ILPP2/443-934/12-7/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-934/12-7/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w X działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki X, przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2012 r. (data wpływu 10 września 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 grudnia 2012 r. (data wpływu 14 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT świadczenia nieodpłatnych szkoleń - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT świadczenia nieodpłatnych szkoleń.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej "M") w dniu 20 grudnia 2010 r. nabył nieruchomość (prawo wieczystego użytkowania gruntu wraz z budynkami) położonej w X przy ul. X 10. Na ww. nieruchomości M zamierza stworzyć Centrum (dalej "C"). Powstanie C wymaga modernizacji istniejących poprzemysłowych budynków oraz zmiany ich dotychczasowej funkcji z produkcyjno-magazynowej na biurową. C składać się będzie z dwóch nowoczesnych biurowców, o wysokim standardzie, o łącznej powierzchni użytkowej 13.500 m/kw i innych pobocznych budynków oraz zagospodarowanego terenu wokół nich. Spółka M jest użytkownikiem wieczystym gruntu, na którym ma powstać C. Dla omawianej nieruchomości w dniu 30 maja 2012 r. została wydana przez Prezydenta Miasta decyzja o zatwierdzeniu projektu budowlanego i udzieleniu pozwolenia na budowę, rozbiórkę oraz wykonanie robót budowlanych dla inwestycji polegającej na:

1.

rozbudowie, nadbudowie i zmianie sposobu użytkowania istniejącego budynku usługowo-produkcyjnego na funkcje biurowe z garażem w kondygnacji piwnicznej,

2.

budowie budynku biurowo-garażowego,

3.

remoncie istniejącej portierni i trafostacji,

4.

przebudowie i zmianie sposobu użytkowania części budynku gospodarczego na funkcje biurową (portiernia) wraz z rozbiórką pozostałej części budynku,

5.

budowie parkingu publicznego, budowie drogi dojazdowej, rozbiórce budynku garażowego oraz pawilonu handlowego, wraz z zespołem urządzonej zieleni parkowej na terenie nieruchomości położonej w X przy ul. X 10.

Na cele inwestycji M pozyskała dofinansowanie pieniężne (pożyczka zwrotna) ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej oraz budżetu państwa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Pożyczka z programu J jest przeznaczona na sfinansowanie do 75% kosztów kwalifikowanych, w związku z realizacją miejskiego projektu pod nazwą "Rewitalizacja zdegradowanego obszaru przy ul. X w X oraz budowa Centrum Biurowego P". Zgodnie z założeniami programu J, projekty zatwierdzone do wsparcia finansowego muszą łączyć element komercyjny (zapewniający rentowność projektu i tym samym spłatę pożyczki) oraz element społeczny, ważny z punktu widzenia lokalnej społeczności. Element komercyjny zostanie osiągnięty dzięki wynajmowi powierzchni biurowej Element społeczny będzie dotyczył ograniczenia stanu kryzysowego panującego na obszarze, na którym powstanie C. Stan kryzysowy wywołany jest wysokim stopniem degradacji gospodarczej, społecznej, jak i infrastrukturalno-przestrzennej. Ograniczenie stanu kryzysowego zostanie osiągnięte w wyniku przeprowadzenia przez M następujących inwestycji rewitalizacyjnych:

1.

Budowa oraz utrzymanie sieci kamer monitorujących sytuację na przyległych do C ulicach oraz ciągach komunikacyjnych. Instalacja sieci kamer będzie znajdować się na terenie parku i znajdującej się obok pętli tramwajowej. Kamery będą podłączone do Systemu Monitoringu Miejskiego. Celem inwestycji ma być minimalizacja występujących w omawianym obszarze patologii społecznych obejmujących różne formy przestępczości. Monitoring powinien w sposób ewidentny przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa publicznego np. poprzez ograniczenie aktów wandalizmu i kradzieży. Jest to istotne zarówno dla mieszkańców tego obszaru, jak też pracowników przedsiębiorstw wynajmujących powierzchnie biurowe.

2.

Wydzielenie, remont oraz utrzymywanie (w jednym z biurowców) sali dydaktycznej, w której odbywać się będą cykliczne bezpłatne wykłady i szkolenia z zakresu kultury, wiedzy ekonomicznej, prawnej, informatycznej, technicznej czy medycznej, profilaktyki zdrowia, walki z alkoholizmem oraz możliwości uzyskania pracy. W tym zakresie M będzie ponosić wydatki związane z zakupem sprzętu (np. projektory, nagłośnienie sali), wynagrodzeniem wykładowców, drukiem materiałów szkoleniowych, opłat za media itp. Celem inwestycji ma być ograniczenie, wynikających m.in. z braku odpowiednich umiejętności, marginalizacji oraz wykluczenia mieszkańców. Wykłady i szkolenia mają przyczynić się do zmiany postaw społecznych, podnieść jakość życia okolicznych mieszkańców, wśród których dużą grupę stanowią ludzie bez pracy.

3.

Projekt założenie oraz utrzymanie około 4000 m/kw terenów zielonych (parku) wraz ze ścieżkami, chodnikami, ogrodzeniami, ławkami, ekranami akustycznymi, placem zabaw, oświetleniem i systemem monitoringu. Celem inwestycji ma być wzrost estetyki otoczenia, funkcjonalność przestrzeni oraz poprawa środowiska naturalnego, umożliwienie komunikacji pieszej pomiędzy pętlą tramwajową a centrum biurowym, umożliwienie wypoczynku i rekreacji. Uporządkowanie terenu wokół C (założenie parku) z możliwością wypoczynku i lepszym połączeniem ze środkami komunikacji miejskiej ma ścisły związek z działalnością gospodarczą w celu pozyskania klientów na powierzchnie biurowe i ich zadowolenie.

4.

Poprawa nawierzchni i stanu dróg publicznych, dojazdowych oraz budowa nowej drogi dojazdowej, parkingu i przejść pieszych. Celem inwestycji ma być poprawa stanu infrastruktury drogowej i pieszej oraz bezpieczeństwa drogowego, zapewnienie dojazdu do centrum biurowego. Budowa drogi dojazdowej do firmy oraz parkingu zewnętrznego dla klientów firmy jest warunkiem niezbędnym działalności firmy i wynajmu powierzchni biurowych.

Dzięki ww. działaniom rewitalizowany obszar z C stanie się atrakcyjny dla potencjalnych najemców powierzchni biurowych. Biorąc pod uwagę powyższe, w dniu 26 kwietnia 2012 r. M zawarła z Miastem X umowę użyczenia, której przedmiotem było uregulowanie współpracy i wzajemnych zobowiązań Stron w sposób umożliwiający realizację inwestycji na gruncie stanowiącym własność Miasta X, polegającej na budowie ogólnodostępnego parku publicznego. W celu realizacji tej inwestycji i dalszego jej utrzymania w należytym stanie, Miasto oddało nieodpłatnie do używania swój grunt M, przy czym używanie to obejmuje również prawo do korzystania na cele budowlane. Umowa użyczenia została zawarta na 10 lat. Z umowy wynika również, że M zobowiązuje się po zakończeniu umowy do wydania przedmiotu umowy i przekazania go na rzecz Miasta. M w ramach prowadzonej inwestycji zawarła również z Miastem dwie umowy, dotyczące ustanowienia odpłatnej służebności gruntowej przejazdu i przechodu w odniesieniu do dwóch dróg będących własnością Miasta, a stanowiących drogi dojazdowe o charakterze publicznym dla klientów do biurowców M. Jedna z tych dróg zostanie w ramach prowadzonych prac przez M wyremontowana, natomiast druga zostanie od podstaw zbudowana.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż:

1.

W przedmiotowej sytuacji, M poniesie na gruncie stanowiącym własność Miasta X (a użyczonym M) wydatki związane z założeniem oraz utrzymaniem parku na terenie którego będą się znajdować m.in. ciągi komunikacyjne (ścieżki i chodniki), ogrodzenia, ławki, ekrany akustyczne, place zabaw, oświetlenie i system monitoringu (kamery), a także miejsca postojowe dla samochodów zlokalizowane przy granicy parku.

2.

Przedmiotem umowy z Miastem X jest budowa ogólnodostępnego parku publicznego przy ul. X 10, na gruncie Miasta X. W ramach tej inwestycji zostaną wykonane prace o jakich mowa w ww. pkt 1. Z umowy użyczenia wynika zobowiązanie M do wydania przedmiotu umowy (w tym nakładów inwestycyjnych) po jej zakończeniu (tekst jedn.: po 10 latach) i przekazania go Miastu X. Przekazanie ma mieć charakter nieodpłatny.

3.

Wnioskodawca wskazuje, że umowa z Miastem X zawiera także zapis, iż w przypadku nie wydania przez M przedmiotu umowy po upływie 14 dni od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia umowy (np. po jej zakończeniu), M zobowiązana będzie do zapłaty Miastu X wynagrodzenia za każdy rozpoczęty miesiąc za bezumowne korzystanie z przedmiotu umowy w wysokości określonej w umowie.

4.

Umowa użyczenia, a także inne poczynione ustalenia z Miastem X nie regulują kwestii tego, czy dojdzie do przekazania na rzecz Miasta X inwestycji związanych z budową i remontem dróg dojazdowych do parkingu.

5.

W odpowiedzi na pytanie czy wykłady i szkolenia maja związek z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą wskazano, iż M zamierza prowadzić taką działalność.

6.

Jak wskazano w pkt nr 1 w skład budowanej infrastruktury znajdującej się na gruncie Miasta X będą wchodzić m.in. ciągi komunikacyjne (ścieżki i chodniki), ogrodzenia, ławki, ekrany akustyczne, place zabaw, oświetlenie i system monitoringu (kamery), a także miejsca postojowe dla samochodów, zlokalizowane przy granicy parku.

7.

Infrastruktura wybudowana na gruncie Miasta X oraz parking, ciągi piesze i drogi (remontowana i budowana) dotyczą budowy Centrum jako całości.

8.

M nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

9.

M nie posiada zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

10.

Na chwilę obecną M nie świadczy usług o jakich mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług.

11.

Na chwilę obecną M nie świadczy usług o jakich mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

12.

Przedmiotowe szkolenia dla uczestników szkoleń będą świadczone nieodpłatnie, ale będą miały związek z przedsiębiorstwem prowadzonym przez M. Szkolenia będą prowadzone dla lokalnej społeczności w celu aktywizacji zawodowej i poprawy jakości ich życia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w sytuacji, gdy M ponosi nakłady w związku z prowadzeniem bezpłatnych szkoleń, czynność ta stanowi nieodpłatne świadczenie dla osób uczestniczących w tych szkoleniach podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w ramach inwestycji jaka będzie realizowana przez M zostaną wybudowane m.in. dwa nowoczesne biurowce o wysokim standardzie, o łącznej powierzchni użytkowej 13.500 m/kw. W jednym z nich zostanie wybudowana i wyposażona sala dydaktyczna, w której będą prowadzone bezpłatne wykłady i szkolenia z zakresu kultury, wiedzy ekonomicznej, prawnej, informatycznej, technicznej czy medycznej, profilaktyki zdrowia, walki z alkoholizmem oraz możliwości uzyskania pracy. Obowiązek wybudowania takiej Sali dydaktycznej, w której będą prowadzone wykłady i szkolenia był jednym z warunków pozyskania pożyczki zwrotnej z programu J, zatem w tym zakresie M będzie prowadzić działalność gospodarczą. W tym zakresie M jest zatem zobowiązana ponosić wydatki związane z zakupem sprzętu (np. projektory, nagłośnienie sali), wynagrodzeniem wykładowców, drukiem materiałów szkoleniowych, opłat za media itp. Wykłady i szkolenia mają przyczynić się do zmiany postaw społecznych, podnieść jakość życia okolicznych mieszkańców, wśród których dużą grupę stanowią ludzie bez pracy.

Biorąc pod uwagę art. 8 ust. 1 i 2 ustawy VAT, M jest zdania, że prowadzenie bezpłatnych szkoleń dla osób trzecich, nie stanowi nieodpłatnego świadczenia dla Nich podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Po pierwsze art. 8 ust. 1 ustawy VAT nie ma zastosowania, gdyż szkolenia są bezpłatne, a przepis ten dotyczy czynności odpłatnych.

Po drugie, art. 8 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy VAT, nie znajduje zastosowania, gdyż M:

a.

nie będzie używać towarów (np. materiałów szkoleniowych) stanowiących część jej przedsiębiorstwa do celów innych niż działalność gospodarcza M, w tym w szczególności do celów osobistych M lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało w całości lub części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów (art. 8 ust. 2 pkt 1);

b.

nie będzie świadczyć usług na cele osobiste M lub jej pracowników, w tym byłych pracowników wspólników, udziałowców akcjonariuszy członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika (art. 8 ust. 2 pkt 2).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Treść ww. art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy wskazuje, iż opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością, a więc nie mają wpływu na przyszłe obroty przedsiębiorstwa, jego zyski, wizerunek, odbiór przez kontrahentów.

W pierwszej kolejności rozważyć zatem należy, czy świadczone przez Wnioskodawcę szkolenia można uznać za odpłatne. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Należy podkreślić, iż czynność może być odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane "po kosztach" ich świadczenia, bądź poniżej kosztów są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

Aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą być spełnione następujące warunki:

* w przypadku użycia towarów stanowiących część przedsiębiorstwa - użycie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika oraz istnienie prawa podatnika do odliczenia - w całości lub w części - podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów (warunki te muszą być spełnione łącznie),

* w przypadku świadczenia usług - świadczenie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa (świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza) należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, iż M w dniu 20 grudnia 2010 r. nabył nieruchomość (prawo wieczystego użytkowania gruntu wraz z budynkami). Na ww. nieruchomości M zamierza stworzyć C. Powstanie C wymaga modernizacji istniejących poprzemysłowych budynków oraz zmiany ich dotychczasowej funkcji z produkcyjno magazynowej na biurową. C składać się będzie z dwóch nowoczesnych biurowców, o wysokim standardzie, o łącznej powierzchni użytkowej 13.500 m/kw i innych pobocznych budynków oraz zagospodarowanego terenu wokół nich. Spółka M jest użytkownikiem wieczystym gruntu, na którym ma powstać C. Dla omawianej nieruchomości w dniu 30 maja 2012 r. została wydana przez Prezydenta Miasta decyzja o zatwierdzeniu projektu budowlanego i udzieleniu pozwolenia na budowę, rozbiórkę oraz wykonanie robót budowlanych dla inwestycji polegającej na:

1.

rozbudowie, nadbudowie i zmianie sposobu użytkowania istniejącego budynku usługowo-produkcyjnego na funkcje biurowe z garażem w kondygnacji piwnicznej,

2.

budowie budynku biurowo-garażowego,

3.

remoncie istniejącej portierni i trafostacji,

4.

przebudowie i zmianie sposobu użytkowania części budynku gospodarczego na funkcje biurową (portiernia) wraz z rozbiórką pozostałej części budynku,

5.

budowie parkingu publicznego, budowie drogi dojazdowej, rozbiórce budynku garażowego oraz pawilonu handlowego, wraz z zespołem urządzonej zieleni parkowej na terenie nieruchomości.

Na cele inwestycji M pozyskała dofinansowanie pieniężne (pożyczka zwrotna) ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej oraz budżetu państwa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Pożyczka z programu J jest przeznaczona na sfinansowanie do 75% kosztów kwalifikowanych, w związku z realizacją miejskiego projektu pod nazwą "Rewitalizacja zdegradowanego obszaru przy ul. X w X oraz budowa Centrum Biurowego P". Zgodnie z założeniami programu J, projekty zatwierdzone do wsparcia finansowego muszą łączyć element komercyjny (zapewniający rentowność projektu i tym samym spłatę pożyczki) oraz element społeczny, ważny z punktu widzenia lokalnej społeczności. Element komercyjny zostanie osiągnięty dzięki wynajmowi powierzchni biurowej. Element społeczny będzie dotyczył ograniczenia stanu kryzysowego panującego na obszarze, na którym powstanie C. Stan kryzysowy wywołany jest wysokim stopniem degradacji gospodarczej, społecznej jak i infrastrukturalno-przestrzennej. Ograniczenie stanu kryzysowego zostanie osiągnięte w wyniku przeprowadzenia przez M m.in. następującej inwestycji:

* Wydzielenie, remont oraz utrzymywanie (w jednym z biurowców) sali dydaktycznej, w której odbywać się będą cykliczne bezpłatne wykłady i szkolenia z zakresu kultury, wiedzy ekonomicznej, prawnej, informatycznej, technicznej czy medycznej, profilaktyki zdrowia, walki z alkoholizmem oraz możliwości uzyskania pracy. W tym zakresie M będzie ponosić wydatki związane z zakupem sprzętu (np. projektory, nagłośnienie sali), wynagrodzeniem wykładowców, drukiem materiałów szkoleniowych, opłat za media itp. Celem inwestycji ma być ograniczenie, wynikających m.in. z braku odpowiednich umiejętności, marginalizacji oraz wykluczenia mieszkańców. Wykłady i szkolenia mają przyczynić się do zmiany postaw społecznych, podnieść jakość życia okolicznych mieszkańców, wśród których dużą grupę stanowią ludzie bez pracy.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano m.in., iż:

1.

M zamierza prowadzić działalność gospodarczą w zakresie prowadzenia wykładów i szkoleń.

2.

M nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

3.

M nie posiada zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

4.

Na chwilę obecną M nie świadczy usług o jakich mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług.

5.

Na chwilę obecną M nie świadczy usług o jakich mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

6.

Przedmiotowe szkolenia dla uczestników szkoleń będą świadczone nieodpłatnie, ale będą miały związek z przedsiębiorstwem prowadzonym przez M. Szkolenia będą prowadzone dla lokalnej społeczności w celu aktywizacji zawodowej i poprawy jakości ich życia.

Przez świadczenie usług niezwiązanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbywa się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności. Natomiast przez usługi związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, należy rozumieć te usługi, które są wykonywane nieodpłatnie w związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej podmiotu, potrzebami związanymi z funkcjonowaniem prowadzonego przedsiębiorstwa. W tym więc aspekcie winny być rozpatrywane działania podejmowane przez podmiot. A zatem, jeśli podjęte przez podmiot działania mają na celu przyniesienie korzyści prowadzonej działalności gospodarczej, tym samym są związane z jej prowadzeniem, a więc, jak to określa art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Organizowanie bezpłatnych szkoleń będzie pośrednio związane z celami prowadzonej działalności gospodarczej. Warunkiem bowiem pozyskania środków z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej oraz budżetu państwa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 była realizacja celu społecznego inwestycji, a ten zostanie osiągnięty poprzez wydzielenie, remont oraz utrzymywanie (w jednym z biurowców) sali dydaktycznej, w której odbywać się będą cykliczne bezpłatne wykłady i szkolenia z zakresu kultury, wiedzy ekonomicznej, prawnej, informatycznej, technicznej czy medycznej, profilaktyki zdrowia, walki z alkoholizmem oraz możliwości uzyskania pracy. Celem inwestycji ma być ograniczenie, wynikających m.in. z braku odpowiednich umiejętności, marginalizacji oraz wykluczenia mieszkańców. Wykłady i szkolenia mają przyczynić się do zmiany postaw społecznych, podnieść jakość życia okolicznych mieszkańców, wśród których dużą grupę stanowią ludzie bez pracy.

Zatem należy uznać, że świadczenie nieodpłatnych usług szkoleniowych przez Wnioskodawcę jest związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w związku z czym nie może być traktowane jako odpłatne świadczenie usług, gdyż w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione przesłanki z art. 8 ust. 2 ustawy. W konsekwencji, w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania ww. przepis ustawy, a czynności te niepodlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jak wskazał bowiem Wnioskodawca nieodpłatne świadczenia usług służą celom jego działalności gospodarczej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie opodatkowania prowadzenia nieodpłatnych szkoleń. Natomiast w pozostałych zakresach zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w X, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 X po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w X, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl