ILPP2/443-933/09-2/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 października 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-933/09-2/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2009 r. (data wpływu 20 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przedłużenia okresu zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przedłużenia okresu zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność gospodarczą w zakresie handlu detalicznego artykułami spożywczymi, w tym również towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (alkohol i papierosy). Przed rozpoczęciem tej sprzedaży nie był on zobowiązany do ewidencjonowania obrotów za pomocą kas rejestrujących. W miejscu prowadzenia planowanej działalności handlowej (sklep) zamierza utworzyć 4 stanowiska kasowe, przy czym sprzedaż alkoholu i papierosów będzie dokonywana na 3 stanowiskach. Czwarta kasa będzie służyć do ewidencjonowania wyłącznie pozostałych artykułów.

Wnioskodawca zamierza kolejne kasy wprowadzać do używania w terminach wynikających z § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, tzn. pierwszą kasę w dniu rozpoczęcia sprzedaży towarów w sklepie, a następne w każdym pierwszym dniu kolejnego miesiąca.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy rozpoczęcie ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu co najmniej 1/5 liczby planowanych kas rejestrujących a następnie wprowadzenie od pierwszego dnia następnego miesiąca kolejnej kasy ma zastosowanie w opisanym przypadku.

2.

Czy skorzystanie z tych zasad przedłuża odpowiednio okres zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania w części dotyczącej obrotów realizowanych na stanowiskach kasowych, na których ewidencjonowanie powinno być prowadzone w kolejnych miesiącach.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

W opisanym przypadku przysługuje mu skorzystanie z praw jakie dają przepisy § 6 ust. 1 rozporządzenia, czyli wprowadzenie co miesiąc kolejnej z planowanych kas (co najmniej 1/5 liczby kas zgłoszonych do naczelnika urzędu skarbowego przed rozpoczęciem ewidencjonowania).

Ad. 2

Rozpoczęcie ewidencjonowania na tych zasadach przedłuża odpowiednio okres zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania w części dotyczącej sprzedaży prowadzonej na stanowiskach kasowych, na których ewidencjonowanie powinno być prowadzone w kolejnych miesiącach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl z art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510), zwane dalej rozporządzeniem, określa zwolnienia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących (§ 1 rozporządzenia).

W § 2 i § 3 rozporządzenia, ustawodawca wskazał podatników korzystających ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotów przy zastosowaniu kas rejestrujących, jak również określił szereg zwolnień przedmiotowych.

Na mocy § 4 rozporządzenia zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów:

1.

do podatników prowadzących działalność w zakresie sprzedaży gazu płynnego;

2.

przy świadczeniu usług przewozów regularnych i nieregularnych pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyjątkiem przewozów, o których mowa w poz. 6 i 7 załącznika do rozporządzenia;

3.

przy świadczeniu usług przewozu osób i ładunków taksówkami;

4.

przy dostawie: silników spalinowych tłokowych, wewnętrznego spalania, typu stosowanego w pojazdach mechanicznych (PKWiU 34.10.1), nadwozi do pojazdów mechanicznych, przyczep i naczep (PKWiU 34.2), części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych i ich silników (PKWiU 34.3);

5.

przy dostawie:

nbspnbsp a) sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten, (ex PKWiU 32),

nbspnbsp b) sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego, (ex PKWiU 33.40.3);

6.

przy dostawie wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których sprzedaż nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy;

7.

przy dostawie nagranych, z zapisanymi danymi lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego (w tym również sprzedawanymi łącznie z licencją na użytkowanie): płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridży;

8.

przy dostawie wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU;

9.

przy dostawie wyrobów tytoniowych (PKWiU 16.00), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU, z wyjątkiem dostaw towarów, o których mowa w poz. 43 załącznika do rozporządzenia.

Stosownie do § 6 ust. 1 rozporządzenia, w terminach wynikających z § 2, § 3 ust. 2-6 oraz § 4 podatnicy są obowiązani rozpocząć ewidencjonowanie przy zastosowaniu co najmniej 1/5 (w zaokrągleniu w górę do liczb całkowitych) liczby kas rejestrujących, która zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy została zgłoszona przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego do ewidencjonowania we wszystkich miejscach prowadzenia sprzedaży, na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania. Od pierwszego dnia każdego następnego miesiąca podatnicy są obowiązani zastosować do ewidencjonowania kolejne kasy rejestrujące, w liczbie nie mniejszej niż liczba kas rejestrujących przypadająca do ewidencjonowania w pierwszym miesiącu ewidencjonowania wynikająca z dokonanego przez podatnika zgłoszenia.

Rozpoczęcie ewidencjonowania na zasadach określonych w ust. 1 przedłuża odpowiednio okres zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania w części dotyczącej obrotów realizowanych na stanowiskach kasowych, na których ewidencjonowanie powinno być prowadzone w kolejnych miesiącach (§ 6 ust. 2 rozporządzenia).

Z opisu sprawy wynika, że Zainteresowany zamierza prowadzić działalność gospodarczą w zakresie handlu detalicznego artykułami spożywczymi, w tym również napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych. Przed rozpoczęciem tej sprzedaży nie był zobowiązany do ewidencjonowania obrotów za pomocą kas rejestrujących. W miejscu prowadzenia planowanej działalności handlowej planuje utworzyć 4 stanowiska kasowe, przy czym sprzedaży alkoholu i papierosów będzie dokonywał na 3 stanowiskach. Jedna kasa będzie służyć do ewidencjonowania wyłącznie pozostałych artykułów. Wnioskodawca pierwszą kasę zamierza wprowadzić do używania w dniu rozpoczęcia sprzedaży towarów w sklepie, a następne w każdym pierwszym dniu kolejnego miesiąca.

W oparciu o wskazane regulacje oraz opisane zdarzenie przyszłe należy zauważyć, że przepis § 6 rozporządzenia wyraźnie wskazuje, że ma on również zastosowanie do terminów wynikających z § 4, w którym to została wskazana dostawa m.in. alkoholi i papierosów. Natomiast ust. 2 tego przepisu, przedłużający odpowiednio okres zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania w części dotyczącej obrotów realizowanych na stanowiskach kasowych, na których ewidencjonowanie powinno być prowadzone w kolejnych miesiącach, nie wyklucza z tego zwolnienia alkoholi i wyrobów tytoniowych.

Reasumując, rozpoczęcie ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu co najmniej 1/5 liczby zgłoszonych przez Zainteresowanego do właściwego naczelnika urzędu skarbowego kas rejestrujących, a następnie wprowadzenie od pierwszego dnia każdego następnego miesiąca kolejnej kasy, zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia, będzie również miało zastosowanie w sprawie będącej przedmiotem wniosku. Skorzystanie z powyższej zasady przedłuży odpowiednio okres zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania w części dotyczącej obrotów realizowanych na stanowiskach kasowych, na których ewidencjonowanie powinno być prowadzone w kolejnych miesiącach, stosownie do § 6 ust. 2 rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl