ILPP2/443-919/11-2/SJ - Opodatkowanie podatkiem VAT sprzedaży działek gruntu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 września 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-919/11-2/SJ Opodatkowanie podatkiem VAT sprzedaży działek gruntu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2011 r. (data wpływu 9 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka sprzedaje nieruchomość, na którą składają się działki poniżej.

Na podstawie wypisów z rejestru gruntów wydane przez Starostwo Powiatowe dla działek to:

1.

działka nr 241/6 o pow. 1,87 ha - oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków symbolem "Ls" (lasy),

2.

działka nr 114 o pow. 25a - oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków symbolem "N" (nieużytki),

3.

działka nr 124 o pow. 1,17 ha - oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków symbolami "Ł" (łąki trwałe) i "N" (nieużytki),

4.

działka nr 271 o pow. 4a - oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków symbolem "N" (nieużytki),

5.

działka nr 140 o pow. 68a - oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków symbolami "R" (grunty orne) i "PS" (pastwiska trwałe),

6.

działka nr 241/9 o pow. 18,63 ha - oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków symbolami "R" (grunty orne), "B-R" (użytki rolne zabudowane), "PS" (pastwiska trwałe), "Ls" (lasy) "N" (nieużytki) i "W (rowy),

7.

działka nr 241/1 o pow. 1,19 ha - oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków symbolami "R" (grunty orne), "BR" (użytki rolne zabudowane) i "LzR" (grunty zadrzewione i zakrzewione),

8.

działka nr 64/1 o pow. 13a - oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków symbolami "R" (grunty rolne) i "Ps" (pastwiska trwałe),

9.

działka nr 299 o pow. 3a - oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków symbolem "N" (nieużytki),

10.

działka nr 300 o pow. 9a - oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków symbolem "N" (nieużytki).

Wnioskodawca posiada zaświadczenie wydane przez Wójta Gminy, z którego wynika, iż przedmiotowe nieruchomości nie posiadają aktualnie obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z opisywanym zaświadczeniem to:

* działki nr: 299, 300, 64/1 - przeznaczone są w studium na cele rolne;

* działki nr: 114, 124, 271, 140 - przeznaczone są w studium na cele rolne;

* działki nr: 241/1, 241/9, 241/6 - przeznaczone są w studium na cele produkcyjno-usługowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż nieruchomości, na którą składają się działki nr: 299, 300, 64/1, 114, 124, 271, 140 - może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy o VAT, czy musi być opodatkowane stawką 23% oraz czy działki nr 241/1, 241/9, 241/6, są opodatkowane stawką VAT 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż nieruchomości, na którą składają się działki nr: 299, 300, 64/1, 114, 124, 271, 140 - zgodnie z zaświadczeniem wydanym przez Wójta, nie posiadają aktualnie obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego, przeznaczone są w studium na cele rolne oraz na podstawie wypisów z rejestru gruntów wydane przez Starostwo Powiatowe, jest zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Zainteresowany uważa, iż sprzedaż nieruchomości, na którą składają się działki nr: 241/1, 241/9, 241/6 - zgodnie z zaświadczeniem wydanym przez Wójta, nie posiadają aktualnie obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego, przeznaczone są w studium na cele produkcyjno-usługowe oraz na podstawie wypisów z rejestru gruntów wydane przez Starostwo Powiatowe, jest opodatkowana stawką VAT 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z uwagi na powyższe uregulowania, sprzedaż gruntu jest dostawą towarów.

W art. 41 ust. 1 ustawy wskazano, iż stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Katalog czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług został zawarty m.in. w art. 43 ustawy.

I tak, jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Oznacza to, że opodatkowaniu podlegają te dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących na przykład gruntami rolnymi czy leśnymi, które nie są przeznaczone pod zabudowę, są zwolnione od podatku od towarów i usług.

Zatem z przytoczonego przepisu jednoznacznie wynika, iż kluczowym elementem pozwalającym stwierdzić, czy dostawa nieruchomości niezabudowanych może skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT jest określenie przeznaczenia gruntu.

Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług w art. 43 ust. 1 pkt 9, posługuje się kryterium przeznaczenia terenu. Wskazać przy tym należy, iż na gruncie przepisów podatkowych brak jest definicji gruntu przeznaczonego pod zabudowę.

Celem określenia, czy dany grunt jest przeznaczony pod zabudowę należy się odwołać do przepisów zawartych w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.), regulującej zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.

Dla prawidłowego określenia przeznaczenia terenów istotne znaczenie odgrywa miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, o którym mowa w art. 4 ww. ustawy. Stosownie do treści art. 4 ust. 1 tej ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (art. 4 ust. 2 cyt. ustawy).

Zatem o charakterze danego gruntu winien rozstrzygać odpowiedni zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego, decyduje o kwalifikacji gruntu. W sytuacji, gdy dla danego terenu, nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego należy posłużyć się inną istniejącą na dzień zawarcia transakcji dokumentacją sporządzoną na podstawie ww. ustawy o planowaniu przestrzennym.

W oparciu o art. 3 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Przepis art. 9 ust. 1 i 4 cyt. ustawy stanowi, że w celu określenia polityki przestrzennej gminy, w tym lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego, rada gminy podejmuje uchwałę o przystąpieniu do sporządzania studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Ustalenia studium są wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych.

Z powyższych przepisów wynika, iż o przeznaczeniu danego terenu, w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz w sytuacji, gdy nie wydano decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, decyduje przeznaczenie określone w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.

Należy jednak wskazać, iż kwalifikowanie przeznaczenia gruntów w oparciu o dokumentację dotyczącą kształtowania i prowadzenia polityki przestrzennej nie leży w kompetencji organów podatkowych - art. 3 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje jednoznacznie, że zwolnienie od podatku obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) wyłącznie w sytuacji, gdy nie są one przeznaczone pod zabudowę. Elementem, który determinuje możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT przy zbyciu gruntów jest przeznaczenie gruntu na cele inne niż budowlane.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca sprzedaje nieruchomość, na którą składają się działki o nr:

* 241/6 o pow. 1,87 ha - oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków symbolem "Ls" (lasy),

* 114 o pow. 25a - oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków symbolem "N" (nieużytki),

* 124 o pow. 1,17 ha - oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków symbolami "Ł" (łąki trwałe) i "N" (nieużytki),

* 271 o pow. 4a - oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków symbolem "N" (nieużytki),

* 140 o pow. 68a - oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków symbolami "R" (grunty orne) i "PS" (pastwiska trwałe),

* 241/9 o pow. 18,63 ha - oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków symbolami "R" (grunty orne), "B-R" (użytki rolne zabudowane), "PS" (pastwiska trwałe), "Ls" (lasy) "N" (nieużytki) i "W (rowy),

* 241/1 o pow. 1,19 ha - oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków symbolami "R" (grunty orne), "BR" (użytki rolne zabudowane) i "LzR" (grunty zadrzewione i zakrzewione),

* 64/1 o pow. 13a - oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków symbolami "R" (grunty rolne) i "Ps" (pastwiska trwałe),

* 299 o pow. 3a - oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków symbolem "N" (nieużytki),

* 300 o pow. 9a - oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków symbolem "N" (nieużytki).

Dla przedmiotowych działek brak jest obecnie aktualnie obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego, natomiast zgodnie z zaświadczeniem wydanym przez Wójta Gminy działki o nr:

* 299, 300, 64/1, 114, 124, 271, 140 - przeznaczone są w studium na cele rolne,

* 241/1, 241/9, 241/6 - przeznaczone są w studium na cele produkcyjno-usługowe.

Odnosząc treść przytoczonych przepisów do opisu sprawy stwierdzić należy, iż:

* dostawa działek, które zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz na podstawie wypisów z rejestru gruntów wydane przez Starostwo Powiatowe, mają przeznaczenie na cele rolne, tj. działki o nr: 299, 300, 64/1, 114, 124, 271 oraz 140, korzystać będzie ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy,

* dostawa działek, które zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz na podstawie wypisów z rejestru gruntów wydane przez Starostwo Powiatowe, mają przeznaczenie na cele produkcyjno-usługowe, tj. działki o nr: 241/1, 241/9 oraz 241/6, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki podatku w wysokości 23%, stosownie do art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl