,

* prowadzenie i rozwijanie działalności mającej na celu wzrost ekonomicznej efektywności jednostki.

W rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,... jest podatnikiem VAT czynnym. Najczęściej występującymi w... czynnościami, z których Wnioskodawca uzyskuje dochody to:

a.

opodatkowana stawką 22% - dzierżawa, najem powierzchni, sprzętu,

b.

opodatkowana stawką 7%

* sprzedaż biletów wstępu do ogrodu botanicznego (PKWiU 92.53.11),

* usługi ogrodnicze, pielęgnacja roślin (PKWiU 01.41.1),

c.

zwolnione od podatku VAT - usługi związane z ogrodem botanicznym, m.in.: filmowanie, zajęcia edukacyjne, wypożyczanie roślin, sprzedaż nadwyżek z produkcji roślinnej (PKWiU 92.53.11).

Na podstawie art. 86 ust. 1 w związku z art. 90 ust. 2 cyt. ustawy,... odlicza podatek naliczony w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

... - jako osoba prawna - planuje w latach 2010-2013 realizację programu, współfinansowanego ze środków EFRR w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa x na lata 2007-2013 (Oś priorytetowa II: Ochrona środowiska, zapobieganie zagrożeniom i energetyka, Działanie II.3 Ochrona przyrody).

W ramach ww. programu prowadzone będą zadania inwestycyjne.

Ww. projekty będą zgłaszane do... w ramach ogłaszanych konkursów z zakresu ochrony przyrody. Pierwszy i drugi jeszcze w roku bieżącym, trzeci i czwarty zaś w 2012 r.

Beneficjentem będzie..., a jednostką realizującą -.... Realizacja programu - mająca na celu wypełnianie zadań statutowych... - polegać będzie na:

* wybudowaniu szkółek drzew, krzewów i roślin zielnych na terenie zaplecza gospodarczego..., odpowiadającego nowoczesnym standardom,

* budowie torfowiska wysokiego w sposób sztuczny, o parametrach siedliskowych odpowiadających takiemu torfowisku w warunkach naturalnych, używając w tym celu zakupionego torfu kopanego,

* budowie pawilonu zapewniającemu odpowiednie warunki uprawy, pielęgnacji i mnożenia kolekcji storczyków,

* budowie specjalistycznego pawilonu dla potrzeb kolekcji paproci i innych roślin zarodnikowych.

W ramach prowadzonych inwestycji jednostka realizująca poniesie koszty związane m.in. z przygotowaniem niezbędnej dokumentacji projektu, przeprowadzeniem prac budowlanych, wykonaniem instalacji, zakupem potrzebnych w toku realizacji inwestycji materiałów usług, zarządzaniem i obsługą projektu. Koszty te zostaną zafakturowane na....

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca jako jednostka realizująca zadania inwestycyjne w ramach programu, może odliczać podatek VAT naliczony wykazywany w fakturach zakupu związanych z ww. inwestycjami, jeżeli beneficjentem ubiegającym się o uzyskanie dofinansowania ze środków Unii Europejskiej.

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, przewidziane w art. 90 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ponieważ towary i usługi jakie zostaną nabyte w toku realizacji ww. zadań inwestycyjnych wykorzystywane będą do wykonywania przez... - czynności zarówno opodatkowanych, jak i nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Powyższe wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W przypadku, gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami zwolnionymi od podatku jak i opodatkowanymi, zastosowanie znajdują przepisy art. 90 i art. 91 ustawy, mające na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

W świetle art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2 ustala się, w myśl art. 90 ust. 3 ustawy, jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Stosownie do art. 90 ust. 4 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Artykuł 90 ust. 8 ustawy stanowi, iż podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30 000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

Przepis ust. 8 stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna (art. 90 ust. 9 ustawy).

Na podstawie art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2,

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Zatem, w sytuacji gdy podatek od towarów i usług zawarty w wydatkach ponoszonych w ramach realizowanego projektu inwestycyjnego odnosił się będzie zarówno do czynności opodatkowanych, jak i zwolnionych od podatku, wówczas obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności będzie przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Natomiast zasada proporcjonalnego odliczania podatku będzie miała zastosowanie do tej kategorii zakupów, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży, czyli do zakupów kwalifikowanych jako "zakupy związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną".

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest gminną samorządową jednostką budżetową niemającą osobowości prawnej. Miasto przekazuje środki finansowe na działalność bieżącą i inwestycyjną... na wydzielone rachunki bankowe. Dysponentem środków znajdujących się na rachunkach bankowych jednostki jest Dyrektor....

Prezydent Miasta... nieodpłatnie, na czas nieoznaczony, ustanowił trwały zarząd do nieruchomości stanowiących własność Miasta na rzecz... w celu prowadzenia przez... działalności statutowej.

... jest podatnikiem VAT czynnym. W związku z prowadzeniem działalności u Wnioskodawcy występuje sprzedaż opodatkowana i zwolniona.

Na podstawie art. 86 ust. 1, w związku z art. 90 ust. 2 cyt. ustawy,... odlicza podatek naliczony w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Miasto - jako osoba prawna - planuje w latach 2010-2013 realizację programu, współfinansowanego ze środków EFRR w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa x na lata 2007-2013 (Oś priorytetowa II: Ochrona środowiska, zapobieganie zagrożeniom i energetyka, Działanie II.3 Ochrona przyrody).

W ramach ww. programu prowadzone będą zadania inwestycyjne. Beneficjentem będzie Miasto, a jednostką realizującą -.... Realizacja programu ma na celu wypełnianie zadań statutowych....

W ramach prowadzonych inwestycji jednostka realizująca poniesie koszty związane m.in. z przygotowaniem niezbędnej dokumentacji projektu, przeprowadzeniem prac budowlanych, wykonaniem instalacji, zakupem potrzebnych w toku realizacji inwestycji materiałów usług, zarządzaniem i obsługą projektu. Koszty te zostaną zafakturowane na.

Reasumując, ze względu na fakt, iż w przedmiotowej sprawie występuje zarówno sprzedaż opodatkowana, jak i zwolniona od podatku, Wnioskodawca jako jednostka realizująca zadania inwestycyjne w ramach programu, otrzymujący faktury VAT na niego wystawione, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z uwzględnieniem zasad określonych w art. 90 ust. 2 ustawy.

Bez znaczenia przy tym jest fakt, iż beneficjentem środków będzie Miasto.

Należy jednak wskazać, że odliczenie proporcjonalne wg metody z art. 90 ust. 2 ustawy ma zastosowanie tylko w odniesieniu do tych zakupów, których nie da się bezpośrednio przypisać do jednego rodzaju sprzedaży (opodatkowanej lub zwolnionej).

Ponadto zaznacza się, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 - rozpatrzone. Odnosi się to w szczególności do prawidłowości zastosowania przez Wnioskodawcę stawek podatkowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl